nummer 627, 10 maart 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3450 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Examenbesprekingen
Naar aanleiding van een reactie van Bart Habraken jr. in
WiskundE-brief 626
op het bericht dat de NVvW dit jaar geen regionale examenbesprekingen
organiseert, wil ik graag het één en ander verduidelijken. Voor alles:
de centrale examenbesprekingen gaan gewoon door. Alleen de regionale
besprekingen komen te vervallen.
Er komen voor alle wiskundevakken op alle niveaus dus gewoon weer centrale examenbesprekingen,
zoals die al jaren vlak na de examens gehouden worden. Van deze examenbesprekingen wordt
ook weer verslag gedaan. Die verslagen worden op de website van de NVvW gepubliceerd en
zijn voor iedereen beschikbaar. Zowel via Euclides (nummer 5, verschijnt 26 maart 2013)
als via de website van de NVvW zullen data, tijden en mogelijkheden tot deelname binnenkort bekend
gemaakt worden.
Examenbesprekingen blijven
Er waren goede redenen om dit jaar geen regionale examenbesprekingen meer te
organiseren. De wiskunde-examens zijn dit jaar op twee dagen geconcentreerd met slechts
het Pinksterweekend er tussen. Voor correctie is tijd nodig. Veel docenten geven meerdere
soorten wiskunde en zullen hun tijd hard nodig hebben. Zij zullen daarom naar verwachting
nauwelijks gelegenheid hebben om een regionale bespreking bij te wonen. Er werden van deze
regionale bijeenkomsten overigens nooit verslagen gepubliceerd.
De laatste jaren liep de belangstelling voor de regionale besprekingen ook wat terug. Het
was niet altijd meer mogelijk om voor alle regio's gespreksleiders te vinden. We denken
met de cursussen examencorrectie nu een goed alternatief te bieden. We hopen met die cursus te
bewerkstelligen dat het nakijken van onze examens inderdaad (nog) eerlijker gebeurt. Maar dat
neemt niet weg dat de verslagen van de centrale examenbesprekingen gewoon blijven bestaan.
Geen formele status
De verslagen van de centrale examenbesprekingen zullen houvast blijven bieden op plaatsen
waar de correctiemodellen van het CvE niet eenduidig lijken te zijn. Maar het blijft natuurlijk
zo dat de correctieadviezen die voortkomen uit een dergelijke centrale bespreking, geen formele
status hebben. Het officiële correctievoorschrift van het CvE is altijd bindend.
Wat er ook in de verslagen staat; het blijft de verantwoordelijkheid van de eerste corrector
om het officiële correctievoorschrift op basis van voorschriften, ervaring en eigen vakkennis
op een te verantwoorde wijze toe te passen.
Erik Korthof, webmaster www.nvvw.nl.
Symposium rekenonderwijs
Het negentiende symposium van de Werkgroep Geschiedenis van het Reken- WiskundeOnderwijs
(de vroegere HKRWO) zal dit jaar plaatsvinden op zaterdag 20 april 2013. De titel van het
symposium luidt 'Allemaal aansluiten, graag!' en het thema is het rekenonderwijs op de grens
tussen basis- en voorgezet onderwijs.
De sprekers op dit symposium zijn Jenneke Krüger, Jo Nelisse, Joop Bokhove en Rob Tijdeman.
Voor verdere inlichtingen over onderwerp, plaats, tijd en inschrijving verwijs ik u graag naar
dit document.
Harm Jan Smid
VO-raad wil nog geen rekentoets op de cijferlijst
In december 2012 kondigden de regering aan, het tijdspad van invoering van de rekentoets
aan te passen. De VO-raad heeft samen met andere sectororganisaties in een brief aan de Tweede
Kamer zijn zorgen geuit over de gevolgen van het huidige invoeringstraject.
Het kabinet wil het cijfer voor de rekentoets vanaf schooljaar 2013-2014 op de cijferlijst
van leerlingen vermelden. Leerlingen die in dat schooljaar eindexamen doen, hebben echter
nog onvoldoende mogelijkheid gehad om zich de referentieniveaus eigen te maken. Om te voorkomen
dat zij onverdiend een slecht oordeel meenemen naar het vervolgonderwijs of in sollicitaties,
pleit de VO-raad ervoor het cijfer van de rekentoets pas op de cijferlijst te tonen als de toets
onderdeel wordt van de slaag-/zakregeling in schooljaar 2015-2016.
Meer zorgen
Dit is overigens niet het enige punt waarover de VO-raad zich zorgen maakt. In een brief geeft
de VO-raad samen met de PO-Raad, MBO Raad, AOC Raad en NRTO meer punten van zorg aan. U kunt de
volledige brief lezen door
deze link
te volgen.
Onbevoegd wiskundeleraar
Graag wil ik wat kanttekeningen maken bij het artikel over on(der)bevoegd
lesgeven in
wiskundE-brief 626.
Ik ben afgestudeerd wiskundige (Master of Science) aan de universiteit van
Düsseldorf, met een minor psychologie en als specialisatie leren, denken en
probleemoplossen. Aan deze universiteit heb ik ook vijf jaar werkcolleges wiskunde
verzorgd voor economiestudenten, met onderwerpen die ook in het Nederlandse
vwo-examenprogramma staan.
Ik woon nu 15 jaar in Nederland. Na eerst een paar jaar in de ICT gewerkt te hebben,
begon het onderwijs mij steeds meer te trekken. Erkenning van mijn mastertitel was
geen probleem. Maar om een bevoegdheid te verwerven, moest ik een deeltijdstudie aan
een erkende instelling volgen. Daar ik ben toen ik met veel animo aan begonnen. Als
LIO maakte ik in die tijd meteen ook kennis met de geschiedenis en de cultuur van het
Nederlandse wiskundeonderwijs.
Door allerlei oorzaken die meer met de instelling dan met mij te maken hadden, heb ik de
opleiding dat jaar niet kunnen afronden. In de jaren die volgden, eiste het werk als
regulier maar onbevoegd wiskundedocent zoveel van mij dat het afronden van de studie niet
goed meer mogelijk was. Dit niet in de laatste plaats door gebrek aan medewerking van de
betreffende instelling. Uiteindelijk heb ik mij moeten laten uitschrijven en ga
ik als onbevoegd docent door het leven.
Etiket niet veelzeggend
Sinds 2004 heb ik een groot aantal vakcollega's leren kennen, zowel on(der)bevoegd als
bevoegd, soms met meer en soms met duidelijk minder in hun mars dan ik heb. Het één is
volgens mij niet gerelateerd aan het ander. Naar mijn ervaring zegt het etiket 'bevoegd'
weinig over iemands kwaliteit als docent.
Na het lezen van het het onderzoek dat in
wiskundE-brief 626 werd aangehaald,
moet ik opmerken dat dit onverantwoord oppervlakkig is uitgevoerd. Slechts de bevoegdheid
is geregistreerd, zonder te kijken wat de docenten in kwestie wel in hun mars hebben en
zonder te kijken naar de reden van hun on(der)bevoegdheid.
Dat ongenuanceerde gezeur over on(der) bevoegdheid ben ik spuugzat
Wolfgang Köchers, MSc en onbevoegd docent wiskunde
Pi-dag lezing
Donderdag 14 maart organiseert het Lyceum sancta Maria te Haarlem
in het kader van pi-dag een lezing onder de titel Wat is er dan zo
leuk aan wiskunde?
Spreker is dr. Vincent van der Noort (Onderzoeker aan het Antoni van
Leeuwenhoek Instituut en auteur van Getallen zijn je beste vrienden).
In zijn lezing komen o.a. aan de orde:
- Vierkanten die ervan dromen een cirkel te zijn.
- Priemgetallen die toeslaan wanneer je ze het minst verwacht.
- Wiskundigen die het leven redden van vissen en muggen doodmartelen.
- Het volmaakte getal 6.
- De afloop van het sprookje van de gulden snede.
De lezing is in de aula van Lyceum Sancta Maria, Van Limburgstirumstraat 4 te
Haarlem. U kunt zich aanmelden via www.sanctamaria.nl.
De toegang is gratis.
Ton Reijman, a.j.reijman@hccnet.nl.
Leve de Wiskunde!
Op vrijdag 12 april 2013 van 10:00 tot 16:00 uur wordt voor de elfde maal het
congres Leve de Wiskunde! georganiseerd. Het wiskundecongres geeft inzicht
in actuele ontwikkelingen in het vakgebied en is bedoeld om docenten havo/vwo te
informeren, inspireren en elkaar te laten ontmoeten.
Op het programma staan de volgende sessies:
- Stochastic scheduling ('Waarom kleintjes niet altijd voor moeten gaan'),
verzorgd door wachrij-specialist prof. Sindo Nunez Queija.
- Problems with infinity (voertaal Engels), een lezing van door
prof. Benedikt Löwe.
- Wortel trekken modulo een priemgetal, verzorgd door dr. Roland van der Veen.
- Een kennisquiz ('Petje op, Petje af') onder leiding van dr. Han Peters.
- Een vragenuurtje met prof. Alexander Rinnooy Kan.
De dag wordt om ongeveer 15:30 uur afgesloten met een borrel.
Meer informatie en aanmelding via
www.uva.nl/levedewiskunde.
Deelname is gratis. Iedere docent mag maximaal 5 leerlingen meenemen en er
geldt een maximum van 10 leerlingen per school.
Rekenbewust vakonderwijs in het voortgezet onderwijs
Op donderdag 6 juni 2013 wordt de landelijke werkconferentie 'Rekenen in
de andere vakken' georganiseerd. De conferentie wordt gehouden in Congrescentrum
Eenhoorn in Amersfoort en duurt van 14:30 tot 19:00 uur.
Bij de conferentie zijn veel organisaties betrokken, waaronder het Steunpunt
Taal en Rekenen VO, de VVVO (diverse vakverenigingen), de SPV, het Freudenthal
Instituut, de SLO, het APS, CPS Onderwijsontwikkeling en advies en de KPC Groep.
De kosten bedragen €75,=. Voor leden van een vakvereniging is dat €50,=.
De conferentie is bedoeld voor de volgende drie groepen:
- Docenten die niet het vak rekenen geven maar in hun vak wel regelmatig rekenen
(aardrijkskunde, economie, beta-vakken, beroepsgerichte vakken vmbo, ...).
- Rekendocenten en rekencoördinatoren die samen met hun collega docenten een zo
passend mogelijk rekenaanbod willen creëren voor hun leerlingen.
- Schoolleiders die het rekenen in andere vakken binnen hun school willen
stimuleren of implementeren.
Afstemming
We richten ons in de conferentie zowel op het rekenen in het vmbo als op het rekenen
op havo en vwo. Het gaat nadrukkelijk om de afstemming van het rekenen in de diverse
vakken op het rekenen van de verplichte rekentoets. Juist de samenhang met betrekking
tot rekenen en rekendidactiek is onderwerp van deze conferentie.
Op
www.steunpunttaalenrekenenvo.nl
kunt u nadere informatie opvragen. Ook kunt u zich daar inschrijven.
Martin van Reeuwijk, APS
Groot tekort leraren wiskunde verwacht
De komende jaren zal er in Nederland een groot tekort aan leraren
wiskunde in het voortgezet onderwijs ontstaan. Van 2012 tot 2015
zijn er elk jaar ongeveer 180 docenten wiskunde minder beschikbaar
dan er eigenlijk nodig zijn. Het verwachte aanbod in die periode
bedraagt namelijk ongeveer 145 per jaar terwijl er jaarlijks
zo'n 325 nieuwe wiskunde leraren nodig zijn
bron: www.aob.nl.
Advertenties
SmartRekenen
Zoekt u een rekenprogramma dat adaptief rekenen ondersteunt? Volg het voorbeeld
van meer dan 50 van uw collegas en maak kennis met SmartRekenen.
Opbrengstgericht rekenonderwijs voor het VO. Referentieniveau 1F tm 3F. Gratis
pilot bij u op school. Kijk op
www.eduhint.nl
en maak een afspraak.
|