nummer 627, 10 maart 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3450 adres­sen.


De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonne­ment aanvra­gen.
Uw bijdra­gen zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op onze website vindt u nadere details. De redac­tie behoudt zich steeds het recht voor, bijdra­gen in te korten of niet te publice­ren.
Op onze website kunt u oude nummers op onder­werp opzoe­ken en nalezen. Ook onze adver­tentie­tarie­ven en voor­waarden vindt u daar.

Inhoud van dit nummer:

Examenbesprekingen

Naar aanlei­ding van een reactie van Bart Habra­ken jr. in Wiskun­dE-brief 626 op het bericht dat de NVvW dit jaar geen regiona­le examen­bespre­kingen organi­seert, wil ik graag het één en ander verdui­delij­ken. Voor alles: de centra­le examen­bespre­kingen gaan gewoon door. Alleen de regiona­le bespre­kingen komen te verval­len.
Er komen voor alle wiskun­devak­ken op alle niveaus dus gewoon weer centra­le examen­bespre­kingen, zoals die al jaren vlak na de examens gehou­den worden. Van deze examen­bespre­kingen wordt ook weer verslag gedaan. Die versla­gen worden op de website van de NVvW gepubli­ceerd en zijn voor ieder­een beschik­baar. Zowel via Eucli­des (nummer 5, ver­schijnt 26 maart 2013) als via de website van de NVvW zullen data, tijden en moge­lijkhe­den tot deelna­me binnen­kort bekend gemaakt worden.
Examen­bespre­kingen blijven
Er waren goede redenen om dit jaar geen regiona­le examen­bespre­kingen meer te organi­seren. De wiskun­de-examens zijn dit jaar op twee dagen gecon­cen­treerd met slechts het Pink­ster­weekend er tussen. Voor correc­tie is tijd nodig. Veel docen­ten geven meerde­re soorten wiskun­de en zullen hun tijd hard nodig hebben. Zij zullen daarom naar verwach­ting nauwe­lijks gelegen­heid hebben om een regiona­le bespre­king bij te wonen. Er werden van deze regiona­le bijeen­komsten overi­gens nooit versla­gen gepubli­ceerd.
De laatste jaren liep de belang­stel­ling voor de regiona­le bespre­kingen ook wat terug. Het was niet altijd meer moge­lijk om voor alle regio's ge­spreks­leiders te vinden. We denken met de cursus­sen examen­correc­tie nu een goed alterna­tief te bieden. We hopen met die cursus te bewerk­stelli­gen dat het nakij­ken van onze examens inder­daad (nog) eerlij­ker gebeurt. Maar dat neemt niet weg dat de versla­gen van de centra­le examen­bespre­kingen gewoon blijven bestaan.
Geen formele status
De versla­gen van de centra­le examen­bespre­kingen zullen houvast blijven bieden op plaat­sen waar de correc­tiemo­dellen van het CvE niet eendui­dig lijken te zijn. Maar het blijft natuur­lijk zo dat de correc­tiead­viezen die voortko­men uit een derge­lijke centra­le bespre­king, geen formele status hebben. Het officië­le correc­tievoor­schrift van het CvE is altijd bindend.
Wat er ook in de versla­gen staat; het blijft de verant­woorde­lijk­heid van de eerste correc­tor om het officië­le correc­tievoor­schrift op basis van voor­schrif­ten, erva­ring en eigen vakken­nis op een te verant­woorde wijze toe te passen.
Erik Korthof, webmas­ter www.nvvw.nl.

Symposium rekenonderwijs

 
Het negen­tiende symposi­um van de Werk­groep Geschie­denis van het Reken- Wiskun­deOnder­wijs (de vroege­re HKRWO) zal dit jaar plaats­vinden op zater­dag 20 april 2013. De titel van het symposi­um luidt 'Alle­maal aanslui­ten, graag!' en het thema is het rekenon­derwijs op de grens tussen basis- en voorge­zet onder­wijs.
De spre­kers op dit symposi­um zijn Jenneke Krüger, Jo Nelisse, Joop Bokhove en Rob Tijde­man. Voor verdere inlich­tingen over onder­werp, plaats, tijd en in­schrij­ving verwijs ik u graag naar dit docu­ment.
Harm Jan Smid

VO-raad wil nog geen rekentoets op de cijferlijst

In decem­ber 2012 kondig­den de rege­ring aan, het tijds­pad van invoe­ring van de reken­toets aan te passen. De VO-raad heeft samen met andere sector­organi­saties in een brief aan de Tweede Kamer zijn zorgen geuit over de gevol­gen van het huidige invoe­rings­traject.
Het kabinet wil het cijfer voor de reken­toets vanaf school­jaar 2013-2014 op de cijfer­lijst van leerlin­gen vermel­den. Leerlin­gen die in dat school­jaar eindexa­men doen, hebben echter nog onvol­doende moge­lijk­heid gehad om zich de referen­tieni­veaus eigen te maken. Om te voorko­men dat zij onver­diend een slecht oordeel meene­men naar het vervolg­onder­wijs of in sollici­taties, pleit de VO-raad ervoor het cijfer van de reken­toets pas op de cijfer­lijst te tonen als de toets onder­deel wordt van de slaag-/zakrege­ling in school­jaar 2015-2016.
Meer zorgen
Dit is overi­gens niet het enige punt waar­over de VO-raad zich zorgen maakt. In een brief geeft de VO-raad samen met de PO-Raad, MBO Raad, AOC Raad en NRTO meer punten van zorg aan. U kunt de volledi­ge brief lezen door deze link te volgen.

Onbevoegd wiskundeleraar

Graag wil ik wat kantte­kenin­gen maken bij het artikel over on(der)bevoegd lesge­ven in wiskun­dE-brief 626. Ik ben afgestu­deerd wiskun­dige (Master of Science) aan de univer­siteit van Düssel­dorf, met een ‘minor’ psycho­logie en als specia­lisatie leren, denken en pro­bleemop­lossen. Aan deze univer­siteit heb ik ook vijf jaar werkcol­leges wiskun­de ver­zorgd voor econo­miestu­denten, met onder­werpen die ook in het Neder­landse vwo-examen­program­ma staan.
Ik woon nu 15 jaar in Neder­land. Na eerst een paar jaar in de ICT gewerkt te hebben, begon het onder­wijs mij steeds meer te trekken. Erken­ning van mijn master­titel was geen pro­bleem. Maar om een bevoegd­heid te verwer­ven, moest ik een deel­tijdstu­die aan een erkende instel­ling volgen. Daar ik ben toen ik met veel animo aan begon­nen. Als LIO maakte ik in die tijd meteen ook kennis met de geschie­denis en de cultuur van het Neder­landse wiskun­deonder­wijs.
Door aller­lei oorza­ken die meer met de instel­ling dan met mij te maken hadden, heb ik de oplei­ding dat jaar niet kunnen afron­den. In de jaren die volgden, eiste het werk als regu­lier maar onbe­voegd wiskun­dedo­cent zoveel van mij dat het afron­den van de studie niet goed meer moge­lijk was. Dit niet in de laatste plaats door gebrek aan medewer­king van de betref­fende instel­ling. Uitein­delijk heb ik mij moeten laten uit­schrij­ven en ga ik als onbe­voegd docent door het leven.
Etiket niet veelzeg­gend
Sinds 2004 heb ik een groot aantal vakcol­lega's leren kennen, zowel on(der)bevoegd als bevoegd, soms met meer en soms met duide­lijk minder in hun mars dan ik heb. Het één is volgens mij niet gerela­teerd aan het ander. Naar mijn erva­ring zegt het etiket 'bevoegd' weinig over iemands kwali­teit als docent.
Na het lezen van het het onder­zoek dat in wiskun­dE-brief 626 werd aange­haald, moet ik opmer­ken dat dit onver­ant­woord opper­vlakkig is uitge­voerd. Slechts de bevoegd­heid is geregis­treerd, zonder te kijken wat de docen­ten in kwestie wel in hun mars hebben en zonder te kijken naar de reden van hun on(der)bevoegd­heid.
Dat ongenu­anceer­de gezeur over on(der) bevoegd­heid ben ik spuug­zat
Wolf­gang Köchers, MSc en onbe­voegd docent wiskun­de

Pi-dag lezing

 
Donder­dag 14 maart organi­seert het Lyceum sancta Maria te Haarlem in het kader van pi-dag een lezing onder de titel Wat is er dan zo leuk aan wiskun­de?
Spreker is dr. Vincent van der Noort (Onder­zoeker aan het Antoni van Leeuwen­hoek Insti­tuut en auteur van Getal­len zijn je beste vrien­den). In zijn lezing komen o.a. aan de orde:
  • Vierkan­ten die ervan dromen een cirkel te zijn.
  • Priemge­tallen die toe­slaan wanneer je ze het minst ver­wacht.
  • Wiskun­digen die het leven redden van vissen en muggen doodmar­telen.
  • Het volmaak­te getal 6.
  • De afloop van het sprook­je van de gulden snede.
De lezing is in de aula van Lyceum Sancta Maria, Van Limburg­stirum­straat 4 te Haarlem. U kunt zich aanmel­den via www.sancta­maria.nl. De toegang is gratis.
Ton Reijman, a.j.reijman@hccnet.nl.

Leve de Wiskunde!

Op vrijdag 12 april 2013 van 10:00 tot 16:00 uur wordt voor de elfde maal het congres Leve de Wiskun­de! georga­niseerd. Het wiskun­decon­gres geeft inzicht in actuele ontwik­kelin­gen in het vakge­bied en is bedoeld om docen­ten havo/vwo te informe­ren, inspire­ren en elkaar te laten ontmoe­ten.
Op het program­ma staan de volgen­de sessies:
  • Stochas­tic schedu­ling ('Waarom klein­tjes niet altijd voor moeten gaan'), ver­zorgd door wachrij-specia­list prof. Sindo Nunez Queija.
  • Pro­blems with infini­ty (voer­taal Engels), een lezing van door prof. Bene­dikt Löwe.
  • Wortel trekken modulo een priemge­tal, ver­zorgd door dr. Roland van der Veen.
  • Een kennis­quiz ('Petje op, Petje af') onder leiding van dr. Han Peters.
  • Een vragen­uurtje met prof. Alexan­der Rinnooy Kan.
De dag wordt om onge­veer 15:30 uur afgeslo­ten met een borrel.
Meer informa­tie en aanmel­ding via www.uva.nl/levede­wiskun­de. Deelna­me is gratis. Iedere docent mag maxi­maal 5 leerlin­gen meene­men en er geldt een maximum van 10 leerlin­gen per school.

Rekenbewust vakonderwijs in het voortgezet onderwijs

Op donder­dag 6 juni 2013 wordt de lande­lijke werkcon­feren­tie 'Rekenen in de andere vakken' georga­niseerd. De confe­rentie wordt gehou­den in Congres­centrum Een­hoorn in Amers­foort en duurt van 14:30 tot 19:00 uur.
 
Bij de confe­rentie zijn veel organi­saties betrok­ken, waaron­der het Steun­punt Taal en Rekenen VO, de VVVO (diverse vakvere­nigin­gen), de SPV, het Freuden­thal Insti­tuut, de SLO, het APS, CPS Onder­wijsont­wikke­ling en advies en de KPC Groep. De kosten bedra­gen €75,=. Voor leden van een vakvere­niging is dat €50,=.
De confe­rentie is bedoeld voor de volgen­de drie groepen:
  • Docen­ten die niet het vak rekenen geven maar in hun vak wel regelma­tig rekenen (aard­rijks­kunde, econo­mie, beta-vakken, beroeps­gerich­te vakken vmbo, ...).
  • Rekendo­centen en reken­coördi­natoren die samen met hun collega docen­ten een zo passend moge­lijk reken­aanbod willen creëren voor hun leerlin­gen.
  • School­leiders die het rekenen in andere vakken binnen hun school willen stimule­ren of imple­mente­ren.
Afstem­ming
We richten ons in de confe­rentie zowel op het rekenen in het vmbo als op het rekenen op havo en vwo. Het gaat nadruk­kelijk om de afstem­ming van het rekenen in de diverse vakken op het rekenen van de ver­plichte reken­toets. Juist de samen­hang met betrek­king tot rekenen en rekendi­dactiek is onder­werp van deze confe­rentie.
Op www.steun­punt­taalen­rekenen­vo.nl kunt u nadere informa­tie opvra­gen. Ook kunt u zich daar in­schrij­ven.
Martin van Reeu­wijk, APS

Groot tekort leraren wiskunde verwacht

De komende jaren zal er in Neder­land een groot tekort aan leraren wiskun­de in het voortge­zet onder­wijs ont­staan. Van 2012 tot 2015 zijn er elk jaar onge­veer 180 docen­ten wiskun­de minder beschik­baar dan er eigen­lijk nodig zijn. Het verwach­te aanbod in die periode be­draagt name­lijk onge­veer 145 per jaar terwijl er jaar­lijks zo'n 325 nieuwe wiskun­de leraren nodig zijn
bron: www.aob.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


SmartRekenen

Zoekt u een reken­program­ma dat adap­tief rekenen onder­steunt? Volg het voor­beeld van meer dan 50 van uw collega’s en maak kennis met SmartRe­kenen.
Op­brengst­gericht rekenon­derwijs voor het VO. Referen­tieni­veau 1F tm 3F. Gratis pilot bij u op school. Kijk op www.eduhint.nl en maak een af­spraak.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl