nummer 626, 3 maart 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3450 adres­sen.


De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonne­ment aanvra­gen.
Uw bijdra­gen zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op onze website vindt u nadere details. De redac­tie behoudt zich steeds het recht voor, bijdra­gen in te korten of niet te publice­ren.
Op onze website kunt u oude nummers op onder­werp opzoe­ken en nalezen. Ook onze adver­tentie­tarie­ven en voor­waarden vindt u daar.

Inhoud van dit nummer:

Veldraadpleging syllabi nieuwe wiskunde B (h/v)

Van 4 maart tot en met 14 april 2013 organi­seert het College voor Examens (CvE) een veld­raadple­ging rondom de syllabi van de nieuwe examen­program­ma’s wiskun­de B voor havo en vwo. Docen­ten VO, vakdi­dactici en andere vakdes­kundi­gen kunnen dan hun mening geven over deze syllabi.
Er wordt een mail ge­stuurd naar zoveel moge­lijk betrok­kenen. Mocht u geen mail ontvan­gen, dan kunt u zich vanaf 4 maart 2013 aanmel­den via www.cve.nl. Na aanmel­ding ont­vangt u een mail met een link naar die enquê­tes waar­voor u zich heeft aange­meld. U heeft dan tot en met 14 april de tijd om de enquê­tes in te vullen.

Eindexamenbesprekingen

Graag reageer ik op een artikel in wiskun­dE-brief 625. Ik verbaas me over de keuze die er is gemaakt om geen regiona­le examen­bespre­kingen meer te houden. Ik vind dit persoon­lijk erg teleur­stel­lend.
De afgelo­pen jaren lopen wij vaak tegen het feit aan dat veel scholen anders nakij­ken dan dat wij dat zelf hebben gedaan. Vaak zijn lange discus­sies dan te vermij­den door te refere­ren aan de notulen van de regiona­le examen­bespre­kingen. Deze bespre­kingen geven houvast op plaat­sen waar de correc­tiemo­dellen van het Cito niet eendui­dig zijn. Of je erva­ring hebt in het nakij­ken van examens, heeft hier niet veel mee te maken.
Nog eerlij­ker
Ik hoop dat mijn klacht gehoord wordt en dat er ergens in Neder­land een instan­tie het initia­tief neemt om toch regiona­le examen­bespre­kingen te organi­seren. Wij zouden dat erg op prijs stellen want zo kunnen wij ervoor zorgen dat het nakij­ken van onze examens (nog) eerlij­ker gebeurt!
Bart Habra­ken jr., Heer­beeck College Best

De rekentoets en significante cijfers

 
Bij het bestude­ren van de voor­beeld reken­toetsen 2F en 3F is het mij opgeval­len dat er nogal slordig wordt omge­gaan met signifi­cante cijfers, zowel in de gege­vens als bij de antwoor­den. Ik geef u een paar voor­beelden uit de 2F versie.
In vraag 39 wordt ge­vraagd hoeveel liter water er in een zwembad van 4m x 7m x 1,20m zit. Lengte en breedte zijn slechts op één cijfer signifi­cant. Ligt de breedte dan werke­lijk ergens tussen de 3,50 en 4,50 meter? De hoogte is wel in cm nauwkeu­rig gegeven en het ant­woord wordt in liters nauwkeu­rig ge­vraagd. Hoe verant­woord is dat? Een leer­ling met natuur­kunde in het pakket zou als ant­woord moeten geven 3 × 104 liter omdat de lengte en de breedte maar één signifi­cant cijfer hebben.
In vraag 47 wordt ge­vraagd hoeveel keer een wiel over een traject van 1 km rond­draait. Waarom is hier het aantal kilome­ters maar met een signifi­cantie van één cijfer gegeven terwijl de omtrek van het wiel in cm nauwkeu­rig is gegeven?
Mag 3,12345 ook?
In vraag 49 wordt de prijs van een fiets in 5 cijfers nauwkeu­rig gegeven. Het ant­woord over de korting wordt in 2 cijfers gegeven, name­lijk 24%. Waarom niet 24,0% of 24,00%? En als er 24,3% uit zou komen, moet je dan ineens wél een deci­maal geven?
Vraag 8 gaat over de lengte van een lint om een doos. Het ant­woord mag 3 tot en met 3,2 zijn. Maar 3 bete­kent toch tussen de 2,5 en 3,5? En mag 3,12345 bijvoor­beeld ook? Dat lijkt me een onzin­nig ant­woord maar het wordt klaar­blijke­lijk wel goed gere­kend..
Bij geld wordt er juist wel kri­tisch gekeken naar het aantal cijfers in het ant­woord. Bij vraag 41 moet het ant­woord €4,40 zijn. Dus nu moet er wel een 0 als tweede deci­maal worden gegeven. Wordt €4,4 dan fout gere­kend? Dat is best logisch maar dan moet je wel overal streng zijn in het aantal cijfers dat je in het ant­woord ver­langt.
Ook merk­waardig is dat een leer­ling moet snappen dat, als er bij een ant­woord­vak staat: "€ ….." , er 2 cijfers achter de komma moeten komen maar als er staat: “….euro” er in hele euro’s geant­woord moet worden. Waarom is 4,43 euro fout?
Kri­tisch kijken
Ook bij examens wordt wel eens slordig omge­gaan met signifi­cante cijfers. Maar dan is er voor de leerlin­gen vaak geen misver­stand moge­lijk omdat in de vraag wordt aangege­ven hoe het ant­woord er uit moet zien. Dat gebeurt bij de reken­toets niet. Dat is erg jammer, zeker omdat een ant­woord daar alleen maar goed of fout kan zijn. In zo'n geval moet je toch geen misver­standen laten bestaan over hoe je een ant­woord wilt hebben? Zeg toch gewoon dat je een ant­woord in hele euro’s wilt hebben of in 3 decima­len. Of zorg anders dat je de gege­vens in de vraag zorgvul­dig op­schrijft.
Het is erg ongeluk­kig wanneer een leer­ling bij natuur­kunde en schei­kunde iets leert dat hij of zij bij een ander vak vooral niet moet toepas­sen. Als je wilt dat een leer­ling kri­tisch kijkt naar getal­len en antwoor­den, dan moeten we zelf vooral ook zorgvul­dig zijn!
Overi­gens heb ik de voor­beeld­toetsen gedigi­tali­seerd, zodat ze in de DWO van het Freuden­thal insti­tuut kunnen worden ge­bruikt. Wie belang­stel­ling heeft, mag mij gerust even een mailtje sturen.
Wim Groshei­de, info@wiskun­dezon­derboek.nl.

Rekenkaart voor leerlingen met dyscalculie?

 
Tijdens de vergade­ring van de Vaste commis­sie voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap van afgelo­pen woens­dag kondig­de staats­secreta­ris Dekker een onder­zoek aan naar nieuwe hulpmid­delen voor leerlin­gen met dys­lexie en dyscal­culie aan.
Als moge­lijk­heid noemde hij een aanpas­sing van de reken­kaart die leerlin­gen met een reken­stoor­nis op dit moment in het VO gebrui­ken. Momen­teel is die kaart niet toege­staan op het cen­traal examen omdat er formu­les op staan die onder de noemer 'parate kennis' vallen.
Niet gemakke­lijker
Dekker laat het College van Examens (CvE) onder­zoeken of de reken­kaart zodanig kan worden aange­past dat leerlin­gen hier op het examen wel gebruik van kunnen maken. De nieuwe reken­kaart mag het examen niet makke­lijker maken maar moet uitslui­tend de handi­cap compen­seren.

On(der)bevoegdheid in het VO

Eind januari ver­scheen een onder­zoek over de omvang van on(der)bevoegd­heid in het voortge­zet onder­wijs. Er is in dat onder­zoek gekeken naar de aantal­len bevoegd en on(der)bevoegd gegeven lessen.
Uit het onder­zoek, met peilda­tum oktober 2011, blijkt dat onge­veer 24% van alle lessen werd gegeven door leraren die niet bevoegd zijn voor het betref­fende vak of voor het betref­fende niveau. In het eerste­graads gebied was dat bijna 25% en in het tweede­graads gebied 23%. Op het vmbo kwam on(der)bevoegd­heid meer voor (27%) dan op havo/vwo.
Wiskun­de
Bij wiskun­de week de situa­tie niet sterk af van het gemid­delde. Onge­veer 26% van de wiskun­deles­sen werd on(der)bevoegd gegeven. Bij natuur­kunde was het aandeel met 31% wat hoger.
De resulta­ten laten zich wat moei­lijk verge­lijken met de die van de enquête die in oktober 2007 werd gehou­den onder de lezers van de Wiskun­dE-brief (zie wiskun­dE-brief 433) omdat er in die enquête andere vragen werden gesteld. Er is volgens mij echter voldoen­de aanlei­ding om wat meer aan­dacht aan deze proble­matiek te beste­den dan op dit moment gebeurt.
U vindt het onder­zoek via deze link.
gk

Oproep voor medewerking aan het NOSop3 Examenjournaal

De Eindexa­mens komen er weer aan! En dus gaat ook het Eindexa­menjour­naal weer begin­nen op 3FM. Drie keer per dag brengt NOSop3 daar tijdens de examen­periode al het examen­nieuws.
Voor ons grote eindexa­menon­derzoek onder scholie­ren zoeken we scholen die willen meewer­ken. We zoeken docen­ten die ons willen helpen om een enquete via een inter­netlink door te mailen naar eindexa­menkan­didaten. De leerlin­gen kunnen onze vragen dan in onge­veer vijf minuten online en anoniem invul­len.
Groot­schalig onder­zoek
Vorig jaar hebben duizend leerlin­gen meege­werkt. Dit jaar willen we het onder­zoek groot­schali­ger maken. De vragen zullen gaan over zaken als de strenge­re examen­eisen, plannen van leerlin­gen na het eindexa­men, de mening van leerlin­gen over het afschaf­fen van de studie­finan­ciering en op welke manier leerlin­gen zich op het examen hebben voorbe­reid.
Als u wilt meewer­ken, laat mij dat dan via email weten. Dan neem ik rond 1 april 2013 contact met u op.
Jozephi­ne Trehy, jozephi­ne.trehy@nos.nl
 

Het Wereldwiskunde Fonds ruimt op

Voor de boeken­veiling van het WwF ontvan­gen we regelma­tig dozen vol met oude, gebruik­te wiskun­deboe­ken. Daar zijn we erg blij mee. School­boeken vanaf 1968 (invoe­ring van de Mammoet­wet) en recente jaargan­gen van wiskun­detijd­schrif­ten ontvan­gen we liever niet. Dit omdat er weinig vraag naar deze boeken en tijd­schrif­ten bestaat.
 
Toch is er de laatste tijd een behoor­lijk grote voor­raad van moderne­re methode­boeken ge­groeid en die willen we natuur­lijk niet zo maar weggooi­en. Maar we moeten wel een keer van af. Daarom houden we nu een oprui­ming!
Spelre­gels
De spelre­gels staan op de website www.wereld­wiskun­deboe­ken.nl. Ga op die site "naar de boeken" en daar vindt u de methode­boeken in de rubriek "overige Boeken". Ze kosten 1 euro per stuk. De oprui­ming duurt tot 1 mei 2013, de dag dat de meivei­ling wordt gestart. Kijk snel, want op is op!
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@gmail.com)
Veiling­meester WwF

Johann Bernoulli lezing

 
De Johann Bernoul­li lezing wordt dit jaar gehou­den op maandag 18 maart 2013. De spreker is Jeremy Gray (Open Univer­sity UK). Hij zal spreken over "On the cusp of the new physics: Henri Poinca­ré and mathema­tical physics one hundred years ago".
De lezing vindt plaats in de aula van het Acade­miege­bouw van de Rijks­univer­siteit Gronin­gen, Broer­straat 5. Aanvang: 19:30 uur. Meer informa­tie vindt u via deze link.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


SmartRekenen

Zoekt u een reken­program­ma dat adap­tief rekenen onder­steunt? Volg het voor­beeld van meer dan 50 van uw collega’s en maak kennis met SmartRe­kenen.
Op­brengst­gericht rekenon­derwijs voor het VO. Referen­tieni­veau 1F tm 3F. Gratis pilot bij u op school. Kijk op www.eduhint.nl en maak een af­spraak.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl