nummer 625, 24 februari 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3450 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Jos Andriessen neemt afscheid van de WiskundE-brief
Jos Andriessen stond aan de wieg van de WiskundE-brief en
was tot en met het schooljaar 2007/08 redacteur. In de jaren daarna
heeft hij, onder andere als bestuurslid van de stichting, de redactie
met raad en daad terzijde gestaan. Nu is het moment gekomen om het
hoofdstuk WiskundE-brief af te sluiten.
'Een tijd van komen en gaan', schreef Jos in
wiskundE-brief 463
bij het bekend maken van zijn afscheid als redacteur. Het afbouwen van
zijn baan als wiskundeleraar was niet alleen de aanleiding maar ook de
reden om te stoppen.
Nu, ruim vier jaar later vind Jos het een mooi moment om ook afscheid te
nemen van de stichting die sinds 2009 verantwoordelijk is voor het verschijnen
van de E-brief. Ton Groeneveld is intussen toegetreden tot het bestuur.
In 1996 zette Jos met het oog op de komende tweede fase met 'studiehuis' en
'zelfstandig leren' een mailgroep op. Emailverkeer en internet was toen buiten
het hoger onderwijs nog tamelijk bijzonder. Begin 1997 vond er een fusie plaats
met de toen zeer prille en nog onregelmatig verschijnende WiskundE-brief.
Wiskundedocent centraal
Dat de E-brief in de loop der tijd uitgegroeid is naar een alom gewaardeerde
en veel gelezen publicatie, heeft alles te maken met het vermogen van Jos om
niet alleen nieuws te registreren en door te geven maar ook om dat nieuws zelf
te maken door collega's zich te laten uitspreken.
Via diverse enquêtes werden tal van problemen in het wiskundeonderwijs
zichtbaar. Ik noem de werkdruk, de contacttijd en de de omvang en gevolgen
van on(der)bevoegde legeven. Daarbij stond de wiskundedocent steeds centraal:
door en voor u.
Jos, ontzettend bedankt voor alles wat je voor het wiskundeonderwijs en in het
bijzonder voor de WiskundE-brief hebt gedaan.
Gerard Koolstra
Hoe kijk je een examen na?
Dit jaar zijn er geen regionale examenbesprekingen omdat de wiskunde-examens
op twee dagen geconcentreerd zijn. Omdat veel docenten meerdere soorten wiskunde
geven, is er naar verwachting geen tijd meer voor regionale besprekingen.
Om toch te voorzien in de behoefte om collega's te ondersteunen bij het
lastige werk van examens corrigeren, organiseert de NVvW een drietal
regionale cursussen op donderdag 11 april 2013 in Amsterdam, Eindhoven en Veenendaal.
Cursusinhoud
Ervaren en minder ervaren collega's bekijken tijdens deze regionale cursussen
samen een aantal oude examenopgaven (wiskunde A en B, havo en vwo) en het
bijbehorende correctievoorschrift. Alternatieve oplossingen worden gezocht en
gewogen, en valkuilen worden besproken. Ervaringen van correctoren met tweede
correctoren worden gedeeld om zo in mei goed voorbereid aan de opdracht van de
correctie te beginnen.
Vooraanmelding
De NVvW wil graag weten of zij daadwerkelijk voldoet aan een behoefte. Daarom wordt
u verzocht om een vooraanmelding te doen in de vorm van een emailbericht aan
Ab van der Roest, contactpersoon.
Vermeld in de email uw naam, het aantal jaren dat u ervaring heeft in het corrigeren
van examens en de plaats waar u de cursus zou willen volgen.
Programma Wiskunde C conferentie 2013
Het programma van de wiskunde C conferentie, die op 20 maart 2013
op de Hogeschool Domstad in Utrecht wordt gehouden, is bekend. U
bent van harte uitgenodigd! We willen u er wel op wijzen dat u zich
van te voren dient op te geven.
U kunt zich opgeven met
dit digitale aanmeldingsformulier.
U kunt aan het begin van de dag uw voorkeur voor de workshops kenbaar
maken. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Voor deelnemers is
een nascholingscertificaat beschikbaar.
Het programma
De dag begint om 10:00 uur met de inschrijving en koffie en wordt rond 15:30 uur
weer afgesloten, waarna er gelegenheid is om nog even na te praten onder genot van
een drankje.
Hans van Maanen verzorgt eerst een presentatie met de titel 'Gegoochel met getallen'
waarna de eerste workshopronde volgt met de volgende vier werkgroepen:
- Het examenprogramma wiskunde C havo (Joke Daemen).
- Lesmodule verbanden voor wiskunde C havo (Hielke Peereboom).
- Lesmodule Telproblemen voor wiskunde C havo (Piet Versnel).
- Statistiek: data verzamelen en analyseren met VUSurvey software (Carel v.d. Giessen).
Na de lunch volgt nog een tweede workshopronde met:
- Lesmodule Statistiek voor wiskunde C havo (Peter Boelens).
- Vlakverdelingen (Mignon Engel, Stichting Vierkant voor Wiskunde).
- Wiskunde en geschiedenis: Fortificaties in Nederland (Eelco v.d. Wal en Rutger Stoel).
- Het eerste pilotexamen wiskunde C vwo (Ger Limpens).
De plenaire middagpresentatie met als titel De wilde getallen: wiskunde of fictie?'
wordt verzorgd door Philibert Schogt.
Op deze plek
vindt u een korte toelichting op de lezingen en de workshops.
Namens het projectteam wiskunde C havo
Nico Alink, SLO
DWO gebruikersmiddag
Speciaal voor de gebruikers van de Digitale Wiskunde Omgeving
van het Freudenthal Instituut en voor wiskundedocenten die de DWO
willen gaan gebruiken, organiseert het DWO-team op woensdag 6 maart
2013 een gebruikersmiddag.
Er worden dan demonstraties gegeven van het gebruik en de mogelijkheden
van de DWO. Bij diverse workshops kunnen DWO-gebruikers zich verdiepen
in verschillende aspecten van de DWO, zoals de inhoud van de modules,
leerlingregistratie en het zelf aanpassen en ontwerpen van modules
en activiteiten. Ook is er gelegenheid om met andere gebruikers ideeën
uit te wisselen over het gebruik van de DWO in de wiskundeles.
Het programma begint om 14:30 en wordt tussen 18:15 en 19:00 afgesloten
met een borrel en broodbuffet. De kosten voor deze middag bedragen €75,=.
Ga voor het inschrijfformulier en voor meer informatie naar
www.wisweb.nl en klik dan door naar
'Gebruikersmiddag'. Aanmelden is mogelijk tot zondag 3 maart 2013.
Nascholingsdag Projectieve Meetkunde
Op vrijdag 26 april 2013 zal de jaarlijkse nascholingsdag voor
wiskundedocenten weer worden georganiseerd op het Mathematisch
Instituut van de Universiteit Leiden. U kunt dan een hele dag
heerlijk met alleen wiskunde bezig zijn!
Natuurlijk is iedereen van harte welkom. Maar met name de wat minder
ervaren docenten worden nadrukkelijk uitgenodigd om deel te nemen!
Mocht de hier waarschijnlijk onvermijdelijk uit voortvloeiende lesuitval
een onoverkomelijk probleem voor de schoolleiding zijn, dan onderbouw
ik het belang van deze dag graag persoonlijk.
Nadere informatie kunt u vinden op
mijn website.
Graag tot ziens op 26 april.
Dr. Hans Finkelnberg,
hfinkeln@math.leidenuniv.nl
Mathematisch Instituut, Universiteit Leiden
Delftse Toppers
Aan een technische universiteit gebeurt een hoop interessants! En wie
kunnen u daarvan beter op de hoogte brengen dan de wetenschappers zelf?
Kom daarom op 7 maart 2013 van 16:00 tot 20:00 uur naar de TU Delft.
Het belooft een zeer interessante middag te worden. U krijgt tijdens de
bijeenkomsten ook handvatten om de opgedane kennis direct in de klas te
gebruiken.
Voor het volledige programma verwijzen wij u naar
onze website.
Maar dit is het programma in het kort:
- Dr. Erik Kelder zal u uitleggen hoe we batterijen steeds kleiner en beter
kunnen maken met behulp van nano-deeltjes.
- Dr. Frank Vallentin zal spreken over enkele actuele wiskundige problemen,
zoals hoe vijfhoeken in een euclidisch vlak efficiënt te schikken zijn
en hoe goed de ruimte op te vullen is met bollen.
- Verder zal er een rondleiding zijn naar of de robothal of de dreamhall
(u kunt kiezen) van de TU Delft.
Inschrijven? Gebruik dan ons
het inschrijfformulier.
Vincent Renken
Wiskunde D-dag vooraankondiging
Op vrijdag 7 juni 2013 zal er weer een wiskunde D-dag gehouden worden
op Hogeschool Domstad in Utrecht. De dag biedt plenaire lezingen en
werkgroepen over wiskundige inhoud, ontwikkelingen rond wiskunde D en
de lespraktijk.
De bijeenkomst begint om 10:00 uur, eindigt rond 16:00 uur en is gratis.
Het programma wordt later bekend gemaakt maar u kunt de datum natuurlijk nu
alvast in uw agenda reserveren.
Platform Wiskunde Nederland
ONBETWIST: trends in toetsgestuurd leren
Erik Duval van de KU Leuven houdt op 1 maart 2013 een gastlezing met
als titel 'Learning analytics: een dashboard voor het leren'. De titel
van de lezing van Sharon Klinkenberg van de UvA luidt 'Adaptief toetsen
in de Rekentuin'.
Zij houden hun lezingen op de slotbijeenkomst van het SURF-project ONBETWIST.
Tijdens die slotbijeenkomst worden ook de projectresultaten van ONBETWIST
gepresenteerd.
Doelstelling
ONBETWIST is een project binnen het kader van het programma Toetsen en
toetsgestuurd leren van SURF met als doel:
- De opzet van een organisatie voor nationale standaardtoetsen wiskunde,
ondersteund door een database bestaande uit digitale toetsen, items en
oefenmateriaal.
- De beschikbaarstelling en verbreiding van kwalitatief goede wiskundetoetsen
voor het vwo en voor het hoger onderwijs.
Plaats, datum, aanmelding
De bijeenkomst is op 1 maart 2013 van 10:00 tot 16:00 uur en wordt gehouden
in het Metaforum (11-12, etage 4) van de TU/e. Het programma kunt u via
deze link
bestuderen. Aan deelname zijn geen kosten verbonden maar in verband met de
catering moet u zich wel aanmelden via
dit aanmeldingsformulier,
ook wanneer u van plan bent om slechts een gedeelte van de bijeenkomst bij te wonen.
Nascholingscursus Software in het Wiskundeonderwijs
Het Vaksteunpunt Wiskunde van de Technische Universiteit Eindhoven
en Fontys organiseren dit voorjaar een nascholingscursus 'Software in
het Wiskundeonderwijs' voor docenten voortgezet onderwijs. | |