nummer 624, 10 februari 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3450 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Aansluiting met het technisch HBO
Afgelopen week verscheen het rapport Versterking van de doorstroom
en de kwaliteit van het technische HBO van de Landelijke Werkgroep
HBO-Wiskunde van de NVvW. Geconstateerd wordt dat veel instromers, zoals
havisten zonder wiskunde B en/of zonder natuurkunde, basisvaardigheden
totaal niet of onvoldoende beheersen.
Een rol daarbij speelt dat vanuit het HBO onvoldoende is onderzocht, welke
veranderingen er in de vooropleidingen MBO en VO hebben plaatsgevonden en
dat er over veranderingen in de vooropleidingen onvoldoende en niet tijdig vanuit
de vooropleidingen is gecommuniceerd met het hoger onderwijs.
Problemen met aansluiting
Met name de 'vernieuwing' van de tweede fase heeft de aansluiting met het
technisch HBO geen goed gedaan. "Het vak wiskunde B op de HAVO is (..)
door beslissingen van OCW te klein in omvang geworden (ook in vergelijking met
de situatie van vóór de Tweede Fase) om het vak een volwaardige voorbereiding
op het technisch HBO te maken. Bovendien is het vak Wiskunde B en het vak
Natuurkunde in het N&G-profiel niet verplicht, terwijl leerlingen toch
toelaatbaar blijven voor het technisch HBO-onderwijs".
In het technisch HBO heeft men onvoldoende oog gehad voor deze veranderingen
en vrolijk havisten zonder wiskunde B en natuurkunde toegelaten, zo lang ze maar
een NG profiel hadden.
Aanbevelingen
In het rapport worden tal van aanbevelingen gedaan om de aansluiting tussen VO
(en MBO) en technische HBO te bevorderen. Een paar daarvan zijn:
- (Aan het HBO) Onderzoek de invloed van de nieuwe examenprogrammas die in
2013 en 2015 in het VO worden ingevoerd, (..) op de aansluiting op het
propedeuseonderwijs en de doorstroom in het HBO.
- (Aan het VO) Stimuleer de leerling in het VO die opteert voor een technische
HBO-opleiding, te kiezen voor de vakken Natuurkunde en Wiskunde B, en eventueel
Wiskunde D.
- (Aan het HBO) Stel voor een aantal technische HBO-opleidingen de vakken
Natuurkunde en Wiskunde B verplicht en adviseer dringend het vak Wiskunde D.
Trilemma
In het rapport wordt uitgebreid ingegaan op op het trilemma voor het
technisch HBO: kiezen ze voor meer studenten, meer kwaliteit of een hoger
doorstroomrendement. Een mogelijke uitweg wordt gezien in het bieden van meer
differentiatie bij de opleidingen: "Differentieer, waar nodig, binnen een
technische opleiding naar niveaus van praktisch of meer theoretisch georiënteerde
uitstroomprofielen, die (mede) door het beroepenveld zijn aangegeven, en
koppel toelatingsrechten dan wel bindende instroomadviezen aan die niveaus."
Het rapport is
hier
verkrijgbaar.
gk
Trek meer bèta's met bèta's
Nederlandse multinationals luiden de noodklok als het gaat om goed
geschoold bètapersoneel in Nederland. Grote bedrijven worden gedwongen
om medewerkers te werven in het buitenland omdat er te weinig bèta's
in Nederland opgeleid worden. Een groot deel van dit probleem wordt
veroorzaakt door de beeldvorming van een bètaopleiding op de middelbare
school. En wie kunnen dit beeld nu beter veranderen dan de bètastudenten zelf?
Een veelgehoorde vraag aan studenten is: "Welke studie doe jij?" Als
wij dan antwoorden met "Wiskunde", "Natuurkunde" of "Informatica",
kijkt iedereen je ineens vol bewondering aan. Men zegt dan steevast:
"Goed zeg, dat moet vast moeilijk zijn. Dat zou ik echt niet kunnen."
Het beeld dat mensen van een bètastudie hebben, is dat je er geniaal
voor moet zijn. En die beeldvorming begint al op de basisschool.
Bètastudie niet voor nerds
Vanaf de basisschool zijn de slimme kinderen uit de klas namelijk altijd
altijd al de jongens en meisjes die goed kunnen rekenen. Op de middelbare
school wordt dit nog erger; de bèta's worden al snel nerds genoemd. Het is
dan ook niet gek dat het beeld ontstaat dat je geniaal moet zijn om een
bètastudie te kunnen volgen.
Als bètastudenten vinden wij erg jammer. We willen er daarom graag iets aan
doen. We zijn van mening dat iedereen die zich er helemaal voor inzet, een
bètastudie kan volgen. Ons doel is dan ook om de beeldvorming rond bètastudies
te veranderen. Zodat meer leerlingen durven zeggen: "Een bètastudie, dat ga
ik doen!"
| |
Hou de deur open
We willen scholieren al voor hun profielkeuze laten zien wat een bètastudie
nu werkelijk voorstelt. Veel leerlingen realiseren zich namelijk niet dat je
bij je profielkeuze de deur dicht slaat als je geen natuurprofiel kiest. Om
leerlingen al vroeg te laten zien wat een bètastudie inhoudt, organiseren
wij jaarlijks een Bètadag. De leerlingen komen tijdens deze Bètadag in aanraking
met de stof (aangepast aan hun niveau), omgeving en vooral de studenten van de
verschillende bètastudies. Met colleges en practica brengen we studenten en
medewerkers van de universiteit met de leerlingen in contact.
Met deze dag willen wij, samen met heel veel andere bètastudenten, ons steentje
bijdragen om het tekort aan bètapersoneel op termijn te reduceren en iedereen
te laten zien wat een bètastudie is: een topopleiding waarvoor je niet geniaal
hoeft te zijn en die zeer goede toekomstperspectieven biedt.
Gijs Boosten (Student Wiskunde)
Peter Boot (Student Informatica)
Casper van Schuppen (Student Natuurkunde)
NVvW raadt wiskunde C op havo af
In een brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en aan
de leden van de vaste Kamercommissie voor Onderwijs heeft de Nederlandse Vereniging
voor Wiskundeleraren het invoeren van wiskunde C op het havo afgeraden.
In die brief van november 2012 somt Marianne Kollenveld, voorzitter van de NVvW,
een aantal nadelen op van het invoeren van wiskunde C op het havo:
- Het CM-profiel wordt met wiskunde C én de verplichte rekentoets twee maal
aanzienlijk verzwaard. Het behalen van een diploma wordt zo onevenredig veel
moeilijker.
- Door het invoeren van wiskunde C als verplicht vak wordt de doorstroming
vanuit sommige sectoren van het vmbo naar het havo onmogelijk gemaakt.
- Het invoeren van wiskunde C maakt dat de stroming van leerlingen die nu
wiskunde A kiest, zich gaat opdelen in twee kleinere stromingen A en C. Dat geeft
organisatorische problemen door kleine groepsgroottes. Dat kan zich weer vertalen
in ongunstige lessentabellen en ongewenste groepencombinaties.
Vereenvoudiging
In diezelfde brief adviseert de NVvW om de wiskundeopleiding op havo/vwo drastisch
te vereenvoudigen. Wiskunde A en C moeten in die vereenvoudiging tot één wiskunde A
opleiding worden gecombineerd en wiskunde B en D moeten tot één wiskunde B opleiding
worden samengevoegd.
Math-dub voor de viering van Pi-dag 2013
It Giet Oan! Nee, niet de Elfstedentocht. Ik heb het over de viering
van Internationale Pi-dag 2013. In 2009 was de Pi-dag een groot succes
door de introductie van
de Choco-pi
en de organisatie van
de Pi-dag fotoprijsvraag.
Nu, in 2013, wil ik ons mooie vak graag opnieuw op een originele manier in het
zonnetje zetten.
| |
Ik ben daarom bezig met de productie van een lipdub. Een lipdub is
een soort promotionele videoclip waaraan veel mensen meedoen. Ik wil een
'film-pi' voor de Pi-dag 2013 maken. Mijn lipdub moet een 'Math-dub' worden.
Een filmpje dat op YouTube een internationale virale hit wordt over de schoonheid
van de wiskunde.
Sponsoren en ideeën
Voor mijn Math-dub ben ik nog steeds op zoek naar sponsoren. Zie ook mijn
oproep hiervoor.
De Vlaamse uitgeverij
Die Keure,
die ook in 2009 de eerste was die mijn Pi-dag prijsvraag financierde, heeft als
sponsor ook nu weer een flinke aftrap gegeven. En ook al is het benodigde budget
nog lang niet helemaal toegezegd; het is nu al wel tijd voor fase 2: de
verwerving van ideeën voor inhoud en vorm van deze Math-dub. In deze fase
ontvang ik graag nog deze week uw ideeën op
mijn ideeën-site.
De opname
In Fase 3, die al volgende week begint, wordt u uitgenodigd voor de opnamedag.
U wordt namelijk zelf de acteurs in de Math-dub! Ik heb 25 tot 40 acteurs nodig
en deze zullen al heel snel een uitnodiging krijgen voor deze onvergetelijke dag.
Bij de 'casting' zal de kwaliteit van uw bijdragen op
mijn ideeën-site
zeker een rol spelen!
Hans Wisbrun
ICT bij wiskunde: medewerking gevraagd
In opdracht van Kennisnet verrichten TU Eindhoven en Universiteit Twente onderzoek
naar het ICT-gebruik onder bètadocenten in het voortgezet onderwijs. Wij zijn erg
geïnteresseerd in de manier waarop ICT wordt ingezet bij het vak wiskunde.
Wij zijn daarom op zoek naar geïnteresseerde en gemotiveerde wiskundedocenten die
ICT gebruiken in hun les. Wij vragen van u het volgende:
- De bereidheid om een gedeelte van de les waarin ICT wordt gebruikt, te
(laten) filmen.
- De bereidheid om mondelinge en schriftelijke toelichting te geven op uw
ICT gebruik.
U krijgt daar natuurlijk ook iets voor terug:
- De riante vergoeding van €150,= bij één lesopname.
- Een digitale camera bij twee of meer lesopnamen.
Waar werkt u aan mee?
U helpt ons om inzicht te krijgen in de manier waarop ICT wordt gebruikt bij
het vak wiskunde. Deze inzichten zullen worden verwerkt in een wetenschappelijk
verslag. Op basis hiervan zullen concrete aanbevelingen worden gedaan aan de
onderwijspraktijk.
Als u geïnteresseerd bent, dan kunt u zich aanmelden via het onderstaande
emailadres. Mocht u nog vragen hebben, bijvoorbeeld of uw ICT-gebruik wel geschikt
is voor deelname aan dit onderzoek, neemt u dan gerust via hetzelfde emailadres
contact met ons op.
In ons onderzoek is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Als u
interesse heeft, dan loont het dus om zo snel mogelijk te reageren.
Migchiel van Diggelen, m.v.diggelen@tue.nl
Onderzoeker Eindhoven School of Education, TU/e
Het 48e Mersenne priemgetal ontdekt
|
Marin Mersenne (1588-1648) was een Frans wiskundige, theoloog, filosoof en
wetenschapper. Mersenne onderzocht de priemgetallen en probeerde een formule
te vinden die alle priemgetallen zou voortbrengen of bevatten. In het bijzonder
onderzocht hij getallen van de soort 2p−1 waarbij p een priemgetal
is. Priemgetallen van deze vorm heten Mersenne priemgetallen.
|
Op 25 januari 2013 heeft het GIMPS (Great
Internet Mersenne Prime Search) het 48e Mersenne priemgetal ontdekt. Het 48e
Mersenne priemgetal is gelijk aan 2 57.885.161−1 en telt
17.425.170 cijfers. U vindt het complete getal door
deze link
te volgen.
150 biljoen instructies
GIMPS is een project dat al sinds 1996 gebruik maakt van 'distributed computing' om
Mersenne priemgetallen op te sporen. Op 360.000 computers van vrijwilligers worden
voor dit opsporingsproces op het moment dat u dit leest, ongeveer 150 biljoen
computerinstructies per seconde uitgevoerd.
GIMPS gaat niet over één dag ijs. Om te bewijzen dat er geen fouten in het
opsporingsproces zijn geslopen, werd het gevonden priemgetal gecontroleerd door
een aantal onafhankelijke computers met onafhankelijke computerprogramma's. Het
snelste computersysteem deed er toch nog bijna vier dagen over om de toets
voledig uit te voeren.
Geld verdienen met priemgetallen
Er valt met priemgetallen geld te verdienen. Zo verdiende Dr. Cooper van de
Universiteit van Central Missouri $3.000,= omdat het 48e Mersenne priemgetal door
één van zijn computers werd gevonden. Mocht u de eerste zijn die een priemgetal
van tenminste 100 miljoen cijfers vindt, dan ligt er bij GIMPS
het lieve sommetje van $150.000,= op u te wachten.
Uitslag eerste ronde Wiskunde Olympiade bekend
Zoals in het vorige nummer al is gemeld, is de eerste ronde van de Wiskunde
Olympiade zeer succesvol verlopen. Dit jaar werden de opgaven voor het eerst
gespreid afgenomen over 9 schooldagen.
Er hebben dit jaar meer scholen meegedaan dan vorig jaar maar vooral de stijging van
het aantal leerlingen is spectaculair. Dit jaar deden er 7424 leerlingen mee.
Dat is een stijging van maar liefst 32%!.
Nijmegen wint vier keer
De scholenprijs is dit jaar gewonnen door het Stedelijk Gymnasium Nijmegen.
De beste vijf leerlingen van deze school scoorden in totaal 171 van de maximaal
te behalen 180 punten. Het is de vierde keer dat het Stedelijk Gymnasium Nijmegen
de scholenprijs wint.
Finale in Eindhoven
Er gaan ruim 800 leerlingen door naar de tweede ronde, 305 vijfdeklassers,
272 vierdeklassers, en 223 leerlingen uit de onderbouw. De tweede ronde wordt op
15 maart 2013 gehouden op twaalf universiteiten. De beste leerlingen uit de tweede
ronde uit elke categorie, 130 leerlingen in totaal, worden vervolgens uitgenodigd
voor de finale aan de TU Eindhoven op 13 september.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen én het volledige verslag van de eerste ronde
op www.wiskundeolympiade.nl.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
Rijkje Dekker hoogleraar in Keulen
Dr. Rijkje Dekker van de Universiteit van Amsterdam, al jarenlang NVvW-lid,
is op uitnodiging voor een half jaar benoemd tot Hoogleraar Didactiek van de
Wiskunde aan de Universiteit van Keulen.
Op de Nationale Wiskunde Dagen heeft Rijkje afgelopen weekend een lezing gegeven
met als titel 'Eindeloos praten'. De video van die lezing is te bekijken via
deze link
naar op Rijkje's persoonlijke webpagina.
| |
Advertenties
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen!
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw maken?
Toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing van leerarrangementen
havo/vwo? Tijd voor een mastergraad? Kom naar de open dag op 9 maart voor
de Master Leraar Wiskunde.
Bent u goed in het stellen van de juiste vragen?
Dan is meewerken aan de constructie van Centrale examens misschien iets voor u.
Cito zoekt docenten die vanaf 1 augustus 2013 beschikbaar zijn voor de
constructiegroepen van de volgende Centrale examens/toetsen:
- Vmbo: wiskunde BB.
- Havo/vwo: wiskunde A/C vwo.
- Rekentoets VO: 3F.
Wilt u meer weten? Kijk dan op
www.cito.nl
en reageer vóór vrijdag 1 maart 2013.
|