redactie: | Marja Bos en Gerard Koolstra |
e-mailadres: | redactie@wiskundebrief.nl |
website: | www.wiskundebrief.nl |
in dit nummer:
We hebben in de WiskundE-brief meermalen gepleit voor helderheid t.a.v. hetgeen van leerlingen verwacht wordt bij de centrale examens. Er zijn verschillende publicaties die die helderheid zouden moeten geven, met name het nomenclatuurrapport (versie 2007) en de diverse syllabi. Het nomenclatuurrapport heeft echter geen officiële status bij de centrale examens (zie nr 556), en de voorbeeldopgaven in de syllabi geven –mede door het ontbreken van uitwerkingen– ook niet altijd voldoende houvast.
In het laatste examen wiskunde B havo werd bij maar liefst 9 vragen het begrip algebraïsch gebruikt, en geen enkele keer exact. Dat levert in veel gevallen geen problemen op, maar bij twee vragen (9 en 13) wekt het correctievoorschrift op z’n minst de indruk dat er ook exact gerekend moet worden, met exacte tussenantwoorden, terwijl leerlingen die tussenantwoorden niet of niet exact noteren. Bij een andere vraag werd uitdrukkelijk aangegeven dat tussenantwoorden mochten worden afgerond op 4 decimalen. Opvallend was tevens dat dit keer gevraagd werd op algebraïsche wijze de inhoud van een lichaam te berekenen. De omschrijving in het nomenclatuurrapport (“stap voor stap zonder gebruik te maken van specifieke opties en de grafische mogelijkheden van de GR. Het eindantwoord mag benaderd worden”) geeft -zo blijkt uit de discussie- onvoldoende houvast, en heeft zoals gezegd bovendien geen officiële status.
Opmerkelijk is dat, in tegenstelling tot vorig jaar en tot het vwo-examen, geen enkele keer gekozen is voor de uitdrukking exact. Mogelijk speelt een rol dat bij de genoemde vragen de eindantwoorden geheel waren. Wellicht verdient het aanbeveling om in twijfelgevallen heel expliciet in de opgave aan te geven wat er verwacht wordt. De formulering van vraag 18 (en 19), “Bereken log 24 op algebraïsche wijze met behulp van de tabel, dus zonder gebruik te maken van de log-toets op je rekenmachine”, kan daarbij als voorbeeld dienen.
gk
Het is alweer een hele tijd geleden (zie WiskundE-brief nr. 472) dat ik u over nieuwe ontwikkelingen m.b.t. het beroepsregister heb kunnen informeren. Nadat we heel succesvol onze pilot hadden afgesloten, waarin we samen met het Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (VVVO) een goede procedure en vakbekwaamheidseisen hadden opgesteld, zijn we als projectgroep in een enorm gat gevallen.
Op dat moment kwam men bij de Stichting Beroepsregister Leraren (SBL) op het onzalige idee de nieuwe website Europees aan te besteden. Daar stond een planning van een half jaar voor, maar dat ging fout en nu is die site nog steeds niet aanbesteed. Vervolgens wilden andere belangengroeperingen, vakbonden en Beter Onderwijs Nederland (BON) er ook wat over te zeggen hebben. Daarnaast wilde het SBL ook de leraren vanuit het PO erbij betrekken, maar die zijn nauwelijks georganiseerd en bijna niet als groep aanspreekbaar.
De politiek besloot midden 2010 tot ingrijpen. De SBL is opgevolgd door de Onderwijscoöperatie waarin naast het Platform VVVO ook de vakbonden en BON vertegenwoordigd zijn.Terwijl de nieuwe structuur gevormd wordt, nu medio 2011, wordt er ook weer aan het beroepsregister gewerkt, met weer andere mensen en andere belangenbehartigers en in andere groepen. Ondanks al dat politiek gedraai op hoog niveau hebben we (bestuur NVvW) steeds onze lijn van WiVa (Wiskundeleraar Vakbekwaam) gestaag voortgezet. Intussen zijn er zo’n 15 nascholingsactiviteiten gevalideerd en worden er certificaten uitgereikt met daarop punten t.b.v. het beroepsregister en is WiVa in de kennisbasis van zowel tweedegraads als eerstegraads docenten opgenomen.
Het bestuur van de NVvW wil graag in contact komen met leden die plaats willen nemen in een resonansgroep (van in totaal 100 leraren) die betrokken wordt bij een aanpassing van de beschrijving van beroepsbekwaamheid en bekwaamheidseisen, met het doel om de essentie van het beroep duidelijker en concreter te formuleren. Meer informatie bij ondergetekende.
Marianne Lambriex, e-mailadres: MLambriex@stedelijkcollege.nl
Over twee maanden is het zover: dan is de Internationale Wiskunde Olympiade in Nederland in volle gang. Uit maar liefst 100 landen komen teams van 6 scholieren ruim een week naar Amsterdam. De 600 deelnemers zullen op maandag 18 en dinsdag 19 juli hun tanden zetten in een zestal pittige wiskundeopgaven, die in de dagen daarvoor door hun teamleiders zijn geselecteerd en vertaald.
Een team van enthousiaste wedstrijdleiders zal alles in en om de wedstrijd in goede banen leiden. Inmiddels hebben zich tot ons grote genoegen al 50 wedstrijdleiders opgegeven om gedurende die twee dagen mee te helpen en zondag 17 juli te helpen met de laatste voorbereidingen. We zijn nu nog op zoek naar de laatste 10 mensen om het team van wedstrijdleiders helemaal compleet te maken. De werkzaamheden bestaan grofweg uit het 's ochtends meewerken aan het goede verloop van de wedstrijd in de wedstrijdhallen en het 's middags verwerken van al het ingeleverde werk (kopiëren en sorteren voor de nakijkers).
Lijkt het u leuk om mee te helpen om IMO2011 tot een succes te maken?
Bent u de eerste dagen van de zomervakantie (regio Noord) nog niet op vakantie?
U bent van harte welkom! Meer informatie (inclusief een registratieformulier) is te vinden op
www.imo2011.nl/wedstrijdbegeleiders .
Freek van Schagen (freek@imo2011.nl) en Quintijn Puite (quintijn@imo2011.nl); International Mathematical Olympiad 2011 (IMO2011)
Via www.schooltv.nl, “Schooltv Gemist”, zijn diverse Schooltv-programma’s (ook van enkele jaren geleden) online terug te zien. Het gaat onder meer om de series Wiskunde voor de brugklas (vmbo/havo-vwo klas 1/2), Wiskunde voor de sectoren (vmbo klas 2/3), Wiskunde vóór de profielen (havo/vwo klas 2/3) en Wiskunde voor de 2e fase (havo/vwo klas 4/5/6).
Ook kan men zich op deze website aanmelden voor nieuwsbrieven over de tv-programma’s en begeleidend lesmateriaal. Op het online Schooltv-platform Eigenwijzer kunnen leerlingen videostreams, infoblokken, achtergrondinformatie, toetsen en opdrachten vinden; zie eigenwijzer.nl.
mb
Nog ruim een week, tot 31 mei 24:00 uur, kan worden geboden op de 28 puzzel- en Olympiadeboeken.
Er wordt al flink geboden op de nieuwe site www.goedgeplaatst.nl/site/3684102831.
Let wel op: als je geboden hebt en er wordt hoger geboden, krijg je geen bericht hiervan. Houd dus de veilingsite goed in de gaten! En natuurlijk vooral de laatste dagen…
We werken aan een verbeterde site waarop ook een breder overzicht van onze boekenvoorraad kan worden getoond. Voor liefhebbers van oude schoolboeken van vóór 1968: op zaterdag 14 mei waren op het Symposium van de Historische Kring Reken- en WiskundeOnderwijs veel van deze boeken te koop. Daarvan zijn er een flink aantal van de hand gegaan, maar er zijn ook nog veel van deze boeken in voorraad. Ze komen in het najaar op de nieuwe veiling.
Jos Remijn, veilingmeester WwF, e-mailadres: WereldwiskundeBoeken@gmail.com
In de rubriek ‘Verschenen’ zal kort aandacht besteed worden aan nieuwe publicaties en software op het gebied van het wiskundeonderwijs.
Inzendingen zijn welkom; de redactie beslist uiteindelijk of en hoe de bijdrage geplaatst wordt.
Voor meer informatie zie www.wiskundebrief.nl/bijdragen.html
Deze keer aandacht voor
"Ludolph van Ceulen hield zich in de 16e eeuw bezig met een populair probleem uit de meetkunde: hoe construeer je een koordenvierhoek met vier gegeven zijden? Bij het oplossen combineerde hij meetkunde met algebra, wat in die tijd heel ongebruikelijk was. De pionier Van Ceulen liep daarbij tegen problemen op waarvoor nog geen spelregels waren, dus die bedacht hij zelf. In dit boekje kun je je verwonderen over de wiskunde van vier eeuwen geleden en zie je dat wiskunde een vak in beweging is. Met veel opgaven en ook een aantal oude citaten raak je vertrouwd met de wiskunde van toen.”
Hermen Visser, VPRO’s Noorderlicht recensieteam: “Deze wetenschappelijke biografie laat zien hoe groot het genie en de nalatenschap van Gauss zijn, maar gaat ook in op zijn gezinsleven en de immense maatschappelijke, politieke en culturele verschuivingen die rondom hem plaatsvinden. (…) Gauss’ oeuvre is legendarisch, zijn leven intrigerend. Toch lijkt het niet Tazzioli’s bedoeling te zijn geweest om hier een spannend en toegankelijk boek over te schrijven. Haar wiskundige uiteenzettingen beslaan vele pagina’s. Die zullen door lezers met een expliciete wiskundige interesse gewaardeerd en/of begrepen worden. Voor overige lezers zal het bij plaatjes kijken blijven, want mooi geïllustreerd is de biografie zeker."
"Over vierkanten die ervan dromen een cirkel te zijn en priemgetallen die toeslaan wanneer je ze het minst verwacht. Over wiskundigen die vissen het leven redden en slijmzwammen inzetten om metronetwerken te bouwen. (…) In Getallen zijn je beste vrienden komen in puzzels, doe-het-zelf-tips en verhalen de onbekendere leuke, mooie en geheimzinnige kanten van de wiskunde tot leven. Als u zich altijd (of nooit) hebt afgevraagd waarom wiskundigen van slechte woordgrappen houden, hoe je een vierdimensionale kubus maakt en wat die te maken heeft met sudoku’s, waarom 6 een volmaakt getal is of hoe het sprookje van de gulden snede afloopt, dan is dit boek voor u.”
Voor voorwaarden en tarieven zie www.wiskundebrief.nl
Gerichte hulp bieden aan leerlingen met reken- en wiskundeproblemen? De leerroute Reken- en wiskundespecialist binnen de master Special Educational Needs biedt uitkomst. Bezoek de website van het Onderwijscentrum VU te Amsterdam: /www.onderwijscentrum.vu.nl/nl/opleidingen/hbo-master/speciale-onderwijszorg-sen/rekenspecialist/index.asp