nummer 867, 10 mei 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4900 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Staat van het onderwijs
De
publicatie van "De Staat van het Onderwijs" door de
onderwijsinspectie vond dit jaar op 22 april 2020 in stilte plaats,
zonder congres, nieuwsberichten, krantenartikelen of interviews. Hoewel
er voor onderwijsspecialisten niet veel nieuws in deze publicatie staat,
lijkt het mij toch de moeite waard om aandacht te besteden aan een paar
zaken die in de publicatie gesignaleerd worden.
Veel aandacht is er in "De Staat van het Onderwijs" voor de
schoolloopbaan van leerlingen. Het blijkt namelijk dat veel leerlingen
een keer doubleren en/of naar een 'lager' onderwijsniveau uitstromen.
Dat verschijnsel is hieronder in beeld gebracht.
Slechts een minderheid van de leerlingen die in 2012 een havoadvies
kregen, had na vijf jaar ook (minstens) een havodiploma bemachtigd.
Voor latere cohorten lijken de resultaten, als je uitgaat van de cijfers
voor de eerste leerjaren, iets gunstiger te gaan uitpakken. Dat geeft
misschien aanleiding tot een klein beetje optimisme. Bekijk je het beeld
echter groepsgewijs, dan blijft er nog maar weinig reden tot vrolijkheid
over.
Jongens
Slechts 36% van de jongens die in 2012 met een havoadvies begonnen,
heeft vijf jaar later een diploma op (minstens) havoniveau. Het vwo
werd door een krappe meerderheid van 53% van de jongens zonder vertraging
doorlopen. Voor het vmbo kader en gt liggen deze percentages nauwelijks
hoger. Alleen bij een basisberoeps advies haalt een ruime meerderheid
van 72% van de jongens binnen vier jaar een diploma.
Niet westers
Bij leerlingen met een niet westerse migratieachtergrond zijn de
cijfers nog wat slechter. Slechts 31% van de leerlingen die in 2012
met een havoadvies begonnen, doorloopt het havo zonder vertraging.
Ook voor vmbo gt, vmbo kb en vwo liggen deze percentages onder de
50%. Vermoedelijk liggen de cijfers bij de jongens in deze groep nog
wat lager dan bij de meisjes. De cijfers voor leerjaar 3 laten
echter wel, zowel voor jongens als meisjes met een niet westerse
migratieachtergrond, een gestage stijging zien van de deelname
aan havo en vwo.
Golven en kronkels
Wat betreft de gediplomeerden is er van 2010 tot 2019 een golfbeweging
te zien waarbij er in de laatste jaren weer een duidelijke verschuiving
richting havo te zien is. De basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo
laat de laatste jaren juist een afname zien.
Het blijkt dat veel schoolloopbanen ook vrij "kronkelig' verlopen. Zo
heeft ongeveer 20% van de leerlingen in 4 mavo (vmbo gt) een vwo- of
havoadvies en heeft ongeveer 10% een kader- of beroepsadvies. Van
de leerlingen in havo 4 heeft meer dan 10% een vwo-advies terwijl
ongeveer 15% vmbo gt-advies heeft. In 4 vwo heeft bijna 20% een
havoadvies of een 'lager' advies.
Corona
De 'staat van het onderwijs' is de laatste maanden behoorlijk
veranderd. In het schooljaar 2019-2020 zijn tal van vanzelfsprekendheden
volkomen opgebroken geraakt. Wat de gevolgen zijn voor de
loopbaan van de leerlingen zullen we pas veel later te weten komen.
gk
|
Wetsvoorstel afschaffing rekentoets
|
 | | Minister Arie Slob | | |
De Tweede Kamer komt nauwelijks bijeen en ook de vaste commissie
voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft heel veel zaken
van de agenda geschrapt of digitaal afgehandeld. Tot de weinige
onderwerpen die wel mondeling zijn besproken, behoort het voorstel
tot wijziging van de wet voortgezet onderwijs in verband met de
afschaffing van de rekentoets.
Op
21 april 2020 stond dit wetsvoorstel in een commissiebijeenkomst
centraal. De zaak is urgent omdat het voor een deel gaat om het
lopende schooljaar.
In het debat is veel aandacht besteed aan de leerlingen die
examen doen zonder wiskunde. Het betreft hier voor 2020 ongeveer 17.000
leerlingen op het vmbo en 3.000 leerlingen op het havo. Volgens minister
Arie Slob wordt er op dit moment hard aan een regeling gewerkt
maar zal het nog enige tijd duren voordat alles helemaal geregeld is. De
scholen hoeven wat hem betreft niet te wachten op een officiële regeling
maar kunnen nu al aan het werk. De minister verwees naar
de
handreiking van SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) en naar de
duizenden opgaven die reeds in itembanken beschikbaar zijn.
Brief NVvW
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) stuurde op 12 maart
2020 een brief met vragen aan minister Slob. Een dag voor de bijeenkomst
van de commissie publiceerde de minister
een
reactie op deze brief. In die reactie kondigt de minister aan om
nadat de Tweede Kamer de behandeling van het wetsvoorstel afschaffing
rekentoets vo heeft afgerond de scholen te zullen informeren
"over de inhoud van het wetsvoorstel en de algemene maatregel van
bestuur waarin zowel het afschaffen van de rekentoets als de
invoering van het schoolexamen rekenen voor leerlingen zonder
wiskunde wordt geregeld".
In dit verband wees de minister tijdens de commissievergadering ook op
het werk van de vakvernieuwingscommissie wiskunde vmbo die op dit
moment een nieuw wiskunde examenprogramma voor het vmbo ontwerpt.
Zie ook WiskundE-brief 865. Naar verwachting wordt dat voorstel over een goed
jaar afgerond. Zodra die afronding een feit is, kunnen scholen
ook met dit voorstel aan de slag.
gk
|
Enquête afstandsonderwijs NVvW en FI
Na de sluiting van de middelbare scholen hebben wiskundedocenten
massaal en in hoog tempo vormen van afstandsonderwijs ontwikkeld.
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en het Freudenthal
Instituut (FI) willen graag, in samenwerking met twee partners uit Duitsland,
in kaart brengen hoe uw wiskundeonderwijs op afstand er uitziet en hoe
de ervaring daarmee is. Het gaat dan om uw ervaring en die van uw
leerlingen.
Voor ons onderzoek vragen wij u om voor ons een online vragenlijst in
te vullen. Wij zouden dat zeer op prijs stellen; het invullen van de
vragenlijst kost u hoogstens een kwartiertje. Als beloning sturen wij
u na afloop graag het rapport met onze bevindingen toe. Omdat we ook
geïnteresseerd zijn in de beleving van uw leerlingen, proberen we via
u ook uw leerlingen te bereiken. In de vragenlijst vindt u daar meer
informatie over.
Volg
deze link voor de vragenlijst. Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Heleen van der Ree, NVvW
Michiel Doorman, Freudenthal Instituut en NVvW
Paul Drijvers, Freudenthal Instituut
|
E-learning materiaal en e-learning onderzoek UU
De huidige situatie dwingt ons allemaal tot het geven van onderwijs
op afstand. Docenten missen het flexibel gebruik van het whiteboard en
de vaak betekenisvolle gebaren bij het uitleggen van nieuwe lesstof.
Daarom heeft het Freudenthal Instituut interactieve
e-learning materiaal ontworpen dat leerlingen helpt om goniometrie
beter te begrijpen.
Het materiaal is gemaakt om het conceptueel begrip op het gebied
van de sinusfunctie, de eenheidscirkel en hun onderlinge samenhang te
versterken.
We
hebben het materiaal apart op deze website geplaatst om u de
mogelijkheid te geven om het uit te proberen. Mocht u hierdoor geïnteresseerd
raken in dergelijk lesmateriaal, dan kan ik u op aanvraag toegang verschaffen
tot onze digitale wiskundeomgeving. Het is voldoende om mij e-mail te
sturen waarin u aangeeft hoeveel leerlingen u heeft.
E-learning onderzoek
Tegelijk wil ik u vragen om uw havo/vwo bovenbouwleerlingen enthousiast
te maken voor een onderzoek naar e-learninggedrag dat uit deze twee onderdelen
bestaat:
- De leerling maakt de opdrachten en bijbehorende vragen in de
online module. Wij verzamelen data van de handbewegingen en de
gegeven antwoorden.
- We nodigen de leerling uit voor een interview van ongeveer een half
uur.
Leerlingen kunnen zich
met
dit formulier aanmelden. Als dank voor deelname ontvangt iedere leerling
na afloop een cadeaubon van € 10,=.
Gitte van Helden ( g.vanhelden@uu.nl)
Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
|
Resultaatverbeteringstoetsen delen via WisBase
Begin juni 2020 moet er op iedere school voor elk wiskundevak
een resultaatsverbeteringstoets (RVT) klaarliggen. Het is misschien
handig om niet alleen ideeën maar ook opgaven en zelfs complete
toetsen te delen met andere scholen.
WisBase is voor dit
soort zaken al vele jaren een belangrijk platform.
Sinds
kort is er een apart 'hoekje' voor de resultaatsverbeteringstoets.
|
Uitslag A-lympiadefinale 2020
Op 13 en 14 maart 2020 werd, nog net voordat het hele onderwijs
op slot ging, in Garderen de 31e internationale finale
van de wiskunde A-lympiade gehouden. Helaas deden er dit keer om
begrijpelijke redenen alleen teams uit Nederland en Duitsland mee.
Dit is de uitslag van de A-lympiadefinale 2020:
Prijs |
Schoolteam |
Gedeelde 1e plaats |
Städliches Gymnasium Herten en Montaigne Lyceum Den Haag. |
3e plaats |
Städliches Gymnasium Bad Laasphe. |
4e plaats |
Dockinga College Dokkum. |
5e plaats |
Elzendaal College Boxmeer. |
Gedeelde 6e plaats |
CSG Dingstede Meppel en Gymnasium Celeanum Zwolle. |
A-lympiade 2020-2021
De voorronde van de volgende A-lympiade wordt op vrijdag 13
november 2020 gehouden. Uiteraard bent u dan ook van de partij.
Volg
deze link voor meer informatie.
Ruud Stolwijk ( ruud.stolwijk@cito.nl)
Voorzitter A-lympiadecommissie
|
Goud voor Nederland bij Benelux Wiskunde Olympiade
De achttienjarige Rafaël Houkes heeft in het weekend van
2 en 3 mei 2020 een gouden medaille behaald bij de Benelux Wiskunde
Olympiade. Waar normaal gesproken dertig wiskundetalenten uit
Nederland, België en Luxemburg een weekend bij elkaar komen,
vond het jaarlijkse evenement op 2 en 3 mei online plaats.
Naast de vier en een half uur durende wedstrijd was er voor de
deelnemers een schaaktoernooi en een spelletjesavond. De gouden
medaille van Rafaël was niet het enige eremetaal voor het
Nederlandse team. Er werden namelijk ook drie zilveren en vijf
bronzen medailles in de wacht gesleept.
De Benelux Wiskunde Olympiade wordt sinds 2009 jaarlijks
georganiseerd voor middelbare scholieren uit België, Luxemburg en
Nederland. De teams bestaan uit tien leerlingen en de wedstrijd bestaat
uit vier uitdagende wiskundeopgaven waar de deelnemers vier en een half
uur individueel hun tanden in mogen zetten. Voor elke opgave zijn zeven
punten te verdienen. Dit jaar zou de wedstrijd in België plaatsvinden
maar noodgedwongen bleven alle deelnemers in eigen land.
Resultaten
medaille |
punten |
deelnemer |
klas |
school |
Goud |
26 |
Rafaël Houkes |
6 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leiden, locatie Socrates. |
Zilver |
23 |
Casper Madlener |
4 vwo |
Leo Kanner College Leiden. |
Zilver |
21 |
Jelle Bloemendaal |
4 vwo |
Corlaercollege Nijkerk. |
Zilver |
20 |
Tjeerd Morsch |
6 vwo |
Corderius College Amersfoort. |
Brons |
15 |
Hylke Hoogeveen |
3 vwo |
Openbaar Lyceum Zeist. |
Brons |
13 |
Merijn van Delft |
5 vwo |
Pius X College Almelo. |
Brons |
12 |
Charlie Tang |
6 vwo |
Frits Philips lyceum-mavo Eindhoven. |
Brons |
11 |
Kevin van Dijk |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Nijmegen. |
Brons |
11 |
Thian Tromp |
5 vwo |
Chr. Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden. |
- |
8 |
Kees den Tex |
4 vwo |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum. |
De totaalscore van het Nederlandse team bedroeg 160 punten. Dat was flink
wat meer dan België (121 punten) en Luxemburg (54 punten) wisten te scoren.
De allerbeste score in de wedstrijd was echter niet voor Rafaël
maar voor de Belg Jonas De Schouwer. Hij behaalde namelijk 27 van
de 28 punten.
Het Nederlandse team is via vier voorrondes geselecteerd uit ongeveer
9.000 deelnemers. Veel van de deelnemers, waaronder Rafaël,
hadden al ervaring met eerdere internationale wedstrijden, zoals de
Benelux Wiskunde Olympiade van 2019. Rafaël: "Het was vrij
apart om de wedstrijd dit jaar thuis te maken. Aan mijn bureau miste
ik wel een beetje het wedstrijdgevoel maar misschien ging het juist
door het ontbreken van die spanning wel zo goed."
Het Nederlandse team werd begeleid door Jeroen Huijben
(Universiteit van Amsterdam), Ward van der Schoot (University
of Cambridge) en Wietze Koops (Rijksuniversiteit Groningen).
|
Drie keer brons bij de EGMO 2020
Ana Mekerishvili uit Den Haag, Hanne Snijders uit
Rotterdam en Kati Overbeeke uit Eindhoven hebben alle drie een
bronzen medaille behaald bij de European Girls' Mathematical
Olympiad. Vanwege het coronavirus vond deze wedstrijd niet plaats in
Egmond aan Zee maar online. De deelneemsters werkten in hun eigen
land twee keer vier en een half uur aan zes pittige wiskundeopgaven.
Bij internationale wiskundewedstrijden zoals de European Girls'
Mathematical Olympiad behaalt ongeveer de helft van de deelnemers
een medaille. Behoor je tot de beste 10% dan verdien je een gouden medaille.
Zit je daar net onder maar behoor je wel tot de beste 50%, dan verdien je
een zilveren of bronzen medaille.
Beste helft
Per opgave waren 7 punten te verdienen. De hoogst mogelijke score bedroeg
dus 42 punten. Het lukte Ana met 13 punten, Hanne met 16 punten en Kati met
11 punten om bij de beste helft van de deelneemsters te eindigen en zo een
bronzen medaille in de wacht te slepen.
Elk deelnemend land mocht een team van vier meisjes afvaardigen. Nederland
mocht als organiserend land een extra belofte-team inzetten. Naast Europese
teams deden ook gastteams mee uit onder andere Australië, Indonesië en
Mexico. In het officieuze landenklassement eindigde het Nederlandse
A-team tussen de 53 deelnemende teams op de 31 e plaats. Het
landenklassement werd aangevoerd door Rusland, gevolgd door Servië en
Roemenië.
|
Oorkonde PWN voor excellente leerlingen
Heeft u een excellente leerling in uw wiskundeklas? Iemand die
ondanks de huidige situatie een 10 voor wiskunde op zijn of haar
cijferlijst weet te scoren?
In dat geval kunt u uw leerling aanmelden voor een officiële oorkonde
van Platform Wiskunde Nederland. U dient deze oorkonde na aanvraag zelf
af te drukken en aan uw leerling te overhandigen.
U
kunt tot 10 juni 2020 via deze link de oorkonde aanvragen.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Hilversum
Het
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum zoekt met ingang van het
nieuwe schooljaar een eerstegraads docent Wiskunde voor 15 lesuren.
Inschaling vindt in overleg plaats. U kunt uw motivatiebrief met
curriculum vitae, graag zo spoedig mogelijk, sturen naar Mevrouw
A. van der Lee, Gemeentelijk Gymnasium Hilversum, Vaartweg 54,
1217 SV Hilversum of mailen naar vanderlee@ggh.nu.
|
|
|
Eerstegraads vacature te Veenendaal
|
Advertenties
SmartWiskunde: Op afstand én in de klas
Met de voorgenomen heropening van de scholen op 2 juni 2020 kijken we
vooruit naar de wiskundelessen. Uit het voorlopige protocol van de
sociale partners blijkt dat onderwijs op afstand een belangrijke rol
blijft spelen.
Met SmartWiskunde kunt u voor uw brugklassen een combinatie van
onderwijs in de klas en onderwijs op afstand optimaal en zonder veel
inspanning vormgeven.
Geïnteresseerd?
Neem
contact op voor de mogelijkheden. Ook op afstand helpen we u
graag verder.
|
Top 5 tips voor afstandsonderwijs
Hoe gaat het online lesgeven u af? Veel leraren lopen tegen
dezelfde uitdagingen aan. Bekijk dit blog met vijf tips van Richard
Snow, een Amerikaanse expert in afstandsonderwijs. U leest daar ook
hoe Nederlandse leraren het online lesgeven in de coronacrisis
ervaren.
Zoals Cathy Baars zegt: "Ik probeer zoveel mogelijk interactiviteit
in de lessen te brengen en motiveer leerlingen om samen te
werken."
Lees
het blog hier.
|
Math4all als PDF
Het online lesmateriaal van Math4all wordt dagelijks door vele
docenten en leerlingen gebruikt. Het is nu ook mogelijk om dit
materiaal offline te gebruiken. Via een selectietool kunt u uw eigen
readers samenstellen en deze als PDF downloaden.
Om een beeld te krijgen van hoe dit in zijn werk gaat, kunt u via het
havo/vwo lesmateriaal een inlogcode aanvragen. Voor bijvoorbeeld vwo
wiskunde A gaat dit via de website www.math4all.nl/overzichten/vwo-a/20.
Tijdens de opbouwfase kunt u deze site gratis gebruiken.
Heeft u vragen? Mail dan naar Frits Spijkers via f.spijkers@math4all.nl.
|
Ontdek met FLEX de volle kracht van blended leren
Heeft u uw draai al gevonden in het lesgeven op afstand? En
bent u inmiddels al gewend geraakt aan de gratis digitale
leeromgeving van Getal & Ruimte of Moderne Wiskunde?
Stap dan dit schooljaar nog over naar onze FLEX blended lesmethode.
U ontvangt dan namelijk de training 'online werken met wiskunde'
ter waarde van € 895,= gratis. Zo ontdekt u op
voordelige wijze alle voordelen van digitaal werken met wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|
De Rekenwinkel
De Rekenwinkel heeft het grootste assortiment, de beste prijzen en
service, ook voor úw leerlingen.
Bekijk
ons nieuwe magazine met onze schoolprijzen hier.
Bent u nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op om te horen hoe
wij ook u kunnen ontzorgen bij de levering van rekenmachines.
|
|
|