nummer 800, 4 februari 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Mag wiskunde D gebruikt worden bij wiskunde B?
Mogen leerlingen bij wiskunde B gebruik maken van formules
die zij hebben geleerd met wiskunde D? Dat was in juli 2017 de
vraag van Trudy Kloos aan het CvTE. In WiskundE-brief 783 plaatsten
wij hierover het artikel 'Gehinderd door wiskunde D-kennis'.
In WiskundE-brief 784 en WiskundE-brief 787 verschenen over dit onderwerp reacties van
Tineke van den Berg en Paul Gerard van de Veen.
Paul Gerard van de Veen vroeg naar aanleiding van dit
onderwerp aan het College voor Toetsen en Examens (CvTE) om
duidelijkheid te verschaffen. Op de site van het CvTE vonden we
een uitgebreide reactie over dit onderwerp. Het antwoord van het
CvTE dat in de WiskundE-brief werd samengevat met " Nee, ze
moeten die stellingen dan weer eerst bewijzen" had, zo schrijft
het CvTE, uitsluitend betrekking op de examens vwo wiskunde B
oude stijl, waarbij een formuleblad werd verstrekt met
stellingen die gebruikt mochten worden. Stellingen die niet op
dit formuleblad stonden, moesten dus wel eerst bewezen worden.
De situatie is met het nieuwe wiskundeprogramma nu anders. Het CvTE:
"Op de centrale examens volgens het nieuwe examenprogramma met
analytische meetkunde gebruiken de leerlingen geen lijst met
definities en stellingen. Het antwoord van het CvTE waarnaar in de
WiskundE-brief 783 wordt verwezen, is dus niet van toepassing
op de centrale examens van het nieuwe programma." |
Wiskunde D-kennis is nu toegestaan
Voor de komende examens geldt dat een vakinhoudelijk correct antwoord
altijd alle punten krijgt. Dat geldt uitdrukkelijk ook voor een
antwoord dat niet in het beoordelingsmodel staat. Het CvTE:
"Zeker bij leerlingen die wiskunde D volgen naast wiskunde B ligt het
voor de hand dat dit vaker voorkomt. Maar ook kennis opgedaan bij
andere vakken of uit eigen interesse kan gebruikt worden. We mogen
niet van leerlingen verwachten dat zij bedenken waar ze iets geleerd
hebben voordat zij een oplossingsstrategie kiezen." |
Het antwoord van het CvTE houdt in dat kennis van wiskunde D gebruikt
mag worden op het wiskunde B-examen, tenzij er in de vraag een specifieke
oplossingsstrategie wordt voorgeschreven of uitgesloten.
Volg
deze link voor de volledige reactie van het CvTE.
|
Partieel integreren partieel eindexamenstof?
De eerste wiskunde eindexamens vwo volgens het nieuwe
examenprogramma komen er aan. Het goed kennen van het
eindexamenprogramma en de syllabus voor het Centraal Examen
2018 is voor u uiteraard een must. Maar houden de examenmakers
zich ook aan het programma?
In de
Syllabus
wiskunde B VWO 2018 is nauwkeurig omschreven wanneer een
(bepaalde) integraal exact berekend moeten kunnen worden:
"... indien de integrand de gedaante c·f(x)+d
of f(c·x+d) heeft, waarbij f
een machtsfunctie, een exponentiële functie, de functie sinus of
de functie cosinus is en indien de integrand de som van twee of
meer van deze functies is ..." |
In het pilotexamen 2012, eerste tijdvak, kwam echter bij vraag 2 de
volgende integraal aan bod:
De bijbehorende opgave is ook opgenomen in tenminste één grote
wiskunde methode. In de
Facebook-groep
Leraar Wiskunde werd deze maand de vraag opgeworpen of voor de
berekening geen partiële integratie nodig is. Een van de deelnemers
heeft de vraag voorgelegd aan het CvTE en kreeg de volgende reactie:
"Bij twee van de drie oplossingsmethodes dient de kandidaat een
primitieve van (1 + ax)·eax te bepalen om deze
oppervlakte te berekenen. Uw constatering dat partieel integreren
geen deel uitmaakt van de examenstof (zie syllabus) is juist. In deze
situatie dient de kandidaat te bedenken dat een primitieve van de
gegeven functie in ieder geval de factor eax dient te
bevatten en al puzzelend tot een juiste, volledige primitieve moet
komen." |
Nu kun je met wat slim proberen een heel eind komen bij het bepalen
van primitieven. Het gebruik van dat argument bij het omzeilen
van een uitdrukkelijke afbakening van examenstof lijkt me echter geen goede
zaak. Zeker nu de zogenaamde 'Wiskundige DenkActiviteiten' (WDA)
expliciet in de eindexamenprogramma's zijn opgenomen, kan de
verleiding voor examenmakers groot zijn om op deze manier beperkingen
van het eindexamenprogramma te omzeilen.
Een herformulering van de eisen in de syllabus lijkt mij hier gepast.
Gerard Koolstra
|
Extra wiskundevak toegestaan
Nadat het enkele jaren min of meer werd 'gedoogd', is het met
ingang van schooljaar 2017-2018 ook uitdrukkelijk wettelijk
toegestaan om op havo en vwo naast het profielwiskundevak een
tweede wiskundevak te kiezen. De combinatie wiskunde A met
wiskunde C is echter niet toegestaan.
In een
nieuwsbrief
die in de afgelopen week door OCW werd verstuurd, wordt gemeld
dat er onduidelijkheid blijkt te bestaan over deze kwestie. Om de
mogelijkheid van het 'dubbel kiezen' onder de aandacht te brengen,
staat in het
Inrichtingsbesluit
van de Wet Voortgezet Onderwijs geëxpliciteerd dat leerlingen een
tweede wiskundevak mogen kiezen als extra vak, (alleen) als het gaat
om een combinatie van wiskunde A met wiskunde B of een combinatie van
wiskunde B met wiskunde C.
Tweede tijdvak
Er is echter één probleem: de centrale examens voor alle wiskundevakken
van een bepaalde opleiding vinden " om organisatorische redenen"
op dezelfde dag plaats. Leerlingen die examen willen doen in een tweede
wiskundevak moeten er dus rekening mee houden dat zij dit examen in het
tweede tijdvak moeten doen. Indien dat nodig is, kunnen zij dan in het
derde tijdvak herkansen.
|
Professor van der Blij overleden
Op zaterdag 28 januari 2018 is professor Frederik van der Blij
op 94-jarige leeftijd overleden. Frederik van der Blij is
van grote betekenis geweest voor het Nederlandse wiskundeonderwijs.
Van der Blij was na zijn wiskundestudie en promotie eerst docent
wiskunde aan de HBS te Warffum en daarna aan het Stedelijk gymnasium te
Breda. Hij was een van de eerste wiskundige onderzoekers van het
Mathematisch Centrum, het latere CWI, te Amsterdam en
sinds 1955 hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Van der Blij
heeft een belangrijke rol gespeeld bij de naoorlogse vernieuwing van
het Nederlandse wiskundeonderwijs. Hij was onder andere directeur van het
Instituut voor de Ontwikkeling van het Wiskunde Onderwijs (IOWO), een
voorloper van het huidige Freudenthal Instituut. De relatie tussen
kunst en wiskunde had zijn warme belangstelling. Hij was een van de
oprichters en de eerste voorzitter van de stichting Ars et
Mathesis.
Van der Blij-effect
Als hoogleraar wiskunde was Van der Blij bekend en geliefd.
Een 'effect' dat naar hem is genoemd, wordt wel als volgt omschreven:
"In het college werd een wiskundige theorie tot leven gebracht. De
laatste vijf minuten culmineerden in een doorschijnend heldere
presentatie van de hoofdresultaten. In verheven stemming, je hebt
deel gehad aan wiskunde, ga je naar huis ... om te ontdekken dat het
helemaal niet lukt om te reproduceren wat je daarnet nog helemaal
begreep." |
Zelf vond hij dit effect positief. Hij zette dat in 2004 in een
uitgebreid
interview met Hans van Lint en Rob de Jong uiteen. Professor van
der Blij was erelid van het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG)
en van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW).
Uiteraard
besteedt ook de NVvW aandacht aan het overlijden van Frederik van der Blij.
|
Workshop 'Onderzoekend wiskunde leren'
Als je iets zelf hebt ontdekt, dan begrijp je het ook. Zelf
onderzoeken en ontdekken is leuk. Je krijgt daardoor een gevoel van
eigenaarschap over je eigen ontdekking. Bovendien is het goed om
met elkaar op onderzoek te gaan en om je vondsten met elkaar te delen.
Die ervaring is goed bruikbaar in uw wiskundeonderwijs. Door zelf
te ontdekken, gaat de aandacht uit naar meer dan alleen de leerstof.
Ook vaardigheden die de leerstof ontstijgen, komen zo aan bod.
Zoals het kunnen stellen van de juiste onderzoeksvragen, het
aanpakken van een probleem of het communiceren over dat probleem.
Onderzoekend leren
Hoe zet je onderzoekend leren in je onderwijs in? Die vraag komt aan bod
op onze tweedaagse workshop die wordt gehouden op maandag 12 maart
en dinsdag 22 mei 2018, steeds van 15:00 tot 18:00 uur, op de Universiteit
Utrecht. Deze workshop wordt u gratis aangeboden vanuit het
MERIA-project,
een Europees project over onderzoekend wiskunde leren.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
Rogier Bos
|
Winnaars voorronde Alympiade bekend
Op vrijdag 17 november 2017 vond de voorronde van
de
Alympiade plaats. Tijdens deze voorronde moesten teams van
vier leerlingen binnen één dag een praktische opdracht uitvoeren.
De Alympiade wordt al sinds 1989 door het Freudenthal instituut
georganiseerd.
Op tientallen scholen in Nederland, Duitsland, Denemarken, Iran en
Japan en ook op Aruba, Curaçao en Sint Maarten deden ruim 1300
teams aan de voorronde van de Alympiade mee.
Finale
Op 9 en 10 maart 2018 vindt in Garderen de finale plaats, waarvoor
zich in totaal zes Nederlandse teams hebben weten te plaatsen. Dit
zijn teams van het Greijdanus College uit Zwolle (2 teams),
CSG Leo Vroman uit Gouda (2 teams), het Lorentz Casimir
Lyceum uit Eindhoven en het Rythovius College uit Eersel.
Uiteraard wensen wij alle deelnemende leerlingen veel succes in de
finale en feliciteren we de betrokken collega's met deze prestatie.
Ruud Stolwijk, ruud.stolwijk@cito.nl
Voorzitter Alympiadecommissie
|
Bètapartnersconferentie 2018
Bètapartners nodigt u van harte uit voor de
Bètapartnersconferentie 2018 op donderdag 15 maart 2018.
Het thema van deze conferentie luidt 'IJzersterk onderwijs'.
We zullen te gast zijn bij het bedrijf
Tata Steel
in Velsen-Noord.
Er is een inspirerend programma voor u samengesteld. Natuurlijk wordt u
bij Tata Steel op een interessante rondleiding getrakteerd.
Verder kunt u kiezen uit de volgende workshops:
- Alfa, bèta en gamma: een ijzersterke combinatie.
- Platonische veelvlakken.
- Mobiel meten in een drugslab.
- De chemie van olieverfschilderijen.
- Lesideeën voor elementaire deeltjes.
Interessant is de lezing die Dick Mol zal geven over het
mammoetkadaver dat door schoolkinderen in het hoge noorden van
Arctisch Siberië is gevonden. Onder zijn leiding heeft een groot
internationaal team van wetenschappers dat kadaver onderzocht.
Volg
deze link voor het volledige programma of om u in te schrijven.
De Bètapartnersconferentie 2018 vindt plaats op donderdag
15 maart 2018 van 15:30 tot 20:30 uur. Plaats van handeling is
Tata
Steel, Wenckelbachstraat 1, 1951 JZ Velsen-Noord. Inschrijven
kan tot en met donderdag 1 maart 2018. De conferentie kost
€ 100,= per deelnemer maar is uiteraard geheel gratis voor
leden van Bètapartners.
|
Johann Bernoulli Lezing 2018
'Looking at the inside of an object with mathematics' is de
titel van de lezing die Joost Batenburg op maandag 19 maart 2018
in Groningen zal houden. Joost Batenburg is hoogleraar aan het
Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden en groepsleider
Computational Imaging aan het Centrum voor Wiskunde en
Informatica in Amsterdam.
In zijn lezing bespreekt Batenburg methoden om binnen objecten
te kijken zonder deze open te maken. Met behulp van tomografie is het
mogelijk om met een serie röntgenfoto's, vanuit verschillende hoeken
genomen, een goed beeld te krijgen van hoe het er binnen het 'object',
bijvoorbeeld een patiënt, uit ziet. Tomografie heeft zich ontwikkeld
tot een volwassen onderdeel van de wiskunde waarin ideeën vanuit de
analyse, meetkunde, lineaire algebra en optimalisatie worden gebruikt.
Kijkrichtingen
Hoeveel kijkrichtingen zijn er voor een betrouwbaar beeld minimaal
nodig? Dat is een van de vragen die tijdens de lezing aan bod komen.
Als uitsmijter besteedt Batenburg ook aandacht aan het maken
van driedimensionale beelden met behulp van wifi signalen.
U bent op maandag 19 maart 2018 vanaf 19:30 uur welkom in de aula van
het Academiegebouw, Broerplein 5, Groningen. De toegang is gratis.
De Johann
Bernoulli Lezing wordt georganiseerd door de Johann
Bernoulli Stichting voor de Wiskunde.
|
Bijeenkomst Math4MBO
Op vrijdag 23 februari 2018 organiseren de NVvW en
de stichting Math4All een bijeenkomst waar het ontwikkelen
van lesmateriaal voor wiskunde in het middelbaar
beroepsonderwijs centraal staat.
Wiskunde is een basisvak binnen de technische en economische
richtingen van het mbo. Dat hoort het tenminste te zijn maar
rooskleurig is de situatie van het vak niet. Bij docenten
bestaat een enorme behoefte aan geschikt lesmateriaal. Veel
methodes zijn namelijk verouderd terwijl uitgevers niet staan
te springen om in nieuwe methodes te investeren.
Wiskundegat
Tel daar nog eens bij dat de lestijd voor wiskunde door
invoering van het vak rekenen op veel mbo-scholen onder
druk staat en het probleem is duidelijk: op het mbo is
er een wiskundegat aan het ontstaan. Gelukkig is Stichting
Math4All in dat gat gesprongen en kan de aansluiting naar
het hbo door het mbo wellicht weer worden teruggevonden.
Op
de
website van Math4all is al wat materiaal, met name over
lineaire verbanden, te vinden. Op de bijeenkomst willen de
organisatoren het beschikbare materiaal bespreken en plannen
maken voor de verdere ontwikkeling.
De bijeenkomst wordt op vrijdag 23 februari 2018 van 13:00 uur
tot 16:00 uur gehouden. Plaats van handeling is het gebouw van
de
Stichting Consortium Beroepsonderwijs, Disketteweg 11, Amersfoort.
|
Wortels van de wiskunde: drie aparte cursussen
De aankondiging in WiskundE-brief 795 heeft bij veel lezers de indruk
gewekt dat de drie vermelde bijeenkomsten gezamenlijk één
doorlopende cursus vormen. Dat is echter niet zo; de bijeenkomsten
staan los van elkaar. U kunt zich dus voor iedere gelegenheid
apart inschrijven.
Na de succesvolle bijeenkomst Wortels van Fermat van
vorig jaar belichten Desiree van den Bogaart en
Peter Lanser nu achtereenvolgens de meetkunde, de
goniometrie en het getalbegrip vanuit een historisch perspectief.
De bijeenkomsten zijn op donderdag 22 februari 2018, woensdag
14 maart 2018 en maandag 26 maart 2018, steeds van 16:30 tot
20:30 uur, in het
Kohnstammhuis,
Wibautstraat 2-4, Hogeschool van Amsterdam.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Nummer 800
We hebben met de achthonderdste WiskundE-brief
weer een mijlpaal bereikt. Achthonderd nieuwsbrieven in iets
meer dan twintig jaar. Dat zijn er ongeveer veertig per
schooljaar. Dat is iets waar wij heel trots op zijn.
Met achthonderd nieuwsbrieven hebben we de afgelopen decennia
heel wat wiskundedocenten doorlopend geïnformeerd over allerlei
zaken die met wiskunde en onderwijs te maken hebben. Veel
onderwerpen zijn daarbij de revue gepasseerd. De Tweede Fase,
vernieuwde examenprogramma's, moderne didactische inzichten,
ICT in het wiskundeonderwijs, verwarrende correctievoorschriften,
verwikkelingen rond het rekenonderwijs; ach, het is eigenlijk
teveel om op te noemen.
Stijgende trend
Het wiskundeonderwijs staat steeds meer in het teken van de
statistiek. Daarom is het plaatje rechts misschien wel aardig.
Op dit moment ontvangen ruim 4700 collega's de Wiskund E-brief
wekelijks in hun mail. De grafiek rechts geeft de groei aan
van het aantal abonnees over de achthonderd nieuwsbrieven die er
tot op vandaag zijn verstuurd. De nog steeds stijgende trend van die
grafiek is voor ons een prettig teken dat we met de
Wiskund E-brief nog steeds in een behoefte voorzien.
Voorspelling
Als wiskundige is het natuurlijk leuk om deze grafiek eens aan een
kleine regressie-analyse te onderwerpen. Een lineaire regressie ligt
voor de hand. De formule is eenvoudig met een grafische rekenmachine
te bepalen: A=5,85· N−134
waarbij A het aantal abonnees en N het nummer van de
Wiskund E-brief is. Die regressie (rood) past heel aardig maar
we zijn natuurlijk niet met een negatief aantal abonnees begonnen.
De exponentiële regressie A=51,1·1,00712 N
(groen) lijkt echter helemaal nergens op. Die kunnen we maar
beter meteen vergeten.
De grafische rekenmachine kent gelukkig op het gebied van de
regressie-analyse nog veel meer trucjes. Wat jammer dat we die
op havo of vwo
bijna
nooit gebruiken. De kwadratische regressie werkt bijvoorbeeld
best wel aardig: A=0,0025· N2+3,85· N+99,6
(blauw). Misschien kunt u nog wel een betere formule vinden
maar met dat kwadratische model durven wij wel voorzichtig te
voorspellen dat Wiskund E-brief 1000 in het jaar 2023
naar ongeveer 6450 abonnees zal worden verzonden.
Op naar de duizend
Hoe dan ook, wat de redactie betreft, volgen er na vandaag nog
heel veel nieuwe Wiskund E-brieven. Wij hebben er namelijk
nog steeds heel veel plezier in om u grondig en objectief te informeren
over het Nederlandse wiskundeonderwijs.
Bijdragen van u als abonnee blijven daarbij altijd bijzonder welkom.
Uw redactie
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Leeuwarden
Een van onze docenten gaat een jaar naar het buitenland.
Daarom hebben we voor schooljaar 2018-2019 een tijdelijke
vacature van ongeveer 0,6 fte voor een tweedegraads docent
wiskunde.
De tijdelijke vervanging kan ook op basis van een LIO-stage
geschieden. Neem voor meer informatie contact op met onze rector
Bernadette Pelgrum via b.pelgrum@cgbn.nl).
|
Eerstegraads vacature te Delft
Voor
het
Stanislascollege Westplantsoen (Hof van Delft) zijn wij per
direct op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde voor 11
lesuren wiskunde B aan vwo 4, vwo 5 en vwo 6. Het betreft hier een
tijdelijke aanstelling met uitzicht op vast.
Het Stanislascollege Westplantsoen verzorgt onderwijs voor gymnasium,
atheneum en havo en telt ongeveer 1800 leerlingen. Wij bieden onze leerlingen
een brede opleiding van een hoog niveau. De vwo-afdeling van onze school
is in het bezit van het predicaat 'excellente school'.
Bel (015 7506050) of mail (kraj@stanislascollege.nl) voor meer informatie
naar de heer J. van der Kraan. Uw sollicitatie met curriculum vitae
kunt u mailen aan mevrouw E.A.J. Beekink via pz@stanislascollege.nl.
|
|
|
Advertenties
Kunt u de juiste vragen stellen?
Bent u een creatieve en vakbekwame docent die graag met vakinhoud
en toetsing bezig is?
Per 1 augustus 2018 zoeken wij docenten voor de constructiegroepen
van centrale toetsen en examens voor wiskunde vmbo kb/gt papier,
vmbo kb digitaal en wiskunde A/C vwo.
Kijk
voor meer informatie vanaf 3 februari op www.cito.nl
en reageer uiterlijk op 28 februari.
|
Online nascholing 'Aanscherpen van ruimtelijk inzicht met GeoGebra'
Ontdek de didactische gebruiksmogelijkheden van de 3D-module van
GeoGebra in een tiendelige webcursus die dit voorjaar via het Mathelo
leerplatform wordt aangeboden.
Een uitgebreide syllabus en een collectie interactieve applets zullen
ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw dagelijkse lespraktijk.
Meer informatie en
inschrijven via onze website.
|
Daar zijn ze dan: de drie nieuwe Studyflow Rekenposters
Studyflow ontwikkelt in samenwerking met Eliane Gerrits
(cartoonist voor onder andere NRC Next) twaalf unieke
rekenposters. De eerste drie rekenposters 'Tijd', 'Metriek
stelsel' en 'Meetkunde' waren al klaar. Nu pronken er
drie nieuwe rekenposters in de webshop, namelijk 'Breuken',
'Geld' en 'Procenten'.
Op iedere poster wordt het onderwerp op een levendige en
fantasierijke manier aan de leerling uitgelegd. Daarbij zijn de
posters zo ontworpen dat leerlingen er met hun telefoon eenvoudig
foto's van kunnen maken.
Bestel deze posters via www.rekenposters.nl.
|
|
|