nummer 663, 16 maart 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
ZoomMath verboden op het CE
|  | | Niet op het CE | | |
In reactie op de vele vragen over de applicatie ZoomMath op de
TI-84 heeft het CvE onderzocht welke mogelijkheden ZoomMath biedt
en hoe deze zich verhouden tot wat de al op het CE toegestane of
juist afgekeurde grafische rekenmachines kunnen. Ook zijn deze
mogelijkheden vergeleken met wat andere bij het CvE bekende apps
of programmas kunnen.
Uit het onderzoek is gebleken dat een TI-84 met ZoomMath aanzienlijk
meer mogelijkheden biedt dan de reeds toegestane machines. De TI-84
kan dan zelfs meer dan bijvoorbeeld de TI-Nspire met CAS, die niet
is toegestaan als hulpmiddel op het wiskunde CE.
Aanzienlijk voordeel
Een belangrijke overweging hierbij is dat ZoomMath ook alle
tussenstappen van een algebraïsche berekening geeft. Als een kandidaat
deze app gebruikt bij het CE, blijkt uit het gemaakte werk niet meer
of de kandidaat beschikt over de vaardigheden die zijn beschreven in
de syllabus en op het CE worden getoetst. Daarnaast kan een kandidaat
met deze app tijdens een centraal examen wiskunde aanzienlijk in het
voordeel zijn ten opzichte van kandidaten die deze app niet tot hun
beschikking hebben.
Maartmededeling
Het CvE heeft dan ook besloten om deze app te verbieden met ingang van
het CE 2014. Hierover zal de volgende tekst in de maartmededeling worden
opgenomen:
"Het is een kandidaat tijdens het centraal examen niet toegestaan,
de applicatie ZoomMath op zijn grafische rekenmachine te hebben geïnstalleerd.
Deze applicatie kan worden geïnstalleerd op de grafische rekenmachines van
TI die in de Regeling toegestane hulpmiddelen zijn opgenomen, met uitzondering
van de TI83. In de rekenmachine is deze app te herkennen onder de naam Zoom100,
Zoom200, Zoom300, Zoom400 of Zoom500. De regeling dat het geheugen van de
grafische rekenmachine niet hoeft te worden gewist voor aanvang van een zitting
van het centraal examen, blijft gehandhaafd. Als andere (vergelijkbare) applicaties
of programmas bij het CvE bekend worden, zal het veld daarover nader geïnformeerd
worden."
Jacqueline Wooning
College voor Examens
|
Vragen en antwoorden rond de rekentoets
In november 2013 zijn door de leden van de commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer een hele reeks vragen gesteld
rond de rekentoets. Afgelopen week, op de eerste dag van de afnameperiode
van de rekentoets 2F, zijn de antwoorden door de minister van OCW bekend
gemaakt. We pikken er een paar opmerkelijke fragmenten uit.
Herkansingen
Over het aantal herkansingen is, ook in de WiskundE-brief, veel geschreven.
Wat zijn de bezwaren tegen meer herkansingen?
"Een groter aantal herkansingen betekent hogere productiekosten en een
hogere organisatorische belasting van de scholen. Daarnaast zullen leerlingen
mogelijk laconieker omgaan met een kans en zich minder serieus voorbereiden."
Validiteit en kwaliteit
Ook over de de kwaliteit van de vragen en de validiteit van de rekentoets als
geheel is veel gezegd. Zoals gemeld in WiskundE-brief 660, is onlangs de commissie Bosker
geïnstalleerd om te onderzoeken in hoeverre door Cito vervaardigde
rekentoetsen voor het voortgezet onderwijs goede operationaliseringen zijn
van de referentieniveaus rekenen. In de antwoorden op diverse vragen die
hiermee verband houden, wordt ook vaak naar die commissie verwezen. Er worden
ook andere opmerkingen gemaakt, waarvan ik er één wil citeren:
"Er is altijd collegiale consultatie: binnen de constructiegroepen van
Cito beoordelen collegas elkaars opgaven op dubbelzinnigheid in vraagstelling.
Vervolgens controleert de vaststellingscommissie van het CvE nogmaals op
inhoudelijke juistheid. Na de afname wordt via statistische analyses en door
reacties via de examenlijn van het CvE nagegaan of opgaven anders uitpakken
dan bedoeld. Als er dan nog een dubbelzinnigheid wordt geconstateerd, wordt
de opgave buiten de normering gehouden."
PISA
Hoe komt het dat Nederlandse kinderen het relatief goed doen op het gebied van
rekenen in het PISA-onderzoek terwijl de resultaten op de rekentoets zeer
teleurstellend zijn?
"PISA is een internationaal peilingsonderzoek waarbij de resultaten van
landen ten opzichte van elkaar worden vergeleken. Hoe goed Nederland presteert
bij het PISA-onderzoek, is gebaseerd op waar Nederland staat ten opzichte van
andere landen. Er is sprake van een relatieve normering. Bij de rekentoets
daarentegen heeft de normering een meer absoluut karakter. Er is vooraf een
definitie gegeven van aspecten van rekenen die Nederlandse kandidaten dienen
te beheersen. Een vergelijking van de uitkomsten van de rekentoets en PISA
is daarom niet goed mogelijk. Desondanks geeft een vergelijking van de
opgaven enige informatie. Van de in totaal 85 PISA-opgaven zijn er ruim 30
te typeren als rekenopgaven. Het blijkt dat vmbo-leerlingen de PISA
rekenopgaven nagenoeg even goed maken als de opgaven van de rekentoets 2F.
Wanneer de PISA rekenopgaven vergeleken worden met de rekentoetsopgaven van
3F-niveau, dan kan geconcludeerd worden dat de rekentoets 3F-opgaven moeilijker
zijn."
Alles of niets
Wat is de reden dat het oplosproces (de tussenstappen) niet meetelt maar enkel
de einduitkomst de score voor een opgave bepaalt?
"Er is gekozen voor digitale toetsing met automatische scoring. Dat betekent:
geen eerste en tweede correctie. Automatische scoring betekent ook dat iedere
opgave fout (0) of goed (1) is. Het CvE, dat verantwoordelijk is voor zowel de
centrale examens als de rekentoets, zou niet voor dichotome scoring gekozen
hebben als de meting van de rekenvaardigheid daardoor aan nauwkeurigheid zou
inboeten. Daarnaast is rekenen bij uitstek een vaardigheid waarbij het gaat
om de juistheid van het antwoord. Een nul teveel kan in de praktijk grote
gevolgen hebben en het is dan minder relevant dat de tussenstappen wel goed
waren."
Een op zijn zachts gezegd opmerkelijk antwoord, waarover veel valt op te merken.
Integratie binnen wiskunde
Welke mogelijkheden zijn er om de referentieniveaus via het reguliere
wiskundeonderwijs te toetsen, eventueel aangevuld met een rekentoets die zich
slechts richt op de kern van het rekenen? De kern van het antwoord:
"In alle schoolsoorten, met uitzondering van het vwo, is wiskunde geen
verplicht examenvak. De referentieniveaus rekenen kunnen dus niet via
wiskunde getoetst worden bij leerlingen die dat vak niet als examenvak
kiezen. De cijfers van de pilots geven ook niet het vertrouwen dat
leerlingen met de huidige wiskundeprogrammas voldoende voorbereid worden
op de rekentoets."
Trainbaarheid
Zijn er onderzoeken gedaan of zijn er gegevens bekend die de directe
invloed van de voorbereiding voor de rekentoets op het uiteindelijk behaalde
cijfer van de rekentoets (de causaliteit tussen beide variabelen) weergeven?
Een tamelijk concrete vraag. Het antwoord:
"Zoals aangegeven (..) ging het bij de prestaties van de rekentoets VO
in 2013 vooral om voorlaatstejaars leerlingen, waarbij het resultaat geen
consequenties had voor het slagen of zakken. Bovendien geeft slechts 45%
procent van de docenten aan dat de leerlingen voorbereid waren op de inhoud
van de toets. Tezamen met het feit dat er grote verschillen zijn tussen
scholen, concludeer ik dat er volop mogelijkheden zijn om beter te scoren
op de toetsen."
Cijferlijst
Tenslotte een concrete vraag met een concreet antwoord: komt er op de
cijferlijst een verwijzing te staan naar de bijlage met de resultaten van
de rekentoets? Zo ja, in welke vorm?
"Nee, op de cijferlijst zelf is er geen verwijzing naar de bijlage met
de resultaten van de rekentoets."
Bovenstaande is slecht een selectie uit de vragen en antwoorden. Alle
vragen met de volledige antwoorden zijn
hier
te bekijken. De redactie kijkt uit naar uw reacties op die antwoorden.
gk
|
Informatiebijeenkomsten vernieuwde wiskundeprogrammas havo/vwo
In juni 2014 worden er regionaal vier informatiebijeenkomsten gehouden
over de vernieuwde wiskundeprogrammas die in 2015 in klas 4 van start gaan.
datum |
school |
adres |
Maandag 2 juni |
Liemers College |
Heerenmäten 6, 6904 GZ Zevenaar |
Dinsdag 3 juni |
CSG Liudger |
Raai 200, 9202 HX Drachten |
Woensdag 4 juni |
Da Vinci College |
Johanna Naberstraat 218, 1442 RG Purmerend |
Dinsdag 10 juni |
Peelland College |
Vloeieindsedreef 5, 5753 SM Deurne |
Het doel van deze bijeenkomsten is om docenten te informeren over de verschillen
tussen de programmas van 2007 en 2015. De ervaringen van scholen die aan de
pilotexamens hebben meegedaan, worden uitgewisseld. De werkgroepen worden verzorgd
door pilotdocenten en mensen uit het projectteam.
Deelnemers krijgen een verschildocument uitgereikt met daarin een opsomming
van de in het nieuwe programma vervallen onderdelen en met speciale aandacht
voor de nieuwe onderwerpen in dat programma.
Programma
tijd |
onderdeel |
15:00 |
Ontvangst, koffie en thee |
15:15 |
Plenaire opening: de kern van de vernieuwing |
16:00 |
Ronde 1: keuze uit twee werkgroepen: |
|
Werkgroep 1: Vwo wiskunde A |
|
Werkgroep 2: Havo/vwo wiskunde B |
16:45 |
Ronde 2: keuze uit twee werkgroepen: |
|
Werkgroep 3: Vwo wiskunde C |
|
Werkgroep 4: Havo wiskunde A |
17:30 |
Eenvoudige maaltijd |
Aanmelding
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Wel geldt een maximum aantal deelnemers van
50 per keer. De organisatie is in handen van de SLO. Het projectteam bestaat uit
Johan Gademan, Hielke Peereboom, Xandra Snoeker, Jos Tolboom, Peter Vaandrager,
Piet Versnel en Peter van Wijk
U kunt zich aanmelden bij Truus Bruno: t.bruno@slo.nl
|
Hoe kijk je een examen na?
In 2013 organiseerde de NVvW voor het eerst bijeenkomsten
met als titel: "Hoe kijk je een examen na?" De deelnemers waren
zeer tevreden en het bestuur heeft daarom besloten deze activiteit
te herhalen.
Dit jaar zijn er weer drie bijeenkomsten waarin de examens van havo
en vwo centraal staan en een nieuwe bijeenkomst voor de vmbo-examens.
Aan de hand van oude examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk,
bespreken we hoe deze nagekeken zouden kunnen worden. Op deze wijze
hopen we de jonge collegas te helpen bij de ingewikkelde opdracht
om het examen na te kijken. Met meer ervaren collegas kunnen zij dan
onderling te vergelijken wat er binnen het correctievoorschrift voor
mogelijkheden zijn.
Plaats en tijd
De cursussen voor havo-vwo vinden plaats in Amsterdam, Eindhoven en
Veenendaal. Voor het vmbo wordt de cursus georganiseerd in Utrecht.
Beide cursussen vinden plaats op donderdag 3 april 2014 van 16:00 uur
tot 18:00 uur. We sluiten af met een eenvoudige maaltijd.
Voor leden is de cursus gratis. Niet-leden betalen € 20,=. Nadere
gegevens vindt u op de
NVvW-site.
Aanmelden
U kunt zich via email aanmelden bij ondergetekende. Vermeld in uw email
uw naam, het aantal jaren ervaring dat u met corrigeren van examens heeft
en de plaats van de cursus. De definitieve uitnodiging volgt dan
ongeveer een week voor de start van de cursus.
Ab van der Roest
a.vanderroest@nvvw.nl
|
Enquête tussentijdse evaluatie onderbouw wiskunde (oproep)
De overheid overweegt om een digitale tussentijdse evaluatie in te
voeren aan het einde van de onderbouw. Deze evaluatie moet docenten
en leerlingen informatie bieden over de voortgang van de leerlingen
op weg naar het eindexamen.
In dit verband onderzoek ik voor mijn bachelorscriptie aan de
Universiteit Utrecht wat wiskundedocenten zien als de kern van het
onderbouwcurriculum, als de belangrijkste leerdoelen van het vak
wiskunde. Ook wil ik antwoorden vinden op de vraag welke informatie
u als wiskundedocent zou willen verkrijgen uit een tussentijdse evaluatie.
Bent u bereid om mijn digitale vragenlijst in te vullen? Het kost u 5
tot 10 minuten. Bij voorbaat dank voor uw moeite!
Klik hier om de vragenlijst in te vullen.
Femke Veldhoen ( f.veldhoen@students.uu.nl)
Bachelorstudente wiskunde aan de UU
|
Stapsgewijze uitwerkingen vwo wiskunde B examens
Via www.henkshoekje.com zijn stapsgewijze uitwerkingen (PowerPoint-PDF)
beschikbaar van de vwo wiskunde B examens voor de jaren 2010 t/m 2013, eerste
en tweede tijdvak.
Henk Pfaltzgraff
|
Nederlands Mathematisch Congres (erratum)
Het Nederlands Mathematisch Congres vindt dit jaar plaats op
woensdag 16 en donderdag 17 april in Delft.
Meer informatie: nmc.wiskgenoot.nl
|
Gebruik tablets bij rekenen/wiskunde
Aan het zinvol gebruik van tablets bij wiskunde en rekenen
zitten nogal wat haken en ogen. De makers van Smartrekenen
willen graag met docenten in contact komen die met tablets
werken of dat overwegen.
Met behulp van deze docenten willen de makers van SmartRekenen
hun product optimaal voor tablets geschikt maken. Als
contraprestatie biedt SmartRekenen de deelnemende school de
mogelijkheid tot een gratis proef met SmartRekenen op de tablet.
Meer informatie vindt u op www.eduhint.nl/rekenen-op-de-tablet.
Thomas Winsemius
thomaswinsemius@eduhint.nl
|
Advertenties
ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen
Het gratis rekenprogramma om toch nog rekenvaardig te
worden op referentieniveau 1F. Ga naar www.ffrekenen.nl
en probeer het meteen zelf.
Mail naar licenties@ffrekenen.nl of bel 030-3031499 om
u als school aan te melden.
|
ffTrainen: Rekenen 2F en 3F
Nog even een sprintje trekken met de rekentoetstrainer
ffTrainen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrainen.nl
voor verdere informatie. Of geef het door aan uw leerlingen.
Docenten mailen voor een proeflicentie naar licenties@fftrainen.nl
of bellen 030-3031499.
|
NIEUW: gratis proefpakket Got it?! Rekenen
Zelf de plussen van Got it voor u en uw leerlingen ervaren?
Vraag een gratis proefpakket aan!
Got it?! De écht adaptieve online leeromgeving Rekenen met
uniek docentendashboard voor gemak, controle en overzicht.
|
Examentrainingen wiskunde en Duits |
Bezoek StudySteps op de IPON
StudySteps biedt een online oplossing op maat om wiskunde na school
bij te spijkeren. Voor iedere leerling. Met stap voor stap oefenen en
directe, persoonlijke uitleg.
Bezoek onze stand tijdens de IPON 2014 en ontvang een leuke verrassing!
Ga voor meer informatie over StudySteps naar www.studysteps.com.
|
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen!
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw
maken? Toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing van
leerarrangementen havo/vwo? Tijd voor een mastergraad? Kom op
5 april naar de Open Dag van de Master Leraar Wiskunde.
|
|
|