nummer 655, 15 december 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3700 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Leon van den Broek (1947-2013)
Zondag 8 december 2013 is Leon van de Broek plotseling overleden.
Voor veel mensen die betrokken zijn bij het wiskundeonderwijs in
Nederland en daarbuiten is dat een enorme schok. Leon speelde met
zijn sprankelende ideeën namelijk bijna overal een markante en
zeer gewaardeerde rol. En dan zijn onwaarschijnlijke productie ...
Als er iets op wiskundegebied te doen was, was Leon bijna altijd van
de partij. Hij was altijd bereid tot gesprek en hulp. En nu is dat ineens
voorbij.
Op initiatief van een paar mensen die veel met Leon hebben samengewerkt,
is deze WiskundE-brief helemaal gewijd aan zijn werk en persoon. Hartelijk
dank aan iedereen die in korte tijd, want het duurde even voor het
nieuws bekend werd, hun herinneringen op schrift hebben gesteld.
In de loop van de komende week verschijnt er nog een 'gewoon' nummer
van de WiskundE-brief.
Redactie
|
In herinnering aan Leon
Woensdagochtend bereikte mij het schokkende bericht
dat Leon van den Broek de zondag ervoor onverwacht was
overleden. Op het Freudenthal Instituut kennen we Leon
onder andere vanwege zijn betrokkenheid bij de wiskunde-B dag,
van zijn artikelen in de Nieuwe Wiskrant, als standhouder
op de NWD, als grote animator van Kangoeroe, als 'geestelijk
vader' van de Wageningse methode, als begenadigd spreker, als
auteur van Zebra-boekjes en als Profi-docent.
We kennen Leon op nog tal van andere manieren. Zo was hij bij het
Cito lange tijd betrokken bij de examenconstructie. Op de studiedag
van de NVvW in november gaf hij nog een inspirerende werkgroep.
Naïeve vragen
Eind jaren 80 leerde ik Leon kennen in de commissie
differentiaalvergelijkingen, voorgezeten door Martin Kindt. Omdat we
beiden in Nijmegen woonden, reed ik na afloop van de
commissievergaderingen vaak met Leon terug. Tijdens die ritten
bevroeg hij me over allerlei onderwerpen, zoals ICT en wiskunde. Hij
deed dan alsof ik de expert was en hij uit onwetendheid naïeve
vragen stelde. Maar dat was schijn.
Onder die bescheiden vragen zat namelijk een diepgang die maakte dat
je heel goed moest nadenken over je antwoord. Voor je het wist, zat je
in een pittige maar aangename discussie over wiskunde en onderwijs; het
type gesprekken dat we later nog veel vaker hebben gevoerd en dat velen
van Leon zullen kennen. Later kwam ik Leon nog wel eens tegen in de
supermarkt. Aan de zaterdagse boodschappen leek hij minder plezier te
beleven dan aan het denken over wiskundige problemen.
Uitzonderlijke combinatie
Leon combineerde een grote wiskundige scherpte met een uitstekende
didactische feeling en een enorme creativiteit als ontwerper. Dat is een
krachtige en tevens uitzonderlijke combinatie. Ook na zijn pensioen was
hij op allerlei fronten bijzonder actief; veel plannen en publicaties
stonden nog in zijn agenda. De Nederlandse wiskunde onderwijsgemeenschap
verliest met zijn overlijden dan ook een markante, aimabele en drijvende
kracht. En bovenal een bijzonder prettige collega.
Paul Drijvers
Cito / Freudenthal Instituut
|
Manen als een leeuw
Oneindig bestaat alleen in de wiskunde. Leon, een ware
liefhebber, was niet bang voor oneindig. Lees de Zebra
'Blik op oneindig' maar - één van zijn mooie Zebras. Voor
een 'blik op eindig' heeft hij geen of nauwelijks tijd gehad.
Zo abrupt kan 'eindig' zijn.
Ik zie hem nog komen in Wageningen, als beginnend leraar.
De schoolleiding moest wel worden overtuigd door de vaksectie.
Te vaak had hij in het gesprek gezegd 'daar heb ik geen verstand
van'. Typisch Leon: hij vond dat hij pas ergens verstand van had
als hij het volledig had doorgrond en helemaal begreep.
Inspirerend en onvermoeibaar
En dan zag hij er destijds ook nogal alternatief uit, met lange
manen als een leeuw. En een heuse haarspeld waar een conrector
over uitgleed. Geprezen zij de rector die alsnog zijn fiat gaf.
Zo werd hij een poos mijn energieke collega en later de leraar
van mijn kinderen. Bevlogen en eerlijk, inspirerend en onvermoeibaar,
creatief en zeldzaam productief. Met een zintuig voor mooie, wezenlijke
wiskunde, niet voor kruimelwerk.
Een man naar mijn hart.
Wat zal ik, wat zullen wij hem missen.
Martin Kindt
|
Afscheid van mijn oud-docent
Ik heb Leon leren kennen toen ik leerling was op het Wagenings
Lyceum, inmiddels Pantarijn, eind jaren '80. Hij was één van
de drijvende krachten achter De Wageningse Methode. Met veel
plezier werkte ik het ene na het andere werkboekje door.
Daarnaast leende hij me soms boeken uit, over grafentheorie of
over complexe getallen. Ik smulde daarvan.
Leon organiseerde in die tijd ook de Wiskunde Olympiade bij ons
op school en in de vierde klas deed ik daar voor het eerst aan mee.
Ik herinner me nog de pot thee én de minimarsjes die bij die zitting
aanwezig waren. Leon zou Leon niet zijn, als hij niet zelf ook die
twee uur aan de slag was gegaan met de opgaven. Behalve de wedstrijd
zelf was daarom ook het nakletsen erg leuk.
Fantastische ervaring
Een jaar later deed ik nog eens mee, drong ik door tot de finale en werd
ik uitgenodigd voor de landelijke trainingsgroep. Leon reisde in
november 1989 met mij mee af naar Eindhoven voor de prijsuitreiking
en voor mij begon een spannend jaar met heel veel nieuwe wiskunde.
Het was een fantastische ervaring om in 1990 mee te mogen naar de
Internationale Wiskunde Olympiade in China. Toen wist ik nog niet
dat ik jaren later, als begeleider, weer met die wedstrijd mee zou gaan.
Ik ben Leon eeuwig dankbaar dat hij indertijd de olympiade bij mij op
school heeft georganiseerd en mij erop heeft geattendeerd.
Actiever dan ooit
Vanuit mijn werk voor de Wiskunde Olympiade ben ik rond 2005 weer
opnieuw in contact gekomen met Leon, inmiddels de organisator van
de landelijke Kangoeroewedstrijd. Hij nam in die tijd net afscheid
van mijn oude school; op 1 november 2007 mocht ik nog spreken op het
symposium ter gelegenheid van zijn afscheid.
Maar Leon was actiever dan ooit. Altijd vol ideeën en nieuwe plannen.
Altijd met een wiskundig probleem in zijn hoofd waarmee hij je op ieder
moment kon vermaken. Altijd ruimte gevend aan verwondering. Leon was
een onuitputtelijk vat vol mooie anekdotes, wiskundige problemen,
creatieve kerstkaarten en fraaie artikelen die iets van de schoonheid
van de wiskunde lieten zien.
Niet te bevatten
Sinds het ontstaan van de Junior Wiskunde Olympiade in 2008 zat Leon
ook in de opgavecommissie van de Nederlandse Wiskunde Olympiade, waar
hij met de ene na de andere creatieve opgave op de proppen kwam.
Vorige maand was hij nog bij onze prijsuitreiking in Eindhoven. Dat was
precies 24 jaar nadat hij daar met mij als leerling naar was afgereisd.
Het is niet te bevatten dat hij er zo plotseling niet meer is.
Quintijn Puite
Utrecht, 14 december 2013
|
Leon en de Wageningse Methode
Verdrietig zijn we vanwege het plotselinge overlijden van onze
zeer gewaardeerde vriend Leon van den Broek. Leon zette zich op
alle fronten in voor motiverend en activerend wiskundeonderwijs:
Kangoeroe, cTWO, Zebra-reeks, Wiskunde Olympiade, PWN, Cito, Ratio,
ASL, A-lympiade, Wiskunde B-dag, Wiskundetoernooi ...
Leon was wars van het aanleren van onbegrepen routines. Leon
wilde dat leerlingen de schoonheid van wiskunde leerden zien en
beleven. Wiskunde als een onuitputtelijke bron van interessante
onderwerpen en prachtige problemen. Actief met wiskunde bezig zijn,
zelf ontdekken en inzichtelijk leren stonden daarbij voor Leon
centraal. Het was zijn overtuiging dat wiskunde zo een goed te
begrijpen vak kan worden en dat het leerproces de leerlingen op
die manier blijvend kan vormen.
Lesmateriaal voor leerlingen
Leons loopbaan binnen het voortgezet wiskundeonderwijs begint in
de jaren zeventig op het Wagenings Lyceum (tegenwoordig Pantarijn).
In die tijd werd de lesstof nog geformuleerd in de gedachtewereld en
de taal van de volwassen wiskundige. De meeste leerlingen werden
daardoor volkomen afhankelijk van de docent, die als enige de
leerboeken kon lezen en wist wat de bedoeling was.
Wiskundedocenten van het Wagenings Lyceum, waaronder Leon, vonden
dat het anders moest en voegden de daad bij het woord. Ze begonnen
met het schrijven van lesmateriaal dat dichter bij de belevingswereld
van de leerling lag. Daarbij stond voor hen steeds voorop dat de
geboden wiskunde zinvol moest zijn, dat wiskunde een aantrekkelijk
en goed te begrijpen vak moest worden en dat leerlingen veel kunnen
als ze op de juiste wijze worden aangesproken. Die uitgangspunten
zijn voor Leon altijd belangrijk gebleven.
Uitzonderlijke inzet
Een deel van de wiskundesectie van het Wagenings Lyceum ontwierp zo,
samen met een aantal docenten van buiten en ondersteund door het IOWO,
een eigen wiskundemethode. Zó wilden de docenten lesgeven. In eerste
instantie was het materiaal slechts bedoeld voor de eigen lessen maar
later werd de methode omgedoopt tot de "Wageningse Methode". Het werken
aan de Wageningse Methode heeft Leon nooit meer losgelaten. Leon was
de drijvende kracht en we zijn hem zeer dankbaar voor zijn uitzonderlijke
inzet voor de Wageningse Methode en het wiskundeonderwijs.
We zullen Leons creativiteit, gedrevenheid, idealisme en inspiratie
enorm missen.
Daan van Smaalen
Namens de Wageningse Methode
|
Een mooie manier van denken
Ik heb Leon leren kennen bij het Pantarijn. Hij was daar toen al
geen vaste docent meer maar hij ondersteunde de sectie nog wel
bij allerlei dingen.
Wat heb ik genoten van zijn mooie manier van denken en van zijn
vermogen om overal de wiskunde in te zien! Een heel mooi voorbeeld
hiervan is zijn boekje 'Mijn mooiste Mathe...'.
Voor een beginnend leraar is het een groot geluk om iemand als Leon
in je omgeving tegen te mogen komen.
Christiaan Boudri
|
Kleurig, vrolijk en uitdagend
Leon is er niet meer. Dat is onvoorstelbaar. Geschokt zijn we.
Niet alleen het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
maar ook alle leden die Leon gekend hebben. En dat zijn er heel veel want
Leon was een icoon binnen de vereniging.
Op de jaarvergadering/studiedag had Leon altijd vele petten op. Meestal
gaf hij een workshop en liet daarbij zijn 'good practices' en zijn
creatieve kant zien. Hij inspireerde zo vele generaties wiskundeleraren.
Deelnemers gingen bij zijn workshops ook nooit met lege handen weg.
Altijd namen zij iets mee dat direct in de klas gebruikt kon worden.
|  | | Spelletjes, puzzeltjes, opdrachten, ... | | |
Aanstekelijk enthousiast
In de pauzes stond Leon altijd op de markt, achter de kraam van de
Kangoeroewedstrijd. De verzameling artikelen in zijn kraam weerspiegelde
de persoonlijkheid van Leon. De spelletjes, puzzeltjes, opdrachten, lesideeën,
de Wageningse Methode en boekjes, ook die van hemzelf. "Mijn Mooiste Mathe..."
kocht ik daar elk jaar weer opnieuw om cadeau te doen aan een nieuwe collega.
Zijn kraam was altijd kleurig, vrolijk en uitdagend. Net als Leon zelf.
Zijn enthousiasme werkte zeer aanstekelijk. Dat zie je; op foto's wordt
hij steevast omringd door mensen die door hem geinspireerd raken. Nooit liet
hij een gelegenheid voorbij gaan om oplossingen te bieden en materialen
aan te wijzen. Leon bleek dan steeds weer een onuitputtelijke bron van
bruisende lesideeën op alle gebieden van de wiskunde te zijn.
Door de inzet van Leon is de Kangoeroewedstrijd in een stroomversnelling
geraakt. Het was een feest voor hem toen bleek dat er dit jaar meer dan
100.000 leerlingen aan de wedstrijd hebben deelgenomen.
Spirosporen
Het bestuur van de NVvW kon altijd een beroep op Leon doen. Hij was altijd
kandidaat voor een ontwerpopdracht en dacht steeds met veel inzet mee over een
nieuw programma. Zijn aandacht ging daarbij niet alleen uit naar de wiskundige
"bollebozen" maar vooral ook naar die leerlingen die wiskunde slechts als
een noodzakelijk kwaad zagen. Hij ging graag de uitdaging aan om ook voor
die leerlingen een programma samen te stellen dat aansloot bij hun niveau en
interesse.
Leon heeft in verschillende boekjes zijn ideeën met ons gedeeld. Hij is
dan ook onze topauteur van Zebra-boekjes; er staan er vijf op zijn naam!
de laatste, nummer 38, getiteld "Spirosporen", werd afgelopen november
op onze studiedag gepresenteerd.
Kwaliteitsstempel
Leon was de eerste die in het WiVa-project, een pilot als voorloper van
het lerarenregister, het kwaliteitsstempel van de NVvW op een door
hem georganiseerde nascholing mocht zetten. Hij was lid van de
onderwijscommissie van het Platform Wiskunde Nederland en werkte daar
aan een overzicht van alle professionaliseringsactiviteiten.
Het is over
Onze wegen kruisten elkaar heel vaak. Ik denk aan tien jaar samen
Kangoeroe-opgaven samenstellen, aan de studiedag van de NVvW, aan het
wiskunde toernooi aan de Radboud Universiteit en aan nog veel meer.
Wat zal ik Leon missen. Hij was mijn inspiratie. Hij heeft mij het
lef gegeven om mijn eigen lessen ook zonder boek te geven. Onlangs
hebben we nog samen aan de voorbereidingsvergadering van het lustrum
van de NVvW deelgenomen. Leon wist ook daar weer te inspireren en een
eigen creatieve draai aan onze voorstellen te geven. We zaten lekker
vertrouwd naast elkaar en maakten een vervolgafspraak voor januari.
Nu is dat over. Geschokt blijven we achter.
Marianne Lambriex
Namens het bestuur van de NVvW
|
Het stempel van Leon
Leon van den Broek is ons plotseling ontvallen. We zijn
geschokt en verdrietig over dit enorme verlies. Leon was
nog volop actief voor de wiskundewedstrijd W4Kangoeroe,
zowel in Nederland als internationaal.
Leon produceerde ieder jaar opnieuw enorme hoeveelheden
opgaven die aan de internationale commissies werden voorgelegd.
Zijn opgaven waren creatief, oorspronkelijk, uniek en
sprankelend. De afgelopen twee jaar was er een prijs voor
het land met het grootste aantal gekozen opgaven in de
wedstrijdset. Nederland won deze prijs beide keren en dat
was vooral de verdienste van Leon.
'Zijn' Kangoeroekraam
|  | | Leon achter de W4Kangoeroekraam | | |
Maar ook achter de schermen deed hij enorm veel. Hij hielp
bij het selecteren van de spelletjes en prijzen voor de
Nederlandse wedstrijd, het vinden van unieke en mooie
oplossingen voor een spel, het bedenken van de inhoud van het
boekje dat elk jaar aan alle leerlingen wordt meegegeven;
alles kreeg het stempel van Leon.
Leon schreef goede, didactisch doordachte teksten, schreef
menig artikel en persbericht, bekritiseerde onze opgaven en
struinde markten af. Velen zullen hem kennen van de kraam op
de Nationale Wiskunde Dagen, waar hij jaar in jaar uit
onvermoeibaar en met veel humor de prijzen verkocht die over
waren van voorgaande jaren. Maar ook op het Panamacongres
en de APS-conferenties was hij regelmatig te vinden met 'zijn'
W4Kangoeroekraam.
Leon maakte zich onlangs nog sterk voor een W4Kangoeroe-finale
voor de beste leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool;
een finale die in juni 2014 al plaats gaat vinden.
Groots en inspirerend
Ook de andere activiteiten van Leon waren groots en inspirerend.
We kennen hem van de vernieuwingen in het wiskunde-onderwijs,
waarvoor hij flink wat lesmateriaal ontwierp en schreef. We
kennen hem van de Wageningse methode. Hij schreef maar liefst
vijf Zebra-boekjes met drie co-auteurs: 'Spelen met gehelen',
'Nullen en Enen', 'Blik op oneindig', 'Getallenbrouwerij' en
'Spirosporen'. Hij schreef lesmateriaal voor wiskunde A, B, C
en D, zijn boek 'Mijn mooiste Mathe...' en ontwierp een
puzzelwandeltocht door Nijmegen. Hij was ook betrokken bij Ratio,
een digitale wiskundemethode. En zelfs nu hebben we waarschijnlijk
nog niet de helft genoemd van wat Leon allemaal deed en gedaan
heeft.
Leon's enthousiasme voor wiskunde was onbegrensd en werkte
aanstekelijk. We zullen hem vreselijk missen. Nationaal en
internationaal.
Martin Winkel en Lonneke Boels
Stichting Wiskunde Kangoeroe
|
Wiskunde, dat helpt
Vele jaren geleden vroeg ik Leon of de Wageningse methode van
plan was om een havo editie uit te brengen. Zijn reactie was
kenmerkend. Hij keek me schuin omhoog aan, draaide zijn hoofd
iets en vroeg, met zijn ogen iets dichtgeknepen, of ik een plan
had. Dat had ik en die havo editie kwam er.
|  | | Heb je een plan? | | |
Die ene havo editie kostte me al heel veel tijd. Lang heb ik me
daarom afgevraagd hoe Leon het toch voor elkaar kreeg om alles te
'runnen'. Steeds al die boeken bijwerken en vernieuwen. En
daarnaast nog al die andere dingen.
Mijn mooiste Mathe...
Leon leefde voor de wiskunde. Wie bij hem thuis kwam, weet ook
dat hij ván wiskunde leefde: een huis vol met wiskundepuzzeltjes.
Hij 'was' wiskunde. Hij stelde ooit zelf al zijn memoires samen
bij het afscheid in 2007 van het Pantarijn, het vroegere Wagenings
Lyceum. Hj deed dat in 'Mijn mooiste Mathe...', een boekje met 51
wiskundige verrassingen. Daarin zie je goed hoe Leon met wiskunde
bezig was bijvoorbeeld aan zijn jaarlijkse kerstkaarten met
wiskundige puzzels; puzzels die later leidden tot Zebra-boekjes
waaronder het boekje 'Oneindig', dat begint met 'Hoe kan dat nu?'.
Leon schreef een mooie puzzelwandeling voor Nijmegen, met aandacht
voor zijn stad. Hij was auteur van vele Zebra-boekjes en van cTWO
lesmateriaal. Hij was organisator van de Kangoeroe wedstrijd en ook
van de jaarlijkse wiskundewedstrijd van de Radboud universiteit.
Een hele taak
En hij betekende nog heel veel meer in de wiskunde wereld. Zijn
netwerk was enorm. Leon had daarbij een duidelijke visie op de
wiskunde en het wiskunde onderwijs. Uit zijn memoires:
Het zegt veel over het wiskunde onderwijs, als het normaal is dat
mensen met enige trots zeggen 'ik was altijd al slecht in wiskunde'.
Mensen, in het bijzonder leerlingen, vinden wiskunde moeilijk, terwijl
wiskunde de dingen eenvoudiger maakt. Tenminste als de wiskunde van
het juiste niveau is. Moge het wiskunde onderwijs zich zo ontwikkelen
dat straks de mensen zeggen: 'Wiskunde, dat helpt'.
Een tijdperk wordt afgesloten. Een groot, aimabel man is heengegaan.
Aan ons de taak om zijn gedachtegoed met betrekking tot goed wiskunde
onderwijs voort te zetten.
Dat zal een hele taak zijn.
Peter Kop
|
Een bevlogen en inspirerende wiskunstenaar
De Wiskunde B-dag opdracht van 2013 is de laatste opdracht
waarvoor Leon zich, als zeer actief lid van de Wiskunde B-dag
commissie, voor zijn gebruikelijke meer dan 100% heeft ingezet.
De opgave ging over spiegels. Een korte en kenmerkende passage uit
Leon's reactie tijdens de ontwikkeling van de definitieve opgave
luidt: "Versie 2 is veel beter dan versie 1. Desalniettemin heb ik
stevig commentaar."
Leon was heel creatief, kwam altijd met aantrekkelijke suggesties
voor nieuwe opgaven en droeg bovendien ook intensief bij aan het
uitwerken van een gekozen onderwerp tot een opdracht die voor de
leerlingen goed te doen moest zijn.
Mooie wiskunde
Leon was een meester in mooie en boeiende wiskunde. Zijn passie
hiervoor en voor de overdracht van die wiskunde aan collega's en
vooral ook aan leerlingen was inspirerend voor de hele commissie.
Het lijkt onvoorstelbaar dat wij zijn bijdragen vanaf nu moeten
missen. Maar het is niet anders.
Veelzijdig
|  | | Veelzijdigheid | | |
In ons toekomstig werk voor de Wiskunde B-dag spiegelen we ons
graag aan Leon. De foto rechts is gemaakt in het Mathematikum in
Gießen (Duitsland). De foto toont (virtueel) zijn veelzijdigheid.
Leon zou daar graag nog een leuke wiskunde-activiteit voor leerlingen
en docenten van hebben gemaakt.
Zijn droom was dat er een nationale wiskundedag zou komen
voor het gehele voortgezet onderwijs, van brugklas tot eindexamenklas,
waarin de Wiskunde B-dag, de Wiskunde Alympiade, de Wiskundedag
Onderbouw en alle varianten daarop voor vmbo en havo een hele school
wiskundig actief zou kunnen maken. Een feestelijke dag waarbij uitdagende
wiskunde voor alle leerlingen en docenten centraal staat.
Nagedachtenis
Willen we daarmee de nagedachtenis aan Leon eren? Wat mij betreft wel.
En ook een Nijmeegse 'Wiskunde is overal' variant van het Mathematikum
in Gießen zou hij fijn hebben gevonden. De weg hiervoor is door
hem al gebaand.
Henk van der Kooij
Namens de Wiskunde B-dag commissie
|
|
|