nummer 631, 7 april 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3500 adres­sen.


De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonne­ment aanvra­gen.
Uw bijdra­gen zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op onze website vindt u nadere details. De redac­tie behoudt zich steeds het recht voor, bijdra­gen in te korten of niet te publice­ren.
Op onze website kunt u oude nummers op onder­werp opzoe­ken en nalezen. Ook onze adver­tentie­tarie­ven en voor­waarden vindt u daar.

Inhoud van dit nummer:

Reken­toets boycot­ten?

Met het ingezon­den stuk van Karin den Heijer over de reken­toets in wiskun­dE-brief 629 ben ik het roerend eens. De toon is scherp maar dat lijkt langza­merhand nodig om te kunnen door­dringen tot beleids­makers. Zouden wij als docen­ten nu niet eens één blok kunnen vormen om, wel­licht voorlo­pig, de reken­toets te boycot­ten?
Natuur­lijk moet dan eerst de direc­tie 'om'. Dat moet gebeu­ren met goede argumen­ten en wel­licht ook met alterna­tieven. Ik doe een voorzet.
Eisen aan de reken­toets
Wij, docen­ten wiskun­de, econo­mie, M&O, natuur­kunde, schei­kunde, biolo­gie en aard­rijks­kunde, dus alle vakken waarbij gere­kend moet worden, vragen de school­direc­ties drin­gend om het volgen­de besluit te nemen:
Onze school weigert mee te doen met de ver­plichte reken­toets zo lang er niet aan de volgen­de reeks van voor­waarden wordt voldaan:
  1. De reken­toets toetst alleen rekenen. Het gebruik van een rekenap­paraat hoeft niet ge­toetst worden want dat is geen rekenen.
  2. Vragen die algeme­ne kennis veron­derstel­len, zoals bijvoor­beeld de weten­schap hoe een kaart­spel in elkaar steekt of wat 'koster' voor een beroep is, mogen niet in de toets voorko­men.
  3. De toets wordt op vaste momen­ten in het school­jaar op papier aangebo­den en alle opgaven zijn na afloop open­baar. Dit houdt tevens in dat de toets gewoon op papier gemaakt mag worden in een volgor­de die de leer­ling zelf bepaalt.
  4. De toets wordt nageke­ken zoals dat ook gebeurt bij het cen­traal schrif­telijk eindexa­men. Dus gewoon door een docent van de school met een aangewe­zen tweede correc­tor buiten de school.
  5. De reken­toets mag vier keer worden afge­legd, te weten twee maal in de voorexa­menklas en twee maal in de examen­klas.
  6. De norme­ring moet vooraf worden vastge­steld en mag slechts bijge­steld worden wanneer achter­af blijkt dat er in de opgaven fouten zaten.
  7. Bij context­opgaven die functio­neel rekenen toetsen, moeten de tussen­stappen opge­schre­ven en beoor­deeld worden. Context­opgaven worden bij voor­keur zo geformu­leerd dat tijdro­vend reken­werk wordt verme­den. Een com­plexe opgave wordt dus niet alleen beoor­deeld op fout of goed.
Boycot als laatste middel
De toetsop­gaven worden gecon­stru­eerd door het Cito onder eindver­antwoor­delijk­heid van het CvE, maar uit de vrijge­geven opgaven (3F) blijkt dat de visie van deze instan­ties lang niet altijd overeen­komt met de visie van vakdo­centen. Met name bij havo en vwo worden vragen gesteld die vol­strekt niet passen bij het intel­lectue­le niveau van de leerlin­gen. Boven­dien toetsen deze vragen vaak hele­maal geen reken­vaardig­heid. Denk hierbij aan zaken als klokkij­ken en begrij­pend lezen.
Kunnen we als vakdo­centen geen pressie uitoefe­nen op deze instan­ties? Met een boycot als laatste middel?
Joke Zwarte­veen (jzwarte­veen@deltion.nl)

Examen­bespre­kingen 2013

 
De afgelo­pen jaren is het aantal deelne­mers aan de regiona­le examen­bespre­kingen steeds kleiner gewor­den. Daarom is beslo­ten om vanaf dit jaar geen regiona­le examen­bespre­kingen meer te houden. Wel zal er voor elk van de vakken een centra­le examen­bespre­king zijn, waarvan het verslag, zoals gebrui­kelijk, op de website van de NVvW komt te staan.
We zijn op zoek naar collega's die mee willen praten over het examen en de afspra­ken of verfij­ningen die in voorko­mende geval­len gemaakt of aange­bracht kunnen worden binnen de grenzen van de binden­de normen. Ik ga er van uit dat u dan al leerlin­genwerk gezien heeft. Er zal name­lijk min­stens een dag zitten tussen het CE en deze bespre­king.
Meedoen
Voor dit jaar zijn we nog op zoek naar:
examenaantal perso­nendatumplaats
havo A3dinsdag 21 mei 16:00-18:00 uurUtrecht-nabij CS
havo B6dinsdag 21 mei 18:30-20:30 uurUtrecht-nabij CS
vwo A/C3vrijdag 24 mei 15:30-18:00 uurUtrecht-nabij CS
U kunt zich aanmel­den voor een zitting via e-maila­dres gfok­kens@onc.nl of via tele­foonnum­mer 020-6438447. Ook wanneer u in de toe­komst mee wil doen met een derge­lijke bespre­king, kunt u uw naam via de mail aan mij doorge­ven.
Grada Fokkens

Wiskun­de D op het Valuas­college

Wij willen in school­jaar 2013/2014 verande­ring aanbren­gen in de manier waarop wij wiskun­de D op het vwo aanbie­den. Elke leer­ling die in vwo 4 wiskun­de B kiest, moet één tot ander­half uur per week een module kansre­kening en statis­tiek volgen. De defini­tieve keuze voor wiskun­de D stellen we dan uit tot aan het einde van de vierde klas.
Wij berei­ken hiermee dat elke wiskun­de B leer­ling kennis maakt met dit belang­rijke onder­werp. Want zonder kennis van kansre­kening en statis­tiek begin je op de univer­siteit al met een achter­stand. Verder hopen wij dat de leerlin­gen een meer bewuste keuze kunnen maken voor het vak wiskun­de D. Aan het einde van de onder­bouw is het voor veel leerlin­gen immers nog hele­maal niet duide­lijk wat wiskun­de D inhoudt. Na een jaar wiskun­de B, met de extra module, is dat naar verwach­ting een stuk duide­lijker.
Boeken nodig
We willen voor de module 'kansre­kening en statis­tiek' graag Getal & Ruimte havo/vwo D deel 1 (2007) gebrui­ken omdat daar alles in staat dat we in die module willen behande­len. Daarom hebben we aan u als lezer een vraag. Heeft u mis­schien nog enkele exempla­ren van dit boek die u niet meer ge­bruikt? Wij kunnen ze erg goed gebrui­ken want we verwach­ten volgend school­jaar twee volle klassen vwo 4 wiskun­de B.
Kunt U ons helpen? stuur dan een mailtje naar onderge­tekende, ook al gaat het maar om een enkel boek. Alle beetjes helpen. U mag natuur­lijk ook mailen voor nadere informa­tie over ons initia­tief.
Wim Haazen, Venlo (whaazen@valuas­college.nl)

Uitslag tweede ronde Wiskun­de Olympia­de bekend

 
Op 15 maart 2013 werd de tweede ronde van de Wiskun­de Olympia­de op twaalf univer­sitei­ten gehou­den. Er waren 801 leerlin­gen uitgeno­digd op grond van hun score in de eerste ronde. Uitein­delijk deden 754 leerlin­gen daadwer­kelijk mee aan de tweede ronde. Drie leerlin­gen, twee uit de 5e klas en één uit de 4e klas, hebben een full score van 40 punten gehaald.
Op grond van de uitsla­gen en de verhou­ding van de deelne­mersaan­tallen uit de ver­schil­lende catego­rieën gaan de volgen­de leerlin­gen door naar de finale, die op 13 septem­ber 2013 in Eindho­ven zal plaats­vinden:
  • De 32 vijfde­klas­sers met 26 punten of meer.
  • De 45 vierde­klas­sers met 24 punten of meer.
  • De 43 onder­bouw­leerlin­gen met 21 punten of meer.
Als u leerlin­gen heeft die meege­daan hebben aan de tweede ronde, dan kunt u via de wed­strijd­site wed­strijd.wiskun­deolym­piade.nl/login.php de scores van uw leerlin­gen zien. Tevens ziet u dan wie er door is naar de finale.
Trai­nings­midda­gen
De leerlin­gen die uitgeno­digd zijn voor de finale, krijgen komende week een persoon­lijke brief thuisge­stuurd waarin ze ook worden uitgeno­digd om deel te nemen aan een aantal trai­nings­midda­gen op een univer­siteit, zodat ze zich opti­maal kunnen voorbe­reiden op de finale.
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes.

Wiskun­de zonder Boek

Sinds 2007 werken de leerlin­gen van het Hermann Wesse­link College te Amstel­veen met een door wiskun­dedo­cent Wim Groshei­de ontwik­kelde digita­le wiskun­de-methode genaamd 'Wiskun­de zonder Boek'. De leerlin­gen van de eerste twee klassen van HAVO en VWO werken op deze school zonder boek maar met compu­ters thuis en in de les.
Wiskun­de zonder boek is een digita­le wiskun­demetho­de voor de onder­bouw van havo en vwo. Er wordt in deze methode voorna­melijk algebra en reken­vaardig­heid aangebo­den. Met behup van uitleg en opdrach­ten kunnen leerlin­gen zich de leer­stof achter een compu­ter eigen maken.
Binnen­kort volle­dig
 
In het school­jaar 2013/2014 zullen alle modules uit de algebra­lijn voor de onder­bouw havo/vwo en de reken­lijn 3F beschik­baar zijn. Deze modules dekken dan het hele curricu­lum. De meeste meetkun­demodu­les worden niet op de compu­ter gemaakt maar in een project­vorm aangebo­den.
Hub Kusters schreef over 'Wiskun­de zonder Boek' een zeer uitvoe­rige recen­sie die u hier kunt lezen.

Oude delen Moderne Wiskun­de ge­vraagd

Ik zoek Moderne Wiskun­de uit "mijn jeugd": VWO, Havo en Havo/VWO vanaf 1974 tot 1981. Wie kan mij daar aan helpen?
Dick Spaans dicktjspaans@gmail.com

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


Vacatu­re eerste/tweede­graads te Almere

Het Arte College, een middel­bare school in opbouw in Almere Poort, zoekt vanwege de groei van de school:
DOCEN­TEN WISKUN­DE 1e/2e graads
1,5 fte; diverse combina­ties werk­tijdfac­toren moge­lijk; inscha­ling in LC/LD behoort tot moge­lijkhe­den.
Hier krijg je de kans om samen met collega’s een nieuwe school op te bouwen!
Informa­tie: www.artecol­lege.nl.

Bent u goed in het stellen van de juiste vragen?

Bent u een creatie­ve en vakbe­kwame docent, die graag met de vakin­houd en toet­sing bezig is? Cito zoekt docen­ten die vanaf 1 augus­tus 2013 beschik­baar zijn voor de con­struc­tie van de Diagnos­tische Tussen­tijdse Toets (DTT) wiskun­de/rekenen. U dient als docent werk­zaam te zijn in vmbo 2e leer­jaar en/of havo/vwo 3e leer­jaar.
Meer weten? Kijk dan op www.cito.nl.

Gecij­ferd! All in one

Voor alle VO-scholen die in 2013/2014 (maat)werk willen maken van rekenen!
ACTIE: Gecij­ferd! All in one VO.
Vrije keuze: Leren, trainen en toetsen op niveau 2F of 3F voor slechts € 15,00
Ga naar www.gecij­ferd.nl voor verdere informa­tie.
Mail voor proefli­centies naar licen­ties@gecij­ferd.nl of bel 030-3031499.

ffTrai­nen

Nog even een sprint­je trekken met ffTrai­nen Examen­trai­ning Rekenen 2F en 3F.
Examen­trai­ning die nauw aan­sluit op de lande­lijke toetsen!
Ga naar www.ffTrai­nen.nl voor verdere informa­tie.
Mail voor proefli­centie naar licen­ties@ffTrai­nen.nl of bel 030-3031499.

ffReke­nen

Gratis leren en trainen om voor rekenen referen­tieni­veau 1F te halen.
ffReke­nen nu al onmis­baar voor jong volwas­senen!
Ga naar www.ffReke­nen.nl en probeer zelf.
Mail naar licen­ties@ffReke­nen.nl of bel 030-3031499 om uw school aan te melden.

Word eerste­graads docent bij de HAN in Nijme­gen

Bent u tweede­graads leraar en wilt u de stap naar de boven­bouw maken? Toe aan uitbrei­ding van uw vakken­nis en vernieu­wing van leerar­range­menten havo/vwo? Tijd voor een master­graad? Kom op 25 april 2013 naar de Open Avond van de Master Leraar Wiskun­de. En vraag de leraren­beurs aan!

Stap over op de nieuwe HP 39gII

Moet uw school ook bezuini­gen? Met 4 nieuwe boven­bouw­klassen be­spaart u al snel ruim € 4000,= wanneer u over­stapt op de nieuwe HP 39gII grafi­sche rekenma­chine. Elk jaar weer!
Neem eens vrij­blij­vend contact op voor meer informa­tie en een demon­stratie van de moge­lijkhe­den van deze nieuwe rekenma­chine met De Reken­winkel via info@dereken­winkel.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl