nummer 628, 17 maart 2013Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3500 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Grafische Rekenmachine en Nomenclatuur
In Euclides 4 (februari 2013) is in het artikel '(werk)woorden'
in de centrale examens een vernieuwde nomenclatuur beschreven, die
nu ook een officiële status heeft gekregen. Zie ook
wiskundE-brief 604.
In deze nomenclatuur staat iets waar ik mij zorgen om maak.
Bij de woorden 'exact' en 'algebraïsch' staat namelijk dat bij de
beantwoording van een opgave (onder andere) geen gebruik mag worden
gemaakt van de grafische mogelijkheden van de grafische rekenmachine.
Ik voorzie hier grote problemen, bijvoorbeeld bij ongelijkheden waarbij
een gebroken en een lineaire functie zijn betrokken.
Tekenschema terug?
Sinds de invoering van de grafische rekenmachine is het in de vorige
eeuw gebruikelijke tekenschema verbannen. We kunnen immers de grafieken
(die de GRM gratis levert) gebruiken om te zien waar de ene grafiek boven
de ander ligt. Door hiervan een schets te maken, kan hiermee het
eindantwoord van de ongelijkheid worden toegelicht. Maar dat mag dus
met ingang van 2014, of misschien zelfs dit jaar al, niet meer op
het eindexamen.
In een brief van de plaatsvervangend clustermanager exacte vakken van
het CvE werd dit bevestigd: " Het is niet meer de bedoeling bij 'exact'
en 'algebraïsch' om de grafische mogelijkheden van de GR te gebruiken. Je
zult een andere oplossing moeten zoeken, bijvoorbeeld een tekenschema."
Alle schoolboeken moeten dus snel worden herschreven en uitwerkingen
moeten worden aangepast.
Wat vindt u? Ziet u nog meer gevolgen van de nieuwe nomenclatuur?
Ton Lecluse, 't Hooghelandt College Amersfoort.
Noot van de redactie
Omdat in de publicaties van het CvE benadrukt wordt dat de lijst
aansluit bij de gangbare praktijk van de Centrale Examens en als zodanig
ook bruikbaar is voor de centrale examens van 2013, hebben we het CvE om
nadere toelichting gevraagd. Wordt vervolgd...
De rekentoets: waar zijn we mee bezig?
Naar aanleiding van de discussies over de rekentoets van de laatste tijd
heb ik de toets zelf eens gemaakt. Ik deed er een uur over en ik haalde
51 punten. Zelf denk ik dat ik goed kan rekenen
Ik heb mijn toets uiteraard nog een keer nagekeken. Ik heb wat leesfoutjes
gemaakt wat afronden betreft en er zijn misschien twee opgaven waarbij ik het
niet mee eens ben met de beoordeling van mijn antwoord.
Ik heb uiteindelijk de volgende opmerkingen
- Het is vreemd dat 80% van de opgaven met rekenmachine gemaakt mag worden.
- Het is belachelijk dat opgaven met meerdere stappen toch maar één punt krijgen.
- Het is dom dat er bij verschillende opgaven niet duidelijk wordt gemaakt hoe
er moet worden afgerond terwijl bepaalde afrondingen toch fout worden gerekend.
- Wie heeft er ooit verzonnen dat de rekentoets met de computer moet worden afgenomen?
Totale waanzin. Als deze toets gewoon op papier wordt afgenomen, kan iedereen tegelijk
worden getoetst.
- Deze toets test meer de leesvaardigheid en het concentratievermogen van de leerling
dan de rekenvaardigheid.
Slachting
Havo en vwo verschillen gemiddeld 10 punten. Havo haalt gemiddeld 28 punten en vwo
haalt gemiddeld 38 punten. De huidige normering richt dus een slachting aan onder de
havopopulatie. En wat is de oplossing van de ambtenaren? Dan maken we de test voor het
vwo wat moeilijker!
Meerstapsvragen
Even nog iets over de ogpaven met meerdere stappen. Je kunt dit vergelijken met het
leren van woordjes, dan in één vraag drie woordjes laten vertalen en uiteindelijk
alleen een punt toekennen als je ze alle drie goed hebt. Neem eens aan dat je 77,8%
van die woordjes kent. Dan krijg je bij een N=1-normering een 8. Bij vragen met drie
woordjes tegelijk is de succeskans 0,778 3=0,47 en krijg je bij N=1 een 5,2.
De huidige normering komt overeen met N=-0,5 dus dat wordt dan zelfs een 3,7!
Waar zijn we mee bezig?
Ernst Jan Beerlage, Erasmus College Zoetermeer.
Teams voor Benelux- en Europese meisjesolympiade bekend
Vorig weekend zijn de teams voor de Benelux Mathematical Olympiad (BxMO)
en de European Girls Mathematical Olympiad (EGMO) geselecteerd. De opgaven
van de selectietoets kunt u via
deze link
terugvinden.
Het team voor EGMO 2013, die zal plaatsvinden in Luxemburg van 8 t/m 14 april, bestaat uit:
- Chuyao Tong, 5 vwo, Stedelijk College Eindhoven (ISSE)
- Esther Visser, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Arnhem
- Maaike Los, 4 vwo, Gomaruscollege Groningen
- Michelle Sweering, 5 vwo, Erasmiaans Gymnasium Rotterdam
| |
Zij zullen worden begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit Leiden en
Aloysius College Den Haag) en Sietske Tacoma (Freudenthal Instituut Utrecht).
Het team voor BxMO 2013, die zal plaatsvinden in Dordrecht van 26 t/m 28 april, bestaat uit:
- Bas Verseveldt, 5 vwo, Theresia Lyceum Tilburg
- Bob Zwetsloot, 4 vwo, Teylingen College Leeuwenhorst Noordwijkerhout
- Djurre Tijsma, 6 vwo, Christelijk Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden
- Koen Doodeman, 4 vwo, Tabor College Hoorn
- Lars Ran, 6 vwo, Montessori College Twente
- Peter Gerlagh, 5 vwo, Theresia Lyceum Tilburg
- Peter van Hintum, 6 vwo, Pantarijn Wageningen
- Ragnar Groot Koerkamp, 6 vwo, Cambium College Zaltbommel
- Thijs Douwes, 5 havo, Revius Lyceum Doorn
- Tysger Boelens, 5 vwo, Regionale Scholengemeenschap Ter Apel
| |
Zij zullen worden begeleid door Milan Lopuhaä (Universiteit Leiden), Julian
Lyczak (Universiteit Utrecht) en Quintijn Puite (Hogeschool Utrecht en Technische
Universiteit Eindhoven).
BxMO en EGMO 2014
Afgelopen vrijdag heeft ook de tweede ronde van de Nederlandse Wiskunde Olympiade
plaatsgevonden. De 800 deelnemers aan deze wedstrijd maken uiteindelijk kans op de
teams voor BxMO en EGMO 2014. De uitslag van de tweede ronde wordt over enkele weken
in de wiskundE-brief gepubliceerd.
Birgit van Dalen en Quintijn Puite
Coördinatoren van het olympiadetrainingsprogramma
info@wiskundeolympiade.nl
Onbevoegd wiskundeleraar (reactie)
Ik heb met instemming het stuk van Wolfgang Köchers in
wiskundE-brief 627
gelezen. Zelf bevind ik me in een soortgelijke situatie. Ik heb mijn
studie nog niet laten vallen maar ik was wel bijna zo ver. Het is
dat ik een inspirerende vakdidacticus heb want anders had ik er ook
al lang de brui aan gegeven.
De lerarenopleiders doen hun best hoor. Maar de opleidingen zijn aan
elke universiteit compleet anders en de klachten onder medestudenten
zijn niet te tellen. Mijns inziens missen de opleidingen een duidelijke
visie. Wat is een mens en hoe ontwikkelt deze zich? Zolang je daar geen
duidelijk antwoord op hebt, kan een studie weinig meerwaarde bieden.
Labeltjes
Zonder die duidelijkheid blijft het bij oppervlakkige tips over hoe je
de eerste jaren een klas onder controle kan houden. Alsof het alleen maar
daarom gaat. Bevoegdheid is een label in een maatschappij die veel te veel
van labeltjes houdt.
En dan wil men ons ook nog eens gaan registreren. Alsof dat wat gaat
veranderen.
Hendrik Maryns
WiskundeDialoog 2013
Het Radboud PUC of Science organiseert op maandag 13 mei de derde
editie van de WiskundeDialoog. De hoofdthemas van deze dag zijn
de nieuwe examenprogrammas wiskunde en ICT in het wiskundeonderwijs.
Daarnaast zijn er een aantal inhoudelijke workshops en lezingen met leuke
lesideeën.
U kunt zelf kiezen welke route door de workshops u wilt volgen. Een paar mogelijke routes zijn:
- De ICT-route
- Ervaringen in een laptopklas
- Een digibord, wat kan je ermee?
- Geogebra: interactieve lesideeën
- De wiskunde B-route
- Complexe eenvou(w)d
- Het nieuwe wiskunde B
- De spirograaf
- De wiskunde A/C-route
- Wiskunde C voor havo
- Spelen met geometrie
- Het nieuwe wiskunde A/C
- De van alles wat-route
- Dyscalculie
- Rekenvaardigheid
- Logisch redeneren
| |
Volg voor het gehele programma
deze link.
U kunt zich daar ook aanmelden.
Xandra Snoeker
Regiocoördinator wiskunde van het PUC, Radboud Universiteit
X.Snoeker@science.ru.nl
Herinnering wiskunde C conferentie
Denkt u nog aan de wiskunde C conferentie van woensdag 20 maart? Er zijn
nog enkele plaatsen vrij. Klik voor meer informatie op
deze link.
Nico Alink, SLO
Advertenties
Eerstegraads vacature te Barneveld
Op de Christelijke scholengemeenschap voor mavo, havo, vwo en
technasium Johannes Fontanus College te Barneveld ontstaat per
1 augustus 2013 een vacature voor een eerstegraads docent wiskunde.
Informatie over deze vacature en onze school kunt u vinden op
onze website: www.jfc.nl.
Eerstegraads vacature te Warnsveld
Het Isendoorn College in Warnsveld, RK scholengemeenschap voor (t)vwo,
(t)havo en mavo, telt ca. 1700 leerlingen. Ongeveer een derde van de leerlingen
volgt het tweetalig onderwijs. Met ingang van het nieuwe schooljaar zoeken we
docenten wiskunde, o.a. 1e graads 1,0 fte (regulier) en diverse vervangingsbanen.
Kijk op www.isendoorn.nl voor informatie.
Eerstegraads vacature te Hoorn
Op het Tabor College Werenfridus (school voor havo, atheneum, gymnasium
en tweetalig onderwijs) ontstaan bij aanvang schooljaar 2013/2014 twee
eerstegraads vacatures wiskunde, in totaal 1,44 fte (reguliere uren).
Reacties graag mailen naar vacatures@tabor.nl
t.a.v. mevrouw M. Coenen.
Vacature bij Fontys Hogescholen
SmartRekenen
Zoekt u een rekenprogramma dat adaptief rekenen ondersteunt? Volg
het voorbeeld van meer dan 50 van uw collegas en maak kennis met
SmartRekenen.
Opbrengstgericht rekenonderwijs voor het VO. Referentieniveau 1F tm 3F.
Gratis pilot bij u op school. Kijk op
www.eduhint.nl
en maak een afspraak.
3 april Noordhoff Uitgevers Rekencongres. Meld u nu aan!
Wilt u antwoord op uw vragen over de aspecten die samenhangen met de
verplichte rekentoets, de voorbereiding op de rekentoets en de
inrichting van het rekenonderwijs? Kom dan op 3 april 2013 naar het
Noordhoff Uitgevers Rekencongres.
U kunt zich inschrijven via
www.nurekencongres.nl.
|