in dit nummer:
VIRUS WAARSCHUWING
BENADERING BINOMIALE VERDELING MET NORMALE VERDELING
MAILINGLIST WISENSLIM
EINDEXAMENVERSLAG 2002 REACTIE(1)
EINDEXAMENVERSLAG 2002 REACTIE(2)
GRAFISCHE REKENMACHINES
EXAMEN DOEN IN WISKUNDE B1 EN B12 HAVO REACTIE
Helaas is het weer eens raak:
In korte tijd heeft het Bugbearvirus zich verspreid. En.... er zijn duidelijke
aanwijzingen dat een aantal van onze abonnees daarmee besmet is. Het virus
"plukt" wat bestanden van uw schijf en stuurt die willekeurig door. Hetgeen
inhoudt dat allerlei gegevens buiten uw weten om bij anderen terecht komen.
Dat kan dus net zo goed het aanvragen voor de huur van vakantiehuisjes met
Kerstmis zijn als een rekeningoverzicht voor een hypotheek !
De redactie roept alle abonneees op om met een zeer recente (update)
virusscanner hun computer virusvrij te maken. Voor nadere info over virussen
kunt u o.a. terecht bij: http://securityresponse.symantec.com/
Redactie
In de (op 2 okt verschenen) "Septembermededeling" (Uitleg 23) komt de
volgende passage voor:
" Naar aanleiding van het centraal examen vwo A1,2 van 2002 is geconstateerd
dat er wellicht onduidelijkheid kan bestaan over de interpretatie van
eindterm 145 ['Beoordelen of een discrete verdeling mag worden benaderd met
een normale verdeling: in voorkomende gevallen kan de kandidaat zich baseren
op (informele) kennis van de centrale limietstelling']. In het geval er
sprake is van een binomiaal verdeelde stochast met succeskans p en
steekpmefgrootte n, mag er gebruik gemaakt worden van een normale benadering
indien np > 5 én tevens n(1- p) > 5. Uiteraard moet een kandidaat in dat
geval zich er van vergewissen of gebruik gemaakt moet worden van de
continuïteitscorrectie. "
gk
Een nieuwe mailinglist voor wiskundedocenten, bestemd voor collega's die
lesgeven aan (hoog)begaafde leerlingen in de eerste drie leerjaren van het
v.o. en/of een ieder die belangstelling heeft voor lesgeven aan begaafde
leerlingen. Vroeg of laat wordt u geconfronteerd met vragen zoals de
volgende.
Welke mogelijkheden zijn er om het jaarprogramma anders in te delen? Welke
mogelijkheden zijn er om lessen anders in te richten? Hoe herken ik
leerlingen die (hoog)begaafd zijn? Welke rol heeft het management wat
betreft extra aandacht geven aan (hoog)begaafde leerlingen? Welk wiskunde
materiaal kan ik gebruiken? Welke onderwerpen zijn geschikt en hoe vind ik
geschikt lesmateriaal?
Deze en andere vragen kunt u via de mailinglist stellen en zo leren hoe
andere collega's hier over denken. U kunt met collega's ervaringen,
informatie en materiaal uitwisselen, tips geven en ontvangen, kortom
vanachter uw bureau uw leven verrijken. Probeer het eens! U kunt u aanmelden
op de volgende website van de SLO: http://listserv.slo.nl/mailman/listinfo/wisenslim
Jenneke Krüger, j.kruger@slo.nl SLO, postbus 2041 7500 CA Enschede
Ik ben werkzaam als docent wiskunde bij de economische faculteit van de UvA.
Bij onze eerstejaars met wiskunde A1,2 is juist het gebrek aan algebraïsche
vaardigheden een groot probleem. Wij zouden het dan ook zeer toejuichen als
hier meer aandacht aan wordt besteed. Aan extra aandacht voor de GR hebben
wij geen enkele behoefte. Wel krijgen de studenten een introductie in het
gebruik van het wiskunde softwarepakket Mathematica.
Met vriendelijke groet, Annette Lok
In nr 242 schreef Gerard Koolstra een korte samenvatting van het
cito-verslag over de examens. Daarin werd o.a. gemeld dat meisjes het
gemiddeld beter doen dan jongens voor de vwo wiskunde B vakken. Ik vroeg mij
meteen af of dat niet komt door de selectie. Laten meisjes zich sinds de
tweede fase niet (nog) meer afschikken voor de exacte kant? En als je alleen
de allerbeste meisjes overhoud is het niet zo moeilijk voor hen om gemiddeld
hoger te scoren dan de jongens!
groeten, Annette Lievaart Lievaartkroes@hetnet.nl
Betreffende de grafische rekenmachines heb ik 2 opmerkingen.
Opmerking vooraf van de redactie:
Er zijn meerdere reacties gekomen op dit onderwerp. Omdat deze reacties
vooral als persoonlijk antwoord waren bedoeld zijn deze niet in de
WiskundEbrief geplaatst, maar direct doorgestuurd naar Alma Taal, die dit
onderwerp in de WiskundEbrief plaatste.
Deze vraag verbaast mij
Het is bekend dat een leerling met Wb in het pakket ook Wa mag doen (met
aftrek van studuelast) en omgekeerd, maar bij de examen mag je maar in één
tak wiskunde examen doen.
In verband met de zéér grote overlap is volgens mij de "combinatie" WB1-WB12
onzinnig (en zeker niet toegestaan). Toch vertelde afgelopen
examenbespreking havo een collega over een leerling die dit wel voor elkaar
had gekregen. Zelfs de inspectie lijkt de constructie met WA1-WA12-WB1-WB12
niet te begrijpen. Voor de betreffende leerling was een extra envelop
gemaakt, met aparte tijden. De leerling was in de middagpauze in quarantaine
gezet. Het lijkt mij goed als de nvvw hierover contact opneemt met de
inspectie.
Gerrit van peursem Pieter Nieuwland College (A'dam)
g_van.peursem@isa-vo.nl of g.van.peursem@freeler.nl