nummer 892, 4 juli 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Lagere scores bij veel wiskunde-examens

 
Zoals u in WiskundE-brief 891 heeft kunnen lezen, vielen de N-termen ook bij het vak wiskun­de soms flink hoger uit dan in voor­gaande jaren. Het ligt voor de hand dat dit onder andere te maken heeft met minder goed gemaak­te examens.
De groeps­rappor­tages die Cito naar de scholen terug­stuurt, geeft ons een rede­lijk inzicht in de scores van de kandida­ten tijdens de Centra­le Examens. Verge­lijk je die scores met die van voor­gaande jaren, dan valt op dat het gemid­deld percen­tage aan behaal­de punten dit jaar in veel geval­len lager lag dan in 2018 of 2019. Een belang­rijke uitzon­dering hierop is het havo-examen wiskun­de A, waar sinds de invoe­ring van het nieuwe examen­program­ma in 2017 sprake was van een opgaan­de lijn en we dit jaar een consoli­datie zien.
Bij havo wiskun­de B en vwo wiskun­de A zien we vanaf 2018 een dalende lijn. Bij vmbo GT (mavo) is de dalende lijn al langer te zien. De relatie­ve score van 49% bij havo wiskun­de B is uitzon­derlijk laag. Voor een derge­lijke score moeten we 11 jaar terug­duiken in de geschie­denis.
Vanwege de geringe aantal­len deelne­mers heb ik het examen wiskun­de C en de schrif­telijke examens vmbo KB en BB buiten beschou­wing gelaten.
Opmerke­lijk is dat dit jaar bij het eerste tijdvak geen enkel wiskun­devak boven de 60% scoorde. Dat is een score die bij een neutra­le N-term van 1,0 het eindcij­fer 6,4 ople­vert. In 2015 scoor­den nog bijna alle wiskun­devak­ken hoger dan de genoem­de 60%.
Cijfer­beeld
Door de wat hogere N-termen vallen de cijfers over het alge­meen wel mee. De grote uitzon­dering hierop is het havo-examen wiskun­de B, waar­voor ondanks een N-term van maar liefst 1,8 het gemid­deld cijfer een stuk lager uitkwam dan de jaren daar­voor. Bij wiskun­de A op havo is de opgaan­de lijn van de scores ook in de cijfers te zien. Bij wiskun­de B op vwo is daaren­tegen in de cijfers een neer­gaande tendens zicht­baar die niet direct in de scores herken­baar is. Bij wiskun­de A op vwo zijn de cijfers opmerke­lijk stabiel terwijl de scores de laatste jaren toch duide­lijk teruglo­pen. Bij vmbo GT is de dalende tendens van de scores ook in de cijfers terug te vinden.
Vanwege de geringe aantal­len deelne­mers heb ik het examen wiskun­de C en de schrif­telijke examens vmbo KB en BB buiten beschou­wing gelaten.
Tweede tijdvak
Op vrijdag 2 juli 2021 zijn de N-termen voor het tweede tijdvak bekend gewor­den. De vast­stel­ling hiervan was extra gecom­pli­ceerd omdat een deel van de leerlin­gen tijdens het tweede tijdvak het examen voor de eerste keer maakte terwijl een ander deel dit examen als herkan­sing maakte. Zie ook WiskundE-brief 889. De N-termen op het vwo zijn opmerke­lijk hoog. Bij wiskun­de C geldt N=1,5 en bij wiskun­de A en B geldt zelfs N=2,1. Die laatste waarde ligt zelfs hoger dan de wette­lijke vastge­stelde maxima­le waarde van 2,0.
Opmerke­lijk is dat bij wiskun­de A al eerder was veror­don­neerd dat aan alle kandida­ten voor vraag 5 onge­zien de volle score moest worden toege­kend. Voeg daarbij de N-term van 2,1 en het lijkt erop dat de vwo-examens wiskun­de A en B tijdens het tweede tijdvak wel heel slecht zijn gemaakt. Commen­taren uit het veld lijken dit te bevesti­gen.
Wel­licht krijgen we in de loop van deze zomer een wat beter inzicht in de resulta­ten van dit wel heel bijzon­dere tweede tijdvak.
gk

 

Oneigenlijk gebruik van de grafische rekenmachine (1)

 
Tijdens het nakijk­werk van het Cen­traal Examen havo wiskun­de A werd ik dit jaar behoor­lijk verrast. Dat was omdat in één van de klassen die ik als tweede correc­tor onder ogen kreeg, massaal gebruik was gemaakt van de moge­lijkhe­den van de grafi­sche rekenma­chine op het gebied van regres­sie.
Zowel bij lineai­re als exponen­tiële formu­les werden de regres­siemoge­lijkhe­den van de grafi­sche rekenma­chine ingezet. Dat is iets waar ik de leerlin­gen uit mijn eigen havo­klassen tot nu toe weg van heb gehou­den. Dit omdat het gebruik van deze moge­lijkhe­den hun begrip nog te boven gaat. Het is niet meer dan een truc waarvan zij de onder­liggen­de wiskun­de niet begrij­pen.
Mijn gevoel hierbij is dat het 'in een goede volgor­de gebrui­ken van een aantal toetsen op de grafi­sche rekenma­chine' geen recht doet aan het huidige wiskun­decurri­culum. Dit bleek voor mij ook uit het feit dat er na een bereke­ning van de gevraag­de lineai­re parame­ters het een en ander vervol­gens alsnog fout werd toege­past.
Toch moest ik 4 punten toeken­nen omdat de waarden door de kandida­ten correct waren bere­kend. Het verweer van de betref­fende examina­tor was dat als de regres­siemoge­lijkhe­den niet zouden zijn toege­staan, deze in examen­stand wel geblok­keerd zouden worden.
Daar had ik niet van terug. Ik ben be­nieuwd naar de mening van collega's hier­over. Ben ik teveel purist? Of moet je het de leerlin­gen gewoon gunnen om op welke manier dan ook een goed cijfer te halen?
Jos van Velzen
Scala college Alphen aan den Rijn

 

Oneigenlijk gebruik van de grafische rekenmachine (2)

In het Cen­traal Examen vwo wiskun­de A kon de exponen­tiële regres­siefunc­tie van de TI-84 grafi­sche rekenma­chine bij twee opgaven oneigen­lijk worden ingezet. Op die manier konden de examen­kandida­ten acht kostba­re examen­punten in de wacht slepen zonder over de bijbeho­rende vaardig­heden te beschik­ken. Het is de redac­tie ter ore gekomen dat er scholen zijn waar leerlin­gen zelfs worden ge­traind in de tech­niek die hieron­der wordt beschre­ven. Zie ook de bijdra­ge van collega Jos van Velzen hierbo­ven.
Bij opgave 13 van het examen vwo wiskun­de A eerste tijdvak moest, ontdaan van de context­ballast, door de kandida­ten het volgen­de vraag­stuk worden opge­lost:
  • In 2009 was een bedrag 3,7 miljoen dollar.
  • In 2016 was dit bedrag 95,1 miljoen dollar.
  • Dit bedrag loopt exponen­tieel op.
  • In welk jaar zal dit bedrag boven de 1 miljard zijn geste­gen?
Uiter­aard is het bij deze opgave de bedoe­ling dat de kandi­daat toont dat hij of zij de vaardig­heid heeft om een groei­factor te bereke­nen om daarmee een exponen­tiële formule op te stellen. Dat blijkt ook uit het correc­tievoor­schrift. Op de volgen­de manier kan met de exponen­tiële regres­siefunc­tie van de TI-84 een flink deel van deze doel­stellin­gen echter worden omzeild:
Nog een opgave
Bij opgave 19 kon de kandi­daat uit precies hetzelf­de vaatje tappen. Het vraag­stuk was, weer ontdaan van de context­ballast:
  • In 1960 was een percen­tage 15%.
  • In 2013 was dit percen­tage 21%.
  • Dit percen­tage loopt exponen­tieel op.
  • In welk jaar zal dit percen­tage boven de 25% zijn geste­gen?
Examen­stand
Het is kwalijk dat een te toetsen vaardig­heid met de grafi­sche rekenma­chine kan worden omzeild. Nog kwalij­ker is het mis­schien dat er scholen zijn waarop dit omzei­len wordt gedo­ceerd. Het zou daarom een goede zaak zijn wanneer het CvTE voor grafi­sche rekenma­chines een bepa­ling opneemt waarbij regres­siefunc­ties in de examen­stand onbe­reik­baar dienen te worden gemaakt.
Ton Groene­veld

 

Begrijpen waarom iemand het niet begrijpt

 
 Een tekenta­blet
Om al mijn leerlin­gen zo goed moge­lijk te kunnen helpen, wil ik van elke leer­ling weten met welke onderde­len hij of zij moeite heeft. Dat is niet altijd moge­lijk. Leerlin­gen weten of durven hun wiskun­dige proble­men vaak niet te verwoor­den. Daarom ben ik altijd op zoek naar gereed­schap, digi­taal of niet, dat mij daarbij kan helpen. Een waarde­volle 'tool' is het tekenta­blet van Wacom.
Een tekenta­blet is een drukge­voelige plaat waar met een specia­le pen op kan worden gete­kend of geschre­ven. Alles wat op het tekenta­blet geschre­ven of gete­kend wordt, wordt automa­tisch gedigi­tali­seerd en opgesla­gen.
Gewoon op papier
In plaats van in hun eigen schrift laat ik leerlin­gen die moeite met wiskun­de hebben hun uitwer­kingen op een los vel papier op­schrij­ven. Dat papier leggen zij eerst op het het tekenta­blet, in mijn geval de BamBoo slate van Wacom, waar­door er tege­lijk een digita­le uitwer­king ont­staat. Het oplos­sen van de opgaven kan per leer­ling vervol­gens op elk beeld­scherm of op elke smart­phone gevolgd worden. Zie deze video voor een voor­beeld.
Kom je er als docent tijdens de les niet aan toe om de uitwer­kingen te bekij­ken, dan kan dat ook achter­af gebeu­ren. Omdat het tekenta­blet alles regi­streert wat een leer­ling tijdens het schrij­ven doet, dus ook het door­krassen, kunnen de uitwer­kingen, en indi­rect het denkpro­ces, gemakke­lijk worden geanaly­seerd. Aanvul­lende uitleg kan hier­door veel beter op het denkpro­ces van iedere leer­ling afzon­derlijk worden afge­stemd. Deze aanpak is zowel persoon­lijker als effici­ënter. Je hoeft niet meerde­re keren hetzelf­de verhaal te vertel­len; je kunt je leerlin­gen daar waar dat nodig is persoon­lijk bijstu­ren.
Meer voorde­len
Ook tijdens het maken van een proef­werk kun je het tekenta­blet inzet­ten. Naast de papie­ren versie wordt dan automa­tische ook een digita­le versie gegene­reerd en opgesla­gen. Die digita­le versie kan dan later met de leer­ling worden bespro­ken.
Naast de hierbo­ven beschre­ven voorde­len geeft het gebruik van een tekenta­blet ook een waarde­volle feed­back aan de docent. Is mijn uitleg wel goed geweest? Is dat wat ik wilde uitleg­gen ook wel goed bij de leer­ling overge­komen?
Wat vindt u van het gebruik van een tekenta­blet tijdens de wiskun­deles? Ziet u de voorde­len? Of heeft u er mis­schien al erva­ring mee? Ik ben erg be­nieuwd naar uw reac­ties en ervarin­gen. Stuur ze naar mij via info@math­mind.nl of stuur uw reactie naar de redac­tie van de WiskundE-brief.
Sjuup Rekko

 

Beroepsprofiel wiskundeleraar

 
Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN), de koepel­organi­satie van de beroeps­vereni­ging van wiskun­delera­ren NVvW en de vereni­ging van wiskun­digen KWG, heeft in overleg met leraren, leraren­oplei­ders en weten­schap­pers een beroeps­profiel opge­steld. Dit beroeps­profiel karakte­riseert het beroep van leraar wiskun­de in het voortge­zet onder­wijs en be­schrijft de bekwaam­heden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren.
Mede door het ont­staan van nieuwe oplei­dings­trajec­ten, zoals het traject Groeps­leer­kracht vmbo-onder­bouw basis/kader (zie ook WiskundE-brief 766) en tal van 'maat­werkop­leidin­gen', is er behoef­te aan een duide­lijk beroeps­profiel van de wiskun­dele­raar. Ook de herij­king van het stelsel van onder­wijsbe­voegdhe­den, onder andere ingege­ven door het rapport Ruim baan voor leraren van de Onder­wijs­raad speelt hierbij een rol. Zie ook WiskundE-brief 826 en WiskundE-brief 883.
Het profiel sluit aan bij de wette­lijke kaders die zijn beschre­ven in de Besluit bekwaam­heidsei­sen uit 2017 en de vakcom­peten­ties zoals die zijn beschre­ven in het rapport Wiskun­dele­raar Vakbe­kwaam (WiVa) uit 2008.

 

Promotiebeurs Dudoc Bèta

 
Via het Dudoc-Bèta program­ma kunnen eerste­graads wiskun­de-docen­ten naast hun baan als docent vier jaar lang geduren­de drie dagen per week promo­tieon­derzoek doen. Dit onder­zoek dient vakdi­dac­tisch te zijn, op het snij­vlak van onder­wijson­derzoek en vakin­houde­lijk onder­zoek.
DUDOC-Bèta staat voor Didac­tisch Univer­sitair onder­zoek van DOCen­ten naar vernieu­wing van de bètavak­ken. De naam ver­wijst met een knipoog naar de archi­tect Dudok: de onder­zoekers als archi­tecten van nieuw onder­wijs. Vorige week promo­veerde Marian­ne van Dijke-Droo­gers op een onder­zoek naar het werken met steek­proefsi­mula­ties in de derde klas van het vwo. Zie ook WiskundE-brief 891. Zij was een van de docent-onder­zoekers uit de periode 2016 tot en met 2020.
Ook belang­stel­ling?
Lijkt het u wat om op deze manier promo­tieon­derzoek te doen? Kijk dan hier voor meer informa­tie. Het is de bedoe­ling dat u zelf contact zoekt met een mogelij­ke promo­tor (hoogle­raar in de bètadi­dactiek) of begelei­der. Desge­wenst kunt u daarbij hulp krijgen via dudoc@science.ru.nl.
U kunt tot en met 2 decem­ber 2021 een onder­zoeks­voor­stel indie­nen. Wacht niet te lang met het onderne­men van de voorbe­reiden­de stappen. De prak­tijk leert dat de oriënta­tie, het inlezen en het in overleg met een promo­tor of begelei­der formule­ren van onder­zoeks­doelen veel tijd vergen.
Natasja Jannink
Coördi­nator Dudoc-Bèta program­ma

 

Smartpool Pilot

 
Wilt u uw leerlin­gen op een speelse wijze kennis laten maken met de wiskun­de achter poolbil­jart? Meld u dan aan voor de Smart­pool Pilot.
Doet u mee aan deze pilot, dan krijgt uw school gratis een opklap­bare poolta­fel en een lespak­ket aangebo­den. Ook wordt er voor u en uw collega's een master­class georga­niseerd waarin geleerd wordt hoe je Smart­pool kunt integre­ren in de wiskun­deles. De pilot duurt onge­veer 12 weken en vraagt onge­veer twee lesuren per week per (brug)klas.
We begin­nen in januari 2022. Volg deze link voor meer informa­tie of neem contact op via info@knbb.nl.
Maxime de Jonge
Sporton­derzoe­ker mulier insti­tuut

 

Meet-ups voor examens derde tijdvak

 
Omdat de deelne­mers aan de meet-ups voor het tweede tijdvak het zeer waarde­vol vonden om met elkaar te kunnen overleg­gen over het nakij­ken van de examens, organi­seert de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) ook voor het derde tijdvak meet-ups voor de examen­docen­ten.
Tijdens deze meet-ups kunnen de examen­docen­ten op informe­le manier met elkaar overleg­gen over de correc­tie van de examens. Er worden geen versla­gen van deze bijeen­komsten gemaakt.
Alle meet-ups voor het derde tijdvak zullen plaats­vinden op donder­dag 8 juli 2021
  • vmbo-gl-tl: 16:00-18:00 uur.
  • havo A/B: 19:00-21:00 uur.
  • vwo A/B: 19:00-21:00 uur.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Vaknetwerk Wiskunde: Talige wiskunde A examens

De laatste bijeen­komst over het uitpro­duct was met 25 deelne­mers een groot succes. Veel dank aan Jan Keemink voor het geven van zijn prachti­ge presen­tatie. Met genoe­gen kondig ik aan dat de volgen­de bijeen­komst op dinsdag 21 septem­ber 2021 zal worden gehou­den.
Het onder­werp van de bijeen­komst van 21 septem­ber is: "Hoe bereid je leerlin­gen voor op talige wiskun­de A examens?"
In septem­ber zal ik beslui­ten of we fysiek of online bij elkaar komen. In geval van een online bijeen­komst komen we van 19:00 uur tot 20:30 uur bij elkaar. Is de bijeen­komst fysiek moge­lijk, dan houden we die bijeen­komst als vanouds van 17:00 uur tot 20:00 uur en ben ik zelf uw gast­vrouw.
Sharon Calor (calor@xs4all.nl)

 

Laatste WiskundE-brief

 
In WiskundE-brief 871, de laatste WiskundE-brief van het school­jaar 2019-2020, schre­ven we "En zo komt er dan een einde aan een knots­gek school­jaar". Wij hadden er vertrou­wen in dat het school­jaar 2020-2021 weer min of meer een 'gewoon' school­jaar zou gaan worden. Wat hadden wij het mis...
Het is wonder­lijk hoe een comple­te maat­schap­pij binnen een paar maanden van koers kan verande­ren. Nog niet zo lang geleden vonden we het een beetje vreemd dat Chinese of Japanse toeris­ten met een mondkap­je door Amster­dam liepen. De afgelo­pen week vonden veel Neder­landers het een wonder­lijke erva­ring om zónder mondkap­je door de super­markt te kunnen lopen. En schudt u onder­tussen uw nieuwe collega's tijdens de kennis­making al weer de hand?
π-variant
Binnen het onder­wijs wordt een beetje varia­tie meestal wel gewaar­deerd. De virusva­rianten die ons de afgelo­pen tijd hebben verrast, zijn echter een stuk minder welkom. Op het moment van schrij­ven is de uiterst besmet­telijke deltava­riant van het corona­virus in Neder­land sterk in opmars. Geluk­kig zijn de meeste volwas­senen onder­tussen gevacci­neerd en komen nu ook onze oudere leerlin­gen aan de beurt. Met die vaccina­tie resul­teert een corona­besmet­ting in bijna alle geval­len hoog­stens nog in een griepe­rig gevoel. Maar zal de π-variant, die nu waar­schijn­lijk nog niet bestaat, in het school­jaar 2021-2022 roet in het eten gaan gooien?
Schippe­ren
Op dit moment sluiten veel collega's opnieuw een roerig school­jaar af. Onder andere de invoe­ring van drie tijdvak­ken voor de examens zorgt ervoor dat het werk veel collega's over de schoe­nen loopt. En ook het komende jaar zal niet 'normaal' verlo­pen. Er moet heel veel onder­wijs­schade worden gerepa­reerd. De over­heid heeft een enorme bak aan NPO-gelden naar het onder­wijs toege­worpen maar wij weten als geen ander dat leerlin­gen geen automa­ten zijn waar je een muntje in kunt gooien waarna ze twee keer zo snel gaan leren.
Daarbij komt dat wij door het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap op dit moment behoor­lijk in de steek worden gelaten. We zullen zelf weer moeten schippe­ren. Alle leerlin­gen hebben onder­wijs­schade opgelo­pen en hoe kun je in een over­gangs­vergade­ring nu beslis­sen welke leerlin­gen je naar het examen­jaar bevor­dert als je nog geen idee hebt welke kansen ze tijdens het Cen­traal Examen van 2022 zullen worden geboden. Krijgen we weer drie tijdvak­ken? Krijgen we einde­lijk eens examens die een beetje reke­ning houden met de schade die leerlin­gen hebben opgelo­pen? Of maken we, net als dit jaar, gewoon de oude voor­raad van Cito weer op? En smijten we daar dan ter oplos­sing weer belache­lijk hoge N-termen tegen­aan?
Gewoon jaar
De laatste loodjes wegen het zwaarst. De redac­tie van de WiskundE-brief wenst u bij die laatste loodjes heel veel sterkte. Daarna volgt uw welver­diende zomerva­kantie. Rust maar goed uit want het ziet er zeer zeker niet naar uit dat 2021-2022 op alle fronten weer een 'gewoon' jaar zal worden.
Tineke van den Berg, Gerard Kool­stra en Ton Groene­veld

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature Da Vinci College Kagerstraat Leiden

 
Wie komt onze leuke sectie verster­ken? Twee collega's die dichter bij huis een baan vonden, laten een grote leegte achter. Vult u als eerste­graads of tweede­graads docent of als docent in oplei­ding dat gat op?
Het Da Vinci College is een mavo-havo-vwo school met 1300 leerlin­gen. De school staat vlak bij het station.
Wij zijn een Techna­sium, een Cultuur­profiel­school en een academi­sche oplei­dings­school. Wij werken vanuit leerdoe­len, wij evalue­ren forma­tief en er is bij ons alijd ruimte voor goede ideeën.
De begelei­ding is altijd top en onze school is altijd reuring. Stuur daarom uw sollici­tatie snel naar Mlap@davinci-leiden.nl.

 

Vacature St. Ignatiusgymnasium te Amsterdam

Het St. Ignati­usgymna­sium in Amster­dam-Zuid biedt uitda­gend, inspire­rend en beteke­nisvol onder­wijs met klassie­ke vorming als verrij­kend perspec­tief.
Wij zijn voor het nieuwe school­jaar op zoek naar een docent wiskun­de met een eerste­graads bevoegd­heid, of een docent die bezig is om die bevoegd­heid te halen, voor 0,8 tot 1,0 fte.
Ga voor meer informa­tie naar Meester­baan.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Bettermarks Schooljaarscan

Om leerver­tragin­gen eenvou­dig vast te stellen en weg te werken introdu­ceert better­marks de School­jaar­scan. Tot de herfst­vakan­tie is deze gratis inzet­baar voor alle scholen in Neder­land.
Maak voor, tijdens of na de zomerva­kantie een diagno­se van uw leerlin­gen en laat hen gericht werken aan persoon­lijke hiaten.
De School­jaar­scan is moeite­loos in te zetten en sluit aan op elke wiskun­demetho­de. Vul hier uw gege­vens in en krijg binnen een dag toegang tot better­marks.
 

 

T³ EduBlog over onderwijs en technologie

Heeft u de blogpa­gina van leraren­netwerk T³ Neder­land al eens bekeken?
Op het EduBlog vindt u artike­len, voor­beelden van lesacti­vitei­ten en projec­ten en inter­views over onder­wijs en techno­logie. Laat u inspire­ren door de verha­len van leraren.
Lees de blogs via deze link.
 

 

Computational thinking met Texas Instruments

Leren program­meren met Python en het inzet­ten van een leer­lijn 'Computa­tional thin­king' wordt een fluitje van een cent met de Innova­tor oplos­sing van Texas Instru­ments. Bestu­ren met de grafi­sche rekenma­chine en de micro:bit en volop lesmate­riaal.
Wilt u ook met uw leerlin­gen in de wiskun­deles aan de slag met deze innova­tieve oplos­sing? Bestel dan de start­bundel op onze site. Tijde­lijk met extra intro­ductie­korting.
 

 

Pak uw kans voor een gratis NumWorks testexemplaar

Wat is er nog ingewik­kelder dan het bereke­nen van kansen op een rekenma­chine? Met Num­Works is dit gedoe einde­lijk voorbij, dankzij een ultra-intuï­tieve interfa­ce.
Om de applica­tie 'Kansre­kenen' zelf te testen, kunt u een gratis test­exem­plaar aanvra­gen via onze website.
Vragen over de Num­Works? Stuur gerust een bericht­je naar Martijn via contact@num­works.nl.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl