nummer 821, 16 september 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
De NWD 2019 is verplaatst naar Veldhoven
Deze week kregen wij een mededeling van het conferentiecentrum "de
Leeuwenhorst" in Noordwijkerhout dat zij vanwege een interne
verbouwing 200 kamers minder ter beschikking hebben tijdens de
komende Nationale Wiskunde Dagen. Daarom hebben wij onze conferentie
verplaatst naar
De
Koningshof in Veldhoven (nabij Eindhoven).
Wij vinden het heel belangrijk dat onze deelnemers tijdens de conferentie ten
volle kunnen genieten van de workshops, de lezingen en alle andere activiteiten.
Het is daarom niet wenselijk dat de slaapaccomodaties ver verwijderd zijn van
de locatie van de conferentie. Wij hebben om die reden besloten om de gehele
conferentie te verplaatsen naar
De
Koningshof in Veldhoven, nabij Eindhoven.
Leiden en Eindhoven opgelet
De inschrijving voor de NWD loopt van 19 tot 26 september 2018. Dat is al snel
en zeker voor deelnemers uit de regio Leiden of Eindhoven kan de verhuizing van
de conferentie van belang zijn voor het al dan niet boeken van een overnachting
tijdens het inschrijven. Vandaar dat wij de verhuizing van de NWD nu reeds in de
Wiskund E-brief melden.
Inschrijven
U kunt zich uitsluitend inschrijven
via
de website voor de NWD. Daar vindt u ook nadere informatie over de Nationale
Wiskunde Dagen. Als dat nodig is, vindt er achteraf een loting plaats onder de
aanmelders. Maar wees gerust; het tijdstip van inschrijving is geen criterium
voor de loting. Wordt er niet geloot of wordt u voor deelname ingeloot, dan
ontvangt u uiterlijk op 8 oktober 2018 een link voor de betaling, die u
uitsluitend via iDeal kunt verrichten.
Joke Daemen
|
Niet normaal meer
Bij examenresultaten is er, ook in de WiskundE-brief, meestal slechts
aandacht voor gemiddelden. Vaak wordt ervan uitgegaan dat dat de
verdeling van de cijfers of scores bij benadering normaal is.
Dat blijkt echter niet altijd het geval te zijn.
Als je de verdeling van de resultaten van een bepaald examen wilt
onderzoeken, dan kun je het beste naar de scoreverdeling en
niet naar de cijferverdeling kijken. Als je de cijferverdeling
in beeld probeert te brengen, dan brengt een variant van het zogenaamde
duiventilprincipe je in de problemen. Omdat een score, die altijd
lager ligt dan 90 punten, over 91 mogelijke cijfers (van 1,0 tot 10,0)
moet worden verdeeld, blijven er bij de cijfertoekenning namelijk
altijd cijfers ongebruikt.
Een tweede reden waarom je bij het bestuderen van de verdeling van
de resultaten niet naar cijfers maar naar scores moet kijken, is de
verstorende werking van de N-term. Daarom baseer ik mij in het
onderstaande op de verdeling van de scores, en wel zoals deze
door examinatoren na de eerste correctie van het examenwerk van
het eerste tijdvak via WOLF naar het Cito zijn verzonden.
Niet vanzelfsprekend normaal
Dat de scores van een Centraal Examen bij benadering normaal of
binomiaal verdeeld zijn, is niet vanzelfsprekend en in sommige
gevallen zelfs onmogelijk. We hebben doorgaans niet te maken met een
vaste kans op een goed antwoord maar met meerdere kansen. Een veel
gebruikte verdeling bij analyses van toetsresultaten is daarom de
beta-binomiale verdeling. Voor meer informatie over
beta-binomiale verdelingsvormen verwijs ik u graag naar
Wikipedia
of
naar
deze link.
In de praktijk van het Centraal Examen blijken de werkelijke
scoreverdeling, de beta-binomiale verdeling en de normale verdeling
vaak aardig overeen te komen. Kijk in het plaatje rechts bijvoorbeeld
maar eens naar de scoreverdeling van het Centraal Examen havo wiskunde
A van 2018. Deze scoreverdeling benadert de normale verdeling aardig,
in het midden zelfs nog wat beter dan de beta-binomiale verdeling.
Ook voor het vwo-examen wiskunde A van 2018 geldt dat de verdeling
van de scores redelijk normaal is. Soms, zoals bij het wiskunde-examen
vmbo GT 2018, is de overeenkomst van de scores met de normale verdeling
over het geheel zelfs beter dan de overeenkomst van de scores met de
beta-binomiale verdeling. Het omgekeerde komt natuurlijk ook voor.
| |
Bijzondere verdeling
Als de gemiddelde score minder dan ongeveer twee standaardafwijkingen
onder de maximale score ligt, dan is een benadering met een normale
verdeling niet mogelijk omdat het rechter deel van de verdelingskromme dan ruw
wordt afgekapt. Een niet verwaarloosbaar aantal kandidaten zou dan
volgens de normale verdeling eigenlijk meer dan de maximale score moeten
behalen. Een dergelijke situatie doet zich vaak voor bij wiskunde B,
vooral op het vwo. Zo waren er bij het vwo-examen wiskunde B van 2018
maximaal 73 punten te behalen. De gemiddelde score bedroeg 49,7 punten
en de standaardafwijking bedroeg 13 punten. De maximale score lag dus
slechts 1,8 standaardafwijkingen boven het gemiddelde.
Laten we eens naar de verdeling van de scores van dat examen kijken.
Het valt op dat er de laatste jaren opvallend veel kandidaten volgens
de eerste correctie een foutloos examen vwo wiskunde-B maken. In 2018
haalden 171 kandidaten de maximale score. Dat was ruim 1% van alle
kandidaten. Nog eens 381 kandidaten verloren maar één punt. Bijna 6%
van de kandidaten misten minder dan 4 van de 73 te behalen punten. Als
we de scores van dit examen in beeld brengen, dan zien we een verdeling
die met name de rechterkant beslist niet normaal is. Ook zien we dat
de beta-binomiale verdeling hier tekort schiet.
| |
Bimodaal?
Wat is hier aan de hand? Ik geef mijn mening graag voor een betere
maar die laatste verdeling doet me denken aan een afgezwakte vorm van een
bimodale
verdeling. De combinatie van twee verdelingen kan de scoreverdeling
in grote lijnen reproduceren, zoals de grafiek hiernaast laat zien.
Voor de getoonde benadering ben ik uitgegaan van twee groepen kandidaten:
- Een groep van 75% van de kandidaten die gemiddeld 47 punten
scoort met een standaardafwijking van 12 punten.
- Een groep van 25% van de kandidaten die gemiddeld veel hoger
scoort, namelijk 65 punten met een standaardafwijking van 5 punten.
| |
Voor die deelgroep van 25% die veel hoger scoort, zou je misschien
geneigd zijn om te denken aan de groep van kandidaten met het profiel
Natuur & Techniek of aan de groep van kandidaten met wiskunde D
in het pakket. Maar de gemiddelde score van de leerlingen met het
profiel Natuur & Techniek is met ongeveer 52 punten wel wat
hoger maar komt bij lange na niet bij de voor de verklaring benodigde
65 punten in de buurt. En de groep van kandidaten met wiskunde D
is met nog geen 9% veel te klein om voldoende van invloed te kunnen zijn.
Alleen wiskunde B?
Het lijkt erop dat het bimodale verschijnsel dat ik hierboven beschreef
zich alleen voordoet bij het vwo-examen wiskunde B. Misschien dat
iemand met meer verstand van zaken hier zijn of haar licht eens over
wil laten schijnen.
gk
|
Taalgebruik bij wiskunde
Dit voorjaar is in de reeks "Een vakspecifieke uitwerking van
taalgericht vakonderwijs" een brochure verschenen met als titel
"Redeneren en formuleren bij wiskundevakken". Uitgangspunt van de
brochure is dat een vaktaal, in dit geval de wiskundetaal,
eigenlijk een nieuwe taal is die aangeleerd moet worden.
De auteurs van "Redeneren en formuleren bij wiskundevakken"
zijn Bart van der Leeuw, Theun Meestringa, Jos Tolboom
en Monica Weijers. Zij geven in het eerste hoofdstuk een theoretisch
kader, gebruiken dat kader in de volgende twee hoofdstukken en besluiten de
brochure met suggesties voor de praktijk. De brochure bevat veel
voorbeeldmateriaal uit examens en lesmethoden.
Kader
Binnen het door de auteurs geschetste theoretisch kader spelen vier
begrippen een centrale rol:
- De Stadia die een tekst doorloopt.
- Het Veld: het alledaags taalgebruik versus de vaktermen.
- De Modus: de verhouding tussen verschillende soorten
taalgebruik (onder andere de verhouding tussen mondeling en schriftelijk
taalgebruik) en tussen tekst en illustraties.
- De Toon: de verhouding van de auteur tot de lezer.
De gedachte in de brochure is dat leerlingen gedurende hun opleiding
steeds meer met vaktermen moeten worden geconfronteerd, steeds meer
schriftelijk aan het werk moeten worden gezet en steeds meer als expert
moeten worden behandeld.
Genres
De titel van de brochure geeft het al aan; er wordt in de brochure
veel aandacht besteed aan het wiskundig redeneren. Binnen dat kader
komen er verschillende genres aan de orde. Een genre wordt
hierbij gedefiniëerd als "een doelgericht, gefaseerd en sociaal
proces waarin een bepaalde redenering wordt gerealiseerd".
Enkele voorbeelden van genres
zijn:
- Verslag: het beschrijven van een gebeurtenis.
- Beschrijving: het specificeren en classificeren van een zaak of gebeurtenis.
- Procedure: het beschrijven van hoe moet worden gehandeld.
- Verklaring: het uitleggen en interpreteren van een gebeurtenis.
- Betoog: het beargumenteren van een stelling.
Volgens de schrijvers zijn bij wiskunde vooral de genres verslag
en procedure van belang. Deze begrippen staan dan ook centraal
in de rest van de brochure.
Redeneren?
Het genre verklaren is volgens de auteurs binnen het vak wiskunde
minder belangrijk. Zij baseren zich daarbij op de betekenis die dit woord
volgens hen buiten de wiskunde heeft. Vermoedelijk wordt er om dezelfde
reden in de brochure geen aandacht besteed aan het genre betoog.
Ik vraag mij af of het het een gelukkige keuze is om op basis van elders
gangbare definities geen uitdrukkelijke aandacht te besteden aan
verklaren en betogen. Maar misschien
denkt u daar anders over;
leest
u deze gratis brochure vooral ook zelf.
Gerard Koolstra
|
Weinig vertrouwen in curriculum.nu
Het Platform VVVO
is een samenwerkingsverband van Vakinhoudelijke Verenigingen van docenten
in het Voortgezet Onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) is een van de deelnemende verenigingen aan dat platform.
Kort voor het begin van de zomervakantie heeft het platform VVVO
een
brief gestuurd naar de coördinatiegroep van curriculum.nu waarin
min of meer het vertrouwen in curriculum.nu wordt opgezegd.
De brief spreekt waardering uit voor de constructieve en enthousiaste
inzet van de leraren in de ontwikkelteams, die onder druk en binnen
zeer strakke termijnen moeten werken en desondanks open staan voor
suggesties en kritiek vanuit de vakverenigingen. Maar direct hierna
worden deze drie problemen gesignaleerd:
- Curriculumontwikkeling is een zeer complex proces, dat veel veel
expertise vraagt. Docenten in de ontwikkelteams beschikken niet
altijd over deze expertise. Daardoor is naar het oordeel van de
meeste vakverenigingen de vakinhoud onvoldoende gewaarborgd.
- Er dreigt onduidelijkheid over de positie van de afzonderlijke
vakken binnen het funderend onderwijs.
- Een verkenning van scenario's van toetsing en examens na een
eventuele curriculumaanpassing voor het funderend onderwijs is veel
te voorbarig.
Na deze opsomming volgt het harde oordeel:
"De vakverenigingen, verenigd in het Platform VVVO hebben niet of
nauwelijks vertrouwen in een goede uitkomst van dit proces, waar het
gaat om het aanleveren van kwalitatief goede bouwstenen voor een
toekomstbestendig curriculum voor onze leerlingen." |
Ministeriële reactie
|
 | | Minister Arie Slob | | |
Minister Slob heeft, daartoe uitgenodigd door Peter Kwint (SP),
op
10 september 2018 in een brief aan de Tweede Kamer gereageerd.
De minister zegt dat hij nog steeds vertrouwen heeft in curriculum.nu.
Wel benadrukt hij dat de vakinhoud een stevige plek moet hebben en dat de
eindtermen per vak moeten worden beschreven. De minister merkt in zijn
brief op dat de vakverenigingen betrokken zijn geweest bij de selectie van
de leden van de ontwikkelteams. Verder kondigt hij aan dat voor elk ontwikkelteam een
"vakinhoudelijke kring van vakexperts" wordt ingesteld die " reflecteren
op de vakinhoudelijke kwaliteit".
Examinering
Minister Slob schrijft de Kamer dat het de bedoeling is dat
eerst de inhoud van de onderwijsprogramma's wordt geconcretiseerd en
pas daarna de gevolgen voor de toetsing aan de orde komt. Om te
voorkomen dat inhoudelijke vernieuwingen kunnen worden belemmerd door
een onvoldoende meebewegende toetspraktijk wordt er ook gekeken naar
mogelijke gevolgen voor de toets- en examenpraktijk. Dit wordt niet gedaan
door de ontwikkelteams maar door de
Coördinatiegroep
van curriculum.nu. De concrete uitwerking vindt echter pas na
afronding van de ontwikkelfase en de politieke besluitvorming plaats.
gk
|
Studiemiddag Statistiek en Data Science
De afdeling Toegepaste Wiskunde van de faculteit Elektrotechniek,
Wiskunde en Informatica van de Universiteit Twente organiseert
jaarlijks een studiemiddag voor wiskundedocenten en andere
belangstellenden. Dit jaar is het thema Statistiek en Data Science in
het voortgezet onderwijs.
De studiemiddag vindt plaats op woensdag 26 september 2018
van 14:00 tot 17:15 uur in zaal RA 2503 van het gebouw Ravelijn
op het
universiteitsterrein
van de Universiteit Twente. Het programma van de studiemiddag
ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
14:00 uur |
Ontvangst met koffie en thee. |
14:25 uur |
Opening door dr. Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde. |
14:30 uur |
"Optimale Bezetting Incheck Counters Schiphol", prof. Nico van Dijk, hoogleraar wiskunde UT en UvA. |
15:15 uur |
"Statistiek in het VO", dr. Tom Coenen, docent VO en medewerker lerarenopleiding UT. |
16:15 uur |
Workshop Data Science met als onderwerp: "Wat kun je allemaal uit sportdata halen", prof. Joost Kok, decaan van de faculteit EWI en tot voor kort hoogleraar Informatica aan de Universiteit Leiden. |
17:15 uur |
Wine and Cheese. |
Deelname aan deze middag is gratis en deelnemers krijgen een
certificaat van deelname.
Volg
deze link voor meer informatie of om u voor de studiemiddag op te
geven. U kunt zich tot 23 september 2018 aanmelden.
Jan Willem Polderman, opleidingsdirecteur Toegepaste Wiskunde
Gerard Jeurnink, vakdidacticus wiskunde
|
Video's bij Getal & Ruimte / Moderne Wiskunde / Bettermarks
Op de website van
Duidelijk
Wiskunde staan bijna 50 video's met uitleg voor de brugklas van
vmbo-T en havo/vwo. De video's zijn niet langer dan 5 minuten per
stuk en zijn geschikt voor klassikale en individuele uitleg en voor
herhaling in de hogere leerjaren.
De video's staan per methode gerangschikt op onderwerp.
Er zijn video's voor Getal & Ruimte (brugklasboeken Getal
& Ruimte 10 e en 12 e editie), Moderne
Wiskunde (brugklasboeken 10 e en 12 e editie)
en Bettermarks (1 e en 2 e leerjaar).
Vanaf heden zijn er ook video's voor de 12 e editie van
Getal & Ruimte vmbo-T/H beschikbaar.
Youtube
Er worden regelmatig nieuwe video's toegevoegd. Wie zich abonneert op
het YouTubekanaal van Duidelijk Wiskunde krijgt een melding
als er weer een nieuwe video beschikbaar is.
M.J. Allis ( marijke.duidelijkwiskunde@gmail.com)
|
Conferentie "Formatief Toetsen"
Binnen het onderwijs maken we onderscheid tussen summatief
toetsen en formatief toetsen. Summatief toetsen is de
klassieke manier van toetsen; met de toets wordt vastgesteld
of de leerdoelen zijn behaald. De formatieve toets wordt niet
na maar tijdens het leerproces afgenomen en dient ertoe om het
leerproces te analyseren en te verbeteren.
Op woensdag 21 november 2018 organiseert SLO samen met Hogeschool
Utrecht en de universiteiten van Maastricht, Twente en Wageningen de
conferentie "Formatief Toetsen". Tijdens deze conferentie leert
u hoe u de techniek van het formatief toetsen kunt inzetten in uw
klas of kunt implementeren op uw school.
Vanuit twee grootschalige onderzoeksprojecten worden nieuwe inzichten
met betrekking tot het formatief toetsen gepresenteerd. In verschillende
workshops kunt u daarna aan de slag met instrumenten, handvatten en
opbrengsten uit de onderzoeksprojecten.
Voortgezet onderwijs
De conferentie richt zich in de eerste plaats op docenten, lerarenopleiders
en schoolleiders uit het voortgezet onderwijs. Maar ook andere
belangstellenden zijn uiteraard welkom. Om 10:00 uur begint het programma
met een inleiding, gevolgd door korte presentaties van de workshops. Aan
de hand van deze presentaties kunt u vervolgens twee van de workshops kiezen.
Om ongeveer 16:30 uur kunt u ter afsluiting onder het genot van een drankje
uw ervaringen met de andere deelnemers uitwisselen.
De conferentie vindt plaats bij
het NBC te
Nieuwegein en kost € 75,= per persoon. Meer informatie over
deze conferentie
vindt
u hier en u kunt zich
via
deze link inschrijven. Let wel op: bij inschrijving moet u meteen
betalen. Pas na de betaling is uw inschrijving definitief. U ontvangt
een betalingsbewijs als bijlage bij de bevestigingsmail.
|
Advertenties
CASIO: ClassPad.net online software
De toekomst van het wiskundeonderwijs
begint nu.
ClassPad.net is een vernieuwend all-in-one online programma
voor het wiskundeonderwijs. U kunt het programma gebruiken op PC's,
Macs en tablets.
Presenteer uw lesstof op een praktische en aansprekende manier en
maak of deel eenvoudig opgaven met uw leerlingen en collega's.
Ga naar: www.classpad.net, bekijk
de
video en probeer het zelf. |
|
|
Uitnodiging T3 Symposium 'Pakkende wiskunde in de klas'
10 oktober 2018 in Amersfoort.
Laat je onderdompelen in een wereld van voorbeelden om leerlingen te
motiveren en uit te dagen om wiskundige onderwerpen te onderzoeken en
te begrijpen.
Kijk op
de
website van T3 voor uitgebreide informatie over het thema, de vijftien
workshops en de bètaproeverij.
Volg
deze link om u in te schrijven.
| |
|
|
|