nummer 818, 8 juli 2018

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4750 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Nieuwe vwo-examens wiskunde zeer goed gemaakt

 
Een jaar geleden moesten we consta­teren dat de resulta­ten van de ver­nieuwde havo-examens wiskun­de teleur­stel­lend waren. De ver­nieuwde vwo-examens geven dit jaar een totaal ander beeld. Die examens zijn juist extreem goed gemaakt.
Vorig jaar werd voor vwo wiskun­de A een record­score van 70% gehaald. Daarmee bedoel ik dat kandida­ten gemid­deld 70% van de punten in de wacht sleep­ten. Dit jaar werd die score geëve­naard. Voor wiskun­de B was die score 68% en voor wiskun­de C was die score 64%. Die scores zijn nooit eerder gehaald.
Beschei­den N-termen
Voor wiskun­de B was de N-term 0,9 en voor wiskun­de A/C was de N-term 0,6. Die beschei­den N-termen zorgden ervoor dat er cijfer­matig geen nieuwe records werden geves­tigd. Wel begint het erop te lijken dat het cijfer voor wiskun­de A en B rond de 7,0 aan het stabili­seren is; een niveau waar men bij veel andere vakken niet eens van durft te dromen.
In het ingrij­pend ver­nieuwde examen­program­ma wiskun­de C zitten twee gloed­nieuwe onderde­len die niet alleen in het school­examen maar ook in het Centra­le Examen ge­toetst worden. Het zijn de onderde­len Logisch redene­ren en Vorm en ruimte. De resulta­ten voor het eerste onder­deel waren goed; de score op Logisch redene­ren was 82%. Bij het onder­deel Vorm en ruimte bleef de score echter op 54% steken.
Havo her­stelt zich
De eerste ver­nieuwde havo-examens werden vorig school­jaar met scores van net boven de 50% zeer slecht gemaakt. Dit jaar ging dat stukken beter; wiskun­de A scoorde 57% en wiskun­de B scoorde zelfs 61%. Bij wiskun­de A viel de score op de statis­tiekvra­gen in positie­ve zin op: 59% nu tegen 49% vorig jaar.
Na de vakan­tie zal ik de examen­resulta­ten wat uitge­breider analyse­ren.
gk

 

Aanpassing N-term tweede tijdvak

De N-termen voor het tweede tijdvak waren voor wiskun­de B dit jaar een stuk hoger dan de voorlo­pig vastge­stelde N-termen. Hoe en wanneer die N-term wordt gecorri­geerd, was tot voor kort alleen zeer globaal bekend. Met door het CvTE en Cito ver­strekte gege­vens is het nu moge­lijk om nauwkeu­riger aan te geven hoe deze correc­tie wordt bere­kend.
Zoals ik in WiskundE-brief 816 reeds uiteen­zette, is het uit­gangs­punt de gelijk­waardig­heid van de examens van het eerste en tweede tijdvak. Om dit uit­gangs­punt te toetsen, wordt er gekeken naar de herkan­sers die tijdens het eerste tijdvak een onvol­doende hebben ge­scoord. We noemen dit voor het gemak even de onvol­doende­herkan­sers. Deze groep is, als we alle vakken bekij­ken, goed voor onge­veer tweeder­de van het aantal deelne­mers in het tweede tijdvak. Bij wiskun­de B havo ging het dit school­jaar om 478 onvol­doende­herkan­sers.
Gemid­deld maakten deze leerlin­gen hun herkan­sing een heel klein beetje beter dan hun eerste poging. Het ver­schil was 0,04 cijfer­punten. Als de examens echt gelijk­waardig zouden zijn geweest, dan was het te verwach­ten dat deze groep de herkan­sing bedui­dend beter zou maken. Die verwach­ting heeft te maken met twee effec­ten: de verwach­te leer­winst en het regres­sie-effect.
 
Leer­winst
Je mag verwach­ten dat leerlin­gen die de eerste keer een onvol­doende scoor­den, bij hun tweede poging beter zijn voorbe­reid. Op basis van de gege­vens van alle vakken van de laatste 5 jaar wordt geschat dat leerlin­gen van havo/vwo dit jaar gemid­deld 0,38 cijfer­punten hoger zouden moeten scoren tijdens het tweede tijdvak doordat ze beter voorbe­reid zijn. Dit effect lijkt lang­zaam maar zeker toe te nemen en is op het vmbo aanzien­lijk groter dan op het havo/vwo.
Regres­sie-effect
Verder wordt er reke­ning gehou­den met de zoge­naamde regres­sie naar het gemid­delde. Als je kandida­ten die slecht op een toets hebben ge­scoord nog­maals, zonder extra voorbe­reiding, een gelijk­waardi­ge toets laat maken, dan zullen die kandida­ten gemid­deld iets beter scoren dan op de eerste toets. Dat heeft te maken met de correla­tie tussen beide toetsen. Als het goed is, bestaat er een hoge correla­tie tussen de resulta­ten op twee toetsen die als gelijk­waardig gelden.
Een voor­beeld: ga voor het gemak eens uit van twee examens met gelijke gemid­delden en stan­daardaf­wijkin­gen en neem eens aan dat de correla­tie op 0,8 uitkomt. Dat bete­kent in dat geval dat leerlin­gen die het eerste tijdvak 2,0 cijfer­punten onder het gemid­delde zaten, in het tweede tijdvak mogen rekenen op een score die 0,8 × 2,0 = 1,6 cijfer­punten onder het gemid­delde. Zij mogen gemid­deld dus rekenen op een winst van 0,4 cijfer­punten.
De correla­tie tussen het eerste tijdvak en een gelijk­waardi­ge toets wordt bepaald op basis van de betrouw­baar­heid van het examen in het eerste tijdvak. Voor wiskun­de B havo was de correla­tie onge­veer 0,8 en het regres­sie-effect werd bij dat vak voor dit jaar bere­kend op 0,44 cijfer­punten.
Drempel­waarde
Reke­ning houdend met beide effec­ten hadden de onvol­doende­herkan­sers bij wiskun­de B havo dus maar liefst 0,38 + 0,44 = 0,82 cijfer­punt hoger moeten uitko­men bij een gelijk­waardig examen in het tweede tijdvak. In werke­lijk­heid bedroeg de winst slechts 0,04 punt; een duide­lijke aanwij­zing dat het examen van het tweede tijdvak moeilij­ker was.
Nu moet je met dit soort zaken ook altijd reke­ning houden met min of meer toeval­lige schomme­lingen. Om te voorko­men dat de N-term ten onrech­te wordt ver­hoogd, wordt er gewerkt met een zoge­naamde drempel­waarde van onge­veer 0,31 cijfer­punten. Deze drempel­waarde wordt in minde­ring ge­bracht op de compen­satie voor de geste­gen moei­lijk­heids­graad. Het resul­taat is dat de N-term bij wiskun­de B havo dit jaar met 0,82 − 0,31 ≈ 0,5 werd ver­hoogd.
Over­zicht
Voor wiskun­de B vwo geldt min of meer hetzelf­de verhaal. Daar scoor­den de onvol­doende­herkan­sers tijdens het tweede tijdvak zelfs 0,22 cijfer­punt lager dan tijdens het eerste tijdvak. In de tabel hieron­der is de bereke­ning voor beide vakken samenge­vat:
CE 2018 wisB havo wisB vwo
Aantal onvol­doende­herkan­sers 478 629
Leer­winst 0,38 0,38
Regres­sie-effect 0,44 0,45
Verbete­ring ten opzich­te van het eerste tijdvak 0,04 −0,22
Drempel­waarde 0,31 0,31
L + R − V − D 0,47 0,74
Aanpas­sing N-term 0,5 0,9
Nog hoger
De uitein­delijke, gepubli­ceerde aanpas­sing op het vwo viel nog eens onge­veer 0,2 hoger uit dan je op basis van de boven­staande bereke­ning zou mogen verwach­ten. Dat komt doordat er bij de bepa­ling van de N-term ook reke­ning werd gehou­den met opmer­kingen van docen­ten en leerlin­gen. Er zat een onvolko­menheid in een opgave en leerlin­gen hadden last van tijd­nood en soms zelfs van paniek.
Wanneer de uit­komst van L + R − V − D nega­tief is, wordt de N-term niet aange­past. De voorlo­pige N-term kan in het tweede tijdvak alleen naar boven bijge­steld worden.
Ontwik­kelin­gen
Het monito­ren van de presta­tiever­bete­ring van de onvol­doende­herkan­sers gebeurt al jaren. Sinds 2015 wordt er daarbij ook reke­ning gehou­den met het regres­sie-effect en de leer­winst.
De laatste jaren komen aanpas­singen van de voorlo­pige N-term voor het tweede tijdvak wat vaker voor. Zo was er in 2017 een aanpas­sing van +0,3 bij wiskun­de vmbo GT en een aanpas­sing van +0,5 bij wiskun­de A vwo. Bij wiskun­de B havo kreeg de voorlo­pige N-term in 2015 een aanpas­sing van +0,5 en in 2016 een aanpas­sing van +0,1. Op het vwo kreeg de voorlo­pige N-term in 2015 een aanpas­sing van +0,2. De recente aanpas­sing van +0,9 bij wiskun­de B vwo is wel erg hoog. Voor zover ik weet, is die opho­ging een record.
gk

 

Notatie met haakjes niet verplicht

In WiskundE-brief 817 uitte ik mijn bezwa­ren tegen de opvat­ting van sommige docen­ten dat nota­ties als ln t en sin x, dus nota­ties zonder haakjes, in examen­werk be­straft zou moeten worden. Geluk­kig is er nu een ondub­belzin­nige uit­spraak van het College voor Toetsen en Examens CvTE).
Het CvTE refe­reert, zoals ik dat vorige week ook deed, aan de opmer­king in de septem­bermede­deling 2016, waarin uitdruk­kelijk staat:
"Als kandida­ten de oude notatie gebrui­ken, mag hen dit niet aangere­kend worden."
Deze medede­ling is in de septem­bermede­deling van 2017 nog eens her­haald.
Het CvTE beves­tigt thans het volgen­de:
"Zowel nota­ties mét haakjes (bij sin, cos, tan, log en ln) als nota­ties zonder haakjes (uiter­aard mits geen misver­stand moge­lijk is), sluiten aan bij de gangba­re wiskun­dige prak­tijk en bij de nota­ties die vóór 2016 in de examens en correc­tievoor­schrif­ten werd gehan­teerd. Zie daar­voor bijvoor­beeld de stam van vraag 7 uit het vwo examen wiskun­de B1 2008-I:
Als kandida­ten correc­te nota­ties gebrui­ken zonder haakjes, mag hen dat niet worden aangere­kend."
gk

 

25e Nationale Wiskunde Dagen (NWD)

Als wiskun­dele­raar moet je van tijd tot tijd nieuwe ideeën op kunnen doen en crea­tief en actief met je vak bezig kunnen zijn. Dat kan door te luiste­ren naar een goed verhaal, door actief mee te doen in werk­groepen en door met collega's van gedach­ten te wisse­len. De Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD) bieden die gelegen­heid.
De Nationa­le Wiskun­de Dagen worden georga­niseerd voor alle wiskun­delera­ren die les geven aan leerlin­gen van 12 tot 18 jaar van ieder school­type. Het Freuden­thal Insti­tuut organi­seert op vrijdag 1 en zater­dag 2 februa­ri 2019 weer de NWD. Het wordt een extra feeste­lijke confe­rentie want het is de 25e editie.
De confe­rentie wordt gewoon­tege­trouw gehou­den in Hotel NH Noord­wijk Confe­rence Centre Leeuwen­horst, Lange­laan 3, 2211 XT Noord­wijker­hout. U kunt zich vanaf 19 septem­ber 2018 in­schrij­ven. Hou de site van de NWD en WiskundE-brief in de gaten voor de details.
Deskun­dig­heidsbe­vorde­ring
De confe­rentie duurt twee dagen maar u kunt zich alleen voor het gehele congres in­schrij­ven. U kunt de deelna­me aan de NWD door uw school uit uw persoon­lijk budget voor deskun­dig­heidsbe­vorde­ring laten betalen. De kosten voor de NWD zijn:
  • Deelna­me NWD met een éénper­soonska­mer: € 440,= per deel­nemer.
  • Deelna­me NWD met een tweeper­soonska­mer: € 395,= per deel­nemer.
U moet bij in­schrij­ving voor een tweeper­soonska­mer ook een kamerde­ler opgeven en deze kamerde­ler moet zich ook in­schrij­ven voor de NWD.

 

WiskundE-docentenprijs

 
De WiskundE-brief spon­sort de Nationa­le Wiskun­de Dagen volgend jaar weer met de WiskundE-docen­ten­prijs. Die prijs zal worden uitge­reikt aan docen­ten die voor de NWD een work­shop hebben ontwik­keld die uit­blinkt in origina­liteit, wiskun­dige inhoud en bruik­baar­heid binnen het onder­wijs.
De prijs­win­naars ontvan­gen een uitnodi­ging om tijdens de Nationa­le Wiskun­de Dagen hun work­shop ook daadwer­kelijk voor een breed publiek te verzor­gen. Zij bezoe­ken in de tijd dat zij geen work­shop geven de Nationa­le Wiskun­de Dagen uiter­aard geheel koste­loos.
Dingt u mee naar de WiskundE-docen­ten­prijs? Uw work­shop moet vanzelf­spre­kend iets te maken hebben met uw prak­tijk als wiskun­dedo­cent of rekendo­cent. Heeft u opmerke­lijk lesmate­riaal ontwik­keld? Heeft u een authen­tieke ziens­wijze op het wiskun­deonder­wijs? mail dan vóór 23 septem­ber 2018 uw voor­stel voor een NWD-work­shop onder vermel­ding van "WiskundE-docen­ten­prijs" naar nwd@uu.nl.
Voorzie uw voor­stel van een zo volle­dig mogelij­ke be­schrij­ving en vergeet niet om de tijdens uw work­shop te gebrui­ken materia­len op te sommen. Na 30 septem­ber 2018 selec­teert een onafhan­kelijke jury maxi­maal drie work­shops voor de Nationa­le Wiskun­de Dagen van 2019.
red

 

Reken je Rijk

 
Op zater­dag 13 oktober 2018 organi­seert de werk­groep Geschie­denis van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren het symposi­um 'Reken je Rijk'.
Het symposi­um zal van 10:00 uur tot 16:00 uur plaats­vinden in verga­dercen­trum Domstad in Utrecht.
Er zijn op het symposi­um vier lezin­gen:
  • Over de geschie­denis van realis­tisch rekenen.
  • Lenin­gen ten tijde van de VOC.
  • Middel­eeuwse handels­proble­men.
  • Schat­ten uit de rekenka­mer van Archime­des.
Spre­kers zijn Marc van Zanten (SLO), Christi­aan van Bochove (Radboud Univer­siteit), Marjo­lein Kool (Hoge­school Utrecht) en Martin Kindt (Univer­siteit Utrecht).
Nadere informa­tie over dit symposi­um zal na de zomerva­kantie te vinden zijn op www.nvvw.nl.

 

Laatste WiskundE-brief van dit schooljaar

 
Het school­jaar is al bijna weer ten einde en de meeste docen­ten kijken verlan­gend uit naar een aantal weken welver­diende rust. Ook de redac­tie gaat met vakan­tie en daarom is dit de laatste WiskundE-brief van dit school­jaar. Maar natuur­lijk kunt u begin septem­ber uw ver­trouwde WiskundE-brief weer in uw email verwach­ten.
De redac­tie heeft in dit school­jaar in totaal 35 keer de WiskundE-brief aan u mogen toestu­ren, alle­maal gevuld met het laatste nieuws over wiskun­de-onder­wijs, rekenen, nieuwe examens, cursus­sen, sympo­sia, vacatu­res, wiskun­dewed­strij­den, N-termen, examen­bespre­kingen en ga zo maar door. Het is teveel om op te noemen maar een paar opmerke­lijke dingen zijn de moeite waard om nog eens te worden genoemd:
  • De reken­toets werd in de huidige vorm voorlo­pig afge­schaft.
  • Het leraren­regis­ter gaat nog even niet door.
  • De grafi­sche rekenma­chine staat ter discus­sie maar blijft toch nog even.
  • Er wordt door curricu­lum.nu gewerkt aan een nieuw curricu­lum.
  • Het leraren­tekort is nog steeds nijpend.
  • Eerlijk examine­ren is klaar­blijke­lijk gemakke­lijker gezegd dan gedaan.
Voor al deze zaken geldt name­lijk dat er onder iedere bijdra­ge met een gerust hart "wordt ver­volgd" kan worden gelezen. We komen volgend school­jaar zeker weer op al die onder­werpen terug.
Abon­nees
Dit jaar zagen wij het aantal abon­nees stijgen naar onge­veer 4750. Daar zijn we trots op want dat bete­kent dat we met de WiskundE-brief bijna de helft van onze collega's berei­ken. Toch zijn er nog steeds collega's die de WiskundE-brief niet kennen. Heeft u zo'n collega? Doe dan uw collega en ons een plezier. En ver­veelt u zich tijdens uw vakan­tie? Uw bijdra­ge voor de WiskundE-brief stellen wij altijd enorm op prijs.
Volgend school­jaar kunt u weer op ons rekenen. Voor nu wensen wij u een fantas­tische vakan­tie toe.
Tineke van den Berg
Gerard Kool­stra
Ton Groene­veld

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Elementaire Meetkunde

 
Auteur: Rinse Poortin­ga
Uitgeve­rij:  Rinse Poortin­ga
Aantal pagina's:  393
ISBN: 978 90 8181 353 2
Prijs: € 28,=
Vanaf 10 juli is het boek "Elemen­taire Meetkun­de" van Rinse Poortin­ga in iedere (inter­net)boekhan­del ver­krijg­baar. Er is een verkor­te versie in PDF-vorm van het boek gratis te downloa­den via https://rinse­poortin­ga.nl. Deze verkor­te versie, die een afge­rond geheel vormt, is onge­veer 160 bladzij­den dik en bevat 5 hoofd­stukken
In "Elemen­taire Meetkun­de" wordt de vlakke meetkun­de en de ruimte­meetkun­de behan­deld met behulp van eenvou­dige lineai­re algebra. Van de reële getal­len hebben we alleen de meest elemen­taire eigen­schap­pen nodig, te weten de rekenre­gels met betrek­king tot optel­len, aftrek­ken, verme­nigvul­digen, delen en het feit dat we uit een posi­tief getal de wortel kunnen trekken.
In de laatste twee hoofd­stukken schetst Rinse Poortin­ga wat er alle­maal meer moge­lijk is wanneer er gebruik wordt gemaakt van diffe­rentië­ren en integre­ren. De volledi­ge kracht van de reële getal­len moet dan worden ge­bruikt.
"Elemen­taire Meetkun­de" is goed lees­baar voor mensen die een exacte studie doen of hebben gedaan en tijdens hun middel­bare school­oplei­ding wiskun­de B hebben gevolgd.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Leiden

Het Stede­lijk Gymnasi­um Leiden zoekt met ingang van school­jaar 2018-2019 een eerste­graads bevoegd docent wiskun­de voor onge­veer 0,8 fte.
Meer informa­tie over de school, de vacatu­re en de sollici­tatie­procedu­re vindt u op Meester­baan.nl. Wilt u sollici­teren? Doet u dat dan ook via Meester­baan.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Word een master in uw vak

Bent u tweede­graads docent wiskun­de en wilt u uw vakken­nis en meester­schap naar een hoger niveau tillen? Kies dan voor de master Wiskun­de bij Fontys in Sittard of Tilburg. Als Master of Educati­on, oftewel eerste­graads­docent, heeft u meer carriè­remoge­lijkhe­den.
Kijk voor meer informa­tie op fontys.nl/onder­wijsmas­ter.
 

 

HP Prime: de grafische rekenmachine

Bent u nog steeds niet op de HP Prime overge­stapt? Waarom niet? Het ligt niet aan de snel­heid of aan het ge­bruiks­gemak. Het kan ook niet aan de prijs liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de onder­steu­ning bij de lesme­thoden ligt het ook niet want die is volop beschik­baar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrij­blij­vend uit om u te laten zien hoeveel interes­santer het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine kan worden. U ont­vangt van ons een eigen rekenma­chine en al uw leerlin­gen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met info@hp-prime.nl en we plannen snel een af­spraak in.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl