nummer 744, 19 juni 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Algemeen Overleg examens 15 juni 2016
Op 15 juni 2016 vergaderde de Tweede Kamer in een Algemeen Overleg (AO)
over de examens. Tijdens dat overleg werd er door verschillende
woordvoerders, in het bijzonder door Michel Rog van het CDA, in zeer
kritische zin over de digitale toetsen in het vmbo gesproken. Zie
de bijdrage van Ruud Jongeling hierna.
Ook werden er harde woorden gesproken over de afwikkeling van klachten
van examinatoren door het CvTE. Zie hierover ook WiskundE-brief 743. Staatssecretaris
Sander Dekker zegde naar aanleiding van die kritiek toe dat hij op deze
kwestie zal terugkomen. Hij wil het dan ook hebben over eventuele
beroepsmogelijkheden als men het niet eens kan worden met het CvTE over
examenopgaven of de normering hiervan.
Rekentoets door de shredder
Zijdelings kwam tijdens het AO ook de rekentoets ter sprake. Paul van
Meenen van D66 gaf nog eens duidelijk aan dat hij de toets bij voorkeur
nog vandaag door de shredder wilde halen. Hij dreigde met de woorden:
" Als er morgen één vwo-leerling uitsluitend op de rekentoets zakt,
vraag ik onmiddellijk een AO aan" en daagde Joyce Vermue van de PvdA
uit om zich nu eindelijk eens uit te spreken tegen de rekentoets. Vermue
liet zich echter niet uit de tent lokken en verwees zelfs niet naar de
kritische vragen die zij op 1 juni 2016 aan de staatssecretaris stelde.
|
Discussie over digitale eindexamens wiskunde (4)
Afgelopen woensdag, 15 juni 2016, werd in de vaste Kamercommissie
voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap onder meer de Examenmonitor 2015
besproken. De digitale examens kwamen na enig aandringen ook ter sprake.
Zie ook de discussie in WiskundE-brief 743 en eerdere WiskundE-brieven.
Tijdens het overleg op 15 juni 2016 gingen de woordvoerders van D66,
PvdA, VVD en CDA in op de problemen rondom de digitale examens. Het
niet openbaar zijn van examens, de beperkte mogelijkheden om met oefenexamens
aan de slag te gaan, de beperkingen die het digitale examen de leerlingen
oplegt en het andere karakter van het examen werden door één of meer
woordvoerders genoemd. Verder werd in een breder verband het gebrek aan
transparantie van het CvTE gehekeld.
Staatssecretaris Sander Dekker benoemde in zijn antwoord de voordelen van
digitale examens, zoals meer maatwerkmogelijkheden en spreiding van de
examendruk. Hij was echter bereid om in te zien dat het gebrek aan
openbaarheid van de examenopgaven en het vooralsnog afwezig zijn van een
tweede correctie problematisch zijn. Maar de staatssecretaris is pas bereid
om in 2018 de rekening op te maken en te bepalen hoe het allemaal verder
moet gaan omdat het project rondom digitale examens pas in dat jaar eindigt.
Enige discussie ontstond over het wel of niet verplicht zijn van de digitale
examens. De staatssecretaris hield vol dat de verplichting tot de digitale
examens er pas komt na een grondige evaluatie.
| |
Ruud Jongeling, docent wiskunde vmbo BB/KB
|
Bespreking digitale wiskunde-examens vmbo-BB en vmbo-KB
Over de opgaven van de digitale examens mag niet via het forum
van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) worden overlegd.
Er was ook geen examenbespreking. De opgaven zijn namelijk geheim.
Omdat zowel het College voor Toetsen en Examens (CvTE) als de NVvW het
belangrijk vinden dat er toch over deze examenopgaven wordt gesproken,
hebben deze organisaties een mogelijkheid geschapen om de door u
afgenomen examens samen met collegas in te zien en te bespreken.
Het CvTE stelt de examens tijdens die bijeenkomst beschikbaar.
De bijeenkomst zal op 24 juni 2016 plaatsvinden bij
Vergaderruimte-Utrecht,
Pieterskerkhof 23, 3512 JS Utrecht. De bijeenkomst begint om 17:00 uur
en duurt tot ongeveer 19:00 uur.
Zowel
leden als niet-leden van de NVvW kunnen zich hier voor deze bespreking aanmelden.
|
Suggesties correctievoorschrift en ongestraft afronden (reactie)
Ik wil graag reageren op de bijdragen van Winnie Vroeijenstijn en
Ton Groeneveld in WiskundE-brief 743 door mijn eigen kijk te geven op de aangeroerde
vraagstukken rond de afronding, de continuïteitscorrectie en het al
dan niet doorcorrigeren na een fout bij het beoordelen van examenwerk.
Eerst even een tip. Het is een aanrader om je examenleerlingen de
septembermededeling voor te lezen. Dan weten ze hoe ze kansen mogen
afronden en is het ze meteen duidelijk wat er op het examen bij het
afronden fout gerekend kan gaan worden.
Ridicule nauwkeurigheid
Als er in het correctievoorschrift " (of nauwkeuriger)" staat, dan
moet je als docent een nauwkeuriger antwoord natuurlijk ook goed rekenen.
Tijdens de examenvergadering vwo wiskunde A (pilot) heb ik voorgelezen
wat een leerling als antwoord had op de opdracht: "bereken ... na
hoeveel meter rennen Elvis het water in moet springen om zo snel mogelijk
de bal te bereiken". Deze vraag kwam ook voor in het reguliere examen.
De leerling in kwestie gaf als antwoord: " na 12,11030167 meter".
Op mijn opmerking dat dit toch wel belachelijk nauwkeurig was, kwam als
reactie: " Er staat in de tekst dat we het theoretisch gaan bekijken".
Toen heb ik verder mijn opmerking maar laten zitten. Zo belangrijk vond
ik het nu ook weer niet.
Fout maar wel nauwkeuriger
Een afrondingsfout is, het woord zegt het al, een fout. Dat je daarmee
dichter bij het echte antwoord komt, is toeval en voor toeval geven we
geen punten. In het artikel
"Gelijke
monniken, gelijke kappen" (Euclides, december 2014) staat dit geval
duidelijk apart beschreven.
Continuïteitscorrectie
Wees blij dat de continuïteitscorrectie in vraag 8 van het laatste wiskunde A
examen vwo niet is voorgeschreven. Want een gemiddelde van 22 op gehelen afgeronde
reactietijden kent waarden als 631, 6311/22,
6312/22, 6313/22 ... Je moet dus
als continuïteitscorrectie eigenlijk 1/44 nemen en daar
zou geen leerling opgekomen zijn!
Wanneer ophouden met corrigeren
Als een leerling volkomen verkeerde waarden in zijn of haar grafische
rekenmachine intoetst omdat hij of zij er klaarblijkelijk gewoon niets
van snapt, dan zou ik inderdaad geen punten voor het gebruik van de
grafische rekenmachine willen geven. Maar als de uitwerking van de leerling
getuigt van enige kennis van zaken en de leerling bijvoorbeeld alleen de
wortel-n-wet vergeet toe te passen, dan moet je naar mijn mening doorgaan
met corrigeren. Tenminste, zolang de gemaakte fout natuurlijk niet resulteert
in een ernstige vereenvoudiging van de verlangde wiskundige activiteiten.
| |
Ongestraft afronden
In het correctievoorschrift wordt erg veel tussendoor afgerond. Ik ga er
altijd maar vanuit dat daarmee de grens wordt aangegeven. Sterker tussendoor
afronden is fout. Ik leer mijn leerlingen om steeds minstens in twee decimalen
meer te rekenen dan er voor het eindantwoord wordt voorgeschreven. Maar, en
dat leer ik ze ook, het is natuurlijk veel slimmer (en ook luier en daar ben
ik ben een groot voorstander van) om gebruik te maken van de toets Ans of
Answer op de grafische rekenmachine. De leerling geeft bij het gebruik van
die toets in de berekening met puntjes aan dat er meer decimalen in het display
stonden dan hij of zij heeft genoteerd en dat er met die onafgeronde waarde is
doorgerekend.
Simon Biesheuvel
|
Doe op 22 juni mee aan de online discussie Onderwijs2032
De Onderwijscoöperatie organiseert op woensdag 22 juni 2016
van 20:00 tot 21:00 uur een online discussie over het eindadvies
van het Platform2032. In dat eindadvies adviseert de commissie
Schnabel over een nieuw curriculum in het basisonderwijs en
voortgezet onderwijs.
De
Onderwijscoöperatie is op dit moment haar achterban aan het
consulteren. Deze consultatieronde zal uiteindelijk resulteren
in een advies aan staatssecretaris Sander Dekker.
Via
deze link kunt u zich aanmelden voor deze online discussie.
|
De rekentoets dit en volgend schooljaar
De rekentoets is dit jaar door vwo-leerlingen goed gemaakt. Minder dan
5% van de vwo-leerlingen zakt vanwege de rekentoets. Daarom treedt het
zogenaamde 'vangnet' voor de rekentoets niet in werking en blijft een 5
het minimale cijfer dat voor de rekentoets moet worden gehaald om het
vwo-diploma in ontvangst te kunnen nemen.
De rekentoets maakt dit schooljaar nog geen deel uit van de kernvakkenregeling.
Dat betekent dat een vwo examenkandidaat naast een 5 voor de rekentoets ook
een 5 voor één van de kernvakken Engels, Nederlands en wiskunde mag halen.
Dat is in het schooljaar 2016-2017 echter anders. Vanaf dat schooljaar mag
een vwo examenkandidaat binnen de kernvakken Engels, Nederlands, wiskunde
en rekenen nog maar maar één 5 halen.
Vmbo en havo
De rekentoets telt dit schooljaar nog niet mee voor havo en vmbo. Dat zal
vanwege de slechte resultaten van dit schooljaar ook in het schooljaar
2016-2017 nog zo zijn. Ongewijzigd geldt in 2016-2017 dat de eindexamenkandidaat
de rekentoets wel moet maken en dat het resultaat op de cijferlijst moet
worden vermeld. Aan de hand van de resultaten in schooljaar 2016-2017 zal
er in 2017 worden beslist of de rekentoets voor havo en vmbo in 2017-2018
wel zal meetellen.
|
Inspectie richt zich op de rekentoets
De inspectie gaat de resultaten van scholen op de rekentoets
opnemen in haar jaarlijkse risicoanalyse. Als een school
gemiddeld laag scoort op de rekentoets, bespreekt de inspectie
met het schoolbestuur welke maatregelen er op school al genomen
zijn om de rekenresultaten te verbeteren.
Heeft het bestuur geen maatregelen genomen, of zijn de resultaten
een lange tijd te laag, dan kan de inspectie overgaan tot het
onderzoeken van de kwaliteit van het rekenonderwijs op de betreffende
school.
|
Reünie werkgroep Vrouwen & Wiskunde
Op zaterdag 1 oktober 2016 organiseert de werkgroep Vrouwen & Wiskunde
een feestelijke reünie in Utrecht. Dit omdat de werkgroep in 1981, vijfendertig
jaar geleden dus, werd opgericht.
Oud-leden van wie een actueel mailadres bekend was, hebben inmiddels een
uitnodiging ontvangen. Maar omdat het adressenbestand incompleet is, zijn we
nog naarstig op zoek naar namen en mailadressen van meer oud-leden die
we voor de reünie kunnen uitnodigen.
Bent u oud-lid? Stuur dan een mail naar mpkollenveld@casema.nl en u ontvangt
nadere informatie over aanmelding en programma. Kent u een oud-lid? Geef dan
deze informatie vooral door.
Jeanne Breeman en Marian Kollenveld
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Wortels van de wiskunde
|
Auteurs: |
William P. Berlinghoff, Fernando Q. Gouvêa |
Vertaling: |
Desiree van den Bogaart, Jeanine Daems |
Uitgeverij: | Epsilon |
Aantal pagina's: | 256 |
ISBN: | 978 90 504 1156 1 |
Prijs: | € 25,= |
Waar komt de wiskunde vandaan? Wie bedacht al die rekensymbolen? En waarom?
Wat is het verhaal achter π? En achter negatieve getallen, het metrieke
stelsel en de goniometrische verhoudingen? Deze en vele andere vragen worden
beantwoord in vijfentwintig los van elkaar te lezen schetsen.
|
Het boek is informeel geschreven en prettig te lezen. Het is daarmee toegankelijk
voor een breed publiek. Voorafgaand aan de vijfentwintig schetsen is er in het
boek een ruim vijftig pagina's tellend overzicht opgenomen van de geschiedenis
van de wiskunde.
Dit boek is oorspronkelijk een Amerikaanse uitgave, geschreven door William
P. Berlinghoff en Fernando Q. Gouvêa en is op verdienstelijke wijze naar
het Nederlands vertaald door Desiree van den Bogaart en Jeanine Daems.
De vertaling bevat een extra paragraaf met suggesties voor Nederlandstalige
literatuur en bronnen waarin meer informatie gevonden kan worden over
specifieke aspecten van de geschiedenis van de wiskunde in Nederland.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amsterdam
Voor een deelschool bovenbouw VMBO-T/HAVO/VWO in onze leergemeenschap
zoeken wij voor 0,6 fte een enthousiaste expert voor wiskunde die samen
met andere collega's ons profiel 'High Tech Green' mede wil vormgeven.
Wij zoeken iemand die leerlingen op hun niveau uitdaagt en stimuleert
om het beste uit zichzelf te halen.
Volg
deze link voor een uitgebreide beschrijving.
Interesse? Stuur uw motivatie en CV op naar loubrouwers@ijburgcollege.nl.
| |
|
Tweedegraads vacature te Spijkenisse
OSG De
Ring van Putten zoekt een goede tweedegraads docent wiskunde.
Het gaat om 1 fte met na een jaar uitzicht op een vaste baan.
Interesse? Reageer voor 24 juni 2016 met een mail naar
dhr. B. Brouwer: bro@deringvanputten.nl.
| |
|
Eerste- en tweedegraads vacature te Nieuwegein
Bent u een enthousiaste docent wiskunde en zoekt u een interessante
baan in het tweetalig onderwijs (TTO) of als eerstegraads docent in de
bovenbouw voor het schooljaar 2016-2017? Dan is één van de twee vacatures
bij Cals College in Nieuwegein iets voor u!
Uw sollicitatie kunt u, het liefst zo spoedig doch uiterlijk voor
woensdag 29 juni 2016, richten aan de heer P.J.G. Vijverberg via
www.werkenbijcals.nl.
| |
|
Tweedegraads vacature te Ede
Het Marnix College in Ede is, uiterlijk per 1 oktober 2016, op zoek
naar een tweedegraads docent wiskunde voor 0,8 fte. De vacature is
eventueel te combineren met een aantal lessen informatica.
Reacties kunnen worden gericht aan de stafmedewerker P&O, Sandra
Oosterbeek, s.oosterbeek@marnixcollege.nl.
|
Advertenties
Aanbod Expertise Centrum Rekenen Wiskunde
|
Voor het schooljaar 2016-2017 heeft Expertise Centrum Rekenen
Wiskunde (ECRW) het volgende aanbod:
1. | Inspiratie voor de rekenles. | | 4 oktober 2016 te Utrecht van 14:00 tot 17:00 uur. |
2. | Inspiratie voor de wiskundeles. | | 7 november 2016 te Utrecht van 14:00 tot 17:00 uur. |
3. | Cursus rekencoördinator. | | 6 bijeenkomsten, start 14 november 2016 te Utrecht. |
Meer informatie en inschrijven: www.ecrw.nl.
Ellen Schoonen, Madeleine Vliegenthart, Peter van Wijk
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
SmartRekenen De volgende stap in rekenen
Al 170 scholen en 70.000 leerlingen gebruiken de beste digitale rekenmethode!
Leerlingen werken opgaven stapsgewijs uit, ondersteund met hints, feedback
en interactieve theorie.
De docent krijgt razendsnel inzicht in niveau, voortgang en aandachtspunten
van de leerling.
Klik
hier voor de rondleiding en ervaar de voordelen!
|
|
|
|