nummer 744, 19 juni 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Algemeen Overleg examens 15 juni 2016

Op 15 juni 2016 verga­derde de Tweede Kamer in een Alge­meen Overleg (AO) over de examens. Tijdens dat overleg werd er door ver­schil­lende woord­voer­ders, in het bijzon­der door Michel Rog van het CDA, in zeer kriti­sche zin over de digita­le toetsen in het vmbo gespro­ken. Zie de bijdra­ge van Ruud Jonge­ling hierna.
Ook werden er harde woorden gespro­ken over de afwikke­ling van klach­ten van examina­toren door het CvTE. Zie hier­over ook Wiskun­dE-brief 743. Staats­secreta­ris Sander Dekker zegde naar aanlei­ding van die kritiek toe dat hij op deze kwestie zal terugko­men. Hij wil het dan ook hebben over eventue­le beroeps­moge­lijkhe­den als men het niet eens kan worden met het CvTE over examen­opgaven of de norme­ring hiervan.
Reken­toets door de shred­der
Zijde­lings kwam tijdens het AO ook de reken­toets ter sprake. Paul van Meenen van D66 gaf nog eens duide­lijk aan dat hij de toets bij voor­keur nog vandaag door de shred­der wilde halen. Hij dreigde met de woorden: "Als er morgen één vwo-leer­ling uitslui­tend op de reken­toets zakt, vraag ik onmid­dellijk een AO aan" en daagde Joyce Vermue van de PvdA uit om zich nu einde­lijk eens uit te spreken tegen de reken­toets. Vermue liet zich echter niet uit de tent lokken en verwees zelfs niet naar de kriti­sche vragen die zij op 1 juni 2016 aan de staats­secreta­ris stelde.

 

Discussie over digitale eindexamens wiskunde (4)

Afgelo­pen woens­dag, 15 juni 2016, werd in de vaste Kamer­commis­sie voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap onder meer de Examen­monitor 2015 bespro­ken. De digita­le examens kwamen na enig aandrin­gen ook ter sprake. Zie ook de discus­sie in Wiskun­dE-brief 743 en eerdere Wiskun­dE-brieven.
 
Tijdens het overleg op 15 juni 2016 gingen de woord­voer­ders van D66, PvdA, VVD en CDA in op de proble­men rondom de digita­le examens. Het niet open­baar zijn van examens, de beperk­te moge­lijkhe­den om met oefen­examens aan de slag te gaan, de beper­kingen die het digita­le examen de leerlin­gen oplegt en het andere karak­ter van het examen werden door één of meer woord­voer­ders genoemd. Verder werd in een breder verband het gebrek aan transpa­rantie van het CvTE gehe­keld.
Staats­secreta­ris Sander Dekker benoem­de in zijn ant­woord de voorde­len van digita­le examens, zoals meer maat­werkmo­gelijk­heden en sprei­ding van de examen­druk. Hij was echter bereid om in te zien dat het gebrek aan open­baar­heid van de examen­opgaven en het voorals­nog afwezig zijn van een tweede correc­tie proble­matisch zijn. Maar de staats­secreta­ris is pas bereid om in 2018 de reke­ning op te maken en te bepalen hoe het alle­maal verder moet gaan omdat het project rondom digita­le examens pas in dat jaar eindigt.
Enige discus­sie ont­stond over het wel of niet ver­plicht zijn van de digita­le examens. De staats­secreta­ris hield vol dat de ver­plich­ting tot de digita­le examens er pas komt na een grondi­ge evalua­tie.
Ruud Jonge­ling, docent wiskun­de vmbo BB/KB

 

Bespreking digitale wiskunde-examens vmbo-BB en vmbo-KB

Over de opgaven van de digita­le examens mag niet via het forum van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) worden over­legd. Er was ook geen examen­bespre­king. De opgaven zijn name­lijk geheim.
Omdat zowel het College voor Toetsen en Examens (CvTE) als de NVvW het belang­rijk vinden dat er toch over deze examen­opgaven wordt gespro­ken, hebben deze organi­saties een moge­lijk­heid gescha­pen om de door u afgeno­men examens samen met collega’s in te zien en te bespre­ken. Het CvTE stelt de examens tijdens die bijeen­komst beschik­baar.
De bijeen­komst zal op 24 juni 2016 plaats­vinden bij Verga­derruim­te-Utrecht, Pieters­kerkhof 23, 3512 JS Utrecht. De bijeen­komst begint om 17:00 uur en duurt tot onge­veer 19:00 uur.
Zowel leden als niet-leden van de NVvW kunnen zich hier voor deze bespre­king aanmel­den.

 

Suggesties correctievoorschrift en ongestraft afronden (reactie)

Ik wil graag reage­ren op de bijdra­gen van Winnie Vroe­ijen­stijn en Ton Groene­veld in Wiskun­dE-brief 743 door mijn eigen kijk te geven op de aange­roerde vraag­stukken rond de afron­ding, de conti­nuï­teits­correc­tie en het al dan niet doorcor­rigeren na een fout bij het beoorde­len van examen­werk.
Eerst even een tip. Het is een aanra­der om je examen­leerlin­gen de septem­bermede­deling voor te lezen. Dan weten ze hoe ze kansen mogen afron­den en is het ze meteen duide­lijk wat er op het examen bij het afron­den fout gere­kend kan gaan worden.
Ridicu­le nauwkeu­righeid
Als er in het correc­tievoor­schrift "(of nauwkeu­riger)" staat, dan moet je als docent een nauwkeu­riger ant­woord natuur­lijk ook goed rekenen. Tijdens de examen­vergade­ring vwo wiskun­de A (pilot) heb ik voorge­lezen wat een leer­ling als ant­woord had op de op­dracht: "bereken ... na hoeveel meter rennen Elvis het water in moet sprin­gen om zo snel moge­lijk de bal te berei­ken". Deze vraag kwam ook voor in het regulie­re examen. De leer­ling in kwestie gaf als ant­woord: "na 12,11030167 meter". Op mijn opmer­king dat dit toch wel belache­lijk nauwkeu­rig was, kwam als reactie: "Er staat in de tekst dat we het theore­tisch gaan bekij­ken". Toen heb ik verder mijn opmer­king maar laten zitten. Zo belang­rijk vond ik het nu ook weer niet.
Fout maar wel nauwkeu­riger
Een afron­dings­fout is, het woord zegt het al, een fout. Dat je daarmee dichter bij het echte ant­woord komt, is toeval en voor toeval geven we geen punten. In het artikel "Gelijke monni­ken, gelijke kappen" (Eucli­des, decem­ber 2014) staat dit geval duide­lijk apart beschre­ven.
Conti­nuï­teits­correc­tie
Wees blij dat de conti­nuï­teits­correc­tie in vraag 8 van het laatste wiskun­de A examen vwo niet is voorge­schre­ven. Want een gemid­delde van 22 op gehelen afgeron­de reactie­tijden kent waarden als 631, 6311/22, 6312/22, 6313/22 ... Je moet dus als conti­nuï­teits­correc­tie eigen­lijk 1/44 nemen en daar zou geen leer­ling opgeko­men zijn!
Wanneer ophou­den met corrige­ren
Als een leer­ling volko­men verkeer­de waarden in zijn of haar grafi­sche rekenma­chine in­toetst omdat hij of zij er klaar­blijke­lijk gewoon niets van snapt, dan zou ik inder­daad geen punten voor het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine willen geven. Maar als de uitwer­king van de leer­ling getuigt van enige kennis van zaken en de leer­ling bijvoor­beeld alleen de wortel-n-wet vergeet toe te passen, dan moet je naar mijn mening door­gaan met corrige­ren. Tenmin­ste, zolang de gemaak­te fout natuur­lijk niet resul­teert in een ernsti­ge vereen­voudi­ging van de verlang­de wiskun­dige activi­teiten.
 
Onge­straft afron­den
In het correc­tievoor­schrift wordt erg veel tussen­door afge­rond. Ik ga er altijd maar vanuit dat daarmee de grens wordt aangege­ven. Sterker tussen­door afron­den is fout. Ik leer mijn leerlin­gen om steeds min­stens in twee decima­len meer te rekenen dan er voor het eindant­woord wordt voorge­schre­ven. Maar, en dat leer ik ze ook, het is natuur­lijk veel slimmer (en ook luier en daar ben ik ben een groot voor­stander van) om gebruik te maken van de toets  Ans  of  Answer  op de grafi­sche rekenma­chine. De leer­ling geeft bij het gebruik van die toets in de bereke­ning met puntjes aan dat er meer decima­len in het display stonden dan hij of zij heeft geno­teerd en dat er met die onafge­ronde waarde is doorge­rekend.
Simon Biesheu­vel

 

Doe op 22 juni mee aan de online discussie Onderwijs2032

 
De Onder­wijscoö­peratie organi­seert op woens­dag 22 juni 2016 van 20:00 tot 21:00 uur een online discus­sie over het eindad­vies van het Plat­form­2032. In dat eindad­vies advi­seert de commis­sie Schna­bel over een nieuw curricu­lum in het basison­derwijs en voortge­zet onder­wijs.
De Onder­wijscoö­peratie is op dit moment haar achter­ban aan het consul­teren. Deze consul­tatie­ronde zal uitein­delijk resulte­ren in een advies aan staats­secreta­ris Sander Dekker.
Via deze link kunt u zich aanmel­den voor deze online discus­sie.

 

De rekentoets dit en volgend schooljaar

De reken­toets is dit jaar door vwo-leerlin­gen goed gemaakt. Minder dan 5% van de vwo-leerlin­gen zakt vanwege de reken­toets. Daarom treedt het zoge­naamde 'vangnet' voor de reken­toets niet in werking en blijft een 5 het minima­le cijfer dat voor de reken­toets moet worden gehaald om het vwo-diploma in ont­vangst te kunnen nemen.
De reken­toets maakt dit school­jaar nog geen deel uit van de kernvak­kenrege­ling. Dat bete­kent dat een vwo examen­kandi­daat naast een 5 voor de reken­toets ook een 5 voor één van de kernvak­ken Engels, Neder­lands en wiskun­de mag halen. Dat is in het school­jaar 2016-2017 echter anders. Vanaf dat school­jaar mag een vwo examen­kandi­daat binnen de kernvak­ken Engels, Neder­lands, wiskun­de en rekenen nog maar maar één 5 halen.
Vmbo en havo
De reken­toets telt dit school­jaar nog niet mee voor havo en vmbo. Dat zal vanwege de slechte resulta­ten van dit school­jaar ook in het school­jaar 2016-2017 nog zo zijn. Ongewij­zigd geldt in 2016-2017 dat de eindexa­menkan­didaat de reken­toets wel moet maken en dat het resul­taat op de cijfer­lijst moet worden vermeld. Aan de hand van de resulta­ten in school­jaar 2016-2017 zal er in 2017 worden beslist of de reken­toets voor havo en vmbo in 2017-2018 wel zal meetel­len.

 

Inspectie richt zich op de rekentoets

 
De inspec­tie gaat de resulta­ten van scholen op de reken­toets opnemen in haar jaar­lijkse risicoa­nalyse. Als een school gemid­deld laag scoort op de reken­toets, be­spreekt de inspec­tie met het school­bestuur welke maatre­gelen er op school al genomen zijn om de rekenre­sulta­ten te verbete­ren.
Heeft het bestuur geen maatre­gelen genomen, of zijn de resulta­ten een lange tijd te laag, dan kan de inspec­tie over­gaan tot het onder­zoeken van de kwali­teit van het rekenon­derwijs op de betref­fende school.

 

Reünie werkgroep Vrouwen & Wiskunde

Op zater­dag 1 oktober 2016 organi­seert de werk­groep Vrouwen & Wiskun­de een feeste­lijke reünie in Utrecht. Dit omdat de werk­groep in 1981, vijfen­dertig jaar geleden dus, werd opge­richt.
 
Oud-leden van wie een actueel maila­dres bekend was, hebben inmid­dels een uitnodi­ging ontvan­gen. Maar omdat het adres­senbe­stand incom­pleet is, zijn we nog naar­stig op zoek naar namen en maila­dressen van meer oud-leden die we voor de reünie kunnen uitnodi­gen.
Bent u oud-lid? Stuur dan een mail naar mpkol­lenveld@casema.nl en u ont­vangt nadere informa­tie over aanmel­ding en program­ma. Kent u een oud-lid? Geef dan deze informa­tie vooral door.
Jeanne Breeman en Marian Kollen­veld

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Wortels van de wiskunde

 
Auteurs:  William P. Berling­hoff, Fernan­do Q. Gouvêa
Verta­ling:  Desiree van den Bogaart, Jeanine Daems
Uitgeve­rij: Epsilon
Aantal pagina's: 256
ISBN: 978 90 504 1156 1
Prijs: € 25,=
Waar komt de wiskun­de vandaan? Wie bedacht al die reken­symbo­len? En waarom? Wat is het verhaal achter π? En achter negatie­ve getal­len, het metrie­ke stelsel en de goniome­trische verhou­dingen? Deze en vele andere vragen worden beant­woord in vijfen­twintig los van elkaar te lezen schet­sen.
Het boek is infor­meel geschre­ven en prettig te lezen. Het is daarmee toegan­kelijk voor een breed publiek. Vooraf­gaand aan de vijfen­twintig schet­sen is er in het boek een ruim vijftig pagina's tellend over­zicht opgeno­men van de geschie­denis van de wiskun­de.
Dit boek is oor­spronke­lijk een Ameri­kaanse uitgave, geschre­ven door William P. Berling­hoff en Fernan­do Q. Gouvêa en is op verdien­stelij­ke wijze naar het Neder­lands ver­taald door Desiree van den Bogaart en Jeanine Daems. De verta­ling bevat een extra para­graaf met sugges­ties voor Neder­landsta­lige litera­tuur en bronnen waarin meer informa­tie gevon­den kan worden over speci­fieke aspec­ten van de geschie­denis van de wiskun­de in Neder­land.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Amsterdam

Voor een deel­school boven­bouw VMBO-T/HAVO/VWO in onze leerge­meen­schap zoeken wij voor 0,6 fte een enthou­siaste expert voor wiskun­de die samen met andere collega's ons profiel 'High Tech Green' mede wil vormge­ven.
Wij zoeken iemand die leerlin­gen op hun niveau uit­daagt en stimu­leert om het beste uit zich­zelf te halen. Volg deze link voor een uitge­breide be­schrij­ving.
Interes­se? Stuur uw motiva­tie en CV op naar loubrou­wers@ijburg­college.nl.
 

 

Tweedegraads vacature te Spijkenisse

OSG De Ring van Putten zoekt een goede tweede­graads docent wiskun­de. Het gaat om 1 fte met na een jaar uit­zicht op een vaste baan.
Interes­se? Reageer voor 24 juni 2016 met een mail naar dhr. B. Brouwer: bro@dering­vanput­ten.nl.
 

 

Eerste- en tweedegraads vacature te Nieuwegein

Bent u een enthou­siaste docent wiskun­de en zoekt u een interes­sante baan in het tweeta­lig onder­wijs (TTO) of als eerste­graads docent in de boven­bouw voor het school­jaar 2016-2017? Dan is één van de twee vacatu­res bij Cals College in Nieuwe­gein iets voor u!
Uw sollici­tatie kunt u, het liefst zo spoedig doch uiter­lijk voor woens­dag 29 juni 2016, richten aan de heer P.J.G. Vijver­berg via www.werken­bijcals.nl.
 

 

Tweedegraads vacature te Ede

Het Marnix College in Ede is, uiter­lijk per 1 oktober 2016, op zoek naar een tweede­graads docent wiskun­de voor 0,8 fte. De vacatu­re is eventu­eel te combine­ren met een aantal lessen informa­tica.
Reac­ties kunnen worden gericht aan de stafme­dewer­ker P&O, Sandra Ooster­beek, s.ooster­beek@marnix­college.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Aanbod Expertise Centrum Rekenen Wiskunde

 
Voor het school­jaar 2016-2017 heeft Experti­se Centrum Rekenen Wiskun­de (ECRW) het volgen­de aanbod:
1. Inspira­tie voor de reken­les. 4 oktober 2016 te Utrecht van 14:00 tot 17:00 uur.
2. Inspira­tie voor de wiskun­deles. 7 novem­ber 2016 te Utrecht van 14:00 tot 17:00 uur.
3. Cursus rekenco­ördina­tor. 6 bijeen­komsten, start 14 novem­ber 2016 te Utrecht.
Meer informa­tie en in­schrij­ven: www.ecrw.nl.
Ellen Schoo­nen, Madelei­ne Vlie­gent­hart, Peter van Wijk

 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 

SmartRekenen – De volgende stap in rekenen

Al 170 scholen en 70.000 leerlin­gen gebrui­ken de beste digita­le rekenme­thode!
Leerlin­gen werken opgaven stapsge­wijs uit, onder­steund met hints, feed­back en interac­tieve theorie.
De docent krijgt razend­snel inzicht in niveau, voort­gang en aan­dachts­punten van de leer­ling.
Klik hier voor de rondlei­ding en ervaar de voorde­len!
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl