nummer 719, 15 november 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Examenstand gebruiken: Ervaring met de TI-Nspire
Naar aanleiding van eerdere artikelen in de WiskundE-brief en op verzoek
van Texas Instruments delen wij graag onze ervaringen met het gebruik van de
examenstand van de TI-Nspire. Wellicht helpen onze ervaringen u bij het
organiseren van de controle op uw school.
We hebben op onze school na rijp beraad besloten om de examenstand bij
alle (SE) toetsen wiskunde A, B en C te gebruiken. We hebben
daarvoor twee redenen:
- Leerlingen wennen er aan dat zij hun formules uit het hoofd moeten
leren.
- Leerlingen en surveillanten wennen aan de procedure die bij het examen
verplicht wordt.
Organisatie
Wij hebben op school 5 toetsweken per jaar.
Bij het afnemen van een toets kunnen de volgende twee situaties
zich voordoen:
- Leerlingen uit dezelfde jaarlaag zitten allemaal in de gymzaal.
- Leerlingen zitten in groepen verspreid over verschillende lokalen.
Zorgleerlingen en leerlingen met dyslexie maken hun toetsen in een aparte
ruimte. De surveillanten bij wiskundetoetsen zijn meestal geen wiskundedocenten.
Leerlingen worden door de wiskundedocenten geïnstrueerd over het gebruik van
de examenstand. Surveillanten worden vooraf per mail door één van de
wiskundedocenten geïnstrueerd. Bij de toetsafname zijn de instructies voor
de leerlingen en de docenten ook in voldoende hoeveelheden op schrift aanwezig.
Examenstand
De genoemde instructies hebben tot doel om de examenstand van de grafische
rekenmachines gecontroleerd in te schakelen. Tijdens dat inschakelen
wordt het geheugen namelijk leeggemaakt. Na het inschakelen mag en kan er
onbeperkt met de grafische rekenmachine worden gewerkt. Er mag en kan tijdens
het examen dus ook informatie in het geheugen worden opgeslagen.
Voordat de leerling de grafische rekenmachine tijdens de toets mag gebruiken,
is deze twee keer door de surveillanten gecontroleerd. Die controle verloopt
als volgt:
- Aan de hand van een op de grafische rekenmachine aanwezig indicatielampje
kan de surveillant zien of een grafische rekenmachine al in de examenstand
staat. Dit is de eerste controle.
- Als de examenstand aan staat, wordt de leerling weggestuurd met de opdracht
om de examenstand uit te zetten.
- Daarna krijgt de leerling de opdracht om de examenstand in te schakelen. Het
indicatielampje gaat dan branden.
- Als alle leerlingen op hun plaatsen zitten, maakt de surveillant een rondje
om te controleren of alle indicatielampjes van de grafische rekenmachine branden.
Dit is de tweede controle.
- Hierna vinden er verder geen controles meer plaats en mag de leerling de
grafische rekenmachine onbeperkt gebruiken.
Bij afname in de gymzaal wordt de eerste controle aan de deur gedaan en de
tweede controle in de zaal. Bij afname in een lokaal worden beide controles
gewoon in het lokaal uitgevoerd.
Twee keer controleren?
Als je de leerling zelf de grafische rekenmachine in de examenstand laat
zetten, is één controle nooit voldoende. Tussen het moment van het
inschakelen van de examenstand en het controlemoment heeft de leerling
namelijk nog de kans om onbewaakt informatie in het geheugen van de grafische
rekenmachine op te slaan.
Je kunt zonder controle toe als je besluit om niet de leerling maar de
surveillant de rekenmachines in de examenstand te laten zetten. Dat lijkt
bewerkelijk maar dat valt in de praktijk erg mee. Op de TI-Nspire (helaas
niet op de TI-84 Plus serie) zit namelijk een mogelijkheid om de examenstand
(met instellingen voor bijvoorbeeld de hoekeenheid) van de TI-Nspire van
de docent te kopiëren naar de TI-Nspire van de leerling. Wij passen deze
mogelijkheid echter nog niet toe omdat wij de surveillanten hier op dit
moment niet mee willen belasten.
Onze ervaringen
Wij hebben in onze proefperiode de volgende ervaringen opgedaan:
- Omdat de leerlingen geen leerstof meer in de machine op kunnen slaan,
zullen ze alle benodigde formules uit hun hoofd moeten leren. Aan de
uitwerkingen is te merken dat die parate kennis het wiskundig denken
bevordert.
- De methode werkt goed maar er is duidelijk een gewenningstijd nodig. De
controle verloopt pas na een paar toetsafnames helemaal vlekkeloos.
- Tijdens de controles is het heel raadzaam om een wiskundedocent stand-by
te hebben staan die ervaring heeft met het in- en uitschakelen van de
examenstand.
- De beschreven controle is door surveillanten die geen wiskundige
achtergrond bezitten, prima uit te voeren.
Wij vernemen graag ook uw ervaringen met het werken met de examenstand.
Onze school is op 26 november 2015 gastheer voor een workshop van
T3 Nederland over het gebruik van de grafische rekenmachines van
Texas Instruments tijdens het examen. Email mij met uw ervaringen
of wanneer u iets meer wil weten over de T3 workshop.
Gert Treurniet, tr@gymnasium-sorghvliet.nl
Docent wiskunde, Christelijk Gymnasium Sorghvliet, Den Haag
|
TI-84 in examenstand
In WiskundE-brief 711 en WiskundE-brief 713 kwam de vraag aan de orde of je bij het in de examenstand
zetten van de TI-84 de sommatie en de logbase moet blokkeren. Nu de Casio
met examenstand goedgekeurd is door het CvTE, kan ik hierop reageren.
Bij de Casio is de mogelijkheid om bijvoorbeeld een 2log(x)
in te typen, ook in de examenstand onvoorwaardelijk aanwezig. Hetzelfde
geldt voor de Sigmaberekening. Zelfs de SolveN, die bij een vergelijking
meerdere oplossingen geeft, is in examenstand gewoon bruikbaar.
Het lijkt me daarom logisch dat TI-84 gebruikers bij het in de examenstand
zetten van hun grafische rekenmachine op de vragen DISABLE logBASE en
DISABLE Σ( gewoon NO mogen antwoorden. Gelijke monniken,
gelijke kappen!
Simon Biesheuvel
|
Uitslag Nederlandse Wiskunde Olympiade
De veertienjarige Levi van de Pol (Ichthus College Veenendaal)
heeft tijdens de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade 2015 als enige
de maximale score behaald. Daarmee werd hij niet alleen winnaar in de
categorie "vierde klas en lager" maar versloeg hij ook alle vijfde- en
zesdeklassers.
In de categorie "klas 5" won Ludo Dekker (Johan de Witt Gymnasium
Dordrecht). En in de categorie "klas 6" was Matthew Maat (Bonhoeffer
College Enschede) de beste.
Finale
Aan de finale op vrijdag 18 september 2015 op de Technische Universiteit
Eindhoven namen 148 leerlingen deel. De finale bestond uit vijf open
opdrachten met elk een maximale score van 10 punten. Voor deze opgaven
was drie uur beschikbaar. De beste vijf leerlingen uit elke categorie
kregen een prijs. De vijftien prijzen, variërend van 50 tot 250 euro,
zijn beschikbaar gesteld door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
Kijk op www.wiskundeolympiade.nl
voor een overzicht van alle 15 prijswinnaars van 2015.
Nationale selectie
Samen met nog 17 andere veelbelovende finalisten krijgen deze 15
prijswinnaars een uitnodiging voor een intensief trainingsprogramma
in de periode november 2015 tot en met juni 2016. Uit deze nationale selectie
zullen zes leerlingen geselecteerd worden voor het team dat Nederland
komende zomer vertegenwoordigt tijdens de Internationale Olympiade in Hong
Kong. Daarnaast worden er vier meisjes geselecteerd voor de European Girls
Mathematical Olympiad in Roemenië en worden er tien leerlingen voor de
Benelux Mathematical Olympiad in Nederland gekozen.
Het trainingsprogramma vindt plaats onder leiding van Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden, Aloysius College Den Haag ) en Quintijn Puite
(TU Eindhoven, Hogeschool Utrecht).
|
Digitale handreikingen SE wiskunde
Wat moet, wat mag en wat is er mogelijk in het wiskunde schoolexamen?
Om docenten een overzicht te bieden en op weg te helpen,
heeft SLO digitale handreikingen ontwikkeld. In die handreikingen worden
de eindtermen toegelicht en staat beschreven welke domeinen er in het havo/vwo
schoolexamen aan de orde moeten komen.
Bij wiskunde D, dat geen centraal examen kent, speelt het schoolexamen een
centrale rol. Dit geldt in de nieuwe programma's echter ook voor met name
het onderdeel "Statistiek en Kansrekening" bij wiskunde A/C. In dat onderdeel
spelen grote datasets, die met behulp van ICT moeten worden geanalyseerd, een
hoofdrol. Het volledig doorlopen van de statistische onderzoekscyclus
impliceert zelfs dat leerlingen hun eigen vraag en onderzoeksmethode moeten
bedenken en daarna zelfstandig hun data moeten verzamelen.
Ondersteunend materiaal
Het zijn digitale handreikingen. Het gaat hier dus niet om documenten
maar om websites met onderliggende structuren die tal van navigatiemogelijkheden
bieden.
De handreikingen bevatten links naar opgavebundels en ander ondersteunend
materiaal. Ook wordt er expliciet aandacht besteed aan de afstemming van
de wiskunde met andere vakken. U vindt er ook allerlei suggesties voor
keuzeonderwerpen en er wordt uitgebreid aandacht besteed aan de opzet van
het PTA en de beslissingen die hierbij impliciet of expliciet worden genomen.
De handreikingen zijn bereikbaar via www.slo.nl/nieuws/00345/.
|
Oktoberveiling geëindigd met fraaie opbrengst
De oktoberveiling van het Wereldwiskunde Fonds is op zaterdagmiddag
1 november 2015 om 12:00 uur spectaculair geëindigd. De nieuwe veilingsite
functioneerde de hele maand oktober nagenoeg perfect. Alleen tijdens de
laatste uren raakte de site even overbelast en lukte het sommige bieders
niet meer om op het laatste moment hun bod nog te verhogen.
Bieders die een hoog maximumbod hadden ingesteld, konden wel tevreden zijn.
Zij boden daardoor automatisch door en overboden dus automatisch elk bod
dat lager was dan hun maximum.
Climax
Op de laatste ochtend, zaterdag 1 november, werden er in de topdrukte nog
180 biedingen uitgebracht. Menig boek wisselde hierdoor nog van eigenaar.
Om 12 uur kwam er een eind aan het biedcircus en bleek de opbrengst
€ 1584,50 te zijn. Het antiquarisch topstuk uit 1907, het boek Over de
grondslagen der Wiskunde van L.E.J. Brouwer, bracht maar liefst
€ 102,= op. Een record!
Met de opbrengst van deze veiling kunnen we weer nieuwe projecten ondersteunen
op het gebied van wiskundeonderwijs op middelbare schoolniveau in
ontwikkelingslanden. We danken dus alle bieders en de uiteindelijke kopers
voor hun enthousiasme. De kopers hebben intussen bericht gekregen en bijna
alle boeken zijn al verzonden.
Winterverkoop
Op de veilingsite, www.wereldwiskundefonds.nl, worden vanaf nu tot en
met 30 april 2016 weer boeken aangeboden voor een vaste prijs. Je kunt
tijdens deze winterverkoop het gewenste boek gewoon kopen voor de vraagprijs;
er wordt dus niet geboden. Op 1 mei 2016 zal de eerstvolgende boekenveiling
starten.
Jos Remijn, wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
Veilingmeester WwF
|
Ik ben met pensioen
En dus praat ik nu voor en vanuit mijzelf. Geen FI, CEVO (nu CvTE),
bestuur NVvW, Rekenwijzercommissies 2F, 3F, 3S, SLO, Cito en alle andere
netwerken waarin ik verstrikt was als 'spin in het web van de aftakeling
van Nederlands wiskundeonderwijs', zoals sommigen mij zagen.
Wat een opluchting! Eindelijk je eigen mening mogen verwoorden. En dat
doe ik nu en wellicht later nog wel eens.
Twee dingen wil ik kort kwijt naar aanleiding van de WiskundE-brief van
vorige week. Als iemand meer uitgebreid mijn mening wil weten:
henkvanderkooij@gmail.com. Ik ben van en voor de constructieve discussie.
Punt 1. De nieuwe voorbeeldtoets van Cito voor Rekenen 3F
Complexiteit van de items is indertijd gezien als het kenmerkende
verschil tussen 2F en 3F. Maar de definitie van complexiteit (het aantal
benodigde reken/denkstappen) deugt volgens mij niet. Er moet bij de nu
verschenen voorbeeldtoets 3F in veel gevallen een geschakelde serie heel
eenvoudige berekeningen worden gemaakt. Ben je bij één stapje niet
zorgvuldig genoeg, dan zit je 'domweg' fout en scoor je een nul. Dat
vind ik onbenullig! Complexiteit zou moeten worden beschreven vanuit
de hogere rekenvaardigheden en rekeninzichten die worden gevraagd van
een leerling en niet als een opeenstapeling van simpele rekenstappen.
De 3F commissie heeft in 2011 een 'Servicedocument' gemaakt als
'toelichting op de 2F en 3F Rekentoetswijzers' (te vinden via slo.nl).
De daar getoonde voorbeelden vragen niet een serie van simpele rekenstappen
maar inzicht in het rekenen aan complexere vormen. Verdere discussie
en beleidsbepaling daarover lijken mij, gezien de kwaliteit van een
te groot deel van deze voorbeeldtoets, broodnodig.
Punt 2. Welles-nietes in de WiskundE-brief
In de landelijke nieuwsbrief voor wiskundedocenten die de WiskundE-brief
over het algemeen is, passen geen stukjes die een te groot welles-nietes
gehalte hebben. Dat dit toch gebeurt, neem ik de redactie een beetje
kwalijk. Een (te) persoonlijke visie van een individu roept bij mij twee
sentimenten op:
- Niet reageren omdat ik het onzin vind.
- Wél reageren met als gevolg een woordenwisseling in de wiskundE-brief
die geen enkel wiskunde onderwijsdoel van de docent dient.
Ik kies stelselmatig voor de eerste optie omdat dit soort discussies beter
gevoerd kunnen worden bij een drankje dan in een landelijke, veel gelezen,
informatieve nieuwsbrief rond wiskundeonderwijs.
Henk van der Kooij
|
Nieuwe uitslagregels examens binnenkort in Staatsblad
Afgelopen week zijn de op 28 september 2015 door staatssecretaris
Sander Dekker gegeven antwoorden op vragen van van Jasper van Dijk (SP)
inzake de 'chaotische invoering van de rekentoets' gepubliceerd.
In dat antwoord wordt gemeld dat de ministerraad op 30 oktober 2015 heeft
ingestemd met de nieuwe regelgeving en dat die regelgeving in november voor
het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs in het
Staatsblad zal worden gepubliceerd.
Onrust vervelend
De staatssecretaris reageert op de vraag over een situatie die "uiterst
onwerkbaar is voor ouders en leerlingen" als volgt:
"Het is vervelend dat er veel onrust is geweest rondom de rekentoets. Al
in 2012 is echter aangekondigd dat de rekentoets vanaf schooljaar 2015-2016
zou gaan meetellen voor het behalen van het diploma. Inmiddels worden ouders
en leerlingen onder andere via scholen, LAKS en Ouders&Onderwijs geïnformeerd
dat dit naar aanleiding van de motie Jadnanansing voor vmbo en havo een
later moment wordt." |
Onbehoorlijk bestuur?
In antwoord op de vraag of hier sprake is van onbehoorlijk bestuur, meldt
de staatssecretaris onder andere:
"De aankondiging van nieuw beleid dat juridisch nog vastgelegd moet worden,
komt vaak voor. Het komt ook geregeld voor dat, al dan niet na debatten met
uw Kamer, tussentijdse beleidswijzigingen worden gemaakt, die dan gevolgen
hebben voor de regelgeving. Het bijzondere is dat in dit geval de nieuwe
uitslagregels voor de rekentoets weliswaar na het begin van het schooljaar
zijn vastgesteld, maar tot het begin van het schooljaar terugwerken. Scholen
en leerlingen worden hier echter niet door benadeeld." |
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Amersfoort
VMBO Trivium
College te Amersfoort is op zoek naar een docent
voor het vak rekenen/wiskunde voor ongeveer 0,9 fte. Bij voorkeur
bevoegde docenten worden uitgenodigd te solliciteren. Ook
bekwame/studerende belangstellenden met een onderwijs bevoegdheid
kunnen solliciteren.
Bel voor Inlichtingen dhr J. Nijhof (directeur), 033-4753694. Mail
uw sollicitatiebrief met CV naar j.nijhof@triviumcollege.nl.
|
Vacature te s-Hertogenbosch
Het Stedelijk
Gymnasium van s-Hertogenbosch is per direct op zoek naar een docent
wiskunde, eerstegraads of tweedegraads bevoegd. Het gaat om een
vervanging van langere duur, wegens ziekte.
De omvang van de baan is 1 fte: 24 lessen wiskunde in klas 1, 2 en 3
gymnasium en 1 les rekenen in klas 2, ingeroosterd op 5 dagen.
Reacties graag uiterlijk op 27 november 2015 naar mevrouw
Schoemaker-Konings, sr@sgdb.nl.
|
|
|
Advertenties
HP Prime zelf testen?
Veranderingen in de exameneisen betekent verandering van (grafische)
rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als
docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine van HP nu kosteloos
testen. Neem contact op voor een workshop op school en ontvang een HP
Prime voor u en/of de sectie. Neem contact op via hp@moravia-europe.eu.
- Zeer snelle nieuwe processor, veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief gratis emulator-software, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode.
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
| |
|
Klaar voor de nieuwe examens 2018/2019
Met de lancering van de nieuwe TI-84 Plus T zijn de
CvTE-goedgekeurde machines:
- TI-84 Plus T
- TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX *)
Meer info: TI-stand op de NVvW Jaardag en Noordhoff congres
of education.ti.com/nl/nederland/service/examenstand.
Gratis examenworkshops gedurende het hele jaar, 26 november 2015 start
in Den Haag. Info f-stiekema@ti.com.
|
|
* Voor de TI-Nspire CX geldt: verplichte controle op uitstaan examenstand bij aanvang examens.
|
Nieuw: workshopprogramma T3 Nederland
Na een succesvol symposium vragen wij nu uw aandacht voor ons
workshopprogramma zoals dat is aangemeld op www.registerleraar.nl.
Iedere workshop levert dus een certificaat op. De eerstvolgende workshops zijn:
Centraal Examen 2016 en verder (gratis)
De examenstand en de nieuwe didactische mogelijkheden van de TI-84
(Plus CE-T). 26 november 2015, Gymnasium Sorghvliet, Den Haag en 22
maart 2016, KSG De Breul, Zeist.
Statistiek; normaal verdeeld (€ 50,=)
5 januari 2016, Isendoorn College, Warnsveld.
Wiskundige denkactiviteiten; Introductie goniometrische functies (€ 50,=)
15 februari 2016, Sophianum, Gulpen.
Klik
op deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
MathPlus, wiskunde van nu
MathPlus is een wiskundemethode voor het voortgezet onderwijs die
wiskundige denkvaardigheden en digitaal onderwijs stimuleert.
Mathplus maakt wiskunde uitdagender, speelt beter in op niveauverschillen
en geeft inzicht en overzicht!
Bestel een proeflicentie en beoordelingspakket via www.mathplus.nl.
| |
|
Auteurs/testers/editors gezocht
SOWISO is een digitale uitgever.
Wij ontwikkelen digitale wiskundecursussen voor gebruik op universiteiten en
hogescholen in binnen- en buitenland. Hiervoor zijn wij (altijd) op zoek naar
auteurs/testers/editors.
Stuur een mailtje naar marc@sowiso.com voor meer informatie.
|
Windesheim schakeltraject wiskunde |
|
|