nummer 709, 5 juli 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Oude grafische rekenmachine toegestaan?
Wie heeft voor mij het antwoord op de vraag of de simpele,
oude en goedkoop te vinden TI-83, TI-83 Plus of TI-84 op de
examens van het nieuwe programma havo en vwo nog gebruikt
mogen worden? Veel van mijn leerlingen komen uit gezinnen met
een minimaal inkomen en dan is een nieuwe grafische rekenmachine
een welhaast onbetaalbaar ding.
Als je in plaats van een gloednieuwe, hypermoderne grafische
rekenmachine kan volstaan met een oude machine van marktplaats
of van een oudere broer of zus, dan is dat in financiële zin
een enorme uitkomst. Maar blijft die uitkomst in de nabije
toekomst voor die leerlingen bestaan?
Bezwaarlijk kan het gebruik van zo'n oude machine niet zijn.
Al die nieuwe en soms verboden applicaties kunnen op zo'n oude
grafische rekenmachine toch niet worden geïnstalleerd? En anders
resetten we die oude machines toch gewoon? Zo moeilijk is dat niet
te organiseren.
Niet duidelijk
Het artikel " Toekomst grafische rekenmachine" van het CvTE
van februari 2015 geeft mij geen duidelijk antwoord op mijn vraag.
Schrijnend vind ik in dat artikel overigens de mededeling " Welke
machines over een examenstand beschikken die aan CvTE-specificaties
voldoet, wordt gecommuniceerd in de 'Vooruitblik toegestane hulpmiddelen'
die in februari 2016 verschijnt". Die mededeling gaat namelijk
helemaal voorbij aan het feit dat een leerling die in september 2015
aan het vierde leerjaar begint, al op dat moment een grafische
rekenmachine moet hebben aangeschaft en dus het risico loopt, de
verkeerde machine te hebben gekocht.
Xandra de Jongh Swemer
Lyceum Schravenlant, Schiedam
|
Oude GR's niet meer toegestaan bij havo-examens 2017
Op 1 juli 2015 is in de
Staatscourant
de Regeling toegestane hulpmiddelen voor de centrale examens VO 2017
gepubliceerd. Belangrijk onderdeel hiervan is dat oude(re) types
Grafische Rekenmachines niet meer toegestaan zijn bij de examens
havo in 2017. Voor 2018 geldt het zelfde op het VWO (Zie de
Mededeling vooruitblik hulpmiddelen CE 2017 en 2018
De toegestane grafische rekenmachines zijn:
- Casio fx-9750GII, fx-9860GII (SD), fx-CG20.
- Hewlett Packard Prime.
- Texas Instruments 84 plus (C) (SE), 84 plus CE.
- Texas Instruments TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
Op machines die over CAS-functionaliteiten beschikken (HP Prime) dient deze
functionaliteit te kunnen worden geblokkeerd in de examenstand. In machines
met een SD-slot mag tijdens het CE geen SD-kaart zitten.
Tijdens de centrale examens wiskunde A, B en C dient het geheugen van de
grafische rekenmachine te zijn geblokkeerd door een examenstand, dan wel
te zijn gewist door een 'reset' van de gehele machine.
Dit
geldt trouwens ook al voor examenjaar 2016.
|
Examenstress
De examentijd zit er weer op. Ik heb weer geleerd en genoten van de
intellectuele discussies met betrekking tot de grenzen van het toelaatbare
tijdens de correctie. Eindresultaten zijn een goed onderbouwd eindcijfer,
nieuwe ideeën voor verbeteringen voor volgend schooljaar en een moe maar
voldaan gevoel.
Ik ben moe omdat ik met de correctie en administratie voor twee vwo 6
klassen een uur of 80 bezig ben geweest. Nu is 80 uur misschien wel
een beetje bizar maar met al die redeneer-, bewijs- en meetkundeopgaven
lopen de uren snel op. En dit jaar kwamen daar natuurlijk nog de
discussies bij over de nieuwe notatieregels bij wiskunde A.
Stress voor volgend jaar
Ik heb eens gekeken naar het rooster voor het eindexamen voor volgend
schooljaar. En ik kreeg daar nu al een stressgevoel bij. Want zowel
voor havo als voor vwo zit er maar iets meer dan een week tussen het
moment van afname en de inleverdatum van WOLF. Je zal toch maar twee
of nog meer examenklassen in dezelfde jaarlaag hebben!
Zelfs als ik topfit ben en mijn andere schoolwerk en mijn privéleven
weg denk, zie ik niet in hoe ik een dergelijke hoeveelheid hoogintensief
werk in zon korte tijd kan doen. Gelukkig is het omdraaien van de
correctievolgorde even van de baan. Maar er blijven nog genoeg andere
zaken over die veel tijd kunnen gaan kosten. Denk bijvoorbeeld aan
parttimers, ziekte, persoonlijke omstandigheden, extreem weer...
Zelfs in een situatie waarin alles meezit, voorzie ik te weinig tijd en
energie om een goed onderbouwd en gedegen oordeel te vormen. Om elke
vraag in alle nuances te doorgronden. Om te bepalen welke eisen aan
inhoud, notatie en formulering precies gesteld moeten worden.
Kwaliteit onder druk
Staatssecretaris Dekker wil meer kwaliteit zien. Realistisch gezien wordt
de eerste correctie met zo'n planning echter niet meer dan een schot voor
de boeg. Zo'n planning kan alleen maar leiden tot minder kwaliteit.
Daarbij ontstaat er zo een onbalans in de positie van de correctoren.
Na het snelle "schot voor de boeg" van de eigen docent kan de tweede
corrector namelijk in alle rust 2 tot 3 weken lang het werk van de leerlingen
bekijken. De tweede corrector heeft daarna alle details scherp op het
netvlies staan, terwijl bij de eigen docent het beeld al weer een beetje
is vervaagd. Dat vormt een vervelende uitgangspositie voor het gesprek
tussen eerste en tweede corrector.
Moeten we dan de conclusie trekken dat we in WOLF niet de definitieve
eigen scores maar slechts een tussenstand in moeten vullen? En dat we
daarna nog enkele dagen nemen om de eerste correctie af te ronden?
Ik denk niet dat dit wenselijk is.
Onmogelijke taak
Met de huidige planning voor 2016 en met twee of meer examenklassen in mijn
rooster zie ik niet hoe ik de kwaliteit van mijn werk in de eerste
ronde kan garanderen. Zo krijgt Dekker nog eens gelijk ook. Want zelfs als
wij ons in allerlei bochten wringen om het onmogelijke toch
mogelijk te maken, dan nog zal de kwaliteit onder druk staan.
Maarten Jaspar
|
Eerste en tweede correctie worden nog niet omgedraaid
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat al volgend jaar
de eerste en tweede correctie zouden worden omgedraaid. Staatssecretaris
Sander Dekker heeft tijdens het Algemeen Overleg over examens
op 24 juni 2015 in de Tweede Kamer nu echter medegedeeld dat
hij die maatregel nog een jaar aan zal houden.
Dekker was eerder dit jaar met het voorstel tot het omdraaien van de
eerste en tweede correctie gekomen omdat hij vermoedde dat met de
huidige werkwijze de examens in veel gevallen niet twee keer volledig
worden nagekeken. Partijen krijgen nu een jaar de tijd om te laten
zien dat zij het ook zonder deze omdraaiing voor elkaar kunnen krijgen
dat alle examens twee keer integraal worden nagekeken. De VO-raad en
CNV Onderwijs hebben deze uitdaging reeds aangenomen, de AOb echter nog
niet.
Sander Dekker nam dit besluit nadat bleek dat zijn maatregel in het
veld niet op voldoende draagvlak kon rekenen. Tijdens het Algemeen
Overleg was men het er unaniem over eens dat een volledige tweede
correctie het doel is en niet de omdraaiing zelf.
|
Rekentoets, hoe verder?
Ruim een week geleden heeft het ministerie van OCW de
Voortgangsrapportage invoering referentieniveaus rekenen 2015
gepubliceerd. Hoewel de deze rapportage veel minder uitgebreid is
dan die van een jaar geleden (zie WiskundE-brief 673), zijn er wat nieuwe zaken
in deze rapportage te bespeuren.
Het ministerie benadrukte de vooruitgang die geboekt is bij de groep
examenkandidaten 2015 ten opzichte van 2014 en publiceerde deze tabel:
De cijfers van 2015 zijn nog exclusief de herkansingen en kunnen dus
nog wat positiever uitpakken.
Anders bekeken
Gezien de het effect van een onvoldoende voor de rekentoets bij de komende
eindexamens, lijkt het zinniger om te kijken naar de percentages
onvoldoendes. We zien het volgende beeld voor niveau 2F (vmbo bb/kb/gt):
Voor niveau 3F (havo/vwo) zien we dit beeld:
Onzeker
Op dit moment is de toekomst van de rekentoets en de rol van deze toets
in de slaag/zak regeling nog onzeker. Afgelopen week was een plenair debat
in de Tweede Kamer aangekondigd. Dit debat werd ingewisseld voor een algemeen
overleg in de commissie OC&W op woensdag 1 juli 2015. Dit algemeen overleg
is op het laatste moment weer afgelast op initiatief van de regeringspartijen,
met als argument dat de definitieve cijfers over 2014/2015 nog ontbraken.
Op de allerlaatste plenaire vergadering van het seizoen is nog door een groot
aantal partijen een motie ingediend waarin gevraagd werd de rekentoets in ieder
geval bij het eindexamens 2016 buiten de slaag/zakregeling te houden. Deze
motie werd verworpen nadat deze door Dekker was ontraden. Wel hield de
staatssecretaris een klein kiertje open: "Als de definitieve cijfers aanleiding
geven om iets te heroverwegen, kan dat altijd op dat moment".
Nieuwtjes
De onderstaande punten hebben in de pers nog weinig aandacht gekregen.
Of alles doorgang vindt, hangt natuurlijk nog af van het overleg in de Tweede
Kamer, dat nu na het zomerreces van de Tweede Kamer zal plaatsvinden.
- Op 1 juli 2016 publiceert het CvTE van alle varianten uit 2015-2016 de
opgaven, met uitzondering van de controlevragen, op een openbare website.
- In tegenstelling tot eerdere plannen wordt ook in de overgangsperiode
(2016-2019) gewerkt met cijfers.
- Wanneer in 2016 de regel 'minstens een 5 voor de rekentoets' meer
dan 5% extra gezakten zou opleveren, wordt de grens verlaagd naar een 4.
- Rekenen wordt toch weer opgenomen in de kernvakkenregeling
- De overgangsperiode is ingekort tot 2 jaar.
Commissie Bosker
In de bijlage wordt uitgebreid ingegaan een aantal punten uit het rapport
van de commissie Bosker (zie WiskundE-brief 672):
- Discrepantie resultaten wiskunde examens en rekentoets bij vmbo bb en kb.
- Mogelijkheden en consequenties van verschillende vormen van afname van de
rekentoets.
- Mogelijkheden en consequenties van het werken met deelscores.
- Mogelijkheden en consequenties van het werken met meerdere vragen bij
één en dezelfde context.
Over deze onderwerpen is een vijftal rapporten gepubliceerd op de
website van het CvTE
gk
|
Syllabus rekenen 2F en 3F voor vo en mbo goedgekeurd
Op 25 juni 2015 is de regeling gepubliceerd in de Staatscourant
waarmee de syllabus rekenen 2F en 3F voor het voortgezet onderwijs
en het middelbare beroepsonderwijs is vastgesteld door het College
voor Toetsen en Examens en is goedgekeurd door de minister en
staatssecretaris.
Deze syllabus vervangt de huidige syllabi en toetswijzers rekenen
voor vo en mbo. De nieuwe syllabus rekenen wordt op 1 oktober 2015
van kracht. De rekentoetsen vo en de rekenexamens mbo in het
schooljaar 2015-2016 (voor mbo vanaf P2) zijn gebaseerd op deze
nieuwe syllabus.
U
kunt de syllabus via deze link downloaden.
|
Wiskunde C vwo: samen met wiskunde A of in aparte groep?
Komend schooljaar starten in havo 4 en vwo 4 de vernieuwde wiskundeprogramma's
A, B, C en D. De leerstof van wiskunde C verandert stevig en er zijn twee
nieuwe domeinen, te weten 'Vorm en ruimte' en 'Logisch redeneren'. De
algebraïsche vaardigheden zijn veel minder zwaar in vergelijking met het
huidige wiskunde A programma, terwijl in het nieuwe wiskunde A programma juist
weer meer algebraïsche vaardigheden worden geïntroduceerd.
Deze vernieuwingen maken de vraag urgent of combinatiegroepen van wiskunde A
en wiskunde C mogelijk blijven. Nogal wat scholen lijken komend jaar op het
vwo te starten met een combinatiegroep A/C. Op de pilotscholen zijn er diverse
modellen voor de groepsindeling voor vwo 5 en vwo 6 opgezet.
In de havo-vwo werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren
(NVvW) hebben we gesproken over de haalbaarheid van een aantal modellen. We
zijn nieuwsgierig naar de modellen voor groepsindeling die op de scholen al
zijn bedacht en wellicht de komende jaren worden ingevoerd. Daarom roepen we
lezers van de WiskundE-brief op om aan te geven welke ideeën of modellen op
hun school worden toegepast.
Hoe voert u wiskunde C in?
Stuur alstublieft uw reacties naar botke@erasmiaans.nl. U kunt in uw mail
bijvoorbeeld de volgende vragen beantwoorden:
- In welke jaarlagen komt er bij u een aparte groep wiskunde C?
- Om hoeveel lesuren van hoeveel minuten gaat het? En is dat gedurende
het gehele schooljaar?
- Komen er op uw school combinatiegroepen? Welke?
- Worden er wellicht andere begeleidingsmodellen voor uw wiskunde C
leerlingen ingezet?
- Hoe zit het op uw school met de facilitering van de docenten wiskunde
C? Is die bijvoorbeeld gerelateerd aan aantal leerlingen?
De havo-vwo werkgroep zal de reacties verwerken en er in de WiskundE-brief
over rapporteren.
Marjan Botke
|
Bevoegdheid en resultaten
Onlangs was er op het journaal een item over het grote aantal
onbevoegde leraren in het voortgezet onderwijs. Men toonde ook
een stukje statistiek: scholen met een hoog percentage bevoegde
leraren scoorden gemiddeld een 7,6 op het eindexamen en scholen
met een laag bevoegdheidspercentage scoorden gemiddeld slechts
een 7,0. De conclusie ligt voor de hand. Zet in op het vergroten
van het aantal bevoegde leraren en de gemiddelde cijfers zullen
stijgen.
Maar ik ben daar eigenlijk niet zo zeker van. Ik heb een aantal
jaren als klinisch-epidemioloog gewerkt en heb hierdoor een scherp
oog voor het fenomeen van "confounding" (vertekening). En ik denk
dat er hier duidelijk sprake is van dit fenomeen.
Alternatieve verklaring
Stel nu eens dat het niet de bevoegdheid is die de grootste impact
heeft op de resultaten. Neem nu eens aan dat andere, niet genoemde
of zelfs onbekende, basismechanismen de grootste impact hebben op de
studieprestaties van leerlingen. Goede kandidaten voor deze
mechanismen zijn wellicht:
- "Goede" leraren zorgen voor betere studieprestaties dan "slechte"
leraren, simpelweg omdat zij bekwamer zijn.
- Goede leraren zijn vaker bevoegd omdat "goed zijn" met zich
meebrengt dat je makkelijker je bevoegdheid haalt en ook meer
gemotiveerd bent om je bevoegdheid te halen.
- Scholen die "goed" zijn, zijn aantrekkelijker voor goede leraren
en zullen dus makkelijker goede leraren aantrekken.
Laten we eens stapsgewijs bekijken of we met deze drie mechanismen
een andere verklaring kunnen vinden voor het statistiekje van het
journaal.
- Scholen met een hoog eindexamengemiddelde hebben de naam, een goede
school te zijn.
- Deze goede scholen zijn aantrekkelijk voor goede docenten.
- Hierdoor zijn er op goede scholen naar verhouding meer goede docenten
dan op slechte scholen.
- Goede docenten zijn vaker bevoegd dan slechte docenten.
- Het resultaat is dat een goede school een hoger percentage
bevoegde docenten zal hebben dan een slechte school.
Bruine vingers
Het bovenstaande is een klassiek geval van vertekening (confounding):
het is niet het hogere percentage bevoegden dat de hogere
eindexamengemiddelden verklaart. Er is een verborgen variabele, te
weten de bekwaamheid, die zowel de hogere cijfers als het hogere
percentage bevoegden verklaart.
Van het roken van sigaretten krijg je vieze, bruine vingers. Omdat
sigarettenrokers ook een duidelijk verhoogd risico hebben op het
krijgen van longkanker, zou een argeloze, buitenaardse waarnemer
gemakkelijk tot de conclusie kunnen komen dat er een causale relatie
bestaat tussen bruine vingers en longkanker. De stap naar een plausibele
maatregel is klein: was je handen goed, dan heb je minder kans op
longkanker. Een prachtig voorbeeld van het effect van "confounding".
Talent verleiden
Ik ben er vrij zeker van dat er in het onderwijs sprake is van een
stevige vorm van confounding en dat het effect van het vergroten van
het aantal bevoegde leraren dus zal tegenvallen. Ik durf daar een
flink kratje bier onder te verwedden. Ik denk daarom dat we ons beter
kunnen richten op bekwaamheid. Het onderwijs moet aantrekkelijker
worden voor getalenteerde en gemotiveerde mensen die het in zich
hebben een uitstekend docent te worden.
Talent dat niet primair aanwezig is, kun je niet forceren met een
bevoegdheidseis. Je wordt ook geen Messi door een voetbaldiploma te
halen. Echt talent moet je verleiden en daarna koesteren en opkweken.
Apple, Google en soortgelijke bedrijven hebben dat door. Zij zijn voor
hun voortbestaan afhankelijk van toptalent. Er wordt dan ook letterlijk
om gevochten.
Een beleid dat gericht is op bekwaamheid, is in de bureaucratische
onderwijswereld lastig te realiseren. Het is daarom niet verrassend
dat de minister heeft gekozen voor het veel simpeler, maar ook veel
minder effectieve, instrument van de bevoegdheidseis. Het zal een beetje
helpen, maar niet veel.
Harrie Frericks
Docent wiskunde in opleiding
Hondsrugcollege Emmen
|
Vakantiecursus Wiskunde 2015 (herinnering)
De vakantiecursus die eind augustus wordt gehouden, heeft als thema:
"Dit is triviaal". Het programma van deze negenenzestigste vakantiecursus
is echter allerminst triviaal.
Een deel van de voordrachten heeft min of meer direct met het vwo-programma te
maken. Een ander deel bestaat uit soms verrassend eenvoudige inkijkjes in de
meer geavanceerde wiskunde. Een ogenschijnlijk lastige stelling kan in feite
triviaal blijken te zijn terwijl iets dat triviaal lijkt, het misschien
wel helemaal niet is.
Tijdens de vakantiecursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Priemtweelingen en het "polymath"-concept (Frits Beukers).
- "Proofs from the BOOK", een voordracht over discrete meetkunde (Aart Blokhuis).
- Niet-trivialiteit van de computerberekening van trivialiteiten als "een som van
positieve getallen is positief" (Jan Brandts).
- P-adische getallen (Peter Stevenhagen).
- Krommen pletten. Kegelsneden in de Gouden Eeuw (Fokko Jan Dijksterhuis).
- Intuïtie, Inzicht en Bewijs (Aad Goddijn).
- Practicum over complexiteit en algoritmen voor "triviale problemen"
(Benne de Weger).
Nascholing
De vakantiecursus is in het kader van de nascholing een serieuze gelegenheid. Dat
betekent dat de cursus verder gaat dan het aanbieden van een aantal hoorcolleges.
Naast de zelfwerkzaamheidssessies zijn er ook altijd interessante gesprekken aan
te knopen met de sprekers en zijn het diner en de lunch uitstekende gelegenheden
om contacten te leggen en additionele kennis op te doen. Uiteraard is de
vakantiecursus ook als professionaliseringsactiviteit aangemeld bij het Lerarenregister.
Plaats en tijd
Deze cursus wordt traditioneel op twee plaatsen gegeven:
- 21 en 22 augustus 2015, CWI Amsterdam.
- 28 en 29 augustus 2015, TU Eindhoven.
U kunt zich
via deze link voor de vakantiecursus aanmelden. Er is ook een
brochure
beschikbaar met nadere informatie en samenvattingen van de lezingen.
|
Wiskundestudenten meest positief over hun studie.
Van alle Nederlandse wo-studenten zijn wiskundigen het meest
enthousiast over hun studie. Dat blijkt uit onderzoek van
vacatures.nl, dat hbo- en wo-opleidingen vergelijkt op
basis van cijfers van Elsevier. Universitair studenten wiskunde
geven hun opleiding gemiddeld een 8,1.
Met die 8,1 zit de wiskundestudent ruim boven het gemiddelde
cijfer van een 7,4 dat de Nederlandse wo-student zijn of haar
opleiding toekent. Ook studenten natuur- en sterrenkunde en
studenten constructiestudies (werktuigbouwkunde, biomedische
technologie, lucht & ruimtevaarttechniek, ...) zijn bovengemiddeld
tevreden over hun studie; zij geven hun studie gemiddeld een 8,0.
De laagst beoordeelde universitaire opleiding is de
lerarenopleiding, met een 6,9.
Volg
deze link voor meer bijzonderheden.
|
Laatste WiskundE-brief
Na 34 wiskundE-brieven is ook het schooljaar 2014/2015 weer
voorbij. Na deze laatste, extra dikke brief gaat ook uw redactie
weer een paar weken vakantie vieren. Maar direct na de
zomervakantie kunt u er uiteraard weer op rekenen dat de
WiskundE-brief regelmatig op uw digitale kokosmat neer zal
ploffen.
En mist u de WiskundE-brief tijdens uw welverdiende zomervakantie?
Dat is nergens voor nodig. U kunt de 709 reeds verschenen nummers
van de afgelopen twee decennia namelijk altijd op www.wiskundebrief.nl
nog eens nalezen. Het is erg leuk en interessant om in het vakantiezonnetje
aan de hand van een paar zoektermen de geschiedenis van bijna twintig jaar
wiskundeonderwijs nog eens voorbij te zien komen.
De redactie wenst u een fijne en inspirerende zomervakantie toe.
Gerard Koolstra
Ton Groeneveld
|
VerschenenIn deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Labyrinten en doolhoven
Auteur: |
Wim Kleijne |
Uitgeverij: | Epsilon |
ISBN: | 978-90-5041-148-6 |
Bladzijden: | 56 |
Prijs: | € 10,00 |
Dit deel uit de Zebra-reeks gaat over labyrinten en doolhoven. Dat zijn
constructies die vooral te vinden zijn in pretparken en dat geeft je misschien
dan ook al snel de indruk dat we hier te maken hebben met dingen die je
alleen op een zondagmiddag met kinderen gaat bezoeken.
Maar labyrinten en doolhoven kennen een rijke cultuurgeschiedenis. En,
belangrijker, je kunt er fascinerende wiskunde mee bedrijven. Dat kan op
een oppervakkige manier maar je kunt je er in wiskundige zin ook behoorlijk
diepgaand in verdiepen. Dit boekje belicht zowel die oppervlakkige als die
diepgaande manier en biedt dus "voor elck wat wils".
|
Inversie: spiegelen in lijn en in cirkel
Auteur: |
Jacques Jansen |
Uitgeverij: | Epsilon |
ISBN: | 978-90-5041-149-3 |
Bladzijden: | 72 |
Prijs: | € 10,00 |
In dit Zebra-boekje leert de lezer spiegelen, niet alleen in een lijn
maar vooral ook in een cirkel. Het schaakbord wordt binnenstebuiten
gekeerd. Oude meetkundige problemen van ver voor het jaar nul worden
met inversie fraai opgelost.
Hoe construeer je cirkels die drie gegeven cirkels raken? Dit raakprobleem
van de Griekse meetkundige en astronoom Apollonius van Perga (262190 v.Chr.)
wordt in dit boekje aangepakt. Ook leert de lezer hoe je een apparaat kunt
ontwikkelen dat een cirkelbeweging kan omzetten in een rechtlijnige
beweging. Door het maken van veel opgaven, vaak met het inzetten van
het computerprogramma GeoGebra, maakt de lezer kennis met de eigenschappen
van inversie.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature te Amsterdam
De Nieuwe School zoekt per 1 september 2015 een docent
wiskunde voor ongeveer 15 lessen.
- Kleinschalige opleiding voor staatsexamens vmbo-t,
havo en vwo; twee jaar in één.
- Kleine klassen van maximaal 10 leerlingen, een gedreven
en hecht docententeam in een sfeervol pand aan de Herengracht.
- Wij zoeken gedreven, enthousiaste docenten die écht persoonlijk
contact met leerlingen willen en die graag iets extra's doen om
leerlingen te motiveren.
Kijk op onze website www.denieuweschool.com of bel of mail naar
Matty Brokking, brokking@denieuweschool.info, 020 623 48 09.
| |
|
Tweedegraads vacatures te Breda
Het
Mencia de Mendoza
Lyceum in Breda is met ingang van volgend schooljaar op zoek
naar tweedegraads docenten wiskunde voor in totaal 43 lesuren.
Kandidaten die tweetalig onderwijs kunnen geven, verdienen de
voorkeur maar ook anderen worden nadrukkelijk verzocht om te
solliciteren.
Meer informatie: dhr. T. Dams, plv. rector, 06-13654019, tdams@mencia.nl.
|
Vacature te Brielle
|
Op het Maerlant in Brielle zoeken we een enthousiaste collega
wiskunde voor ongeveer 0,7 fte, eerstegraads of tweedegraads,
per 1 augustus 2015. Het gaat om lessen in vmbo, havo en vwo.
Voor sollicitaties en/of voor informatie over de school en over
de vacature kunt u terecht bij de rector: Anders Vink, 06 25051629,
a.vink@maerlant.eu.
|
|
Vacature te Wieringerwerf
Rsg Wiringherlant is een kleinschalige scholengemeenschap
(vmbo-havo-atheneum) in Wieringerwerf. De school biedt een
plezierig werkklimaat met kansen voor persoonlijke groei en
uitstekende begeleiding voor startende docenten. Wieringerwerf
is via de A7 bijzonder goed bereikbaar.
Per 1 augustus 2016 zoeken wij een wiskunde docent (0,4-0,6 fte).
Contactpersoon: A. Hart (HAR@wiringherlant.nl)
| |
|
Advertenties
APS Cursus Rekendidactiek
Hoe kunt u ervoor zorgen dat leerlingen goed leren rekenen en
zelfvertrouwen krijgen bij hun rekenopdrachten? Wat is een
zogenaamde 'yes-les', uw ideale rekenles? Deze driedaagse cursus
heeft zowel een theoretisch als een praktisch karakter en sluit
nauw aan bij de hedendaagse praktijk van rekenen.
www.aps.nl/rekenen1
|
APS Cursus Zwakke rekenaars vooruithelpen
Voor de zwakke rekenaars liggen goede prestaties niet altijd binnen
handbereik. Aan het eind van deze bijeenkomsten heeft een
reken/wiskunde docent een keuze gemaakt hoe hij zwakke rekenaars
in zijn/haar groep gaat begeleiden en met welk materiaal.
www.aps.nl/rekenen2
|
APS Examentraining rekenen vo/mbo
Wat komt er allemaal kijken om de leerlingen optimaal, effectief
en efficiënt voor te bereiden op de rekentoets? Op deze middag gaat
u aan de slag met: drieslagmodel, wet- en regelgeving rondom de
rekentoets, praktische tips, hoe moet je afronden, voorbeeld
rekentoetsen, gebruik van de rekenmachine, veel voorkomende fouten
bij de rekentoets.
www.aps.nl/rekenen6
|
HP Prime goedgekeurd voor examengebruik
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Een relatief nieuwe processor, dus heel veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief emulator, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie; het is 2015.
- CAS volwaardige Computer Algebra Software, via de examenstand eenvoudig
tijdelijk te blokkeren, goedgekeurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO
(vanaf 2018).
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer.
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen testen
of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via
hp@moravia-europe.eu. Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|