nummer 703, 10 mei 2015

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4300 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Omkering volgorde eerste en tweede correctie

Ruim twee weken geleden maakte staats­secreta­ris Dekker bekend dat bij de Centra­le Examens in het vo voort­aan het werk eerst door een docent van een andere school moet worden nageke­ken en daarna pas door de eigen docent.
De gehele brief aan de Tweede kamer kunt u hier lezen. Een citaat hieruit:
"Na overleg met de VO-raad, heb ik beslo­ten gehoor te geven aan het verzoek van het lid Beerte­ma. Vanaf 2016 worden de eerste en tweede correc­tie van de centra­le examens in het voortge­zet onder­wijs in volgor­de omge­keerd. Eerst beoor­deelt een docent van een andere school het examen. Pas daarna is de 'eigen' docent aan de beurt. Ik wijzig het Eindexa­menbe­sluit VO daar­voor. In 2017 worden de effec­ten beoor­deeld en bekeken of verdere of andere maatre­gelen nodig zijn."
Het betref­fende advies van de VO-raad dateer­de van 19 maart 2015 en is hier te lezen.
NVvW tegen
Vlak voor de beslis­sing van Dekker heeft het betuur van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) zich met kracht tegen het voor­stel uitge­sproken. Het bestuur van de NVvW is van mening dat dit advies geba­seerd is op een te beperkt onder­zoek. De steek­proef met n=7 waarop het advies is geba­seerd, is nauwe­lijks repre­senta­tief te noemen. Daarbij is de NVvW het ook niet eens met de wijze waarop de conclu­sies uit het rapport door Dekker en de VO-raad worden ver­taald.
In een uitvoe­rige brief aan onder andere de VO-raad en het ministe­rie worden de bezwa­ren uiteen gezet. Een citaat uit de slotpas­sage van deze brief:
"De NVvW verzet zich dan ook sterk tegen de omke­ring van de eerste en tweede correc­tie. Wij hebben er geen vertrou­wen in dat er sprake zal zijn van voldoen­de facili­tering in de vorm van tijd waar­door de belas­ting van docen­ten in de examen­periode onver­ant­woord hoog wordt. Een streven naar een zo goed mogelij­ke beoorde­ling van werk van leerlin­gen onder­steunen wij. Daar­voor is echter een facili­tering in de vorm van tijd een noodza­kelijke voor­waarde en dan zou de huidige werkwij­ze wel eens de beste kunnen zijn."

 

Resultaten rekentoets 2014 per school

Afgelo­pen woens­dag zijn resulta­ten van de reken­toets 2014 per school gepubli­ceerd. Daar zit een verhaal aan vast. In het verle­den is door voor­stan­ders van de reken­toets vaak ge­schermd met de bewe­ring dat "er scholen zijn waar het wel goed gaat met de reken­toets". Vanuit de Tweede Kamer en vanuit het werk­veld is de staats­secreta­ris onder druk gezet om man en paard te noemen.
Twee onder­wijs­journa­listen hebben onlangs via de Wet Open­baar­heid Bestuur (WOB) open­baarma­king afge­dwongen. Deze open­baarma­king heeft onder andere geresul­teerd in interes­sante over­zichten per oplei­ding, van vmbo bb tot vwo.
Resulta­ten vmbo
Het is al lang bekend dat de reken­toets 2F met name door de leerlin­gen van leerweg BB zeer slecht wordt gemaakt en dat de resulta­ten bij GT (mavo) een stuk beter zijn. Daarom wordt er al sinds 2014 gewerkt met een ver­schil­lende norme­ringen voor deze oplei­dingen. Kort gezegd komt het neer op één punt meer voor BB en één punt minder voor GT. Door deze maatre­gel overlap­pen de resulta­ten, uitge­drukt in percen­tages voldoen­de per school, van KB en BB elkaar nu behoor­lijk maar liggen zij nog steeds bedui­dend onder die van de mavo.
Resulta­ten havo-vwo
Op havo en vwo wordt ge­toetst op het hogere niveau 3F en is er geen onder­scheid in norme­ring. Al lang was bekend dat de resulta­ten op vwo meeval­len maar dat de havo-resulta­ten heel zorge­lijk zijn. Dat blijkt nu ook uit de cijfers; de twee verde­lingen overlap­pen elkaar nauwe­lijks. Heel goed is te zien dat er op havo klappen vallen.
gemid­delde cijfers
Als we kijken naar de gemid­delde cijfers per school en voor de drie vmbo-leerwe­gen de zelfde norme­ring toepas­sen, krijgen we het volgen­de beeld:
reken­toets leerweg of afde­ling onge­veer 95% van de
school­gemid­delden in inter­val
2F vmbo BB [3,7 ; 4,9]
(norme­ring KB)
2F vmbo KB [4,9 ; 6,2]
2F vmbo GT [6,0 ; 7,6]
(norme­ring KB)
3F havo [4,9 ; 6,1]
3F vwo [6,3 ; 7,7]
Een plaatje spreekt mis­schien meer. Ik beperk me even tot 3F:
In het licht van boven­staande behoe­ven uitspra­ken als "Er zijn scholen die het goed doen en scholen die het slecht doen" op zijn minst enige nuance­ring.
gk
Bronnen:  Blog van Ronald Buite­laar.
Brief Sander Dekker 6 mei 2015.
Resulta­ten reken­toets 2014.

 

Tweedeklasser wint zilver bij Benelux Wiskunde Olympiade

 
 Levi van de Pol
Bij de Benelux Wiskun­de Olympia­de, die dit weekend plaats­vond in Mersch, Luxem­burg, heeft de dertien­jarige Levi van de Pol uit Veenen­daal een zilve­ren medail­le gewon­nen. De tweede­klasser ver­sloeg al zijn landge­noten en maakt hiermee een grote kans om deze zomer uit te mogen komen voor Neder­land bij de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de in Thai­land.
Levi van de Pol zal dan de jongste Neder­landse deel­nemer ooit zijn. Dat hij als tweede­klasser al zijn teamge­noten heeft versla­gen, belooft veel voor komende interna­tionale wed­strij­den. Naast de zilve­ren medail­le van Levi van de Pol nam het Neder­landse team bij de prijs­uitrei­king op 10 mei 2015 nog eens twee zilve­ren medail­les en ook vier bronzen medail­les in ont­vangst.
Resulta­ten Neder­lands team
De Benelux Wiskun­de Olympia­de is een jaar­lijkse wiskun­dewed­strijd voor middel­bare scholie­ren uit België, Luxem­burg en Neder­land. De beste helft van de deelne­mers krijgt een bronzen, zilve­ren of gouden medail­le. Het Neder­landse team werd bege­leid door Daniël Kroes (Univer­siteit Utrecht), Julian Lyczak (Univer­siteit Leiden) en Quin­tijn Puite (Hoge­school Utrecht/Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven).
De resulta­ten van de indivi­duele leden van het Neder­landse team zien er als volgt uit:
medail­le punten naam klas school
zilver 19 Levi van de Pol 2 vwo Ichthus College Veenen­daal
zilver 17 Jorke de Vlas 6 vwo Panta­rijn Wagenin­gen
zilver 15 Bob Zwet­sloot 6 vwo Teylin­gen College Noord­wijker­hout
brons 13 Dirk van Bree 6 vwo Twickel College Hengelo
brons 12 Mike Daas 6 vwo St. Michael College Zaandam
brons 12 Tim Brouwer 6 vwo Da Vinci College Leiden
brons 10 Yuhui Cheng 5 vwo Wolfert van Borse­len Rotter­dam
- 5 Michiel Versnel 5 vwo Goois Lyceum Bussum
- 4 Jasper Stammes 4 vwo Christe­lijk Gymnasi­um Utrecht
- 3 Hugo Mel­chers 5 vwo Augusti­nianum Eindho­ven
In het officië­le landen­klasse­ment is België met 119 punten net 9 punten voor Neder­land geëin­digd. Het Luxem­burgse team behaal­de 52 punten.

 

Nederlandse scholieres zestiende op Europese Wiskunde Olympiade

Op de vierde Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad heeft het Neder­landse team een gedeel­de zestien­de plaats behaald. Twee Neder­landse wiskun­detalen­ten behaald een eervol­le vermel­ding. Eva van Ammers (17) uit Amster­dam en Elise Sänger (17) uit Baarn wisten beiden één van de zes moeilij­ke wiskun­deopga­ven op te lossen.
De twee dames lieten met hum presta­tie een grote groep deel­neem­sters achter zich. Eva haalde 10 punten en Elise haalde 9 punten; goed voor een eervol­le vermel­ding maar helaas nog net iets te weinig voor de medail­les.
De Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad vond dit jaar van 14 tot 20 april plaats in Minsk, Wit-Rusland. Deze olympia­de wordt jaar­lijks georga­niseerd om meisjes te stimule­ren om hun wiskun­deta­lent te benut­ten.
Volg deze link voor meer informa­tie over de presta­tie van het Neder­landse team.

 

WISDOM eindverslag

Eind 2014 hebben wij, studen­ten van de ILO UvA oplei­ding, onder­zoek gedaan naar aanvul­lend lesmate­riaal voor (begin­nende) wiskun­de-docen­ten, een en ander onder de project­naam WISDOM. Zie ook Wiskun­dE-brief 685. De enquete die bij het onder­zoek hoorde, werd door veel lezers van de WIskun­dE-brief inge­vuld. Ons eindver­slag mailen wij u op aan­vraag bijzon­der graag toe.
De resulta­ten vanuit de enquête kwamen sterk overeen met onze verwach­tingen. Er is inder­daad behoef­te aan één cen­traal systeem, met gestruc­tureer­de zoekmo­gelijk­heden en met een optie om materi­aal te delen en te waarde­ren. Maar het opzet­ten van een com­pleet eigen systeem kost heel veel ontwik­kelings­tijd en is wat ons betreft niet nodig.
Bruik­baar alterna­tief
Want geluk­kig is er een goed alterna­tief in de vorm van wiki­wijs­leermid­delen­plein.nl. Deze databa­se kan prima voldoen aan de struc­tuur zoals wij die ons voor­stellen en is al kant en klaar beschik­baar. Het staat iedere docent vrij om materi­aal aan deze databa­se toe te voegen en ieder­een kan het materi­aal een waarde­ring meege­ven.
Het is erg belang­rijk dat alle docen­ten eenzelf­de plat­form gebrui­ken. Hier­voor is een sterke promo­tie noodza­kelijk bijvoor­beeld vanuit de NVvW en PWN. Want het is ons opgeval­len dat docen­ten vaak vrij solis­tisch opere­ren en weinig genegen zijn om kennis en erva­ring met anderen te delen. Dat komt meestal niet uit onwil­lend­heid voort; vaak ont­breekt hier­voor gewoon de tijd of energie.
Het WISDOM project­team
Koen Jansen, Niels Veerman en Niko Kuijper
wiskun­dedocen­tenmate­riaal@gmail.com

 

Docentenontwikkelteam (DOT)

In een Docen­tenOnt­wikkel­Team (DOT) krijgt u als docent einde­lijk de ruimte om uit de hectiek van alledag te stappen en in samen­werking met collega's en een profes­sionele project­leider tot een duur­zaam resul­taat voor een onder­wijskun­dig vraag­stuk te komen.
Onder aanstu­ring van een project­leider werkt u samen met docen­ten van andere scholen aan het oplos­sen van een gedeeld vraag­stuk uit uw eigen onder­wijs­prak­tijk of u ontwik­kelt nieuw lesmate­riaal voor uw eigen school. Kernbe­grippen hierbij zijn actief en onder­zoekend leren, kennis­deling en focus op vakin­houd en didac­tiek.
Doe mee met één van de nieuwe DOTs
In septem­ber gaan er twee DOT's wiskun­de van start, één over wiskun­dige denkac­tivitei­ten en één over het toetsen van wiskun­dig denken en inzicht. U kunt zich to en met 30 juni 2015 voor deze DOTs in­schrij­ven.
Wilt u meer weten over een DOT? Wilt u de ervarin­gen van deelne­mers eerst eens beluis­teren? Op donder­dag 4 juni 2015 is er een gratis toegan­kelijk symposi­um. Voor meer informa­tie of om u aan te melden, kunt u deze link volgen.

 

Kansrekening in het dagelijks leven

HOVO staat voor 'Hoger Onder­wijs voor Ouderen'. De Vrije Univer­siteit ver­zorgt onder deze noemer alge­meen vormend onder­wijs op aller­lei gebie­den voor ouderen, dat wil zeggen ieder­een vanaf 50 jaar.
Voor 'oudere' wiskun­delera­ren is het wel­licht interes­sant om te weten dat er deze zomer een cursus kansre­kening wordt ver­zorgd door profes­sor Henk Tijms in het kader van de univer­sitaire HOVO-cursus­sen voor 50-plus­sers.
Het te behande­len materi­aal is ook bruik­baar voor wiskun­deles­sen op vwo en havo. Via deze link kunt u nadere informa­tie over deze cursus vinden.

 

WiskundeDialoog Nijmegen

De jaar­lijkse nascho­lings­dag 'Wiskun­deDia­loog' voor eerste­graads docen­ten wiskun­de vindt dit jaar plaats op 10 juni 2015. Dit keer staat de dag in teken van vernieu­wingen in de examen­program­ma’s voor havo en vwo.
De Wiskun­deDia­loog wordt georga­niseerd door het PUC of Science en de Radboud Docen­ten Acade­mie Nijme­gen. U kunt zich via deze link tot 26 mei 2015 aanmel­den.

 

Oproep deelname enquête docenten wiskunde en NLT

In het kader van een promo­tieon­derzoek ben ik op zoek naar menin­gen van (toekom­stige) wiskun­dedocen­ten over deelna­me aan het vak Natuur, Leven & Techno­logie (NLT). Hier­voor is een enquête opge­steld die bestemd is voor eerste­graads wiskun­de docen­ten die lesge­ven in de tweede fase.
Op uw school hoeft geen NLT gegeven te worden om de vragen­lijst in te vullen. Ook hoeft u niet bekend te zijn met het vak NLT. Het invul­len ervan kost u maxi­maal tien minuten.
Dit is de link naar de enquête. Onder de deelne­mers wordt een cadeau­bon verloot. Alvast bedankt voor uw deelna­me.
Mede namens het lande­lijk coördi­natie­punt voor NLT
Nelleke den Braber
Leraren­oplei­der wiskun­de, NHL

 

Oratie Paul Drijvers: 'Denken over wiskunde, onderwijs en ICT'

 
Paul Drij­vers is per 1 juni 2014 benoemd tot hoogle­raar binnen de facul­teit Bètawe­ten­schap­pen aan de Univer­siteit Utrecht om werk­zaam te zijn op het vakge­bied van de 'Didac­tiek van de Wiskun­de'. Binnen­kort zal hij zijn ambt aanvaar­den met het houden van een oratie.
De titel van deze oratie is: 'Denken over wiskun­de, onder­wijs en ICT'. Paul Drij­vers houdt zijn oratie op 21 mei 2015 om 16:15 uur in de aula van het Acade­miege­bouw, Dom­plein 29 te Utrecht. Na afloop wordt er een recep­tie gehou­den in de Senaats­zaal.
Het college van bestuur van de Univer­siteit Utrecht nodigt alle belang­stellen­den uit tot het bijwo­nen van deze plech­tigheid.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Almelo

 
Het Erasmus is een veelzij­dige openba­re brede scholen­gemeen­schap. Naast het regulie­re onder­wijs prikke­len wij onze leerlin­gen met diverse stromin­gen als Vakcol­leges, Techna­sium, Busi­ness­school en Cultuur­profiel­school.
Wij zoeken per 1 augusts 2015 een eerste­graads docent wiskun­de. Zie voor meer informa­tie over onze school en deze vacatu­re: www.het-erasmus.nl

 

Eerste- en tweedegraads vacatures te Almere

Het Arte College, een unieke, jonge, middel­bare school voor VWO, HAVO, TL en KBL in Almere Poort, is voor het school­jaar 2015-2016 op zoek naar enthou­siaste eerste- en tweede­graads docen­ten wiskun­de.
Kijk voor meer informa­tie op onze website: www.artecol­lege.nl.

 

Tweedegraads vacature te Almere

 
Volgend school­jaar heeft Het Baken Poort in Almere een vacatu­re wiskun­de (2e graad) van onge­veer 0,8 fte. Poort is een klein­schali­ge havo/mavo school in opbouw. Ons collegi­ale team heeft veel oog voor leerlin­gen.
Belang­stel­ling? Stuur dan een reactie met uw CV naar: h.beer­ling@hetba­ken.nl. Heeft u nog vragen? Bel dan 036-8452300. Of kijk op www.hetba­ken.nl/poort/".

 

Eerstegraads vacature te Delft

Het Grotius College in Delft is op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de of iemand die hier­voor stu­deert.
De ingangs­datum is 1 augus­tus 2015. De betrek­kingsom­vang is 0,6 tot 1,0 fte. Voor nadere informa­tie kunt u zich wenden tot J. Vesseur, locatie­direc­teur, tel. 015-8000002. U kunt sollici­teren via het emaila­dres sollici­tant@grotius­college.nl.
 

 

Eerstegraads vacature te Deventer

 
Het Etty Hille­sum Lyceum, locatie Het Vlier in Deven­ter, Zoekt per 1 augus­tus 2015 een eerste­graads docent voor de boven­bouw havo/vwo voor 0.8-1.0 wtf. Het betreft hier een LD-functie.
Neem voor nadere informa­tie contact op met de heer A. Jansen, 06-41627989 of a.jansen@ettyhil­lesumly­ceum.nl

 

Eerstegraads vacature te Utrecht

Het St Gregori­us Utrecht is een school in de binnen­stad van Utrecht.
We zoeken een eerste­grader (0,8 fte) voor onze havo/vwo afde­ling.
Meer informa­tie vindt u op gregori­us.nl/vacatu­res-en-stage/200
 

 

Junior College zoekt partime docent

Het Junior College Utrecht zoekt voor het U-Talent program­ma een enthou­siaste wiskun­dedo­cent voor een partti­me functie, omvang 0,3 fte, bij voor­keur op basis van tijde­lijke uitle­ning vanuit de school.
De ingangs­datum is 1 augus­tus 2015. Beschik­baar­heid op de dinsda­gen is essenti­eel en bij voor­keur bent u af en toe ook op de maandag beschik­baar. Ga voor meer informa­tie naar www.uu.nl/onder­wijs/u-talent/over-u-talent/jij-en-u-talent.
 

 

Tweedegraads vacature te Waalwijk.

Het Willem van Oranje College te Waal­wijk zoekt per 1 augus­tus 2015 een enthou­siaste tweede­graads docent wiskun­de voor 0,7-0,8 fte. Een pracht baan op een bijzon­dere school in een mooie omge­ving. U komt terecht in een profes­sionele sectie waarin met elkaar vorm gegeven wordt aan vernieu­wingen in het wiskun­deonder­wijs.
Neem voor meer informa­tie contact op met de heer J.P.G.A. (Jan) Straver MEd. be. ec. (adjunct-direc­teur), j.p.g.a.straver@wvoran­je.nl of 0416 333069.
 

 

Wageningen Universiteit zoekt parttime docent

 
Wagenin­gen Univer­siteit zoekt een enthou­siaste partti­me wiskun­dedo­cent voor 24 uur per week. Kijk op onze vacatu­resite voor meer informa­tie over de baan, over de sollici­tatie­procedu­re en over ons.

 

Eerste- en tweedegraads vacatures te Wassenaar

Het Rijn­land Lyceum Wasse­naar zoekt voor het komende school­jaar naar enthou­siaste eerste- en tweede­graads docen­ten.
Kijk op onze website voor meer informa­tie over deze vacatu­res.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Word eerstegraads docent wiskunde

Wilt u verder? Wiskun­de geven in de boven­bouw havo/vwo? Onder­zoek doen naar lesme­thoden die werken en vernieu­wen? Uw kans vergro­ten op een LC/LD functie?
Start in Nijme­gen met de Master Leraar Wiskun­de bij de HAN. Open avond op 19 mei 2015, Nijme­gen, 18:00-21:00 uur.
 

 

HP Prime goedgekeurd voor examengebruik

De nieuwe HP Prime Grafi­sche Rekenma­chine is goedge­keurd door het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interes­se in een demo, een leraren­aanbie­ding of het zonder ver­plich­tingen testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine.
 

 

Bettermarks Wiskunde doorontwikkeld voor 2015-2016

Aan de hand van pilots op ruim 25 scholen is Better­marks Wiskun­de op diverse onderde­len dooront­wikkeld. Kijk op nl.better­marks.com/nieuws.html.
Vraag voor dit jaar nog een mini-pilot aan op support@better­marks.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl