nummer 684, 2 november 2014Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4100 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Henk Pfaltzgraff: Met de kennis van nu
Dit is mijn laatste jaar als wiskundeleraar. Een jaar met een groep
wiskunde B VWO en een groepje wiskunde D VWO. In de zomervakantie
heb ik eens teruggekeken naar de wiskunde (B) examens sinds 1957, het
jaar waarin ik zelf als HBS leerling examen deed.
De site www.hhofstede.nl/opgaven/examens/examens.htm kan ik u
warm aanbevelen. De site bevat naast oude examens ook ideeën voor
praktische opdrachten en profielwerkstukken. Ik heb van deze site
zeven examens uitgewerkt uit de tweede helft van de twintigste eeuw,
mij telkens in gedachten verplaatsend naar de wiskundeleraar anno nu,
die destijds zelf ooit een wiskunde examen havo/vwo aflegde.
Uitwerkingen
Een PDF verslag van mijn arbeid, getiteld " Met de kennis van nu",
kunt u
hier
downloaden. Collega's van 36 jaar hebben mogelijk in 1996 examen
afgelegd. Ik ben benieuwd naar hun herinneringen aan de constructie
in het rechte prisma van vraag 10. Collega's van 56 jaar, die zich
na de havo, eventueel doorgestroomd naar het atheneum, via de
lerarenopleiding tweede- en eerstegraads bekwaamd hebben, zullen
genieten van het uitgebalanceerde, strakke en veelzijdige examen
havo 1971.
Zwarte bladzijde
Opvallend was dat heel veel onderwerpen tegenwoordig op de
wiskunde B examens niet meer getoetst worden. Vectorrekening
inclusief uitwendig product op de havo! Maar ook absolute waarden,
limieten, continuïteit en differentieerbaarheid, meetkundige
(sommeerbare) rijen, partieel integreren, arctangens, trigonometrie
en goniometrische formules, kansrekening (zat wel in wiskunde I en
wiskunde B1), impliciete functies en differentiaalvergelijkingen.
Veel te veel om op te noemen.
Wat is daarvoor in de plaats gekomen? Ik heb lang nagedacht. Ik
vond alleen het onderwerp koordenvierhoeken, dat overigens in mijn
HBS tijd al in de derde klas werd behandeld. Een zwarte bladzijde
in het wiskundeonderwijs. Wel zijn sinds het midden van de jaren '90
steeds vaker plaatjes, contexten, formulebladen en grafische
rekenmachines deel gaan uitmaken van de wiskunde B examens.
Het verhaal van wiskunde B1 en B1,2 en weer terug naar wiskunde B
(zonder kansrekening) uit het derde millennium ligt nog te vers in
het geheugen om in deze terugblik te verwerken.
Henk Pfaltzgraff
Zaandijk
|
Fout in het examen Wiskunde C vwo van 20 mei 2014
Nederland heeft in 2014 in het eindexamen wiskunde C vwo foutieve
antwoorden goed gerekend en correcte antwoorden fout gerekend. Wat
liep er mis? Wat heeft de examencommissie daaraan gedaan? Wat zijn
de gevolgen?
Wiskunde is onverbiddelijk. Er staat wat er staat, vrij naar de
dichter Nijhoff.
Factor of groeifactor?
Neem eens de meetkundige rij 1, 1/ 2,
1/ 4, 1/ 8, ... Opeenvolgende
termen nemen in die rij af met een factor 2. De groeifactor van de rij
is dus 1/ 2. Op een vraag: " De termen in de rij
nemen af met een vaste factor. Bepaal die factor in drie decimalen
nauwkeurig" is het correcte antwoord 2.000.
Maar wat is nu het juiste antwoord op vraag 5 van het examen?
De termen van de rij nemen af met een vaste groeifactor. Bepaal deze
groeifactor in drie decimalen nauwkeurig.
|
De oppervlakkige lezer denkt misschien: "Het is een dalende rij dus
het moet een groeifactor kleiner dan 1 worden". De oplettende lezer
denkt: "De termen van de rij nemen af met een vaste factor 2. Hier
staat dat dat de groeifactor is". Wie heeft er gelijk?
Wie geeft u de punten?
Je kan het natuurlijk ook anders zien. Onverbiddelijkheid is niet
meer van deze tijd. Onze moderne wereld vraagt om flexibiliteit.
Het gaat erom wat er bedoeld wordt. Er staat niet wat er staat.
Het eerste deel van de vraag is gewoon wat gekwebbel om de term
"groeifactor" in het geheugen op te roepen. Alleen een nerd geeft
op deze vraag het antwoord 2. De leerling die een totaalbeeld heeft,
begrijpt waar de vragensteller naar toe wil en weet dat de
groeifactor van deze dalende rij 1/ 2 is.
Deze leerling krijgt een punt en de nerd niet. Maar aan wie zou
u het punt geven, lezer?
Ieder antwoord is goed
De echte verrassing zit echter in vraag 6, die net als vraag 5
over groeispiralen gaat. Dat is echter een te lang verhaal voor
deze WiskundE-brief. Maar ik wil er het volgende over kwijt:
Het is niet eenvoudig om een wiskundevraag te bedenken waarop ieder
antwoord correct is. Probeer het maar eens. Maar zou het niet
"vet" zijn als je als leerling op je eindexamen zo'n opgave krijgt?
Er bestaat een land waar ze zo'n vraag bedacht hebben en vervolgens
hebben verwerkt in het eindexamen. Wie het hele verhaal wil horen,
nodig ik uit om een lege email aan A.A.Balkema@uva.nl te sturen
met als onderwerp "groeispiralen".
Guus Balkema
|
PhotoMath
Afgelopen week is ook in Nederland enige beroering ontstaan rond
het programma PhotoMath, een gratis "app" waarmee wiskundeopgaven
kunnen worden gescand en ook meteen opgelost zouden kunnen worden.
Naast juichende reacties ("de oplossing voor iedereen die slecht is
in rekenen/wiskunde") zijn er ook kritischer commentaren. Zie bijvoorbeeld
deze weblog.
Het lijkt me in ieder geval zinnig als (wiskunde)docenten op de
hoogte zijn van de mogelijkheden van dergelijke programma's. Belangrijk
om te weten is dat PhotoMath ook stapsgewijze oplossingen genereert.
De kwaliteit is daarbij echter soms dubieus. Meer info kunt u onder
andere via photomath.net vinden.
gk
|
Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten
Met ingang van het schooljaar 2015-2016 zijn de nieuwe
examenprogrammas havo-vwo voor alle wiskundevakken van kracht.
Naast nieuwe leerstof is in de examenprogrammas en syllabi
gekozen voor een nieuwe formulering van de leerstofoverstijgende
leerdoelen. In die nieuwe formulering krijgen wiskundige
denkactiviteiten (WDA) een grote aandacht.
Onlangs is de brochure Onderwijzen en toetsen van wiskundige
denkactiviteiten verschenen, geschreven door Anne van Streun.
In dit document worden opgaven uit de pilotexamens gebruikt als
voorbeelden voor de manier waarop wiskundige denkactiviteiten
kunnen worden gestimuleerd in de lessen en hoe ze kunnen worden
getoetst.
Gratis op 8 november
De brochure is te vinden via
deze link.
Op de jaarlijkse studiedag van de NVvW op 8 november 2014 ontvangen
alle deelnemers een gratis exemplaar van deze publicatie. Op deze
studiedag zal Anne van Streun de publicatie in een werkgroep ook
praktisch toelichten.
gk
|
Internationale Wiskundewedstrijd: 01-24 december 2014
Voor middelbare scholieren die het oplossen van praktische
wiskundige problemen als een uitdaging beschouwen, organiseert
3TU.AMI, een samenwerkingsverband van de drie technische
universiteiten Delft, Eindhoven en Twente, ook dit jaar weer
een internationale wiskundewedstrijd via het internet.
De drie technische universiteiten organiseren deze wedstrijd in
samenwerking met het Duitse wiskundeinstituut Matheon in Berlijn.
De wedstrijd wordt in de vorm van een adventskalender, de
zogenaamde Mathekalender, gespeeld en vindt plaats in de
adventsperiode van 1 tot en met 24 december 2014. In die periode
wordt elk dag
op de officiele wedstrijdsite
een vakje van de kalender "geopend" waarachter zich een wiskundige
opgave bevindt met tien mogelijke antwoorden. De opgaven zijn in
het Duits gesteld maar voorzien van een Nederlandse vertaling. Als
je de Duitse taal niet goed beheerst, vormt dat dus geen belemmering.
Pittige uitdagingen met leuke prijzen
De problemen zijn gesteld binnen een fraaie en bij de adventsperiode
passende context maar zijn niet altijd even gemakkelijk. Soms zijn de
problemen zelfs van het niveau van de finale van de Nederlandse
Wiskunde Olympiade. De oplossingen vergen in principe geen geavanceerde
wiskunde.
Matheon stelt fraaie prijzen beschikbaar. Bovendien schenkt de 3TU.AMI
organisatie een notebook of iPad aan de Nederlandse scholier met de beste
score. De wedstrijd is individueel maar het kan leuk zijn om met een
groep of klas te proberen om samen de goede oplossing te vinden. Zegt het
daarom voort aan collega's en natuurlijk aan geïnteresseerde leerlingen.
Verdere informatie vindt u
op de Nederlandse website van deze wedstrijd.
Hennie ter Morsche
TU/e Eindhoven
|
Digitale veldraadpleging 3S
De digitale veldraadpleging over de voorbeeldtoets rekenen 3S
is gestart. U kunt zich tot en met 16 november 2014 aanmelden via
de site van het CvtE.
Via deze link is ook de voorbeeldrekentoets te raadplegen.
De voorbeeldtoets bestaat uit 51 vragen en moet in 140 minuten
worden gemaakt. Er zijn drie onderdelen.
- Opgaven zonder context en zonder rekenmachine.
- Contextopgaven zonder rekenmachine.
- Contextopgaven met rekenmachine.
Een impressie
De voorbeeldopgaven van de derde groep (21 vragen) komen overeen
met eerder gepubliceerde voorbeeldopgaven 3F. Groep 2 (15 vragen)
bevat contextopgaven die zonder rekenmachine moeten worden opgelost.
De "verhalen" lijken wat korter te zijn dan tot nu toe bij 3F
gebruikelijk was. En er zijn ook wat minder illustraties bij de
opgaven. Bij de 15 de "kale sommen" zag ik onder andere het decimaal
benaderen van een breuk, het delen met breuken (drie maal), een
deling met een rest en een vermomming van 6 5/6 4
voorbij komen.
gk
|
Handleiding Rekenmachine Examentester
Bij de examens van Rekenen MBO COE (2F en 3F) kunnen opgaven
voorkomen waarbij een rekenmachine is toegestaan. De rekenmachine
voor deze examens wordt binnen de examensoftware van ExamenTester
MBO digitaal aangeboden. Gebruik van een eigen rekenmachine is bij
het maken van een pilotrekenexamen MBO niet toegestaan. De digitale
rekenmachine binnen ExamenTester MBO wordt de CRM genoemd, dat
staat voor Computer Rekenmachine.
In september 2014 verscheen een bochure
Gebruik CRM-rekenmachine
(versie 1.0) bij ExamenTest MBO 2.11. Hoewel dit document
uitdrukkelijk voor het MBO is gemaakt, zijn de aanwijzingen ook
bruikbaar voor het VO, met name bij het voorbereiden van de rekentoets.
Een aparte brochure voor het VO is voorlopig nog niet beschikbaar.
gk
|
VO-raad: haal de rekentoets uit de slaag-/zakregeling
Het kabinet wil dat het cijfer voor de verplichte rekentoets vanaf
het schooljaar 2015-2016 gaat meetellen voor het eindexamen. De
VO-raad is hier op tegen.
De VO-raad pleit ervoor dat de rekentoets helemaal niet wordt opgenomen
in de slaag-/zakregeling. Het cijfer voor de rekentoets zou volgens de
VO-raad, net zoals in dit schooljaar, vanaf volgend schooljaar op een
apart certificaat bij het diploma moeten worden geplaatst.
Geen belemmering
De raad staat op het standpunt dat het goed is om het rekenniveau van
leerlingen te bepalen en daar het onderwijs op af te stemmen. De toets
mag echter geen voorwaarde vormen voor het behalen van een diploma of
voor toelating tot het vervolgonderwijs in het algemeen.
Bron: website van de VO-raad.
|
Advertenties
Ontdek nu de nieuwe wiskundemethode: MathPlus!
Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van MathPlus is een
digitale leeromgeving die:
- U als docent meer inzicht en overzicht geeft.
- Wiskunde interessanter maakt voor alle leerlingen.
- Beter inspeelt op niveauverschillen tussen leerlingen.;i>
We komen graag langs voor een kennismakingsgesprek bij u op
school. Meer informatie of een afspraak? Bezoek
www.mathplus.nl.
|
Online Instructie met Casio College
Waarom alles zelf uitleggen? Met Casio College kunnen leerlingen
zelfstandig de werking van de fx-CG20 en fx-82ES PLUS onder de knie
krijgen.
In 7 video's behandelen we de bediening en de belangrijkste functies.
Ga naar: www.casio-educatie.nl/casiocollege.
Stuur de link door aan uw leerlingen!
|
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw
maken? Toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing van
leerarrangementen havo/vwo? Tijd voor een mastergraad?
Kom voor de Master Leraar Wiskunde naar de
Open Avond op 11 november 2014.
|
Slimleren.nl: zelfstandig oefenen, aansluitend op de huidige methodes
Op Slimleren oefenen leerlingen zelfstandig hun wiskunde lesstof,
waarbij dankzij directe feedback iedere fout meteen resulteert in
meer begrip. Het intuïtieve ontwerp & gamification elementen maakt
het leren leuker en makkelijker.
Wij vragen alle wiskundedocenten die enthousiast zijn over ons
initiatief om Slimleren onder de aandacht van leerlingen
(onderbouw havo & vwo) te brengen.
Kijk voor meer informatie op www.slimleren.nl.
|
|
|