nummer 677, 7 septem­ber 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar bijna 4000 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Reset van Grafische Rekenmachine bij CE 2016 verplicht

De medede­ling hieron­der is in juni 2014 al gedaan maar mis­schien aan uw aan­dacht ont­snapt. In 2016 treedt er met betrek­king tot de grafi­sche rekenma­chine een nieuwe maatre­gel in werking. Over de uitvoer­baar­heid van die maatre­gel zal in en buiten de Wiskun­dE-brief vast nog wel het een en ander de revue passe­ren...
We citeren uit "Bijlage 1A bij de Rege­ling toege­stane hulpmid­delen voor de centra­le examens van de eindexa­mens en de staats­examens VO in 2016":
"Tijdens de centra­le examens wiskun­de A, B en C van 2016 dient het geheu­gen van de grafi­sche rekenma­chine te zijn geblok­keerd door een examen­stand, dan wel te zijn gewist door een "reset" van de gehele machine."
De ver­plich­ting om het geheu­gen van de grafi­sche rekenma­chine te wissen of te blokke­ren, geldt niet voor de bezemexamens natuur­kunde en schei­kunde vwo. Bij de regulie­re examens natuur- en schei­kunde is de grafi­sche rekenma­chine in 2016 niet meer toege­staan.
gk
bron: Examen­blad.

 

Examenverslag 2014

Eind augus­tus heeft Cito het jaar­lijkse "examen­verslag" gepubli­ceerd. In feite gaat het om een paar documen­ten die voorna­melijk zijn geba­seerd op de gege­vens die via WOLF door docen­ten zijn ver­strekt. De gege­vens hebben betrek­king op het eerste tijdvak. In decem­ber zal DUO cijfers met een meer defini­tief karak­ter publice­ren.
Bij de vraag hoe de examens zijn gemaakt, kun je letten op gemid­delde scores (de p-waarden) of op de gemid­delde cijfers. Het ver­schil heeft uiter­aard te maken met de roem­ruchte N-term.
Specta­culaire stij­ging
Als je let op de scores, dan zijn de resulta­ten rede­lijk gemid­deld en vaak lager dan vorig jaar. Kijkend naar de gemid­delde cijfers zie je - evenals vorig jaar- vaak waarden die opmerke­lijk hoog zijn ten opzich­te van wat tot voor kort gewoon waren. Jaren­lang lagen de gemid­delde cijfers zo rond de 6,2 à 6,3 maar nu liggen de gemid­delden bijna alle­maal boven de 6,5. Vooral op havo-vwo is er tussen 2010 en 2014 een specta­culaire stij­ging te zien van de gemid­delde CE-cijfers.
2010 2011 2012 2013 2014
vmbo KB 5,9 5,9 6,1 6,1 6,0
vmbo GT 6,0 6,0 6,3 6,2 6,4
havo A 6,3 6,3 6,4 6,4 6,6
havo B 5,9 6,1 6,3 6,6 6,4
vwo C 6,2 6,2 6,3 6,4 6,6
vwo A 6,2 6,3 6,4 6,9 6,6
vwo B 6,4 6,4 6,8 6,9 6,6
Over mogelij­ke oorza­ken is veel te zeggen of te specule­ren. De aan­scher­ping van de slaag/zak rege­ling zal er vermoe­delijk op de een of andere manier wel iets mee te maken hebben.
Lage waarde­ring
Opmerke­lijk is dat dit jaar de waarde­ring van de docen­ten voor de examens zeer matig was. Met name de vwo examens scoor­den laag: wiskun­de A en C kregen gemid­deld een 5,6 en wiskun­de B 6,0. De havo examens werden iets beter gewaar­deerd: wiskun­de A scoorde een 6,2 en wiskun­de B scoorde een 6,4. Veel waarde­ring was er voor de pilotex­amens havo wiskun­de A en vwo wiskun­de C.
De waarde­ring hangt vaak samen met het oordeel over de aanslui­ting bij het gegeven onder­wijs. Zo was 55% van de examina­toren van vwo wiskun­de A van mening dat er die aanslui­ting onvol­doende was.
Het examen­verslag is te bekij­ken op de website van het Cito.
gk

 

Commissie "verantwoorde invoering rekentoets" ingesteld

 
Afgelo­pen mei heeft de commis­sie Bosker onder andere geadvi­seerd om de referen­tiece­suur (de lat tussen een voldoen­de en een onvol­doende) van de reken­toets voorlo­pig nog niet vast te zetten. Reden voor deze aanbeve­ling is – kijkend naar de resulta­ten op de reken­toets de afgelo­pen jaren – dat het een aanzien­lijk deel van de leerlin­gen nog niet lukt om de cesuur te halen.
Leerlin­gen zijn door hun school nog niet in alle geval­len goed voorbe­reid, zegt Bosker. En zij mogen daar niet de dupe van worden. Het onder­wijs moet de gelegen­heid krijgen om de komende jaren naar het gewens­te niveau toe te groeien.
Commis­sie
Het voorko­men dat leerlin­gen de dupe worden van rekenon­derwijs dat nog niet op orde is, kan op ver­schil­lende manie­ren. In een brief aan de Tweede Kamer van 13 juni 2014 hebben de bewinds­perso­nen aange­kondigd dat een kleine groep externe deskun­digen ge­vraagd zal worden om een advies voor een tijde­lijke maatre­gel uit te brengen. De commis­sie die zich hier­over zal buigen, is al van start gegaan. De volgen­de leden maken deel uit van eze commis­sie:
  • Rick Steur, oud hoofdin­spec­teur onder­wijs, voorzit­ter.
  • Greetje van der Werf, hoogle­raar onder­wijzen en leren RU Gronin­gen.
  • Don Mellen­bergh, emeri­tus hoogle­raar metho­denleer UvA.
  • Bernard Veld­kamp, direc­teur Re­search Center voor Examine­ring en Certifi­cering, een samen­wer­kings­verband van de Univer­siteit Twente en het Cito.
  • Akke Vos, oud coördi­nator steun­punten Taal&Rekenen.
Dit najaar wordt het advies van de commis­sie ver­wacht.
gk

 

Flitsbijeenkomsten rekentoets 2015

In samen­werking met het College voor Toetsen en Examens en Cito organi­seert het Steun­punt taal en rekenen vo ook dit jaar weer een vijftal flits­bijeen­komsten met uitge­breide informa­tie over de reken­toets 2015 en aller­lei wijzi­gingen als gevolg van de advie­zen van de Commis­sie Bosker.
datum plaats locatie bijzon­derhe­den en aanmel­ding
maandag 29 septem­ber Heeren­veen Abe Lenstra Stadion klik hier
woens­dag 1 oktober Zwolle Nieuwe Buiten­socië­teit klik hier
maandag 6 oktober Eindho­ven Aristo klik hier
dinsdag 7 oktober Utrecht Aristo klik hier
woens­dag 8 oktober Rotter­dam Scheep­vaart en Trans­port College klik hier
Inloop is vanaf 13:00 uur. Het program­ma start om 13:30 uur en eindigt om onge­veer 16:00 uur.
bron: www.steun­punt­taalen­rekenen­vo.nl/activi­teiten/bijeen­komsten.

 

Cursus Analytische Meetkunde

 
Vanaf 2015 krijgt analyti­sche meetkun­de een belang­rijke plaats in het examen­program­ma wiskun­de B en D. Daarom hebben de drie Techni­sche Univer­sitei­ten een cursus Analyti­sche Meetkun­de ontwor­pen voor eerste­graads wiskun­dedocen­ten. De cursus wordt aangebo­den in overleg met Fontys Hoge­scholen, samen­wer­kings­partner in het bèta steun­punt en wordt in het najaar gegeven.
De cursus Analyti­sche Meetkun­de heeft tot doel om uw kennis op te frissen. Daar­naast beoogt de cursus, verban­den te leggen tussen de analyti­sche meetkun­de en bijvoor­beeld de klassie­ke meetkun­de en de diffe­renti­aal- en inte­graalre­kening. Ook wordt er in de cursus aan­dacht besteed aan ICT, didac­tiek en toepas­singen.
Onder­werpen
Tijdens de cursus komen de volgen­de zaken aan bod:
  • Meetkun­dedomei­nen (ver­nieuwd) in de examen­program­ma's.
  • Meetkun­de in het vlak en in de ruimte.
  • Bereke­ningen en bewij­zen met behulp van coördi­naten, verge­lijkin­gen, parame­tervoor­stellin­gen en vecto­ren, inclu­sief inpro­duct, afstan­den en hoeken.
  • Relatie met com­plexe getal­len, synthe­tische meetkun­de en lineai­re algebra.
  • Moderne ontwik­kelin­gen, ICT, didacti­sche aspec­ten en pro­bleemop­lossen.
  • Ontwer­pen van studie­materi­aal, met name opgaven en opdrach­ten.
Wanneer? Wie? Hoeveel?
De cursus bestaat uit vier bijeen­komsten op de dinsda­gen van 30 septem­ber, 14 oktober, 11 novem­ber en 18 novem­ber 2014, steeds van 16:30 tot 19:30 uur. Plaats van hande­ling is de Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven. De cursus wordt geleid door Hans Sterk van de TU/e en kost € 300,= per cursist. Dit is inclu­sief maaltij­den. Komen er van één school meerde­re cursis­ten, dan bedra­gen de kosten € 200,= per cursist.
U kunt zich voor deze cursus aanmel­den bij Hans Sterk (h.j.m.sterk@tue.nl). Vermeld in uw email tenmin­ste uw naam en uw school. Nadere bijzon­derhe­den vindt u via deze link.

 

Wiskunde in het Weekend van de Wetenschap

Op 4 en 5 oktober 2014 openen bedrij­ven, institu­ten, univer­sitei­ten, onder­zoeksin­stellin­gen en musea op meer dan 185 loca­ties hun poorten in het kader van het lande­lijk Weekend van de Weten­schap. Dit weekend wordt georga­niseerd door NEMO en wordt mede moge­lijk gemaakt door het ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap.
Op de website www.hetwee­kendvan­deweten­schap.nl vindt u een actuele lijst van deelne­mende organi­saties en activi­teiten. Uiter­aard is het NEMO Science Center in Amster­dam ook van de partij. De toegang is op 4 en 5 oktober 2014 gratis en naast de vaste tentoon­stellin­gen is er op het gebied van de wiskun­de heel veel te doen.
Wiskun­de
 
In het Science Center worden er in dat weekend een flink aantal work­shops georga­niseerd. Kinde­ren kunnen er bijvoor­beeld een Möbius­ring knippen, hersen­gymnas­tiek doen met pop-up weten­schap­per Marjo­lein Kool of zich samen met wiskun­demeis­je Ionica Smeets verba­zen over gekke, wonder­baarlij­ke en onver­wachte wiskun­dige ver­schijn­selen.
Maar er is nog veel meer. Kinde­ren kunnen meewer­ken aan de bouw van een dipris­mato­hexaco­siheca­tonoco­sacho­ron of een eenvou­diger veelvak maken. Ook leren zij hoe je door een ansicht­kaart heen kunt kruipen, hoe je kunt tekenen zoals M.C. Escher ooit deed en hoe je een robot moet program­meren.
Mede moge­lijk gemaakt door ...
Voor een derge­lijk wiskun­defeest is de hulp van veel organi­saties natuur­lijk noodza­kelijk. De organi­saties die betrok­ken zijn bij de activi­teiten in het NEMO Science Center zijn Stich­ting Vier­kant voor wiskun­de, Zome­tool, VSC, de Vrije Univer­siteit van Amster­dam en IBM.
Ga naar de website van NEMO voor een over­zicht van alle activi­teiten.

 

Infinity chocoladeletter

 
Vanaf 1 septem­ber 2014 biedt Wisc u geduren­de drie weken, drie keer per week, blogbe­richten aan over het begrip Onein­dig in de wiskun­de. Er zal (relatie­ve) leken­taal worden ge­bruikt; veel wiskun­dige voorken­nis heeft u dus niet nodig.
Deze kleine serie dient als opmaat voor de lance­ring van onze nieuwe chocola­letter, de Infini­ty. Deze lance­ring zal op 23 septem­ber 2014, het begin van de astrono­mische herfst, geschie­den. Dus ruim voor Sint en Kerst.
Meer informa­tie vindt u op hanswis­brun.nl/infini­ty-the-maths.
Hans Wisbrun [via www.wiskun­depers­dienst.nl]

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Auteurs gevraagd

Docen­ten boven­bouw wiskun­de A en D ge­vraagd voor auteurs­werk­zaamhe­den voor Math­Plus, de geheel nieuwe wiskun­demetho­de. Gedegen kennis van de nieuwe examen­program­ma’s is vereist evenals lesprak­tijker­varing in havo en/of vwo boven­bouw. Goede honore­ring op uurba­sis. Een proefop­dracht maakt onder­deel uit van de procedu­re. Mail naar eugene.wijnho­ven@malm­berg.nl.

 

Eindredacteur gevraagd

Eindre­dacteur ge­vraagd voor Math­Plus, de geheel nieuwe wiskun­demetho­de. Erva­ring als eindre­dacteur is gewenst, lesprak­tijker­varing in havo en vwo boven­bouw is vereist, evenals gedegen kennis van de nieuwe examen­program­ma’s. Con­struc­tief kunnen samen­werken is vanzelf­spre­kend. Goede honore­ring op uurba­sis. Mail naar eugene.wijnho­ven@malm­berg.nl.

 

Toetsschrijvers gevraagd

Toets­schrij­vers ge­vraagd voor wiskun­de boven­bouw havo en vwo Math­Plus, de geheel nieuwe wiskun­demetho­de. Lesprak­tijker­varing in havo en vwo boven­bouw is vereist, evenals gedegen kennis van de nieuwe examen­program­ma’s. Erva­ring met RTTI gewenst. Goede honore­ring op uurba­sis. Een proefop­dracht maakt onder­deel uit van de procedu­re. Mail naar eugene.wijnho­ven@malm­berg.nl.

 

Wis2e-rekenen

Zoekt u een betaal­bare digita­le rekenme­thode voor 3F? Kijk op: www.wisse-rekenen.com.

 

ffLeren Rekenen, doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F

ffLeren Rekenen, de methode met de doorlo­pende leer­lijn van 1F t/m 3F is er! Kies nu nog om zeer voorde­lig gedegen en plezie­rig rekenon­derwijs te geven.
Ga naar www.ffleren­rekenen.nl

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl