nummer 676, 31 augus­tus 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar bijna 4000 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Nieuwe start

 
Dit weekend is ook voor de regio midden de zomerva­kantie ten einde gekomen. Tijd dus voor een nieuwe serie Wiskun­dE-brieven. Een school­jaar is zo voorbij en in het school­jaar 2015-2016 worden de nieuwe havo-vwo wiskun­depro­gramma's al in de vierde klas inge­voerd. Het laat dus zich raden wat het komende jaar een belang­rijk onder­werp van de Wiskun­dE-brief zal gaan worden.
Maar er staat meer op de wiskun­de-agenda van dit school­jaar. Zo zullen er naar verwach­ting zeer binnen­kort knopen worden doorge­hakt met betrek­king tot het gebruik van grafi­sche rekenma­chines bij de Centra­le Examens. En voor de leerlin­gen die dit school­jaar in de voor-eindexa­menklas zitten, gaat de reken­toets meetel­len in de slaag/zak rege­ling. Tenmin­ste, als de plannen door­gaan...
Reken­toets aange­past
Leerlin­gen die het komend jaar eindexa­men doen, lopen wat betreft de reken­toets nog geen gevaar. Wel geldt voor die leerlin­gen dat de eisen, zoals die zijn ver­woord in de reken­toets­wijzer, op een aantal punten zijn aange­past. In deze Wiskun­dE-brief leest u hier mee over.
Door en voor wiskun­dedocen­ten
In Wiskun­dE-brief 675, het laatste nummer van het vorige school­jaar, heeft de redac­tie een oproep ge­plaatst om deel te nemen aan een nog op te richten klank­bord­groep. Die klank­bord­groep moet bestaan uit abon­nees die onge­veer één keer per maand feed­back geven op de versche­nen nummers. Verder wllen wij graag dat de klank­bord­groep af en toe ideeën aan­draagt voor komende nummers. We hebben nog niet voldoen­de reac­ties binnen gekre­gen. Uw aanmel­ding via redac­tie@wiskun­debrief.nl is daarom nog steeds heel welkom.
Gratis werving
Vanaf deze Wiskun­dE-brief zullen we uw vacatu­res in het voortge­zet en hoger onder­wijs gratis gaan vermel­den. Daar hangen natuur­lijk wel een paar voor­waarden aan. Die voor­waarden kunt u lezen op onze website.
Onder­tussen heeft de Wiskun­dE-brief bijna 4000 abon­nees. We wensen al die abon­nees een fantas­tisch school­jaar toe.
redac­tie

 

Aanpassingen rekentoets

Afgelo­pen vakan­tieperi­ode zijn voor 2F en 3F nieuwe reken­toets­wijzers versche­nen. Er blijken een paar opval­lende aanpas­singen te zijn ten opzich­te van de eerder versies.
Kort samenge­vat:
  • Context­loze opgaven kunnen ook ook van hoger referen­tieni­veau dan 1F zijn.
  • Niet alle context­loze opgaven zijn "per se" oplos­baar met een handig-rekenen-strate­gie.
  • Het aandeel context­loze opgave is tot onge­veer 30% ver­hoogd.
Zoals wel vaker is opge­merkt, zijn vooral bij 3F de "kale opgaven" rela­tief eenvou­dig. Dat hangt samen met het feit dat voor dit onder­deel referen­tieni­veau 1F werd gehan­teerd. Dat is vanaf het komende examen­jaar niet meer zo. Con­creet bete­kent dit onder meer dat nu ook de volgen­de zaken aan de orde kunnen komen:
  • Optel­len en aftrek­ken met negatie­ve getal­len.
  • Bereke­ningen waarbij de volgor­de van de bewer­kingen van belang is.
  • Het orderen en op de getal­lenlijn plaat­sen van (decima­le) getal­len.
Handig rekenen
In het verle­den was het handig rekenen bij de context­loze opgaven van groot belang. Daar wordt nu enige afstand van genomen. Er worden vanaf nu ook enkele opgaven opgeno­men waarbij handig rekenen niet of nauwe­lijks nog een rol speelt.
Aandeel context­loze opgaven
Het aandeel context­loze opgaven (zonder rekenma­chine te maken) was afgelo­pen jaar al ver­hoogd naar ruim 29% (15 vam de 51 opgaven), terwijl dit offici­eel nog onge­veer 20% zou hebben moeten zijn. Nu is formeel vastge­steld dat het aandeel onge­veer 30% be­draagt.
Voor­beeldop­gaven
Aan het eind van de Reken­toets­wijzer zijn wat voor­beeldop­gaven opgeno­men die aanslui­ten bij de eerste twee aanpas­singen. Opval­lend is dat de verzame­ling voor­beeld­toetsen van het Cito op inter­net nog niet is aange­past.
De reken­toets­wijzers zijn bereik­baar via www.examen­blad.nl/vak/rekenen/2015.
gk

 

Combinatie van wiskunde A en B mogelijk

Door collega J.G.M. Schaap van De Breul werden we geatten­deerd op een nieuw­tje dat klaar­blijke­lijk aan onze aan­dacht is ont­snapt. Het gaat om de moge­lijk­heid, wiskun­de A en B op havo/vwo te combine­ren in één vakken­pakket.
Staats­secreta­ris Dekker heeft op 20 mei 2014 in een brief aan de Vereni­ging van School­decanen name­lijk duide­lijk gemaakt dat het toege­staan is dat leerlin­gen examen doen in wiskun­de B als extra vak naast wiskun­de A en dat de huidige belemme­ringen bij deze con­struc­tie moeten worden weggeno­men.
Tweede tijdvak
Op dit moment kunnen wiskun­de A en B alleen worden gecombi­neerd door gebruik te maken van het tweede tijdvak, omdat beide vakken tege­lijk in het eindexa­menroos­ter zitten. De staats­secreta­ris heeft het CvE ver­zocht dit te verande­ren. Moge­lijk wordt in 2016 wiskun­de A en B (weer) apart in het examen­rooster ge­plaatst.
Of wiskun­de B als extra vak wordt aangebo­den, is "vanzelf­spre­kend" de beslis­sing van de school.
Zie ook het bericht op de site van de NVvW.

 

Nederlands team succesvol op Internationale Wiskunde Olympiade

 
 Michel­le met medail­le
De 17-jarige Michel­le Swee­ring is op de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de in Zuid-Afrika als beste meisje van de wereld geëin­digd. Ze haalde als enige meisje een gouden medail­le. In totaal scoorde Neder­land 3 gouden medail­les, 2 zilve­ren medail­les en 1 bronzen medail­le. Hiermee werd Neder­land dertien­de in het landen­klasse­ment en ver­sloeg daarmee alle andere West-Europe­se landen. Nooit eerder haalde Neder­land zo'n goed resul­taat.
De Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de vond van 6 tot 13 juli 2014 plaats in Kaap­stad, Zuid-Afrika. Op elk van de twee wed­strijd­dagen kregen de leerlin­gen drie opgaven van hoog wiskun­dig niveau voor hun kiezen waar ze vier en een half uur aan konden werken.
Onge­loof­lijk trots
Bonds­coach Quin­tijn Puite: "We wisten dat we dit jaar een gouden team hadden. Maar deze resulta­ten over­treffen al onze verwach­tingen. We zijn onge­loof­lijk trots op alle zes de teamle­den".
Hieron­der staan de resulta­ten van alle Neder­landse deelne­mers:
punten medail­le winnaar
32 goud Jeroen Winkel (17 jaar, Nijme­gen, 6 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen)
31 goud Peter Gerlagh (18 jaar, Tilburg, 6 vwo, Theresi­a Lyceum Tilburg)
29 goud Michel­le Swee­ring (17 jaar, Krimpen aan den IJssel, 6 vwo, Erasmi­aans Gymnasi­um Rotter­dam)
23 zilver Bas Verse­veldt (17 jaar, Tilburg, 6 vwo, Theresi­a Lyceum Tilburg)
22 zilver Matthew Maat (14 jaar, Ensche­de, 4 vwo, Bonhoef­fer College Ensche­de)
18 brons Tysger Boelens (18 jaar, Ter Apel, 6 vwo, RSG Ter Apel)
Van de 560 deelne­mers ontvin­gen er in totaal 133 deelne­mers een bronzen medail­le, 113 een zilve­ren medail­le en 49 een gouden medail­le. Het offici­euze landen­klasse­ment werd aange­voerd door China, de Verenig­de Staten en Taiwan. Met Japan (5e) erbij zijn dit de enige landen die meer gouden medail­les wisten te bemach­tigen dan Neder­land.
De presta­ties van de Neder­landers komen niet hele­maal uit de lucht vallen. Twee jaar geleden werden er al 2 gouden en 3 bronzen medail­les behaald en vorige jaar was, evenals in 2011, de score 2 keer zilver en 3 keer brons.

 

Wiskunde Wedstrijden voor teams

Het Freuden­thal Insti­tuut organi­seert jaar­lijks drie Wiskun­de Wed­strij­den voor teams waarbij de leerlin­gen in teams van 3 of 4 leerlin­gen een hele dag aan een grote wiskun­dige op­dracht werken, met als eindpro­duct een werk­stuk. Bij deze wed­strij­den staan vaardig­heden als pro­bleem oplos­sen, modelle­ren, repre­sente­ren, redene­ren, argumen­teren en samen­werken cen­traal.
Een goede onder­linge taakver­deling binnen de teams en een effec­tieve strate­gie zijn van groot belang. De opdrach­ten zijn zodanig vormge­geven dat ze creati­viteit en een onder­zoeken­de houding bij de leerlin­gen stimule­ren, en zijn dan ook goed in te zetten als prakti­sche opdrach­ten of wiskun­dige denkac­tivitei­ten. Vanaf 1 septem­ber 2014 kunt u zich aanmel­den voor de Onder­bouw Wiskun­deDag, Wiskun­de A-lympia­de en de Wiskun­de B-dag.
Wiskun­de A-lympia­de
Dit jaar vindt de Wiskun­de A-lympia­de voor de 26e keer plaats. De A-lympia­de is een wiskun­dewed­strijd voor teams van 3 of 4 leerlin­gen van havo 4/5 of vwo 5/6 met Wiskun­de A in hun profiel. Alle havo/vwo-scholen in Neder­land en op de Neder­landse Antil­len kunnen meedoen. Ook in Denemar­ken, Duits­land en Iran wordt aan de A-lympia­de meege­daan.
De voorron­de vindt plaats op de school. Van 9:00 tot 16:00 uur werken de teams dan aan een op­dracht. De op­dracht ken­merkt zich door een voor leerlin­gen herken­baar pro­bleem in een niet-wiskun­dige context uit het dage­lijks leven of beroep. De op­dracht is zo ontwor­pen dat ieder team ermee aan de slag kan en dat er voldoen­de moge­lijkhe­den voor diffe­rentia­tie zijn.
Er is varia­tie in de benodig­de vaardig­heden. Wiskun­de kan op ver­schil­lende manie­ren en op ver­schil­lende niveaus ingezet worden. Er zijn meerde­re oplos­singen moge­lijk voor het pro­bleem.
Dit jaar vindt de Wiskun­de A-lympia­de (tegelij­kertijd met de Wiskun­de B-dag) plaats op vrijdag 14 novem­ber 2014. Meer informa­tie en het in­schrijf­formu­lier kunt u vinden op de site: www.fisme.science.uu.nl/alympia­de
Wiskun­de B-dag
De Wiskun­de B-dag is de Wiskun­de B-variant van de A-lympia­de en wordt dit jaar voor de 16e keer gehou­den. Het is een wed­strijd voor leerlin­gen van 5 havo en 5/6 vwo met een N-profiel waarin vaardig­heden als pro­bleem oplos­sen, kri­tisch beschou­wen van model­len, mathema­tiseren, logisch redene­ren, argumen­teren en samen­werken cen­traal staan. Het gaat om dezelf­de proces­vaardig­heden als bij de Wiskun­de A-lympia­de maar dan gericht op wiskun­de B.
Dit jaar vindt de Wiskun­de B-dag (tegelij­kertijd met de Wiskun­de A-lympia­de) plaats op vrijdag 14 novem­ber 2014. Meer informa­tie en het in­schrijf­formu­lier kunt u vinden op de site: www.fisme.science.uu.nl/wisbdag.
Onder­bouw Wiskun­deDag
De Onder­bouw Wiskun­deDag is verge­lijk­baar met de Wiskun­de A-lympia­de en de Wiskun­de B-dag voor de boven­bouw. De leerlin­gen werken in teams van 3 a 4 leerlin­gen van 9:00 tot 14:00 uur aan een 'grote' wiskun­dige (denk)op­dracht waarin pro­bleemop­lossen cen­traal staat. Dit resul­teert in een eindpro­duct (werk­stuk). Inhoude­lijk sluit deze op­dracht (voor zover moge­lijk) aan bij de nieuwe doelen voor de onder­bouw en de denkac­tivitei­ten van cTWO.
De volgen­de Onder­bouw Wiskun­deDag vindt plaats op woens­dag 11 februa­ri 2015. Meer informa­tie en het in­schrijf­formu­lier kunt u vinden op de site: www.fi.uu.nl/nl/onder­bouwwis­kunde­dag.
Mario­zee Winter­mans

 

Oude MULO-examens

Wilt u eens wat verder in de examens terug­kijken dan tot het begin van deze eeuw? Dank zij David van Oor­schot en Hessel Pot kunt u nu bijna een eeuw verder terug­kijken.
Op de wisbase-website hebben David en Hessel name­lijk een indruk­wekkend archief onderge­bracht van en rond MULO-examens dat terug gaat tot 1907! Bij de examens zijn door Max Blomme­stijn en David van Oor­schot samenge­stelde uitwer­kingen gevoegd.
Het archief is uitge­breid maar nog niet volle­dig. Aanvul­lingen zijn zeer welkom. U kunt ze instu­ren via wisbase.nl/contact.

 

Het CvE heeft een nieuwe naam: het CvTE

Het College voor Examens (CvE) heeft er een nieuwe taak bij: de uitvoe­ring van de centra­le eind­toets in het primair onder­wijs. Daarom heet het CvE per 1 augus­tus 2014 het College voor Toetsen en Examens, het CvTE.
Het nieuwe adres van de website van het CvTE is www.hetcvte.nl en het algeme­ne e-maila­dres van het CvTE wijzigt in info@hetcvte.nl. De e-maila­dressen van de medewer­kers van het CvTE verande­ren in: [voorlet­ter].[tussen­voegsel][achter­naam]@hetcvte.nl.
Meer informa­tie over de centra­le eind­toets vindt u op www.centra­leeind­toetspo.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

ffLeren Rekenen, doorlopende leerlijn van 1F t/m 3F

ffLeren Rekenen, de methode met de doorlo­pende leer­lijn van 1F t/m 3F is er! Kies nu nog om zeer voorde­lig gedegen en plezie­rig rekenon­derwijs te geven.
Ga naar www.ffleren­rekenen.nl

 

SCORE nu beschikbaar voor de iPad.

 
SCORE, het web­based oefen- en toets­program­ma voor rekenen voor vo en mbo, is nu ook beschik­baar op de Ipad. De belang­rijkste pluspun­ten van SCORE zijn de adaptie­ve werking, de concen­trische opbouw, een extra oefenni­veau op 0F en het uitge­breide leer­ling­volgsys­teem.
Vanaf het nieuwe school­jaar is de gratis SCORE-app, waarmee de leerlin­gen uitleg en instruc­tie kunnen opzoe­ken bij de opgaven uit het oefen­program­ma, beschik­baar in de App Store. Meer weten of interes­se in een gratis pilot met SCORE op uw school? Check onze site www.basisa­cademie.nl, stuur een bericht naar info@basisa­cademie.nl of bel 06 5136 6709.

 

Bevorderen van excellentie in de bètavakken

Nascho­lings­cursus docen­ten havo/vwo:
BEVORDE­REN VAN EXCEL­LENTIE IN DE BÈTAVAK­KEN
Deze inten­sieve cursus (120 uur) combi­neert theore­tische achter­gronden van excel­lentie­bevorde­ring met ervarin­gen van de deelne­mers in de klas. U wordt uitge­daagd om nieuwe kennis toe te passen op het ontwik­kelen van een excel­lentie­traject op school, onder andere in wiskun­deles­sen.
Meer informa­tie/aanmel­ding: www.uu.nl/jcu/cursus­excel­lentie.
 

 

Cursus "optimaal beslissen in de Life Sciences"

Aan de hand van een casus laten we in deze cursus zien hoe je in de Life Scien­ces strate­gische beslis­singen kunt nemen op grond van mathema­tische model­len. Als cen­traal voor­beeld gebrui­ken we het modelle­ren van het beheer van kudden in een savanne­gebied en gaan na hoe woes­tijnvor­ming kan worden voorko­men.
De cursus bevat onder andere het oplos­sen van diffe­renti­aalver­gelij­kingen, het maximum bepalen van func­ties en conti­nue dynami­sche syste­men.
Datum: donder­dag 30 oktober 2014.
Tijd: 15:00 tot 20:00 uur.
Kosten: € 110,= inclu­sief avond­maal­tijd en cursus­materi­aal.
Meer informa­tie: www.wagenin­genur.nl/docen­ten.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl