nummer 662, 9 maart 2014

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 3700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Cito publiceert foutenanalyse voorbeeldrekentoetsen 2013

Veel docen­ten hebben in het recente verle­den op aller­lei manie­ren te kennen gegeven dat zij inzage willen hebben in de reken­toetsen van hun leerlin­gen om de gemaak­te fouten te kunnen analyse­ren.
Het Cito heeft, wel­licht in reactie hierop, onlangs twee documen­ten gepubli­ceerd waarin een over­zicht wordt gegeven van veel gemaak­te fouten bij de opgaven die vrijge­geven zijn via de voor­beeld­toetsen.
Veelge­maakte fouten 3F
 
Bij de roem­ruchte 3F opgave over het plakken van korting­stic­kers blijkt dat onge­veer 20% van de leerlin­gen de totale korting heeft bere­kend in plaats van het te betalen bedrag. Een verge­lijk­baar percen­tage verre­kende zich een etmaal bij de opgave over de top 2000, waarbij het aantal gedraai­de nummers per uur moest worden bere­kend.
Bij de vraag over de winst die gemaakt werd bij aande­len, bleken de transac­tiekos­ten een strui­kelblok te zijn. Onge­veer 19% van de leerlin­gen telde deze bij de bruto­winst op.
Afron­ding een groot pro­bleem
Bij een vraag over de waarde­stij­ging van een kunst­werk, waarbij met ver­schil­lende valuta moest worden gere­kend, bleek voor 17% van de leerlin­gen de afron­ding in duizend­tallen het pro­bleem te zijn. Afron­dings­proble­men (naar beneden, naar de dichtst­bijzijn­de waarde, tussen­tijds) bleken bij meerde­re opgaven een belang­rijke of zelfs de belang­rijkste bron van fouten te zijn. Ook afwij­kende eenhe­den bij het ant­woord­vak (bijvoor­beeld cm, terwijl in de opgave steeds over mm wordt gespro­ken) geven vaak proble­men.
Het dubbel tellen, zoals bij vragen over halve competi­ties, waarbij elke team één keer tegen elk ander team speelt, was ook een belang­rijke oorzaak van onjuis­te antwoor­den
Veelge­maakte fouten 2F
Veel fouten bij 2F hadden te maken met het omreke­nen van eenhe­den, zoals ton naar kg, m3 of cm3 naar liter of km2 naar ha). Ook ontbre­kende kennis van het juiste aantal dagen van maanden leidde tot veel fouten.
Verwach­tingspa­troon
Bij een aantal opgaven lijkt het verwach­tingspa­troon van de leerlin­gen een belang­rijke rol te spelen: een examen duurt nog minder dan een uur, als getal­len opge­teld ruim 100 zijn, lijken het net percen­tages. Moge­lijk heeft ook de foutie­ve verta­ling van "ander­half keer zo groot" naar een verho­ging met 150% iets te maken met de verwach­ting van de leer­ling.
Erg verwar­rend was ook het over­zicht waarin stond hoeveel buiten­landse valuta je kreeg voor één euro in combina­tie met een vraag over het inwisse­len van deze valuta in euro's.
En ook in 2F was het anders of ver­keerd afron­den een bron van veel fouten.
Bewust geen volledi­ge analyse
Bij de meeste opgaven geeft Cito mogelij­ke verkla­ringen van fouten. Bij de laatste 10 opgaven doet Cito dat bewust niet. "Dit geeft lezers de kans om zelf te onder­zoeken welke incor­recte denk­stappen de leerlin­gen waar­schijn­lijk maakten".
De documen­ten zijn opvraag­baar via deze link.

 

Uitnodiging Nederlands Mathematisch Congres

Op woens­dag 16 april en donder­dag 17 aprin 2014 wordt het Neder­lands Mathema­tisch congres voor de vijftig­ste keer gehou­den. Het congres vindt plaats aan de Techni­sche Univer­siteit in Delft. Het NMC is de jaar­lijkse gelegen­heid bij uitstek voor Neder­landse wiskun­digen om elkaar te ontmoe­ten.
Dit jaar wordt het congres georga­niseerd door de TU Delft en de Univer­siteit Leiden. het congres zal plaats vinden in het EWI gebouw van de TU Delft en biedt een zeer breed program­ma over aller­lei wiskun­dige deelge­bieden.
Ook onder­wijs
Wiskun­dedocen­ten komen tijdens het congres ook ruim­schoots aan hun trekken. Zo is er op woens­dagmid­dag een specia­le sessie voor docen­ten met van 13:40 tot 14:40 uur een voor­dracht van profes­sor Kenneth Ruthven (Cambrid­ge, UK) over ICT in het onder­wijs. Dr. Roland van der Veen (UvA) ver­zorgt daarna van 15:00 tot 16:00 uur een work­shop over rota­ties in 3 dimen­sies.
Philips Wiskun­deprijs
Promo­vendi kunnen tijdens het congres deelne­men aan de wed­strijd voor de Philips Wiskun­deprijs voor de beste presen­tatie. De winnaar ont­vangt een wissel­beker en een geld­prijs van € 1.000,=. Kijk op de website voor meer informa­tie.
Ieder­een die iets met wiskun­de te maken heeft, wordt van harte uitgeno­digd om zich voor het congres in te schrij­ven. Dat kan via nmc.wiskge­noot.nl. Op dat inter­neta­dres vindt u ook het voorlo­pige program­ma van het congres.

 

WiskundeDialoog 2014

Op dinsdag 13 mei 2014 vindt op de Radboud Univer­siteit weer de jaar­lijkse Wiskun­deDia­loog plaats. Na de ope­ningsle­zing "Waarom zou je normaal doen?" kunt u drie work­shops volgen.
U kunt kiezen uit deze work­shops:
Ronde 1
  • Hoe goo­chelt Google?
  • Ervarin­gen met ICT in de les.
  • ICT: doel of middel?
Ronde 2
  • Statis­tiek in profiel­werk­stukken.
  • Maakt ICT leerlin­gen slimmer of dommer?
  • Wiskun­de in de ICT-oplei­dingen van de HAN.
Ronde 3
  • Geoge­bra: analyti­sche meetkun­de en 3D-meetkun­de.
  • Diffe­rentia­tie in de wiskun­deles: hoe doe je dat?
  • Wiskun­de in 3D-games.
We sluiten af met de Leon van den Broek-lezing: "De opmerke­lijke reeks 1,1,1,1, ..."
Ga naar deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Xandra Snoeker (x.snoeker@science.ru.nl)
Regioco­ördina­tor wiskun­de van het PUC, Radboud Univer­siteit

 

Johann Bernoulli lezingen

 
Ter gelegen­heid van het 400-jarig bestaan van de Groning­se Univer­siteit zullen dit jaar de volgen­de drie Johann Bernoul­li lezin­gen gehou­den worden:
Johann Bernoul­li lezing 23
Op maandag 24 maart 2014 om 19:30 uur houdt Rainer Kaen­ders van de Univer­sität Bonn een lezing met als titel "Para­bool en ketting­lijn, hyper­bool en lemnis­caat, Jakob en Johann". De lezing wordt gehou­den in de Aula van het Acade­miege­bouw aan de Broer­straat 5 in Gronin­gen.
Johann Bernoul­li lezing 24
Op zater­dag 10 mei 2014 om 16:00 uur houdt Eric Jorink van de Univer­siteit Leiden en het Huygens Insti­tuut Den Haag een lezing met als titel "Bernoul­li en de Wederop­stan­ding, over wiskun­de, weten­schap en geloof in de Gouden Eeuw". De lezing wordt gehou­den in de Der Aa-kerk aan het Akerk­hof 2 in Gronin­gen. Deze lezing wordt gehou­den in het kader van de reunie van wiskun­de-alumni.
Johann Bernoul­li lezing 25
Op dinsdag 8 juli 2014 om 20:00 uur houdt Héctor Suss­mann van de Rutgers Univer­sity een lezing met als titel "From Johann Bernoul­li to Optimal Control: a tale of missed opportu­nities". De lezing wordt gehou­den in de Aula van het Acade­miege­bouw aan de Broer­straat 5 in Gronin­gen. Deze lezing vormt tevens onder­deel van het 21e symposi­um over Mathema­tical Theory of Net­works and Systems (MTNS).
Kijk op deze link voor meer details over deze lezin­gen.

 

Extra conferentie Masterplan Dyscalculie

De confe­rentie Master­plan Dyscal­culie van decem­ber 2013 was heel snel volge­boekt. Daarom is er nu een extra confe­rentie georga­niseerd. Het wordt dit keer een gecombi­neerde confe­rentie po en vo.
Inhoude­lijk zal deze confe­rentie in grote lijnen gelijk zijn aan de confe­renties die in decem­ber werd ver­zorgd voor het po, vo en mbo.
De confe­rentie vindt plaats in het Postil­lon Hotel Bunnik op woens­dag 2 april 2014 van 14:00 tot 19:45 uur. Inloop is vanaf 13:30 uur. In­schrij­ven is moge­lijk via deze link. De kosten voor deelna­me bedra­gen € 50,= per persoon.

 

Online enquête tussentijdse beoordelingsvormen

Dit jaar doet SLO een verken­ning naar het gebruik van beoorde­lings­vormen bij Neder­lands, Engels en wiskun­de in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs. Recent onder­zoek (Note­boom, 2013) laat zien dat veel docen­ten vooral eindbe­oorde­lingen gebrui­ken maar dat zij graag meer tussen­tijds willen beoorde­len ("assess­ment for lear­ning"). Tussen­tijds beoorde­len kan de kwali­teit van het leerpro­ces en de leerop­breng­sten van leerlin­gen verbete­ren (Hattie, 2009).
Daarom wil SLO door deze digita­le enquête zicht krijgen op het gebruik en de effecti­viteit van tussen­tijdse beoorde­lings­vormen bij wiskun­de in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs. Daar­naast zullen experts op het gebied van forma­tief beoorde­len bij wiskun­de en wiskun­dedocen­ten die ervaren zijn op dit gebied, worden geïnter­viewd.
Tien minuten
Met behulp van de resulta­ten van de enquête en de inter­views zal SLO handrei­kingen ontwik­kelen om docen­ten te onder­steunen bij het tussen­tijds beoorde­len in de wiskun­deles.
Bent u bereid om deze digita­le enquête in te vullen? Het kost u onge­veer 10 minuten. U kunt de vragen­lijst tot uiter­lijk 23 maart 2014 invul­len.
Bij voor­baat harte­lijk dank voor uw moeite!
Klik hier om de vragen­lijst direct in te vullen.
Jos Tolboom, SLO (j.tolboom@slo.nl)
Leer­planont­wikke­laar wiskun­de, tweede fase havo-vwo

 

Zoom Math

Met betrek­king tot program­ma's als Zoom Math (zie Wiskun­dE-brief 661 en Wiskun­dE-brief 649) wil ik graag twee opmer­kingen maken:
  1. Als een program­ma als Zoom Math op het Cen­traal Examen wordt toege­staan, dan lijkt me een eerlij­ke toet­sing van de leerdoe­len niet meer moge­lijk. Verbie­den is volgens mij daarom de enige optie.
  2. Ik voorzie ook ernsti­ge proble­men in vwo 4, vwo 5 en havo 4. Toetsen voor het vak wiskun­de gaan daar immers voor een groot deel over reken­tech­niek die met derge­lijke program­ma's in een handom­draai kan worden uitge­voerd.
Lauran van Oers (www.wisster.nl)
RSG 't Rijks Bergen op Zoom

 

Wiskunde is gewoon een kwestie van oefenen

 
In tegen­stel­ling tot wat men veelal denkt, bestaat de wiskun­deknob­bel niet. Het is een misvat­ting dat kinde­ren geboren worden met sterke ver­schil­len in aanleg voor rekenen en wiskun­de. Om goed te worden in wiskun­de, moet een leer­ling vooral gewoon veel oefenen.
Dat blijkt uit onder­zoek van de Norwegi­an Univer­sity of Science and Techno­logy uit Trond­heim dat in decem­ber 2013 is versche­nen in het tijd­schrift Psycho­logical Reports.
Kleine onder­zoeks­groep
Weten­schap­pers onder­zochten tijdens dit onder­zoek de reken- en wiskun­devaar­dighe­den van 68 Noorse kinde­ren met een gemid­delde leef­tijd van 10,5 jaar. De onder­zoeksre­sulta­ten suggere­ren sterk dat aangebo­ren eigen­schap­pen maar zeer beperkt van invloed zijn op het vermo­gen om wiskun­dige vaardig­heden te verwer­ven.
De onder­zoekers merken wel op dat het onder­zoek eigen­lijk binnen een te kleine onder­zoeks­groep heeft plaats­gevon­den en dat de studie vooral vraagt om een onder­zoek onder veel meer kinde­ren in ver­schil­lende leef­tijdsca­tegorie­ën.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


 

ffRekenen: nu al onmisbaar voor 20.000 jongvolwassenen

Het gratis reken­program­ma om toch nog reken­vaardig te worden op referen­tieni­veau 1F. Ga naar www.ffreke­nen.nl en probeer het meteen zelf.
Mail naar licen­ties@ffreke­nen.nl of bel 030-3031499 om u als school aan te melden.

 

ffTrainen: Rekenen 2F en 3F

Nog even een sprint­je trekken met de reken­toets­trainer ffTrai­nen Rekenen 2F en 3F. Ga naar www.fftrai­nen.nl voor verdere informa­tie. Of geef het door aan uw leerlin­gen.
Docen­ten mailen voor een proefli­centie naar licen­ties@fftrai­nen.nl of bellen 030-3031499.

 

Examentrainingen wiskunde en Duits

Langen­doen School­support ver­zorgt voor het derde achter­eenvol­gende jaar in Zwijn­drecht examen­trainin­gen wiskun­de en Duits. De trainin­gen (voor vmbo, havo en vwo) vinden plaats in de week van 28 april.
Zie www.slaag­voorwis­kunde.nl of mail naar info@langen­doen-school­support.nl.

 

NIEUW: gratis proefpakket Got it?! Rekenen

 
Zelf de plussen van Got it voor u en uw leerlin­gen ervaren?
Vraag een gratis proef­pakket aan!
Got it?! De écht adaptie­ve online leerom­geving Rekenen met uniek docen­tendash­board voor gemak, contro­le en over­zicht.

 

APS – Conferentie Taal en rekenen in het vo – 10 april 2014

Veel scholen hebben in hun taal- en rekenbe­leid aangege­ven dat er school­breed aan­dacht is voor taal en rekenen. Deze confe­rentie biedt u:
  • Moge­lijkhe­den om de collega’s van andere vakken dan Neder­lands en wiskun­de te betrek­ken bij het taal- en rekenbe­leid.
  • Inzicht in hoe de vorde­ringen van leerlin­gen kunnen worden bijge­houden en wat er met deze gege­vens gedaan kan worden in de school.
  • Een over­zicht van de laatste stand van zaken.
Naast twee plenai­re sessies zijn er twee prakti­sche work­shopron­des. Het volledi­ge program­ma en het in­schrijf­formu­lier vindt u op de website.
Kijk voor meer informa­tie op www.aps.nl/agenda/-/event/1099727

 

CPS – Conferentie Kernvakken op orde – 15 april 2014

Confe­rentie Kernvak­ken op orde, 15 april 2014: www.cps.nl/kernvak­kenopor­de.

 

Docenten vwo gezocht

Wij zijn op zoek naar enthou­siaste docen­ten met examen­erva­ring die in de meiva­kantie 3-daagse examen­trainin­gen willen verzor­gen.
Informa­tie op www.mathema­ticus.nl en sollici­tatie naar hschut­jes@mathema­ticus.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl