WiskundE-brief nummer 600   27-05-2012

Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 3200 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.

Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.

Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Zeshonderd

Het is zover. We hebben met de wiskundE-brief het zesde honderdvoud bereikt. En zijn zeshonderd wiskundE-brieven boordevol actualiteiten, interessante artikelen, en aantrekkelijke vacatures niet op zijn minst een reden voor een feestje?

Zeshonderd is een mooi rond getal. Maar is het nu ook echt een bijzonder getal? Toegegeven; het getal heeft best een aantal speciale eigenschappen. Zo zit het bijvoorbeeld lekker strak ingeklemd tussen de priemgetallen 599 en 601 en is het, u zag dat uiteraard meteen, ook nog eens deelbaar door de eerste zes positieve natuurlijke getallen. Maar is het misschien niet zo dat alle getallen wel iets bijzonders hebben? Of bestaat er werkelijk zoiets als een niet-bijzonder getal?

Alle getallen
Wel, laten we u uit de droom helpen: alle getallen zijn bijzonder. Dat is niet zo maar een bewering, het is met een oud en heel bekend wiskundig bewijs uit het ongerijmde zelfs onweerlegbaar aan te tonen. Kijk maar:

Bewijs
Neem aan dat er niet-bijzondere getallen bestaan. Dan volgt daaruit dat er ook een laagste getal L bestaat dat niet bijzonder is. Maar vanwege het feit dat L het laagste niet-bijzondere getal is, is L een bijzonder getal. Dat geeft een tegenstrijdigheid en daarom is de aanname niet waar. Alle getallen zijn dus bijzonder.

Bijzonder
U ziet het: zo bijzonder is de zeshonderdste wiskundE-brief dus niet. Bovendien zitten ook uw redacteuren op dit moment bijzonder diep in het examenwerk. Vandaar dat wij voor nummer 600 geen bijzondere acties op het oog hebben. Maar mocht u overwegen om ons een taart te sturen met 600 kaarsjes er op, dan houden wij ons natuurlijk bijzonder aanbevolen.

red


Documentaire Bruno Ernst

Momenteel is er een documentaire in de maak over Hans de Rijk, beter bekend onder het pseudoniem Bruno Ernst. Hans de Rijk is onder meer oprichter van het wiskundetijdschrift Pythagoras en de stichting Ars et Mathesis.

Hans de Rijk heeft jaren lang een vriendschap onderhouden met M.C. Escher. In 2008 won De Rijk de NWO-oeuvreprijs voor zijn rol als wetenschapspopularisator.

Nieuwsgierig
Regisseurs Sopa Bouman en Emily de Klerk leggen het productieve leven van Hans de Rijk vast in een documentaire getiteld Een leven lang nieuwsgierig, een titel die Hans de Rijk treffend typeert. U kunt eraan meehelpen dat dit mooie project wordt gerealiseerd door via Cinecrowd een donatie te plegen. Als die donatie tenminste 25 euro is, ontvangt u na realisatie een dvd van de film.

Bron: Wiskunde Persdienst


Slap examen wiskunde B

Vorig jaar ben ik 5 maanden voor wiskunde B en D ingevallen in 6 vwo. Ook op mijn leeftijd (72) vond ik dat geweldige ervaring. Ik heb mijn leerlingen goed kennis laten maken met de schoonheid van ons vak, natuurlijk met inachtneming van de programmaeisen.

Zo heb ik met de leerlingen bijvoorbeeld het primitiveren structureel en zonder rekenmachine aangepakt. Ook het ik veel tijd gestoken in de interpretatie van de grafiek van de afgeleide functie. En zo kan ik nog veel meer zaken noemen.

Geen kegelsneden
Als ik nu de examenopgaven van 2012 bekijk, vind ik helaas weinig of niets terug van mijn benadering. In plaats daarvan zie ik veel knoppenwerk, dubbelgetoetste meetkunde-onderdelen en helemaal geen kegelsneden. Veel inzicht wordt er niet gevraagd. Een Lissajousfiguur dat de leerlingen gemakkelijk zelf zouden moeten kunnen tekenen, wordt gewoon voorgekauwd.

Is het de examenmakers niet bekend dat bijvoorbeeld in Delft de rekenmachine 'uit ten boze' is? Dat daar inzicht en geen knoppenwerk wordt gevraagd? Ik vermoed dat veel collega’s net als ik teleurgesteld zijn in zo'n slap examen na zo'n grondige voorbereiding.

Cor Oosterom


RTTI en toetsen

Sinds enige tijd zijn wij op het Fons Vitae lyceum bezig met het toepassen van RTTI in onze toetsen om de determinering van leerlingen op havo/vwo beter te kunnen uitvoeren.

RTTI staat voor de vier cognitieve niveaus Reproductie, Toepassingsgericht niveau 1 (bekende context), Toepassingsgericht niveau 2 (onbekende context) en Inzicht. RTTI is een techniek om scherp en transparant deze vier niveaus van leren in kaart te brengen. Het maakt de leerprocessen van leerlingen inzichtelijk en activeert zo de onderwijsonwikkeling binnen een school.

Doel
De bedoeling is dat we onze toetsvragen in de vier genoemde cognitieve niveaus indelen en gaan bijhouden hoe iedere leerling op de verschillende niveaus scoort. Wij vermoeden dat het toepassen van RTTI waardevol is maar we hebben het idee dat we nog niet voldoende gewapend zijn om er echt mee aan de slag te gaan.

Oproep
Zo zijn we erg benieuwd naar hoe de examens ingedeeld zijn en wat de examenmakers bij het samenstellen van een examen voor ogen hebben. Wat is in een examen bijvoorbeeld de verdeling tussen reproductievragen en inzichtvragen?

Wij hebben regelmatig diepgaande discussies. We zijn daarom benieuwd of andere scholen of secties ook met RTTI bezig zijn en hoe zij het aanpakken. Reacties zijn dan ook zeer welkom.

Nicole de Kleijn, dekleijn@fonsvitae.nl,
Fons Vitae lyceum Amsterdam.


Wiskunderoute Boerhaave

Momenteel maak ik in het kader van mijn studie een wiskunderoute in Museum Boerhaave. Deze route kunnen kinderen met hun ouders vanaf zaterdag 2 juni volgen. Het draait in deze route vooral om het 'doen'.

Kinderen en ouders gaan tijdens de route al snel zelf met een koffer met replica's aan de slag. Hoeken meten met een kwadrant, tekeningen verkleinen met een tekenaap, rekenen met rekenstaafjes; zowel de voorwerpen als de wiskunde zelf komen tijdens de route tot leven.

Meer informatie kunt u vinden op de website van het museum: www.museumboerhaave.nl/actueel/wiskunde-route.

Jasper van der Schors, Museum Boerhaave


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nl


Vacature Kampen (1e graads)

Het Almere College Kampen-Dronten zoekt voor haar vestiging in Kampen met ingang van het cursusjaar 2012-2013 een docent wiskunde 1e graads voor 1,0 fte. Schaal LD, deeltijd bespreekbaar.

Kijk voor meer informatie op www.almerecollege.nl.


Vacature Nijmegen (1e graad)

Op het Kandinsky College locatie Malderburchtstraat Nijmegen Zoeken wij per 1 augustus docenten wiskunde, 1e graads bevoegd of in opleiding, voor 1,7 fte. Afhankelijk van ervaring is de inschaling bespreekbaar.

Voor meer informatie: C. van den Berg, 024 3594422.


Vacature Hilversum (2e graads)

Per 1 augustus 2012 heeft De Savornin Lohman in Hilversum een vacature wiskunde van 0.5 tot 1.0 fte.

Verdere informatie kunt u vinden op www.savorninlohman.nl.


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl