WiskundE-brief nummer 592   11-03-2012

Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3100 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.

Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.

Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Wiskunde verplicht op havo C&M (reactie)

Prima hoor, om wiskunde verplicht te stellen. Maar ik keur het af om leerlingen met havo C&M ook de mogelijkheid te geven om wiskunde C te kiezen. Op havo en vwo wordt het profiel C&M het minst gekozen. Voor grote havo en vwo afdelingen is dit geen probleem. Maar kleinere afdelingen geven ook kleinere aantallen voor wiskunde C en dat is duur, te duur in een tijd dat we alle zeilen bij moeten zetten.

Misschien ontstaan er ook bij grotere afdelingen trouwens wel problemen. Wij hebben de laatste jaren gemiddeld 150 leerlingen in 4 havo waarvan er gemiddeld maar 3 leerlingen geen wiskunde kiezen. Dat wordt in 2015 dus een klasje van 3 ...

Wiskunde C niet nodig
Waarom is er überhaupt een wiskunde C variant op havo nodig? Als je het huidige havo wiskunde A programma vergelijkt met het programma van voor de tweede fase (weliswaar met meer lesuren in de week), dan zie je zo dat het vereiste wiskunde- en abstractieniveau tegenwoordig al fors lager ligt. Iedere havoleerling zou het huidige wiskunde A gewoon met een 5 of hoger moeten kunnen afronden. Als we de havo-opleiding nog serieus nemen tenminste.

Rekenen
Extra aandacht voor rekenen? helemaal akkoord. Een landelijk examen voor rekenen? Vooruit dan maar. Maar hoe is het toch mogelijk dat het vak rekenen in de slaag-zakregeling met hetzelfde gewicht wordt opgenomen als wiskunde, Nederlands en Engels? Waarom wordt de rekentoets niet als onderdeel van het PTA voor wiskunde opgevoerd, ongeveer net als de taaltoets bij Nederlands? Welke adviescommissie is op dat onzalige idee gekomen?

Laten we met beide benen op de grond blijven staan. Rekenen is gewoon een onderdeel van het vak wiskunde en hoort in de slaag-zakregeling niet thuis op het podium waarop het nu is gezet. Is het nu werkelijk zo dat alle wijze onderwijsmensen in wiskundeland dit ondersteunen en wij het in het werkveld gewoon niet goed begrijpen?

Moet alles digitaal?
Nog een laatste punt. Ik ben bezig met de testtoetsen 3F van Cito. Digitale afname kost ons heel veel tijd in de organisatorische en logistieke procedures. Waarom doen we die toetsen niet gewoon op papier? Dat is voor de meeste scholen organisatorisch veel gemakkelijker en levert corrigeerbaar werk op waarbij de mogelijkheid bestaat om ook tussenstappen in de berekening in de norm op te nemen. Of is het misschien dat men de examinatoren niet vertrouwt?

Paul Geboers, gbs@ivo-deurne.nl.
Docent wiskunde en teamleider.


Mini-symposium wiskundedidactiek

Dit voorjaar verschijnt bij uitgeverij Epsilon het Handboek Wiskundedidactiek, geschreven onder redactie van Paul Drijvers, Anne van Streun en Bert Zwaneveld. Het boek richt zich op docenten wiskunde, studenten lerarenopleiding wiskunde, opleiders en onderzoekers. Het is tot stand gekomen door een samenwerking van lerarenopleiders in het kader van het ELWIeR project (Expertisecentrum Lerarenopleiding Wiskunde en Rekenonderwijs).

Ter gelegenheid van deze verschijning vindt op 8 juni van 14:00 tot 17:00 uur een Mini-symposium Wiskundedidactiek plaats op de Hogeschool Domstad in Utrecht. Onder voorzitterschap van Bert Zwaneveld zullen onder ander spreken:

  • Joop van Dormolen, de auteur van het bekende boek ‘Didactiek van de wiskunde’.
  • Anne van Streun, de initiatiefnemer van het nieuwe Handboek.

U kunt zich aanmelden voor dit mini-symposium, waaraan geen kosten zijn verbonden, door een email te sturen naar Ank van der Heiden-Bergsteijn.


Symposium Beter Onderwijs Nederland

Op 31 maart 2012 houdt Beter Onderwijs Nederland (BON) haar algemene ledenvergadering. Aansluitend aan die ledenvergadering volgt het jaarlijkse symposium van BON. Dit symposium is zowel voor leden als voor niet-leden gratis toegankelijk. Het onderwerp is 'de lerarenopleiding'.

Dit symposium, dat om 13:15 uur begint en op Hogeschool Inholland in Rotterdam wordt gehouden, is interessant vanwege een aantal prominente sprekers. Zo komen bijvoorbeeld de heer Doekle Terpstra, prof. dr. J. van de Craats en minister J.M. van Bijsterveldt aan het woord. Ook kan er een klein uurtje worden gediscussieerd met de vaste kamercommissie Onderwijs.

Het volledige programma en een routebeschrijving vindt u op de site van BON. U kunt zich op deze site ook aanmelden.


Masterclasses TU/e

Ook dit jaar organiseert de Technische Universiteit Eindhoven weer diverse masterclasses:

  • donderdag 5 april of vrijdag 20 april: wiskunde en verkeer, met aandacht voor wachtrijtheorie.
  • vrijdag 23 maart of vrijdag 11 mei: cryptografie en cryptoanalyse, over het algebraïsch beveiligen van geheimen.

De masterclasses duren een gehele dag (van 9:30 tot 16:30 uur). Lunch, koffie en thee worden verzorgd.

De masterclasses richten zich op scholieren uit vwo 5 en 6. Wiskunde D is absoluut geen vereiste. Een masterclass kan zeer geschikt zijn als start voor een profielwerkstuk of een keuzeonderwerp.

Alhoewel u groepen kunt aanmelden, zien wij het liefst dat leerlingen zich individueel aanmelden. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

Voor meer informatie en voor aanmelding kunt u een email sturen naar slkerstens@gmail.com.


Bernoulli lezing

Op maandag 2 april 2012 is er weer een Johann Bernoulli lezing. De spreker is dit keer Richard Gill, hoogleraar Mathematische Statistiek in Leiden. Zijn onderwerp is Bernoulli Trials: Lies, damned lies and legal truth. De laudatie zal worden verzorgd door Ernst Wit, hoogleraar Statistiek en Stochastiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De lezing vindt plaats in de aula van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen, Broerstraat 5. Aanvang: 19.30 uur. Ga voor nadere informatie naar bernoulli.math.rug.nl.


Leve de Wiskunde! 2012

Vrijdag 13 april vindt alweer de tiende editie plaats van Leve de Wiskunde! Tijdens dit jaarlijks terugkerend evenement vertellen vooraanstaande wetenschappers over hun bevindingen in en rondom de wiskunde.

In de ochtend is er een voordracht over een baanbrekende nieuwe methode om dynamische systemen te analyseren, met toepassingen die variëren van bloedklontering bij trombose tot regelnetwerken in cellen. Daarna volgt een lezing over de samenhang tussen moeilijke wiskundige formules en hoe we die kunnen vangen in een hoogdimensionale polytoop.

Na de lunch wordt het congres vervolgd met een uiteenzetting over de logica achter quantumprocedures zoals die gebruikt worden in de quantuminformatietechnologie. Na deze uiteenzetting 'breken' we de dag met een wiskundig intermezzo waarover we nog niets verklappen. En na een koffiepauze sluiten we dan af met een lezing over de belangrijke rol van de wiskunde in weers- en klimaatvoorspellingen aan de hand van het Lorenzmodel.

Alle belangstellenden zijn van harte welkom om deel te nemen aan Leve de Wiskunde! Daarnaast moedigen we docenten aan om geïnteresseerde leerlingen mee te nemen. Er zijn geen kosten aan verbonden en docenten kunnen een nascholingscertificaat ontvangen.

Meer informatie en aanmelding via www.science.uva.nl/levedewiskunde.


Nieuwe site over schoolbreed taal- en rekenbeleid

Het APS heeft onlangs een website voor het voortgezet onderwijs gelanceerd over taal- en rekenbeleid.

Veel scholen voor voortgezet onderwijs zijn begonnen met het voeren van taal- en rekenbeleid. De invoering van de referentieniveaus taal en rekenen maken dat noodzakelijk. Onlangs nog benadrukte de minister in een brief aan de Kamer nog de noodzaak van een schoolbrede aanpak voor het bereiken van relevante resultaten.

Acht scholen die al verder zijn op dit gebied, hebben samen met de taal- en rekenexperts van het APS de koppen bij elkaar gestoken. Hun kennis en ervaring is nu beschikbaar op de genoemde site. Het is een site met ideeën, voorbeelden uit de praktijk, do’s en don’ts, tips, instrumenten en bronnen.

De site bevat veel bruikbaar materiaal dat aan de eigen situatie van de school aan te passen is. U vindt de site op www.beleidtaalenrekenenvo.nl.


Wetenschap101

Wetenschap101.nl is een videoblog over exacte wetenschap. Vanaf eind februari 2012 maken Govert Schilling (sterrenkunde) en Ionica Smeets (wiskunde) er wekelijks filmpjes over hun vakgebieden. Verrassend, enthousiasmerend, toegankelijk en allesbehalve tijdrovend.

De filmpjes op Wetenschap101 duren namelijk nooit langer dan 101 seconden. Waarom 101? Niet omdat dat het 26ste priemgetal is of het atoomnummer van mendelevium. Ook niet omdat 101 het aantal dalmatiërs in de beroemde Disneyfilm is. Maar wél omdat het getal 101 in de Verenigde Staten, Canada en Australië gebruikt wordt als het cursusnummer van een inleidend college op beginnersniveau, voor welk vak dan ook.

Lekker kort
Onze filmpjes moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast geloven wij dat je in 101 seconden precies één idee goed kunt vertellen. Lekker kort maar wél met inhoud.

Ionica Smeets


Verschenen

In de rubriek Verschenen wordt kort aandacht besteed aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzending is uiteraard welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe de bijdrage geplaatst wordt. Ga voor meer informatie naar www.wiskundebrief.nl/bijdragen.html.


Kansrekening - een introductie (Alex van den Brandhof)

Uitgever: Epsilon Uitgaven
Prijs: 17 euro
ISBN: 978-90-5041-128-8

Kansrekening - een introductie is een boek dat speciaal geschreven is voor het vak Wiskunde D. Met theorie, voorbeelden en vele opgaven én uitwerkingen achterin.

Meer informatie: www.kansrekening.nl.


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nl


Vacature wiskunde Zaandam

Gezocht per 1 augustus a.s. kundige docent(e) wiskunde 1e/2e gr.
Wtf 0,6-1,0. Vaste uren. Inschaling in overleg. LC of LD behoort tot de mogelijkheden.

St. Michaël College, school voor havo/vwo te Zaandam.
Eenpitter, deelnemer Universum Programma.

U kunt u sollicitatie mailen naar vacatures@stmichaelcollege.nl of bellen met mevr. M. Ruigrok, tel: 075-6127474. Website: www.stmichaelcollege.nl.


Eerstegraads vacature Zutphen

Vrijeschool Zutphen VO zoekt voor het schooljaar 2012-2013 een eerstegraads docent wiskunde voor 0,8 fte. Graag komen wij in contact met docenten die affiniteit en/of ervaring met het vrijeschoolonderwijs hebben.

Uw reactie kunt u mailen naar mschipper@vszutphen.nl.


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl