WiskundE-brief nummer 592 11-03-2012Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3100 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Wiskunde verplicht op havo C&M (reactie)
Prima hoor, om wiskunde verplicht te stellen. Maar ik keur het af om
leerlingen met havo C&M ook de mogelijkheid te geven om wiskunde C te kiezen.
Op havo en vwo wordt het profiel C&M het minst gekozen. Voor grote havo en
vwo afdelingen is dit geen probleem. Maar kleinere afdelingen geven ook
kleinere aantallen voor wiskunde C en dat is duur, te duur in een tijd dat
we alle zeilen bij moeten zetten.
Misschien ontstaan er ook bij grotere afdelingen trouwens wel problemen. Wij hebben
de laatste jaren gemiddeld 150 leerlingen in 4 havo waarvan er gemiddeld maar 3
leerlingen geen wiskunde kiezen. Dat wordt in 2015 dus een klasje van 3 ...
Wiskunde C niet nodig
Waarom is er überhaupt een wiskunde C variant op havo nodig? Als je het huidige havo wiskunde A programma vergelijkt met het programma van voor de tweede fase (weliswaar met meer lesuren in de week), dan zie je zo dat het vereiste wiskunde- en abstractieniveau tegenwoordig al fors lager ligt. Iedere havoleerling zou het huidige wiskunde A gewoon met een 5 of hoger moeten kunnen afronden. Als we de havo-opleiding nog serieus nemen tenminste. Rekenen Extra aandacht voor rekenen? helemaal akkoord. Een landelijk examen voor rekenen? Vooruit dan maar. Maar hoe is het toch mogelijk dat het vak rekenen in de slaag-zakregeling met hetzelfde gewicht wordt opgenomen als wiskunde, Nederlands en Engels? Waarom wordt de rekentoets niet als onderdeel van het PTA voor wiskunde opgevoerd, ongeveer net als de taaltoets bij Nederlands? Welke adviescommissie is op dat onzalige idee gekomen? Laten we met beide benen op de grond blijven staan. Rekenen is gewoon een onderdeel van het vak wiskunde en hoort in de slaag-zakregeling niet thuis op het podium waarop het nu is gezet. Is het nu werkelijk zo dat alle wijze onderwijsmensen in wiskundeland dit ondersteunen en wij het in het werkveld gewoon niet goed begrijpen? Moet alles digitaal? Nog een laatste punt. Ik ben bezig met de testtoetsen 3F van Cito. Digitale afname kost ons heel veel tijd in de organisatorische en logistieke procedures. Waarom doen we die toetsen niet gewoon op papier? Dat is voor de meeste scholen organisatorisch veel gemakkelijker en levert corrigeerbaar werk op waarbij de mogelijkheid bestaat om ook tussenstappen in de berekening in de norm op te nemen. Of is het misschien dat men de examinatoren niet vertrouwt? Paul Geboers, gbs@ivo-deurne.nl. Docent wiskunde en teamleider. Mini-symposium wiskundedidactiek
Dit voorjaar verschijnt bij uitgeverij Epsilon het Handboek Wiskundedidactiek,
geschreven onder redactie van Paul Drijvers, Anne van Streun en Bert Zwaneveld.
Het boek richt zich op docenten wiskunde, studenten lerarenopleiding wiskunde,
opleiders en onderzoekers. Het is tot stand gekomen door een samenwerking van
lerarenopleiders in het kader van het ELWIeR project (Expertisecentrum Lerarenopleiding
Wiskunde en Rekenonderwijs).
Ter gelegenheid van deze verschijning vindt op 8 juni van 14:00 tot 17:00 uur
een Mini-symposium Wiskundedidactiek plaats op de Hogeschool Domstad in Utrecht.
Onder voorzitterschap van Bert Zwaneveld zullen onder ander spreken:
Symposium Beter Onderwijs Nederland
Op 31 maart 2012 houdt Beter Onderwijs Nederland (BON) haar algemene
ledenvergadering. Aansluitend aan die ledenvergadering volgt het jaarlijkse
symposium van BON. Dit symposium is zowel voor leden als voor niet-leden
gratis toegankelijk. Het onderwerp is 'de lerarenopleiding'.
Dit symposium, dat om 13:15 uur begint en op Hogeschool Inholland in Rotterdam
wordt gehouden, is interessant vanwege een aantal prominente sprekers. Zo komen
bijvoorbeeld de heer Doekle Terpstra, prof. dr. J. van de Craats en minister
J.M. van Bijsterveldt aan het woord. Ook kan er een klein uurtje worden
gediscussieerd met de vaste kamercommissie Onderwijs.
Het volledige programma en een routebeschrijving vindt u op
de site van BON.
U kunt zich op deze site ook aanmelden.
Masterclasses TU/e
Ook dit jaar organiseert de Technische Universiteit Eindhoven weer diverse masterclasses:
Bernoulli lezing
Op maandag 2 april 2012 is er weer een Johann Bernoulli lezing.
De spreker is dit keer Richard Gill, hoogleraar Mathematische
Statistiek in Leiden. Zijn onderwerp is Bernoulli Trials:
Lies, damned lies and legal truth. De laudatie zal worden
verzorgd door Ernst Wit, hoogleraar Statistiek en Stochastiek
aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De lezing vindt plaats in de aula van het Academiegebouw van de
Rijksuniversiteit Groningen, Broerstraat 5. Aanvang: 19.30 uur.
Ga voor nadere informatie naar
bernoulli.math.rug.nl.
Leve de Wiskunde! 2012
Vrijdag 13 april vindt alweer de tiende editie plaats van Leve de Wiskunde!
Tijdens dit jaarlijks terugkerend evenement vertellen vooraanstaande wetenschappers
over hun bevindingen in en rondom de wiskunde.
In de ochtend is er een voordracht over een baanbrekende nieuwe methode om dynamische
systemen te analyseren, met toepassingen die variëren van bloedklontering bij trombose
tot regelnetwerken in cellen. Daarna volgt een lezing over de samenhang tussen
moeilijke wiskundige formules en hoe we die kunnen vangen in een hoogdimensionale
polytoop.
Na de lunch wordt het congres vervolgd met een uiteenzetting over de logica achter
quantumprocedures zoals die gebruikt worden in de quantuminformatietechnologie.
Na deze uiteenzetting 'breken' we de dag met een wiskundig intermezzo waarover we
nog niets verklappen. En na een koffiepauze sluiten we dan af met een lezing over
de belangrijke rol van de wiskunde in weers- en klimaatvoorspellingen aan de hand
van het Lorenzmodel.
Alle belangstellenden zijn van harte welkom om deel te nemen aan Leve de Wiskunde!
Daarnaast moedigen we docenten aan om geïnteresseerde leerlingen mee te nemen. Er
zijn geen kosten aan verbonden en docenten kunnen een nascholingscertificaat ontvangen.
Meer informatie en aanmelding via
www.science.uva.nl/levedewiskunde.
Nieuwe site over schoolbreed taal- en rekenbeleid
Het APS heeft onlangs een website voor het voortgezet onderwijs gelanceerd
over taal- en rekenbeleid.
Veel scholen voor voortgezet onderwijs zijn begonnen met het voeren van
taal- en rekenbeleid. De invoering van de referentieniveaus taal en rekenen
maken dat noodzakelijk. Onlangs nog benadrukte de minister in een brief aan de
Kamer nog de noodzaak van een schoolbrede aanpak voor het bereiken van relevante
resultaten.
Acht scholen die al verder zijn op dit gebied, hebben samen met de taal-
en rekenexperts van het APS de koppen bij elkaar gestoken. Hun kennis en ervaring
is nu beschikbaar op de genoemde site. Het is een site met ideeën, voorbeelden uit
de praktijk, dos en donts, tips, instrumenten en bronnen.
De site bevat veel bruikbaar materiaal dat aan de eigen situatie van de school
aan te passen is. U vindt de site op
www.beleidtaalenrekenenvo.nl.
Wetenschap101
Wetenschap101.nl
is een videoblog over exacte wetenschap. Vanaf eind februari 2012
maken Govert Schilling (sterrenkunde) en Ionica Smeets (wiskunde)
er wekelijks filmpjes over hun vakgebieden. Verrassend,
enthousiasmerend, toegankelijk en allesbehalve tijdrovend.
De filmpjes op Wetenschap101 duren namelijk nooit langer dan 101 seconden.
Waarom 101? Niet omdat dat het 26ste priemgetal is of het atoomnummer
van mendelevium. Ook niet omdat 101 het aantal dalmatiërs in de
beroemde Disneyfilm is. Maar wél omdat het getal 101 in de Verenigde
Staten, Canada en Australië gebruikt wordt als het cursusnummer van
een inleidend college op beginnersniveau, voor welk vak dan ook.
Lekker kort
Onze filmpjes moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast geloven wij dat je in 101 seconden precies één idee goed kunt vertellen. Lekker kort maar wél met inhoud. Ionica Smeets VerschenenIn de rubriek Verschenen wordt kort aandacht besteed aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs. Uw inzending is uiteraard welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe de bijdrage geplaatst wordt. Ga voor meer informatie naar www.wiskundebrief.nl/bijdragen.html.Kansrekening - een introductie (Alex van den Brandhof)
Uitgever: Epsilon Uitgaven
Prijs: 17 euro ISBN: 978-90-5041-128-8 Kansrekening - een introductie is een boek dat speciaal geschreven is voor het vak Wiskunde D. Met theorie, voorbeelden en vele opgaven én uitwerkingen achterin. Meer informatie: www.kansrekening.nl. AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlVacature wiskunde Zaandam
Gezocht per 1 augustus a.s. kundige docent(e) wiskunde 1e/2e gr.
Wtf 0,6-1,0. Vaste uren. Inschaling in overleg. LC of LD behoort tot de mogelijkheden. St. Michaël College, school voor havo/vwo te Zaandam. Eenpitter, deelnemer Universum Programma. U kunt u sollicitatie mailen naar vacatures@stmichaelcollege.nl of bellen met mevr. M. Ruigrok, tel: 075-6127474. Website: www.stmichaelcollege.nl. Eerstegraads vacature Zutphen
Vrijeschool Zutphen VO zoekt voor het schooljaar 2012-2013 een eerstegraads docent wiskunde
voor 0,8 fte. Graag komen wij in contact met docenten die affiniteit en/of ervaring met het
vrijeschoolonderwijs hebben.
Uw reactie kunt u mailen naar
mschipper@vszutphen.nl.
|