WiskundE-brief nummer 591   04-03-2012

Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3100 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.

Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.

Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Wiskunde verplicht op havo

Op het havo wordt wiskunde met ingang van het schooljaar 2015-2016 een verplicht vak voor alle leerlingen. De ministerraad heeft daar op voorstel van minister Van Bijsterveldt afgelopen vrijdag mee ingestemd.

Het kabinet wil de havoleerlingen met het profiel cultuur & maatschappij (C&M) zo beter voorbereiden op het hoger onderwijs. Deze groep kent op dit moment namelijk de laagste doorstroom naar het hoger onderwijs en de hoogste uitvalcijfers.

Wiskunde C
Voor het vervolgonderwijs is het belangrijk dat leerlingen beschikken over voldoende wiskundige bagage. Tegelijkertijd mag het vak geen zwaar struikelblok worden om door te kunnen stromen naar het hoger onderwijs. Daarom wordt het wiskundeaanbod voor havo C&M aangevuld met het vak wiskunde C. Een werkgroep van cTWO (commissie Toekomst WiskundeOnderwijs) is al bezig met het opstellen van een examenprogramma.

ANW niet meer verplicht
Naast deze maatregel krijgen scholen meer ruimte om zelf invulling te geven aan de profielen. Scholen wordt meer ruimte geboden hoe zij de verplichte culturele en kunstzinnige vorming aanbieden. Het vak Algemene Natuurwetenschappen is met ingang van 2015-2016 geen verplicht vak meer voor het vwo. Voor havo was dit al zo. De profielstructuur blijft verder ongemoeid.

gk


Prestatiebeloning in het onderwijs

Prestatiebeloning in het onderwijs is een speerpunt van het kabinet Rutte en van de onderwijsagenda van staatssecretaris Zijlstra. Het idee van prestatiebeloning wordt binnen het onderwijs echter nauwelijks gedragen. De slogan 'geen bonus maar banen' van de AOb laat wat dat betreft weinig te raden over.

Een andere indicatie dat het invoeren van prestatiebeloning in het onderwijs een heilloze weg is, is het feit dat er wereldwijd op het gebied van de teambeloning, een variant van prestatiebeloning waarbinnen de solidariteit tussen medewerkers tenminste nog enigszins bewaard blijft, maar een stuk of zes relevante wetenschappelijke studies te vinden zijn. En alleen in ontwikkelingslanden blijkt die vorm van prestatiebeloning een duidelijk positieve invloed te hebben op de leeropbrengst.

Scholen trekken zich terug
Het Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER), een samenwerkingsverband van de universiteiten van Groningen, Amsterdam en Maastricht, kreeg in 2011 de opdracht van OCW om de effectiviteit van prestatiebeloning in het onderwijs in Nederland 'Evidence Based' te onderzoeken. Van de tientallen scholen in Noord Holland die aanvankelijk in het eerste onderzoek wilde participeren, trokken op één na alle scholen zich na intern beraad snel weer terug. Een duidelijkere indicatie dat de prestatiebeloning door het veld niet gedragen wordt en in Nederland dus geen kans van slagen heeft, bestaat mijns inziens niet.

Ton Groeneveld


Wiskunde 2.0. Wat willen we met wiskunde op het HBO?

De Landelijke werkgroep HBO-wiskunde (onderdeel van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) organiseert op 19 april een conferentie, getiteld: ‘Wiskunde 2.0. Wat willen we met wiskunde op het HBO?’

Met de conferentie willen we aandacht geven aan vragen als: 'welke rol spelen wiskundige vaardigheden en wiskundige denkactiviteiten in de beroepspraktijk van H(B)O afgestudeerden (techniek, economie en landbouw)?', 'Hoe kunnen we hiermee de doorlopende leerlijnen van instroom tot uitstroom naar het beroepenveld verbeteren?' en 'Welk wiskunde-onderwijs is daarvoor van belang in het VO, MBO en H(B)O?'.

Hiermee sluiten we aan bij de discussie over de vraag, hoe we de huidige hoogwaardige kenniseconomie in Nederland kunnen vasthouden. Onderdeel daarvan is het dreigende tekort aan ‘kenniswerkers’, dus de mensen die voor de daadwerkelijke innovatie moeten zorgen. Onze hypothese is dat er een verband bestaat tussen deze dreigende ontwikkeling en de kwaliteit en de kwantiteit van het wiskunde-onderwijs in het secundair en tertiair onderwijs.

De conferentie zal worden gehouden op donderdagmiddag 19 april 2012 aan de Hogeschool Domstad in Utrecht.Het globale programma ziet er als volgt uit:

  • Na een lunch worden twee plenaire presentaties gehouden over de betekenis van wiskunde voor de hbo-beroepspraktijk.
    1. Roel van Asselt, oud lector Saxion Hogescholen, zal verslag doen van een veldonderzoek naar de betekenis van wiskunde in het beroepsveld.
    2. De tweede spreker is Wil Schilders, hoogleraar wiskunde en informatica aan de TUE en directeur van Platform Wiskunde Nederland. Hij zal zijn visie geven op het probleem, aansluitend op het verslag van het veldonderzoek en vanuit zijn ervaring bij NXP.
  • Daarna volgen enkele parallelle workshops waarin specifieke beroepspraktijken centraal staan en de leerdoelen die daaruit volgen. Het gaat daarbij niet alleen om reken- en formulevaardigheden maar ook om vaardigheden en denkactiviteiten als kritisch denken, methodisch probleemoplossen, algebraïseren etc.
  • In het afsluitende plenaire deel zullen we proberen te komen tot algemene conclusies.

Houd dus de middag van de 19e april vrij!

Voor uitgebreidere informatie en inschrijving kunt u terecht op de site van de NVvW.


Theresialyceum winnaar Nederlandse Wiskunde Olympiade

Op vrijdag 9 maart 2012 zal prof. dr. Frits Beukers, voorzitter van de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade, de Nederlandse scholenprijs uitreiken aan het Theresialyceum in Tilburg.

Steeds meer scholen en leerlingen doen mee aan de Nederlandse Wiskunde Olympiade. Aan de 51e editie van dit jaar namen maar liefst 5574 leerlingen van 270 scholen deel.

De scholenprijs gaat naar het schoolteam met de hoogste opgetelde score van de beste vijf leerlingen. Dit jaar is dat het Theresialyceum, dat 171 van de 180 punten scoorde. Het is de eerste keer dat het Theresialyceum deze prestigieuze prijs binnenhaalt.

gk


Rekenverbetertraject met de iPad?

Net als veel andere scholen zijn wij bezig met een traject om het rekenen van onze leerlingen te verbeteren. Op dit moment gebruiken wij Rekenblokken van Malmberg. Vooral voor onze vmbo leerlingen zijn wij op zoek naar een ander pakket waarin de rapportage en het volgen van de leerling veel beter werken.

Tijdens ons interne gesprek over 'Muiswerk' ontstond bij ons de vraag in hoeverre er 'apps' voor de iPad zijn die kunnen helpen bij het verbeteren van het rekenen van onze (zwakke) vmbo leerlingen. Er zijn ongetwijfeld veel apps beschikbaar maar die lijken ons allemaal 'hap-snap' en niet ontworpen volgens het systeem van 'diagnose-oefenen-toetsen'.

We staan voor de keuze: aanschaf van laptops of aanschaf van iPad's. Wie kan ons helpen aan onze broodnodige informatie hierover? We horen heel graag van u.

Bastiaan van der Kooij, CSG Prins Maurits, b.vanderkooij@csgpm.nl.


Oproep aan pilotscholen

Ik ben per 1 februari 2012 de coördinator rekenbeleid op het Ashram College in Alphen aan den Rijn. Dat is dus zeer recent.

Ik zag dat er een pilot start voor de rekentoetsen in maart en wil graag in contact komen met scholen die hieraan meedoen, zodat ik iets meer te weten kan komen over hoe de toetsen er uiteindelijk uit komen te zien. Ik heb al een aantal voorbeeldtoetsen van diverse instanties in mijn bezit maar die wijken nogal van elkaar af.

Cor Droog, c.droog@ashram.nl.


Mathelo webcursus GeoGebra 4.0

GeoGebra is een GRATIS softwarepakket voor wiskunde waarmee alle onderdelen van het voortgezet onderwijs op een interactieve manier aan de orde kunnen komen. Eind augustus 2011 werd versie 4.0 gelanceerd met een aantal opvallende vernieuwingen, zoals:

  • Een verbeterde gebruikersinterface, opmaakbalk en invoerhulp.
  • Nieuwe commando’s voor regressie, iteraties, Voronoi diagrammen, slowplot.
  • Aparte onderzoeksvensters voor functies en statistiek.
  • Nieuwe objecten zoals impliciete krommen en ongelijkheden.
  • Vernieuwde teksttool voor dynamische teksten.
  • Besturingselementen zoals invulvakken en actieknoppen waaraan scripts kunnen worden gekoppeld om random oefeningen te genereren.

Om wiskundedocenten kennis te laten maken met de talrijke nieuwe gebruiksmogelijkheden van GeoGebra 4.0, wordt er vanaf 15 maart 2012 een tiendelige webcursus aangeboden via de leeromgeving Mathelo.

Ga voor meer informatie of inschrijven naar www.mathelo.be of stuur een email naar ivan.dewinne@telenet.be.

Ivan De Winne


GeoGebra Awards 2012

Het GeoGebra Instituut Vlaanderen organiseert na de succesvolle dag van GeoGebra een wedstrijd voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en studenten hoger onderwijs. Deelnemers moeten op een creatieve manier GeoGebra gebruiken om een wiskundige eigenschap, een origineel probleem, een (meetkundige) stelling, een object in de omgeving of een begrip uit de wetenschap voor te stellen of te verduidelijken.

De belangrijkste beoordelingscriteria bij de uitwerking van het ingezonden materiaal voor deze wedstrijd zijn de originaliteit en de creativiteit waarmee begrippen en objecten uit wiskunde en wetenschappen worden geïllustreerd door gebruik te maken van GeoGebra als ICT-gereedschap.

Er zijn talrijke waardevolle prijzen te winnen. bijdragen kunnen van 16 maart tot en met 15 april 2012 worden ingezonden. De finale zal op 16 mei 2012 in het Science Technology Center te Brussel worden gehouden.

Ga voor meer informatie naar wedstrijd.geogebra.be


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nl


Vacature Tabor College Hoorn

Per 1 augustus 2012 is er op het Tabor College, locatie Werenfridus, te Hoorn een vacature voor een 1e graads docent wiskunde voor 1,0 fte.

Voor meer informatie over de school: www.tabor.nl/werenfridushome.aspx. Reageren op deze advertentie kan via vacatures@tabor.nl.


Project voor gepensioneerden

Gezocht: ex-wiskunde docenten voor de havo bovenbouw die onlangs met pensioen zijn gegaan en mee willen doen aan een innovatief project om het wiskunde vak begrijpelijker te maken voor middelbare scholieren. Docenten werken vanuit huis en kunnen een aantrekkelijke financiële vergoeding tegemoet zien.

Bel of e-mail Alexander Soeters (06-24678311 of soeters@live.com).


Moderne Wiskundedag 8 maart 2012

Op 8 maart 2012 vindt de jaarlijkse Moderne Wiskundedag plaats in De RheeHorst te Ede. U bent van harte uitgenodigd!

Kijk voor meer informatie op www.modernewiskundedag.nl.


Herziening Moderne Wiskunde Rekenen

De komende jaren worden de Oefenboeken en Digitrainers Rekenen van Moderne Wiskunde volledig herzien en uitgebreid met referentie- en instaptoetsen.

Kijk voor meer informatie op www.modernewiskunde.noordhoff.nl.


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl