WiskundE-brief nr. 570     04-09-2011


redactie: Gerard Koolstra
e-mailadres: redactie@wiskundebrief.nl
website: www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen.
De brief verschijnt (buiten de schoolvakanties) in principe éénmaal per week.
Aanmelding voor een (gratis) abonnement verloopt via de website.
Bijdragen zijn welkom op het redactie-adres; zie de website voor nadere bijzonderheden. De redactie behoudt zich overigens het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Oude nummers zijn te bekijken en op onderwerp te doorzoeken op www.wiskundebrief.nl
Voor tarieven en voorwaarden met betrekking tot de plaatsing van korte advertenties: zie de website.
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 2900 adressen.

in dit nummer:


Redactioneel

Alle zomervakanties zijn nu ook officieel te einde. De hoogste tijd voor een nieuw nummer van de WiskundE-brief. Zoals u in dit en komende nummers kunt zien speelt er weer van alles op het gebied van wiskunde en rekenen. In dit nummer twee berichten over rekenen en rekentoetsen; het hadden er makkelijk meer kunnen zijn. Het is zinnig om sites als www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/ (en voor het mbo: www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl/) in de gaten te houden.
Ik had gehoopt in dit nummer ook een nieuwe redacteur te kunnen verwelkomen. Helaas is die er nog niet. Daarom nogmaals de oproep: Als u belangstelling heeft voor de redactie of de naam van iemand kunt noemen, graag een berichtje!
Tenslotte nog een verzoek: Wilt u adreswijzigingen zoveel mogelijk zelf afhandelen? Op de website staat hoe dat kan.

Een heel goed jaar toegewenst.

gk


Wiskunde mogelijk ook (weer) verplicht op havo

Zowel de Onderwijsraad (zie het stukje over het advies van de raad hieronder) als de minister van ocw hebben gezinspeeld op het (weer) verplicht stellen van wiskunde op het havo. Volgens het CBS heeft de afschaffing van wiskunde als verplicht vak bij meisjes trouwens geleid tot een verschuiving van C&M naar E&M. Mogelijk zal er een wiskunde C variant voor havo ontwikkeld worden, maar dit hangt mede samen met de beslissing die er genomen gaat worden over de profielen. 

gk


Advies Onderwijsraad

De onderwijsraad heeft maandag een kritisch rapport uitgebracht over de kabinetsvoornemens om het aantal profielen te beperken. Opvallend is de aandacht in het rapport voor het vak wiskunde. Er wordt niet alleen een hele paragraaf gewijd aan de Betekenis van wiskunde in het havo- en vwo-curriculum, maar ook worden er opvallende veel im- en expliciete aanbevelingen geformuleerd over ons vak, zoals

Ik vermoed dat bovenstaande door veel collega' s met instemming is gelezen.

gk

bron: profielen in de bovenbouw havo- vwo


Goede prestatie Nederlands team op IMO-2011

Het Nederlands team dat afgelopen juli deelnam aan de internationale Wiskunde Olympiade (in Amsterdam dit jaar) heeft het goed gedaan. Het behaalde de 28e plaats (er waren 101 deelnemende landen), het beste resultaat sinds bijna 30 jaar. De hoogste score werd behaald door het enige meisje van het team: Madelon de Kemp. Omdat de internationale wedstrijd ook werd gewonnen door een vrouwelijke deelnemer (Lisa Sauerbach haalde als enige het maximale aantal punten) kopte de NOS "vrouwen scoren goed bij wiskundolympiade". Die conclusie is wat voorbarig. Bij de ruim 100 deelnemers met meer dan 22 punten zaten welgeteld 4 meisjes- waaronder Madelon.(10 % van alle deelnemers was vrouwelijk).Wel lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat, mede door een intensievere training en de inzet van een gedreven begeleidingsteam, de resultaten van de Nederlandse deelnemers de laatste jaren weer in de lift zitten. Van harte gefeliciteerd!

gk


Flitsbijeenkomsten over de rekentoets VO

Het Steunpunt taal en rekenen vo organiseert in samenwerking met OCW, het College voor Examens (CvE), Cito en SLO een drietal flitsbijeenkomsten over de rekentoets VO (2F en 3F), van 15.00u tot 17.30u met na afloop een broodje en gelegenheid om na te praten en te netwerken.
dinsdag 27 september 2011, Eindhoven
woensdag 28 september 2011, Utrecht
donderdag 29 september 2011, Amsterdam
Vanaf examenjaar 2014 is de rekentoets VO verplicht en maakt deze toets deel uit van het eindexamen. In deze flitsbijeenkomst wordt u voor de pauze zo volledig mogelijk geïnformeerd over de inhoud en het implementatietraject van de VO rekentoets. Aan de orde komen o.a. de laatste ontwikkelingen op het gebied van de wet- en regelgeving (v.w.b. taal en rekenen) door OCW en de opzet van het implementatietraject tot 2014 door het CvE.
Na de pauze wordt u door SLO geïnformeerd over de rekentoetswijzers 2F en 3F, gevolgd door Cito met informatie over de pilot rekentoets VO die in 2012 wordt uitgevoerd en over de ervaringen en resultaten van de pilot rekenen in 2011.
De rekentoets zal worden afgenomen in het computerprogramma ExamenTester. Cito zal ingaan op praktische zaken en noodzakelijke voorwaarden voor deelname aan de pilot. Deze flitsbijeenkomsten zijn gericht op inhoud en proces. Informatie over installatie en gebruik van ExamenTester komt in november in aparte bijeenkomsten voor examensecretarissen en systeembeheerders aan de orde.
Aan deelname aan de flitsbijeenkomsten zijn geen kosten verbonden.
Voor meer info en aanmelding: klik hier.


Gezocht: Scholen die willen deelnemen aan onderzoek Rekenen in Beeld

APS doet in samenwerking met de Erasmusuniversiteit onderzoek naar het effect van het op verschillende manieren aanbieden van contexten in rekenopgaven. Het onderzoek is gehonoreerd door het programma Onderwijsbewijs van het Ministerie van OCW als een onderzoek met een evidence-based opzet. De hypothese is dat leerlingen door het terugdringen van de taligheid beter in staat zijn hun rekenkennis en –vaardigheden te tonen. De uitkomsten van dit onderzoek kan gevolgen hebben voor toekomstig rekenmateriaal en rekentoetsen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in alle lagen van het onderwijs: basisonderwijs (groep 7,8), voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo) en mbo. Leerlingen krijgen in een reeks opgaven random een mengeling van talige en beeldende contexten. Het gaat om een webbased digitale rekentoets van 24 opgaven. De toets als geheel is op niveau 2F. Leerlingen krijgen een persoonlijke toetsuitslag per e-mail met hun totsaalscore en hun scores op de vier rekendomeinen. Docenten kunnen de resultaten van hun leerlingen en klassen/groepen direct na de afname tot op opgavenniveau inzien en downloaden via de docent-tool Coach.
In juni 2011 is een succesvolle proefafname gehouden met meer dan 7000 leerlingen. De grote landelijke afname zal plaatsvinden van maandag 10 oktober tot en met vrijdag 4 november 201.
Afname kan schoolbreed, maar ook docenten die met een klas of een groepje leerlingen willen meedoen zijn van harte welkom.
Deelnameformulieren en een FAQ zijn te downloaden van www.rekeneninbeeld.nl

Kees Hoogland K.Hoogland@aps.nl


TI als app op de smartphone (reactie)

In nummer 565 (en 566) werd aandacht besteed aan de mogelijkheid om de TI83 als app te installeren op een smartphone.
Mark de Hiep van Texas Instruments wijst ons erop dat het installeren van een dergelijke app in plaats van het aanschaffen van een GR illegaal is, en vervelende gevolgen kan hebben:
“‘It is not legal to use a TI-83-ROM copy/file if you do not own the calculator The ROM image is protected by copyright. It means that every person who would use this emulator with a TI-83 ROM, but without owning the TI-83 calculator could be subject to legal pursuit.”
Waarvan akte



Nascholing VU speciaal voor onderbouwdocenten

Op 11 november 2011 start op de Vrije Universiteit in Amsterdam een nascholingscursus voor alle wiskundeleraren die ook in de onderbouw van HAVO of VWO lesgeven. Vervolgens zijn de bijeenkomsten om de 2 weken [tot maximaal de kerstdagen], waarbij in overleg geschoven kan worden met de tijden.
De cursus is gericht op verdieping en verheldering van de stof die op school behandeld wordt. De nadruk ligt op het bevorderen van inzicht en overzicht, vanuit de overtuiging dat wiskunde gemaakt en ontdekt wordt door simpele vragen te stellen die voor iedereen te begrijpen zijn. Vele onderwerpen kunnen daarbij aan bod komen, bijvoorbeeld: reële en complexe getallen, integraalrekening met en zonder primitiveren, de centrale limietstelling in dobbelsteencontext, etc.
Voor informatie over de cursus en voor aanmelding verwijzen we u naar de webpagina www.vu.nl/nascholing. Mocht u vragen hebben over de cursus, dan kunt u contact opnemen met de docenten voor de nascholing:

Ronald Meester (r.w.j.meester@vu.nl) en Joost Hulshof (j.hulshof@vu.nl).


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven

zie www.wiskundebrief.nl


APS-Exact

Ook in het schooljaar 2011-2012 organiseert APS-Exact diverse activiteiten voor docenten wiskunde, rekencoördinatoren en vaksectieleiders wiskunde. Deze activiteiten worden ook als maatwerk aangeboden. Uitgebreide en actuele informatie kunt u vinden op www.aps.nl/exact > Activiteitenagenda.


Bèta-boost

Het expertise centrum Bèta-boost, onder leiding van Monique Pijls, begeleidt scholen in het realiseren van effectief en creatief bèta-onderwijs, o.a. door de inzet van Bèta-coaches. Meld u aan voor gratis tweewekelijks tips en inspiratie op www.beta-boost.nl en ontvang het gratis E-book 'Iedereen kan wiskunde' .


Eerste graads vacature 's Hertogenbosch

Gevraagd z.s.m een 1e graads wiskunde docent. Volledige baan met lessen in 3,4,5 en 6 gymnasium.
Bij goed functioneren volgend schooljaar een vaste baan (inschaling bespreekbaar op basis van ervaring). Naast een goede school bieden wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
Stedelijk Gymnasium 's-Hertogenbosch.
rector Arie de Kleijn kl@stedgymdenbosch.nl 073 6219068


Vacature 2e graads Wiskunde te Culemborg

Het Koningin Wilhelmina College in Culemborg zoekt per 01-10-2011 een docent Wiskunde (m/v) voor 0,65 – 0,8 fte. 2e graads bevoegd.
Informatie over de vacature is te verkrijgen bij de heer A.J. van Burg, teamleider H/V op telefoonnr. 0345-639050.
Sollicitaties naar mevr. P.J.M. Lindeman (lhp@kwc-culemborg.nl).


redactie:  Gerard Koolstra
e-mailadres: redactie@wiskundebrief.nl
website: www.wiskundebrief.nl